Förvara kättinglås under färd?

Jag är i behov av att transportera med mig mitt gigantiska kättinglås i den dagliga pendlingen. Har ett frontrack som jag virar fast låset i under färd. Börjar tröttna på att det skallrar och alltid är lite meck både att lossa och sätta fast. Är fortfarande inne på att använda mig av frontracket på något vis, men har inte riktigt lyckats klurat ut något vettigare sätt. Tips på bättre lösning mottages tacksamt.

1. Stoppa ner det i en passande påse/väska som är lätt att öppna/stänga och som är fäst i racket. Kanske en sån väska som (normalt) fästs runt styret och som hänger ner framtill. Finns massor med olika varianter och utseenden.
  2. Sadelväska modell större (obs en väska som går att fästa ordentligt för att undvika väskgung).
  3. Ryggsäck

Jag förmodar att kättingen inte ligger in en ”strumpa” som låskättingar brukar göra? Då låter den ju inget direkt.

Hur fet är den?

wrvktufkb7251.webp

Tack för alla tips och idéer! Då pendlingen inte alltid går till samma plats så funkar det inte med dubbla uppsättningar lås vilket annars hade varit smidigt. Det fick bli en variant av lite allt möjligt: En lagom ful styrväska från XXL där jag vände på fästet och satte fast över en bit gammalt liggunderlag som virades runt racket med buntband. Ljudlöst och förhoppningsvis håller det några säsonger. Snyggt? Njäe. Funktionabelt? Absolut!
1000010583.webp

allt som hamnar på cykeln gör den tyngre och tråkigare. har jag lås med hamnar det i en rygga. lågt placerad förstås så den bidrar till att sänka luftmotståndet.

men vid pendling skippar jag lås, och tar med min brompton inomhus.

allt som hamnar på cykeln gör den tyngre och tråkigare. har jag lås med hamnar det i en rygga. lågt placerad förstås så den bidrar till att sänka luftmotståndet.

men vid pendling skippar jag lås, och tar med min brompton inomhus.
Inte heller ett alternativ tyvärr. Om jag inte jobbar helg, då tar jag en roligare cykel som då förvaras inomhus.
Den smidiga lösningen är att sluta använda en kätting. Det ger inget extra i säkerhet, men är tungt och klumpigt.
Det är väl förmodligen sant. Kanske bara ska köra med ett enklare lås och parkera bredvid något dyrare 😎

Tillbaka
Topp