[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Givet bilindustrins track record vad det gäller it så kommer det antagligen att dröja ungefär tre arbetsdagar från att vi har helt självkörande bilar tills att det börjar stjälas bilar remote. Skönt för tjuvarna att kunna sitta i en annan tidszon så de slipper vara uppe på natten för att stjäla bilar från villaparkeringarna. ;-)

Givet bilindustrins track record vad det gäller it så kommer det antagligen att dröja ungefär tre arbetsdagar från att vi har helt självkörande bilar tills att det börjar stjälas bilar remote. Skönt för tjuvarna att kunna sitta i en annan tidszon så de slipper vara uppe på natten för att stjäla bilar från villaparkeringarna. ;-)
Att döma av bilindustrins track record, Tesla delvis undantaget, kommer det aldrig funka. För uppkopplingen kommer försvinna, bilen kommer spontant backa på motorvägen, och tjuvens ip-adress kommer postas offentligt.

lycka till
1746438808526.webp

Ja, jag har konkreta exempel men ser ingen anledning att outa dem. Sen behöver man inte haka upp sig på just detta, det var bara att exempel på hyckleriet man ofta finner om man synar de som säger sig vurma om miljö och klimat och gärna pekar finger på andra.
Lite nyfikna är vi allt. Känner mig inte så träffad personligen men sällan stött på detta tänk.

Är det något folk skäms för nu för tiden är det väl att flyga?

Tycker det stämmer rätt bra. Jävla stenskott... Nu sist blev det ett hål(!) more or less från en sten som lossnade från en lastbil. Tejpade med skyddsfilm och det höll från i somras till nu i vår innan det började spricka upp efter rutan. Sikten påverkas inte så tänkte spara tills den ska lämnas in (om det går).

Förrförra bilen, då fick jag ett stenskott på väg till inlämningen, sprickan sprack efter en mil eller så :(

Fler SUV:ar = fler bilar med högre markfrigång och därmed fri skottbana från bakhjul till framruta på bilen bakom.

Edit: Det lär väl heller inte hjälpa med allt bredare däck med större yta för stenarna att fastna i.

Det mesta som kallas SUV idag har lägre markfrigång än en Volvo 240. Men de hade å andra sidan rejäla stänklappar (det har faktiskt jag med.. både bak och fram!).

Bilens förbrukning testas ju i levererat utförande, därav inga stänklappar och ofta däck med litet mönsterdjup. Sen brukar många ÅF skicka med stänklapparna som "extra" utrustning, det satt på VW:n vi hade senast t.ex.
Är väl ganska vanligt med stänklappar fram bara för att skydda den egna bilen...

Det mesta som kallas SUV idag har lägre markfrigång än en Volvo 240. Men de hade å andra sidan rejäla stänklappar (det har faktiskt jag med.. både bak och fram!).
En 240 har dock extremt långt utstick bak jämfört med nästan vilken SUV som helst. Särskilt sedanen.

240.webp

kia.webp

Men ja, tragikomiskt med markfrigången. Cementerar bara min åsikt att SUV:ar är helt onödiga skitfordon som tar massa plats utan att ge nån vidare nytta.

En 240 har dock extremt långt utstick bak jämfört med nästan vilken SUV som helst. Särskilt sedanen.

Visa bilaga 767089

Visa bilaga 767091

Men ja, tragikomiskt med markfrigången. Cementerar bara min åsikt att SUV:ar är helt onödiga skitfordon som tar massa plats utan att ge nån vidare nytta.
Du glömmer att de dessutom är tyngre och alltså tar mer resurser att bygga och orsakar mer krockvåld, är högre så är farligare för fotgängare/cyklister/ andra bilar som de kolliderar med, försämrar situation awareness för förare i "vanliga" bilar. Och givetvis drar mer energi att köra. Att välja att köra suv är motsatsen till att vilja samarbeta i trafiken.

Du glömmer att de dessutom är tyngre och alltså tar mer resurser att bygga och orsakar mer krockvåld, är högre så är farligare för fotgängare/cyklister/ andra bilar som de kolliderar med, försämrar situation awareness för förare i "vanliga" bilar. Och givetvis drar mer energi att köra. Att välja att köra suv är motsatsen till att vilja samarbeta i trafiken.
Finns också amerikanska undersökningar som visar att suvar oftare kör på gångtrafikanter. Jvla skräptrend.

Finns också amerikanska undersökningar som visar att suvar oftare kör på gångtrafikanter. Jvla skräptrend.
Money talks. (Tillverkarnas, de tjänar mer på större bilar och har drivit trenden.), det är vad som händer när industrin får sätta reglerna. Se exvis Volvo o Saabs vilja om utsläpp för ca 20 år sedan, stora bilar fick släppa ut mer och ändå klassas som miljövänliga bara för att stötta svensk fordonsindustri som inte hängt med i utvecklingen. (Samma sak i frågan runtomsikt från lastbilar.)

Money talks. (Tillverkarnas, de tjänar mer på större bilar och har drivit trenden.), det är vad som händer när industrin får sätta reglerna. Se exvis Volvo o Saabs vilja om utsläpp för ca 20 år sedan, stora bilar fick släppa ut mer och ändå klassas som miljövänliga bara för att stötta svensk fordonsindustri som inte hängt med i utvecklingen. (Samma sak i frågan runtomsikt från lastbilar.)
ja, den formeln som energimyndigheten var tvungen att klämma ur sig för att "miljöklassa" stora bilar var bisarr...

Ja överhängen var helt klart större förr i tiden, gäller kanske inte alla (mini, bubbla och många småbilar).

Håller med om att SUV är en onödig bil om man pratar riktiga SUV:ar, men det mesta som räknas som det idag är ju egentligen bara kombibilar.

Vikten är på gott och ont högre - en hel del beror på ökad säkerhet - men det är ju den egna säkerheten, kör man på en mindre och lättare bil så är det sådär. Varken min Miata eller min VW Polo vägde över ett ton ens, de gamla Saab 900:orna från 80-talet vägde 1200-1300 kg. Subarusarna runt 1600 kg, Audin 1700 kg VW Touranen 1600 kg. Tyngst av alla bilar är Model Y:n förstås, men den väger ändå "bara" 2000 kg.

Den är rejält mycket större och rymligare än Audin från 2006 som vägde 300 kg mindre. Och ungefär samma som en Volvo V90 gör idag, trots att den har en avgasmotor/drivlina.

Visa bilaga 767089

Visa bilaga 767091

Fast en 244 (4780mm) är ju längre än en XC60 (4708mm). Gillar inte heller SUV men de gör ju att kupén kan göras mer kompakt.

Nejdå, det glömmer jag inte. Det vet ju alla redan. Eller?

Den stora frågan är varför folk vill ha SUV:ar. Jag fattar verkligen inte. Vad är det som lockar med en stor, ful blaffa som väger sjukt mkt och inte är större invändigt än en kombi? Den eventuella markfrigången är det ju ändå aldrig nån som använder. Det löjligaste av allt är folk som sätter på däck med extremt låg profil. Enormt löjligt.

Som jag sagt tidigare, tittar jag empiriskt i min omgivning (släkt, vänner, kollegor) så är det kvinnorna som driver suv-trenden.

Tänkte nog mest på att du sa de var onödiga skitfordon som tar mycket plats. Men parkerar man efter en gata är det längden som tar plats tänker jag. Bra då med höga korta bilar, inte?
Visst, klart det finns nån enstaka fördel. Till exempel att man sitter högre än andra (och därmed utsätter dem för sämre sikt och större elände vid krock). Ego. Som vanligt.

Det stämmer, men då måste du också räkna med all infra som ska tillföras. Det fina med förbränningsmotorn är ju att man har med sig råvaran (nåja, men nästan) i tanken.

Elbilar är givetvis bättre åtminstone på lite längre sikt. Problemet är att batteritekniken inte är framme riktigt än. Och här i Sverige har vi ett kass elnät som negligerats i årtionden och som varit underdimensionerat även utan elbilar. Och det blev etter värre av att lägga ner kärnkraften (sorry för politik, men det är högst relevant) eftersom vi nu inte har tillräckligt många stabila, "tröga" och planerbara energikällor.

Det funkar liksom inte att sträva efter en utopi. Men det är exakt vad man gör och bara hoppas på det bästa.

--------

Utöver energifrågan är jag själv helt ointresserad av elbilar på grund av all automatik som jag inte vill ha. Finns inte på kartan att jag köper en bil med en stor blaffig pekskärm och massa skit som vill dra i ratten åt mig. Väck mig när man slipper sånt så ska jag överväga elbil. Till dess kör jag HVO i dieselbil.
Fast dra i ratten är väl lagkrav oavsett bränsle. Så håll fast i gammelbilen så länge du kan 😜

Visa bilaga 767089

Visa bilaga 767091

Tjena!

Särskilt sedanen? Alla 240 är ju precis lika långa oavsett om det är en 244, 242 eller 244 och har samma hjulbas.

Tjena!

Särskilt sedanen? Alla 240 är ju precis lika långa oavsett om det är en 244, 242 eller 244 och har samma hjulbas.
Men sedanen SER mycket längre ut!
Och säga vad man vill om SUV-trenden, men i utrymme per längdenhet så känns det som att dagens suvar ändå är bättre än gårdagens sedaner.

Men sedanen SER mycket längre ut!
Och säga vad man vill om SUV-trenden, men i utrymme per längdenhet så känns det som att dagens suvar ändå är bättre än gårdagens sedaner.
Stadsjeep behövs inte för nåt, om man vill ha praktiskt fordon på liten längd ska man ha det som kallas mpv, tänk toyota verso. Sjukt praktiskt men ingen skrytfaktor.

Nejdå, det glömmer jag inte. Det vet ju alla redan. Eller?

Den stora frågan är varför folk vill ha SUV:ar. Jag fattar verkligen inte. Vad är det som lockar med en stor, ful blaffa som väger sjukt mkt och inte är större invändigt än en kombi? Den eventuella markfrigången är det ju ändå aldrig nån som använder. Det löjligaste av allt är folk som sätter på däck med extremt låg profil. Enormt löjligt.

Fast vad är en SUV? Väger de mer?

Vår Subaru Forester skulle nog kallas för SUV av många men vägde mindre än Audi A6:an som vi hade sen.

Regelrätta riktiga rambyggda SUVar baserade på pickuper är väl extremt ovanliga idag?

Vår Subaru Forester skulle nog kallas för SUV av många men vägde mindre än Audi A6:an som vi hade sen.

Regelrätta riktiga rambyggda SUVar baserade på pickuper är väl extremt ovanliga idag?
Flera städer, tex Paris, har försökt definiera stadsjeep för att bli av med eländet men det är inte så lätt. Tror det vanligaste är att man landar i hjuldimensioner...

Tänkte nog mest på att du sa de var onödiga skitfordon som tar mycket plats. Men parkerar man efter en gata är det längden som tar plats tänker jag. Bra då med höga korta bilar, inte?
Det börjar bli ett problem i städer att bilarna växer på bredden. Stora SUVar kan vara 2,2 m breda och det tar upp en större del av gatan. Om man ska lagstifta om SUVar i stan så borde man titta på bredden.

Det blir som alltid jäkligt svårt när man ska definiera något. Jag skiter väl egentligen i formen, jag önskar bara att de inte
• var så jäkla breda
• var så jäkla tunga
• hade så hög front.

Det har ändå lugnat sig lite, första vändan jag jobbade på Östermalm var det ett gäng Hummer H1 som stod parkerade på gatorna. Stack ut en halvmeter.. :-)

Det borde införas en viktgräns på personbilar, annars kommer det fortsätta eskalera. Även om vi än så länge är rätt lindrigt drabbade i Europa.

Det har ändå lugnat sig lite, första vändan jag jobbade på Östermalm var det ett gäng Hummer H1 som stod parkerade på gatorna. Stack ut en halvmeter.. :-)

Det borde införas en viktgräns på personbilar, annars kommer det fortsätta eskalera. Även om vi än så länge är rätt lindrigt drabbade i Europa.
Nu går ju lagstiftningen åt andra hållet. Pratas väl om att utvidga reglerna för B-kort så man får köra tyngre fordon på B-kort.

Fast dra i ratten är väl lagkrav oavsett bränsle. Så håll fast i gammelbilen så länge du kan 😜
Ja, men det går uppenbarligen att göra det enkelt att stänga av all sån skit. Frågan är varför inte alla tillverkare tillåter det utan att gräva i menyer.

Tjena!

Jag nämnde utstick, inte hjulbas. Och jag har inte dyngkoll på gamla dyngbilar, men sedanen ser ut att sticka ut mer. Kanske en synvilla.

Sports utility vehicle säger ju inget om konstruktionen. Från början var det bara lite högre bilar med fyrhjulsdrift. Nu är de ofta högre utan att ha högre markfrigång och har kanske inte ens fyrhjulsdrift. Helt onödiga då de inte fyller nån praktisk funktion som en lägre bil inte gör.

"A sport utility vehicle (SUV) is a car classification that combines elements of road-going passenger cars with features from off-road vehicles, such as raised ground clearance and four-wheel drive.

Om man säger att man älskar SUVar och elcyklar. Blir man bannad då? Kan det vara enda sättet att väcka moderatorerna på Happy?
(Frågor åt en kompis. Jag hatar givetvis SUV och elcyklar. )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp