UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

Jo lite mindre bra rektryteringar för Visma på sistone, plus att de som varit som bäst tidigare tagit ett par steg tillbaka, i kombination med tunga skador och sjukdomar på Vinnegaard och Laporte mm. Snabbt det kan vända ibland. Fram till belgiska öppningshelgen förra säsongen dominerade de ju både etapplopp och endagarstävlingar. Men efter de två segrarna där så har inte mycket gått deras väg.

Hade möjligen varit begripligt i en lokal träningstävling i veteranklass men på ett av de större etapploppen är det inte bra. Har det hänt något liknande i Vueltan för herrar i modern tid?

Vurpa på vueltan idag för Fahlin. Skedde med knappt fem mil kvar. Såg att ut att ha ganska ont men lyckades ta sig i mål solo, 8,5 minuter efter täten.

Vurpa på vueltan idag för Fahlin. Skedde med knappt fem mil kvar. Såg att ut att ha ganska ont men lyckades ta sig i mål solo, 8,5 minuter efter täten.

Julia Borgström attackerar från utbrytningen nu

Edit: Det höll i 10 minuter, svårt att hålla undan i uppförsbacke.

Senast ändrad:
Kagevi 22:a på dagens etapp, 3:22 efter Vollering. Släppte gruppen med toppåkarna med 4 km kvar. Avancerade 15 placeringar och ligger nu 22:a i totalen, 5:43 efter Vollering som också tog över totalledningen.

Kagevi 22:a på dagens etapp, 3:22 efter Vollering. Släppte gruppen med toppåkarna med 4 km kvar. Avancerade 15 placeringar och ligger nu 22:a i totalen, 5:43 efter Vollering som också tog över totalledningen.
Ändå riktigt bra jobbat med tanke på vilka som låg bakom henne på dagens etapp. Måste bli ett WT-kontrakt snart, och hon är inte ens fyllda 20! Dessutom bra på tempo så känns som att någon borde börja kika på att göra henne till en riktigt etappsloppscyklist.

Någon som sett ett målfoto från dagens etapp i vueltan? Måste ha varit riktigt tajt.
3eda2.webp

Man ser på hur Vos cykel "är längre" än Bredewolds att den senare hade klart högre hastighet över linjen.

Lidl Trek tog ju ansvar och jobbade för segern så såtillvida var det ju rättvist. Känns som MP höjt sig ett snäpp i backkörning denna säsong. Imponerade ju även i en del stigningar på Pars-Nice (var det väl?).

Lidl Trek tog ju ansvar och jobbade för segern så såtillvida var det ju rättvist. Känns som MP höjt sig ett snäpp i backkörning denna säsong. Imponerade ju även i en del stigningar på Pars-Nice (var det väl?).

Jo, han var ju en riktig bergsget där. Jag har en soft spot för Wout, framförallt efter hans vurpa på touren förra året, så han hade varit en ännu vårdare vinnare med rosa tröja och allt sånt därute, men def bra kört av Lidl. Framförallt att de hängde av rätt duktiga klättrare!

Fin stigning, blev ju liten spänning även i totalen. Även om väl ändå kändes som Vollering hade bra kontroll på det hela tiden

Ja, kändes lite ospännande om totaltsegern tycker jag. Sen är Vollering svårläst tycker jag. I torsdags trodde jag att hon körde med lite marginal medan bilderna efter målgången indikerade att hon verkligen gått hårt.

Vad använder ni för streaming för att följa? Vilken streamingtjänst har flest tävlingar? Tänkte börja sätta mig in i detta mer nu och hade GCN några år sen, men nu funkar inte det längre va? Tar gärna emot förslag med bra kommentatorer också om det finns flera alternativ med många/flest tävlingar

Stämmer tyvärr att GCNs streamingtjänst lagts ner.

Har själv Discovery+ men den går inte längre att nyteckna sig för. Har ersatts av Max där jag tror att man behöver ett baspaket plus ett sportpaket för att kunna se cykel.

Sen finns det väl de som tittar på Eurosport. Som jag fattat det blir det då med reklam och jag tror att man därmed är låst till det som går ut i linjära Eurosport 1 och 2 (om man har den).

Se även: https://happyride.se/forum/threads/alternativ-till-max-for-att-kolla-cykelstream.3702804/

Senast ändrad:
Caroline Andersson 9:a på första etappen i Baskien idag. Även Stina Kagevi (72:a) med i förstagruppen in till mål. Var uppe och "sprätte" lite på sista milen, men för lättåkt för att det skulle finnas någon reell chans att komma loss.

Idag 18:e resp. 41:a för Andersson och Kagevi i Baskien. Båda med samma tid som etappsegrande Bredewold. Loppet avslutas imorgon med den tredje etappen. Ska man gissa att backen med toppen dryga milen från mål kan bli rätt avgörande för totalsegern? Är i nuläget 59 cyklister inom 21 sekunder i täten.

1747484280417.webp

Idag 18:e resp. 41:a för Andersson och Kagevi i Baskien. Båda med samma tid som etappsegrande Bredewold. Loppet avslutas imorgon med den tredje etappen. Ska man gissa att backen med toppen dryga milen från mål kan bli rätt avgörande för totalsegern? Är i nuläget 59 cyklister inom 21 sekunder i täten.

Visa bilaga 769562
Även om jag kollar mycket damcykling så glömmer jag alltid vid vilken lutning/längd jag kan förvänta mig att klungan splittras. För herrarna innebär 5.3% i 6.4 km att halva klungan spurtar men antar att det är en eller några få som sticker på toppen och kör solo, frågan är hur mycket tid de får och om de fångas.

Vollering kommer ju försöka men kommer kanske behöva vinna etappen för att få bonusar. Ska bli spännande att se!

Även om jag kollar mycket damcykling så glömmer jag alltid vid vilken lutning/längd jag kan förvänta mig att klungan splittras. För herrarna innebär 5.3% i 6.4 km att halva klungan spurtar men antar att det är en eller några få som sticker på toppen och kör solo, frågan är hur mycket tid de får och om de fångas.

Vollering kommer ju försöka men kommer kanske behöva vinna etappen för att få bonusar. Ska bli spännande att se!
Spurtar?
Vad är det jag misstolkar?

Jag vet inte? Jag är tre Eurovision-vinglas in så ber om ursäkt för eventuellt rörighet.
Det behövs sannerligen droger för att genomlida, jag använder bärs för att fly 🫣
Tänkte mest om det gick för fort när du skrev eller att dom faktiskt av ngn underlig anledning spurtar.
Att det passas på att trycka och hänga av folk är väl självklart. 👍

Vågar inte heller prognosticera utgången. Dock måste det ju finnas åkare med bra uppförskapacitet som vill försöka göra sig av med ffa Bredewold för att han en chans på totalsegern.

Noterar en tredjeplats totalt i Ungern runt för Albert Withen Philpsen som ju Söderqvist åkte hand i hand med över mållinjen i Roubaix.

1747582352999.webp

Härlig avslutningsbacke i Vuelta a Burgos idag. I stort sett avgjordes väl hela loppet i den backen. Ett relativt platt tempo på knappa milen som avslutning imorgon lär inte ge några dramatiska omkastningar sammanlagt.

Lite Söderqvist-studier jag kan dela med mig av från dagens etapp av Slovenien runt (nåväl, jag kollade sista 5):

Med 3.5 km kvar låg Declerq och drog bredvid några andra lag. Bakom honom Juanpe "El Patron" Lopez, Geoghegan Hart, Teutenberg, Bagioli och sist Söderqvist (ungefär den ordningen).

Någon Jayco-kille drog upp Groenewegen och därpå drog de upp tempot såpass att El Tractor inte orkade men bakom ligger Juanpe Lopez och han är ju knappast en stor roleur-typ, så Lidl-Trek hamnade en bit bak i klungan.

När det är närmare 1 km kvar kommer Söderqvist upp bakom Teutenberg. Verkar som att han tvekar lite eller något, lägger sig bakom/jämsides men då frilansar Teutenberg. Man ser Söderqvist svänga ut när spurten är igång och ser ut att svära lite besviket.

Sällan jag sett någon se ut att slita så hårt som Roldan gjorde då hon idag vann andra etappen i Tour of Britain. Såg bitvis ut som hon hade en brottningsmatch med cykeln. Men fort gick det!

Fin avslutningsbacke upp till Col de Pal i Volta Ciclista a Catalunya Femenina idag. Tuff etapp där 12 av 90 cyklister missade maxtiden på dryga halvtimmen efter segraren.

Dessutom bra klättrat av Karin Söderqvist. Elva på etappen, 3:45 efter Vollering som programenligt vann men som hade sällskap tills det var mindre än en km kvar då Bunel slutligen släppte (och tappade dryga halvminuten till mål). Söderqvist var dock bara 1:38 från tredjeplatsen på etappen och klättrade 22 platser i sammandraget upp till 16:e.

Gissningsvis blir det nog också en 16:e plats som slutplaceringen i totalen då hon har en minut upp och ett par minuter ner till närmaste cyklist i totalen. Detta då morgondagens etapp verkar som den skulle kunna sluta med klungspurt.

Strulig etapp i Tour of Britain där de två första etappernas segrare båda DNF:ade. Gårdagssegraren Roldan var dessutom den första som kraschade i en rejäl vurpa med fem och en halv mil kvar. Hon låg trea i klungan in i en kurva men klarade inte att hålla sig på hjulen i vätan.

Totalledaren inför etappen, Faulkner, hade åtminstone två krascher och ett skobyte. Britterna fick dock jubla då Ferguson spurtade hem etappen i en grupp om en handfull cyklister. Hon tog även över totalledningen.

Julia Borgström idag 33:a och in i mål i samma grupp som Faulkner, 3:17 efter Ferguson. Klättrade i totalen 26 placeringar till 40:e, dock hela 12 minuter efter och kommer sannolikt inte att kunna klättra så mkt mer av egen kraft då sista etappen imorgon är ett drygt 8 mil "kort" varvlopp inne i Glasgow med till synes rätt flack profil. Gissar att SD Worx kommer att försöka hålla ihop det så att Wiebes kan spurta hem etappen.

Den andra svenskan, Ella Wahlström, är lanterna rouge på 94:e plats, 55 minuter efter täten och 6 minuter upp till näst sista plats. Avancerade dock 9 placeringar i totalen idag!

Tillbaka
Topp