Det stämmer, men då måste du också räkna med all infra som ska tillföras. Det fina med förbränningsmotorn är ju att man har med sig råvaran (nåja, men nästan) i tanken.
Elbilar är givetvis bättre åtminstone på lite längre sikt. Problemet är att batteritekniken inte är framme riktigt än. Och här i Sverige har vi ett kass elnät som negligerats i årtionden och som varit underdimensionerat även utan elbilar. Och det blev etter värre av att lägga ner kärnkraften (sorry för politik, men det är högst relevant) eftersom vi nu inte har tillräckligt många stabila, "tröga" och planerbara energikällor.
Det funkar liksom inte att sträva efter en utopi. Men det är exakt vad man gör och bara hoppas på det bästa.
--------
Utöver energifrågan är jag själv helt ointresserad av elbilar på grund av all automatik som jag inte vill ha. Finns inte på kartan att jag köper en bil med en stor blaffig pekskärm och massa skit som vill dra i ratten åt mig. Väck mig när man slipper sånt så ska jag överväga elbil. Till dess kör jag HVO i dieselbil.