För lång cykelslang

marca

Medlem
För lång cykelslang
Jag köpte ett paket med nya däck och slangar till min racer från en cykelaffär. Jag monterade dem utan bekymmer och gav mig ut och cyklade. Efter 2,5 mil får jag punka bak. Nästa tur får jag punka fram.

När jag kommer hem och ska byta till den nya slangen som lagats upptäcker vi att slangen är alldeles för lång.

När jag monterade dem första gången kollade jag inte storleken och jag fick in dem utan bekymmer så på sätt och vis passar den men jag fick punka alldeles för snabbt efter bytet för att jag ska vara tillfreds med det. Dessutom både fram och bak. Då jag inte behövt byta slang på fler år så undrar jag om de nya slangarna vara så här stora?

slang.webp

För lång cykelslang
Slang 70x20/28c och 20/28-622/630 (olika siffror för samma sak antar jag)
Däck 700x28c 28-622.

De är köpta i ett kit så de ska matcha varandra. Jag tycker bara att slangen inte matchar fälgomkretsen vilket däcket gör.

För lång cykelslang
Jag köpte ett paket med nya däck och slangar till min racer från en cykelaffär. Jag monterade dem utan bekymmer och gav mig ut och cyklade. Efter 2,5 mil får jag punka bak. Nästa tur får jag punka fram.

När jag kommer hem och ska byta till den nya slangen som lagats upptäcker vi att slangen är alldeles för lång.

När jag monterade dem första gången kollade jag inte storleken och jag fick in dem utan bekymmer så på sätt och vis passar den men jag fick punka alldeles för snabbt efter bytet för att jag ska vara tillfreds med det. Dessutom både fram och bak. Då jag inte behövt byta slang på fler år så undrar jag om de nya slangarna vara så här stora?

Visa bilaga 766596
Blir det någon skillnad om du testar utan luft i slangen?

För lång cykelslang
Var var punkan? Jag har någon gång lyckats klämma slangen när jag satte på däcket med däckjärn sista biten.

Vet inte hur en för lång slang kan orsaka punka, i kläm någonstans? Korvar sig?

För lång cykelslang
Var var punkan? Jag har någon gång lyckats klämma slangen när jag satte på däcket med däckjärn sista biten.

Vet inte hur en för lång slang kan orsaka punka, i kläm någonstans? Korvar sig?

Bilden visar slangen på fälgen utan däck. Så ingen klämmnknh mögligt. Slangen är tydligen för lång.

För lång cykelslang
problemet r inte alls ovanligt. För att slangen skall expandera normalt, skall den masseras in första mången den används. Vid montering av ny slang skall den bara vara precis luftfylld, för att sedan sträckas ut och fördelas under däcket!

För lång cykelslang
Japp, och så vet man då att den är hel och rakrund. Men behöver inte vara något i när du kränger slangen innanför fälg och däck.
Förlåt, Pfaff, jag misstolkade nog däckinformationen, och trodde det var vad som stod på lådan hon köpt.

För lång cykelslang
Japp, och så vet man då att den är hel och rakrund. Men behöver inte vara något i när du kränger slangen innanför fälg och däck.
På den gamla onda tiden när jag körde med slang tyckte jag att slangen var lättare att hantera om det var pyttelite luft i den, bara så den precis var rund. Och massor med talk som smörjmedel!

För lång cykelslang
Tack för alla svar! :)

2 cykelmekar har sagt samma sak. Det gör inget att den är så/Vissa slangar är såna, det är bara stoppa in den försiktigt.
Jag får lita på dem, och er, men tycker ändå att det är märkligt att den är så pass mycket för lång.

Jag tycker också att lite luft i slangen hjälper till vid montering, det blir mer styrsel på den.

Jag fick också reda på att även fälgbandet antagligen behöver bytas. När det slits buktar det sig inåt vid ekerhålen och det kan göra att det "slår igenom" och skapar punktering. Det hade jag ingen aning om så jag har fått lära mig något nytt :) och fått mer pyssel med däcken innan nästa tur...

Tillbaka
Topp