Blockettråden 2

Blockettråden 2
1000012397.webp

En till på samma tema. "helt nya" och "använda en vecka".

Blockettråden 2
Varför hänger ni upp er på sånt här?
Det är ju uppenbart vad som gäller i många av de annonserna ni länkar. Läser man så är det ju glasklart att de är använda.
Då blir det ju bara något underligt språkpolisande ni håller på med.
Försöker någon faktiskt luras förstår jag fullt ut att man stör sig på det och postar här.

Blockettråden 2
Det är ju uppenbart vad som gäller i många av de annonserna ni länkar. Läser man så är det ju glasklart att de är använda.
Försöker någon faktiskt luras förstår jag fullt ut att man stör sig på det och postar här.
Skorna fine absolut, den postade jag bara för att samtalsämnet var uppe.
Cykeln är ju helt klart skrivet för att, om inte luras, så att grovt försköna. Om det står "Ny cykel" i rubriken så tror jag alla förutsätter att det är en ny cykel. När man sen börjar läsa beskrivningen så är den visst inte ny trots allt. Sen i listan på komponenter så är saker "nya" igen. Är det någon som vet vad säljaren denna gång menar med ny? Nä.

Blockettråden 2

Luras eller inte, men det är ganska komiskt i vissa fall, speciellt den med skorna som @pontiuspilatius postade.

Blockettråden 2
Känns det här lite fult?
FF4C92E6-CAD8-4E27-95BD-8C97AE1BC969.webp
A853B8B8-7F3D-4EA9-9D69-6618A4056ADC.webp

Däck 1000kr max
Styrlinda 500kr max
Sadel 1000kr.
Och bättringsmålat framrack.

Så säljaren hade tänkt gå med cirka 2700kr i vinst?

Eller kanske bara jag som har nåt emot att flippa cyklar

Edit: Annonslänkar

Blockettråden 2
De är ju inte nya. Då är det löjligt att skriva det. Nästan alla (killgissar nu men…) ser ”nya” som en synonym till ”oanvända”, och det vet ju säljaren om. ”Nyskick” är okej, då kan man acceptera lite smuts eller en minimal repa.

Om vi börjar relativisera ordet ”ny” blir det ju rätt oanvändbart. Då kan jag sälja min Principia från 2004 som ”ny”, eftersom den är ny för mig.

Blockettråden 2
De är ju inte nya. Då är det löjligt att skriva det. Nästan alla (killgissar nu men…) ser ”nya” som en synonym till ”oanvända”, och det vet ju säljaren om. ”Nyskick” är okej, då kan man acceptera lite smuts eller en minimal repa.

Om vi börjar relativisera ordet ”ny” blir det ju rätt oanvändbart. Då kan jag sälja min Principia från 2004 som ”ny”, eftersom den är ny för mig.
Kan iofs hålla med om att "ny" har lite av en särställning här.

Blockettråden 2
Känns det här lite fult?
Visa bilaga 766246Visa bilaga 766247
Däck 1000kr max
Styrlinda 500kr max
Sadel 1000kr.

Är ju prutmån på Blocket, finns ingen köpare för 10 så är det ju upp till säljaren att börja deala nedåt.
Nej, det är för lite pengar sett till komponenter och tid på att snygga till hojen för att jag skulle tycka att det är en skamlös flipp. Inte som att det var ett skambud på tradera-annonsen heller och säljaren där blev lurad iom 52 bud

Blockettråden 2
Säljaren på Tradera är förstås glad att den här killen budade i auktionen så knappast någon dålig stämning där. Ganska snygg cykel förresten. Har vi inte sett den på Happy förut?

Blockettråden 2
Känns det här lite fult?
Visa bilaga 766246Visa bilaga 766247
Däck 1000kr max
Styrlinda 500kr max
Sadel 1000kr.

Varför är det fult?

Blockettråden 2
Jag reagerade först på fördubblingen i pris på en månad. Men säljaren på Tradera fick bra betalt och den som nu säljer på Blocket har kostat på cykeln en del. Så någon skamlös flippning är det inte och jag tar tillbaka det jag skrev. Cykeln är fin åtminstone.
Var går gränsen för "skamlös"? Varför skulle det vara ett problem över huvud taget att sälja något dyrare än man köpt det? En eventuell köpare betalar väl så mycket som den vill och då borde det spela mindre roll vad säljaren gör för eventuell vinst eller förlust.

Blockettråden 2
Var går gränsen för "skamlös"? Varför skulle det vara ett problem över huvud taget att sälja något dyrare än man köpt det? En eventuell köpare betalar väl så mycket som den vill och då borde det spela mindre roll vad säljaren gör för eventuell vinst eller förlust.
Det är aldrig särskilt trevligt att leva gott på andra människors okunskap och/eller desperation. Då är man en hästhandlartyp och förtjänar skam och vanära. Trösten är att du tjänar mycket pengar.

En schysst person gör inte så. Tycker jag.

Blockettråden 2
För egen del handlar det om att jag har svårt för den förflackning av språket som det innebär.

Nytt är nytt och begagnat är begagnat. På samma sätt som alltid betyder alltid, och aldrig betyder aldrig.

Språk förändras kontinuerligt. Det är helt naturligt och ok för min del. Att det urvattnas och blir mindre precist på grund av felaktig (japp jag vågar mig på att påstå det finns felaktigt språkbruk) är inte ok, för min del.

Blockettråden 2
Nytt är nytt och begagnat är begagnat. På samma sätt som alltid betyder alltid, och aldrig betyder aldrig.
Det beror väl på om man ställer "nytt" mot "begagnat", eller om man ser "nytt" som en tidsaspekt. Ett par skor (eller t ex en bil) som lämnade butiken för en vecka sedan kanske kan ses nom nya, även om de gått några km. Det framgår ju med all tydlighet om man läser resten av annonsen.

Blockettråden 2
Det beror väl på om man ställer "nytt" mot "begagnat", eller om man ser "nytt" som en tidsaspekt. Ett par skor (eller t ex en bil) som lämnade butiken för en vecka sedan kanske kan ses nom nya, även om de gått några km. Det framgår ju med all tydlighet om man läser resten av annonsen.
När du träffar någon och visar upp din nya pryl du köpte för en vecka sedan som personen du träffar inte sett än, sure.
När du lägger upp en annons på en pryl som är använd, nej.

Med det sagt, sko-annonsen är jag helt fine med. Det framgår tydligt vad säljaren menar, även om det blir lite lustigt språk.
Cykelannonsen, nej.

Blockettråden 2
Det är aldrig särskilt trevligt att leva gott på andra människors okunskap och/eller desperation. Då är man en hästhandlartyp och förtjänar skam och vanära. Trösten är att du tjänar mycket pengar.

En schysst person gör inte så. Tycker jag.
Hade ”hästhandlaren” aldrig lagt sitt bud hade den ”desperata” fått mindre pengar för sin vara. Vore det att föredra?

Blockettråden 2
Skillnaden på nytt och gammalt i fallet med cykeln är att det förmodligen inte finns en tillstymmelse till garantier vilket direkt diskvalificerar den som ny.

Blockettråden 2
Tidsaspekten har du givetvis rätt i, tänker jag.

I det här sammanhanget, sälj-annomser, har jag svårt att se begagnat som nytt. Om säljaren nu, genom att förtydliga sig i resten av annonsen, förklarar att varan är begagnad och inte ny som påståtts finns det rimligtvis ingen anledning att omnämna den som ny.

Blockettråden 2
Hade ”hästhandlaren” aldrig lagt sitt bud hade den ”desperata” fått mindre pengar för sin vara. Vore det att föredra?
Ja, jag tycker det. Har själv undvikit att sälja vid skambud och gett bort varan till någon annan. Har känts bra varje gång. Flippare och krängare är obehagliga.

De fyller förstås en funktion i samhället, precis som pantlånare och procentare. Eller asätare i djurriket. Det betyder inte att det de gör är särskilt smakligt.

Om du köper någonting av någon, där du ser en uppenbar chans att göra ett ”klipp”, tänk ett varv till och ge sedan säljaren ett schysst pris.

Senast redigerad av en moderator:
Blockettråden 2
Men såhär då? Cykeln gicks igenom och fick en del nytt/bytt, livslängden ökade sannolikt med något år. Delarna har uppskattats i pengar ovan. Jobbet då? Är det värt något ? Och risken att ingen köper till utsatt pris. Den är inte såld... Inget extremt i detta utifrån vad jag kan se. Då ställer jag mig mer tveksam till Miatan, men det är väl något jag inte förstår...

Blockettråden 2
Men såhär då? Cykeln gicks igenom och fick en del nytt/bytt, livslängden ökade sannolikt med något år. Delarna har uppskattats i pengar ovan. Jobbet då? Är det värt något ? Och risken att ingen köper till utsatt pris. Den är inte såld... Inget extremt i detta utifrån vad jag kan se. Då ställer jag mig mer tveksam till Miatan, men det är väl något jag inte förstår...
Du har säkert rätt. Jag pratar inte om det enskilda fallet utan om fenomenet ”klippare/flippare” i allmänhet. Jag tror dock att det finns en hyggligt allmän uppfattning, som varierar med vara och summa, om vad som är ett schysst pris och inte. Det är när det blir stora avsteg från det som det blir äckligt.

Blockettråden 2
Ursprungliga säljaren har fått betalt mer än om "flipparen" inte köpt.
"Flipparen" har gjort sig en hacka.
Nya köparen har fått en cykel till det priset den tyckte var värt.

Har vi inte tre vinnare här?
Flippare gör ju ofta bara sprayrenoveringar. En sån person brukar jag inte köpa grejer av.

Lite som narkomanerna på marketplace som säljer cyklar. Det finns alltid en nöjd köpare ;)

Blockettråden 2
Det är väl den 3e som kan ha synpunkter...och låta bli att köpa om hen inte vill.
Det är lite det som är poängen. Tycker man att priset är för högt så struntar man i att köpa.

Jag vill understryka att jag aldrig någonsin gått plus på någon affär jag gjort, men jag har heller inte känt mig lurad av en säljare om denne gjort en eventuell förtjänst. Att aktivt försöka sälja på folk saker de inte behöver eller att försöka sälja grisar i säckar eller att ljuga om en begagnad saks skick ser jag däremot som ett större problem.

Blockettråden 2
Eftersom jag gnällde lite på någon ovan så vill jag förtydliga min åsikt:
Om jag säljer till en bekant eller någon jag vill ge ett extra schysst pris tex eftersom hen verkar trevlig, hänger på Happy, har ont om pengar eller liknande så blir jag besviken om denne säljer prylen till ett högre pris direkt efteråt. Om jag däremot säljer något ”för billigt” till en okänd på Blocket/motsvarande bara för att göra en snabb och enkel affär och denne sen lägger ut samma pryl dyrare nästa dag så skulle jag inte bry mig. Det är väl någon slags känsla av svek som dyker upp i första fallet antar jag.

Blockettråden 2
Märkligt att personen i fråga inte betalade mer för cykeln trots att hen visste att egentliga värdet var högre.
Men snälla du, du kan inte beslå mig med dubbelmoral i det här fallet, även om du gärna skulle göra det. Jag betalade ett schysst pris för cykeln, till en säljare som visste vad han sålde. Eftersom köparen skulle lämna landet skickade han med en massa grejor som han inte längre ville ha. Stor skillnad mot en äcklig hästhandlare som utnyttjar människors okunskap eller desperation (ont om pengar etc.) för att göra sig en hacka.

Du kanske är helt okej med att skrupelfria köpare betalar underpris för prylar, fuskrenoverar dem och säljer dem för dubbla priset. Jag är inte det. Det är fult och oärligt.

Och nej, det finns inte alltid ”tre vinnare” i affärer. Det liknar argumentet ”Det är bättre att vi betalar människor en usel lön, än att de inte får något betalt alls.”. Ett sådant samhälle blir ju bara skit. 💩

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp