Hör upp, cykel i media-tråden

Att signalera och visa sina intentioner i trafiken handlar ju just om säkerhet. Inte konstigt det blir olyckor om vissa resonerar ”den här regeln känns lite svår för mig, jag struntar i den”…
Nja, att använda och se körriktningsvisaren handlar mer om allmän framkomlighet - att planera sin körning och ge möjlighet för andra att planera sin körning - men min hypotes är att majoriteten inte alls gör detta utan bara blinkar för att be bakomvarande trafikant om ursäkt. https://happyride.se/forum/threads/...blinkar-i-rondell.1532156/page-5#post-4581938

Ögonkontakt med bilisten som skall in i rondellen och ett snabbt pekande med armen att jag skall ut tar inte mer än en sekund och ger en gladare medtrafikant.
Med den överblicken man har från sadeln så är det bara att anpassa farten om det nu är mycket trafik/gående i omlopp. Egna cykeln placeras mitt i filen för att undvika idiotisk omkörning i rondellen, vilket annars inte är ovanligt.
Absolut, jag signalerar också ofta innan jag gör något. Lagen säger dock att du ska signalera genom hela svängen. Lagen är inte genomtänkt eftersom den är författad av någon på 50-talet som såg bilismen som frälsningen och cykling som något för fattiga och kvinnor. Det viktigaste var att cykeln skulle ge vika åt den allsmäktiga bilen. Det här var på den tiden bilar inte hade bälten och fick färdas över 100 km/h på smala enfiliga grusvägar i skogen. Cyklister och cyklar var en eftertanke som det inte lades mycket tid på.

För att illustrera hur dum den här regeln är så kan vi låtsas att bilar var konstruerade på samma sätt:
För att bromsa drar du i ett handtag i taket. Ett handtag till vänster för att bromsa med framhjulen och ett handtag i taket till höger för att bromsa med bakhjulen. För att bromsa bra behöver du dra i båda handtagen samtidigt. För att använda blinkers behöver du också sträcka dig efter en knapp i taket som du måste hålla in för att det ska blinka, släpper du så blinkar du inte längre.

Som bilist hade du varit tvungen att göra ett antal val här, och att blinka genom hela svängen är nog inte högsta prio då.

Som sagt, att snabbt signalera innan jag gör något är inget problem. Problemet ligger i att jag ska riskera min egna säkerhet för att underlätta för en bilist som väntar in mig genom att indikera genom hela svängen. Det värsta som kan hända är att bilisten som väntar får stå där i någon enstaka sekund till och blir sur. Jag tar det och eventuell böter.

Jag skulle vilja se den polis som ger böter om du samarbetar med bilisten och gör en snabb indikering vart du skall.
Uppretade/sura bilister tror jag dock är farligt för cyklister.

Absolut, jag signalerar också ofta innan jag gör något. Lagen säger dock att du ska signalera genom hela svängen.
+1
Det är helt meningslöst att signalera när man redan har påbörjat svängen. Då syns det ju redan vart man är på väg. En del bilister verkar sträcka ut ett finger, så blinkersen slås på när de vrider på ratten. Det är ju innan man svänger som man skall signalera vad man har för avsikt att göra.

Att någon dör efter en kollision med en cyklist är extremt ovanligt. Det ska bli intressant att se vad som står i Strada när olyckan kommer in där. (För kanske 15 år sedan dog en fotgängare i Karlskrona efter att ha sprungit snett över en gata, hoppat över en häck och en stenmur och sedan kolliderat med en cyklist på andra sidan av muren.)

Förklara gärna vad det fyller för säkerhetsfunktion att jag signalerar att jag ska svänga ut ur rondellen och varför det är viktigt för bilarna att veta. Är det övertygande så ska jag överväga det.

I trafiken bryr jag mig mer om min och andras säkerhet än att någon ska slippa vänta på att få köra in I en extra sekund eller två. Speciellt eftersom att jag redan är placerad för utfart ur rondellen och inte är i vägen för någon. Självklart skulle jag kunna hålla en hand utsträckt genom hela högersvängen, men då har jag bara vänster hand på bromshandtaget om jag behöver väja för tex gående på övergångsstället direkt efter rondellen. Det är bara ett exempel. Det ligger just nu ganska mycket grus och annat i rondellerna jag åker i och även om man känner sig säker med bara en hand på styret kan en större sten få en ur spel. Speciellt när man först håller vänster och sen svänger höger. Spelar ingen roll hur pro man är, det är lättare att styra undan eller bromsa in om man redan har båda händerna på styret än om man behöver flytta handen dit. Millisekunder spelar roll där.
Med ditt rättshaveristresomemang så behöver ingen blinka i rondell.
Anpassa dig till reglerna eller inte men försök inte få förståelse bland normalbegåvade.

Vi hade lite teken utbildning på 70 talet i grund skolan mellan stadiet på minner lite om mc teken typ ordonance arm ut väja teken och stopp teken bakåt vinkel arm upp vid stopp skylt. 🙂

Visserligen en artikel om motorcykel, men framförallt med en välkänd happy-profil (välkänd iaf för oss som varit med ett tag) i huvudrollen! :-)

Synd bara att han inte hade tempohjälm på bilden!

Visserligen en artikel om motorcykel, men framförallt med en välkänd happy-profil (välkänd iaf för oss som varit med ett tag) i huvudrollen! :-)

Synd bara att han inte hade tempohjälm på bilden!
:D han är sig lik! Man anar ju även en lätt ironisk underton i den fromma skylt-intentionen.

Precis. Allt handlar om vad man jämför med. I extremen kan man ju ta bilpendling dörr-till-dörr och räkna in träningseffekten av att gå till och från bilen, jämföra med hemarbete där man inte går utanför dörren alls och sen skriva att bilpendling har små men positiva träningseffekter.

Göteborgs-Posten och andra medier rapporterar idag om att Riksrevisionen har släppt en rapport om statens arbete med att förbättra förutsättningarna för cykeltrafiken. Rapporten i sin helhet finns att läsa här på Riksrevisionens hemsida.

Senast ändrad:
Enligt vägtrafikdefinitionerna så är ett övergångsställe ”En del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke.”

Skulle vara bra om det går att klargöra om inte då ett övergångsställe, eller för all del även en cykelpassage, egentligen inte är en ”korsande väg” så som anges i Vägmärkesförordningen.

Nu fick jag svar från Luleå Umeå kommun:
Hej!

Detta var något som vi diskuterade när cykelöverfarten introducerades. Vi landade dock i att väjningsregeln och lydelsen att man har ”väjningsplikt mot all trafik på den korsande vägen” innefattar alla som färdas längs vägen. Har inte sett några prejudicerande domar i liknande fall.

Med vänliga hälsningar,

John Bylund
Trafikplanerare
Gator och parker, Umeå Kommun

Detta som svar på följande:
Hej,

Jag har lagt märke till er sida

https://www.umea.se/trafikochgator/...edvajningsplikt.4.7d7d901172bb372c5d3106.html

Först tyckte jag det var strålande eftersom jag var övertygad att det var just så skyltningen skulle tolkas. Jag har även sett videoklipp med trafikpoliser som säger att skyltningen ska tolkas så.

Tyvärr verkar Transportstyrelsen ha en annan syn på saken: Väjningspliktsmärke gäller enbart mot trafik på korsande väg eller led. Cykelpassagen är en del av vägen den korsar, och är alltså ingen egen led/väg. (Cykelbanan upphör ju innan cykelpassagen) Det krävs en cykelöverfart för att fordon på vägen ska ha väjningsplikt mot cyklister.
Jag vet att den här konstruktionen med cykelpassage och väjningsplikt är vanlig i många kommuner, men håller den inte trafikjuridiskt är den ju meningslös och dessutom livsfarlig.

Tänkte ta bort namnet på Luleås Umeås trafikplanerare, men det var då lustigt att jag lät det vara kvar. Prova att ta bort 'y'. 😄

Senast ändrad:

Göteborgs-Posten och andra medier rapporterar idag om att Riksrevisionen har släppt en rapport om statens arbete med att förbättra förutsättningarna för cykeltrafiken. Rapporten i sin helhet finns att läsa här på Riksrevisionens hemsida.

Föga förvånande. Så här har det sett ut under flera år...
Det är viktigare att fokusera på ideer för biltrafik som inte fungerar t.ex bredare vägar så att trafiken flyter lugnare och säkrare...

Och gärna titta upp, höger och vänster innan man kliver ut på cykelbanan. Det är ändå många som undviker att gå på körbanan aka ”bilvägen” men ser cykelbanan som något slags trottoar 2.0 där man inte behöver bry sig.

Och gärna titta upp, höger och vänster innan man kliver ut på cykelbanan. Det är ändå många som undviker att gå på körbanan aka ”bilvägen” men ser cykelbanan som något slags trottoar 2.0 där man inte behöver bry sig.
Och de som går där begriper inte att det innebär att vi måste passera dem på gångbanan. 🤬

Tillbaka
Topp