Vad använder ni för vevlager (landsväg)?

Hej,

Bygger en Canyon Aeroad SLX med Ultegra Di2.

Vad använder ni för vevlager som ni kan rekommendera? Jag kan självklart köpa en Ultegra/Dura-Ace vevlager, eller är det värt att lägga lite mer på t.ex. en C-Bear. Älska att träna, ska inte tävla. Budget på max 1500 SEK.

Tack / Luke

Man får rätt många DA lager för 1500kr.
Med det sagt så ligger det ett Enduro lager och väntar på montering.. Men om du tycker att det är värt att köpa ett keramiskt lager så gört.

Blir det någon märkbar eller ens mätbar skillnad mellan ett överprisatt keramiskt- och ett vanligt Shimanovevlager? Frånsett ekot i plånboken alltså.

Är inte konsensus att keramiska lager är för folk som tror de blir Mozart för att de köper en fiol för 1 miljon, medan de som faktiskt vet vad de gör kör "vanliga" NTN-lager och väljer tätningstyp efter hur mycket regn de kommer köra i, och hur ofta de kan tänka sig byta dem?

Just Shimanos vevlager imponerar inte när det gäller friktion. Men det är ingen jätteskillnad.
Keramiskt eller stål är ingen större skillnad.
Jag kör med keramiskt från Bikone på racern. Dyrt och tungt men kanske stabilt och bra rull..

Första jämförelsen jag hittade.

Shimano 105 ftw! Lycka till att märka skillnad ute i verkligheten. Sen generellt innebär lägre friktion sämre tätning / kortare livslängd. Kan avvara 0.5w till förmån för pris/prestanda och livslängd :)

Större effektförluster av en smutsig drivlina, sneda kedjelinjet osv.

Jag har över 3000 mil på mina Wheels Mfg Angular Contact BB386 på min gruscykel (som iofs gått mest landsvägsmil, men den har gått hundratals mil grus i regn och rusk). Rengjorde och tryckte in nytt fett 2021. Har ett par lager i backup sedan några år tillbaka, men än går dom gamla fint.

Den slår jag inte på långa vägar men standard-Sram GXP- vevlagren på min rese/vinter/gruscykel har åtminstone rullat 2000 mil och går fortfarande som .. vevlager skall. Utan underhåll alls.

Hambinis ”go-no go” mall tycks fungera bra även till Shimano DA. När jag bytte vevlager på min Canyon upplevde jag att vevpartiet snurrade sämre än för snubben i filmen. Kanske värt att köpa en Hambini mall oavsett vilket pressfit lager som skall in i ramen?

Hambinis ”go-no go” mall tycks fungera bra även till Shimano DA. När jag bytte vevlager på min Canyon upplevde jag att vevpartiet snurrade sämre än för snubben i filmen. Kanske värt att köpa en Hambini mall oavsett vilket pressfit lager som skall in i ramen?

tyvärr är det "sold out" för alla BB86 Shimano varianter :-(

Har kört med dessa i många år funkar kanon

Tycker att många helt missar poängen med ett gängat wheels mfg, lagren linjerar = rullar lätt och slits inte i närheten av traditionella i dom flesta fall.
Om mhenry:s utan gängor styr lika bra som gängade har jag ingen uppfattning om.

Mapdec gjorde nyligen en bra video om Shimanos pf vevlager, eventuella problem och när andra lösningar är bättre.

1) hålen i ramen har fel storlek. Lösning: slipa/brotscha hålet till rättstorlek
2) hålen är ej centrerade över samma mittlinje, dvs ej linjerade. Lösning: vevlagertub i ett stycke, typ Infinite, Hambini mfl.

Det intressanta är att Shimanos lagertätning på DA hyllas som överlägsen vanliga maskinlager. Även Peak Torque har en video om Shimanos lagertätningar som går in mer i detalj hur de fungerar.

Tror att de flesta förstår att en vevlagertub i ett stycke ger bäst förutsättningar för maskinlager att fungera optimalt, men skillnaden mot Shimano är liten och kostnaden hög.

Tillbaka
Topp