Ont i fingrarna i bikeparken

Cukel

Medlem
Hej, som rubriken lyder så får jag väldigt ont i fingrarna när jag kör i bike parken, mestadels på stigar/leder där det är mycket rötter och stenar. Har testat flera bromspositioner men det blir inte bättre. Jag misstänker att det är på grund av handtagen, när jag håller styret nuddar långfinger och ringfingret handflatan så kan vara så att jag behöver tjockare handtag men är inte säker. Kanske någon som vet vad det kan orsakas av.

Hej, nja jag vet inte men jag har haft samma. Särskilt om jag cyklat flera dagar i rad och det har varit mycket s.k. brejkbumps.
Jag tror det är utmattning/överbelastning och man kan träna litet regelbundet för att motverka. Typ hänga i en stång ca. en minut (dead hangs) för att stärka upp fingrar och händer.

Men en sak som hjälpte mig (säkert i kombination med träning också) var såna här grepp. Men det blev faktiskt bättre på en gång efter jag satt dit dem.
Edit: jag har inte problem med hand/fingervärk längre 🙂

Hoppas du hittar något sätt att slippa ha ont.

Senast ändrad:
Jag får ont i fingrarna av mjuka handtag. Typ ESI. "Hårda" tunna lock-ons är bäst. Gissar att jag behöver hålla hårdare när de är mjuka. Dina låter dock väldigt tunna.
Mjukare styre hjälper också. Samt såklart en väljusterad gaffel.

Jag får ont i fingrarna av mjuka handtag. Typ ESI. "Hårda" tunna lock-ons är bäst. Gissar att jag behöver hålla hårdare när de är mjuka. Dina låter dock väldigt tunna.
Mjukare styre hjälper också. Samt såklart en väljusterad gaffel.
Och för mig är det tvärt om, så nyckeln är nog att det som får en att kunna slappna av funkar, var det nu råkar vara.

För klena bromsar där man behöver ta i för att bromsa bidrar också till kassa händer utför.

För klena bromsar där man behöver ta i för att bromsa bidrar också till kassa händer utför.

Tänkte skriva att det bara ger ont i pekfingrarna, men jag minns nu att jag fick ont i alla fingrar när jag fick en hyrcykel med för klena bromsarna i alperna. Jag antar att det var för att jag var räd om klämde styret (för) hård. Problemet var löst när jag fick en cykel med kraftigare bromsar. Skulle dock inte tänka att det händer i svensk bike park, som är snälla, men kanske finns det cyklister som är ännu fegare än jag ;)

För styv styre orsakar ont i mina handleder, inte i mina fingrar.

Tänkte skriva att det bara ger ont i pekfingrarna, men jag minns nu att jag fick ont i alla fingrar när jag fick en hyrcykel med för klena bromsarna i alperna. Jag antar att det var för att jag var räd om klämde styret (för) hård. Problemet var löst när jag fick en cykel med kraftigare bromsar. Skulle dock inte tänka att det händer i svensk bike park, som är snälla, men kanske finns det cyklister som är ännu fegare än jag ;)

För styv styre orsakar ont i mina handleder, inte i mina fingrar.
I första hand skulle jag säga att det bidrar till att du spänner handen och armen mer om du måste använda mer våld för att bromsa. Men du har helt rätt i att det oftast mest är ett problem om man kör fler höjdmeter, men var den gränsen går beror nog på hur mycket man cyklat och hur van man är. Även ett åk på 100 hm är ju ett gäng smällar man ska ta upp.

Sen finns det ju fler delar, om gaffeln är servad eller funkar som den ska, högt däckstryck mm.

Personligen hade jag samma problem när jag körde cross. Då berodde det på att jag höll i för hårt. Böt till "klibbigare" handtag och tränade upp skallen att våga vara avslappnad i händerna. Då försvann problemen. Kör på samma på cykel. Men, det fungerar så klart inte för alla. Kan vara värt att prova dig fram med olika handtag med olika grepp.

Din position på cykeln ska vara så pass neutral eller i balans mär du kör i parken att du ska kunna nästan släppa taget med händerna. Många har en för bakåtlutad position och hänger i styret. Det märks även i kurvorna när cykeln inte riktigt vill svänga. Ju bättre "stance" du lyckas få till desto mindre armpump och fingeront får du. Om fingrarna domnar och du får "sockerdricka" i händerna efter att du kört är det troligt att du belastar handens karpaltunnel där nerver går ut till fingrarna. Då är det läge att byta grepp, backsweep, gelhandskar osv.

Hej, tack för alla svar och jag ska försöka att testa olika saker som har skrivits.
Din position på cykeln ska vara så pass neutral eller i balans mär du kör i parken att du ska kunna nästan släppa taget med händerna. Många har en för bakåtlutad position och hänger i styret. Det märks även i kurvorna när cykeln inte riktigt vill svänga. Ju bättre "stance" du lyckas få till desto mindre armpump och fingeront får du. Om fingrarna domnar och du får "sockerdricka" i händerna efter att du kört är det troligt att du belastar handens karpaltunnel där nerver går ut till fingrarna. Då är det läge att byta grepp, backsweep, gelhandskar osv.
Ja exakt, fingrarna liksom domnar. Jag tänkte att något handtag typ som Ergon ga3 ska kunna hjälpa till att belasta fingrarna mindre.
1746958060808.webp

För mig var det helt enkelt så att när du kör stig i skogen så bromsar du jättelite i jämförelse med bike park när du ligger på bromsarna i princip 50% av tiden. Och så kör du i 6 timmar nerför. Ja inte konstigt att man får ont i händer/fingrar. Du är inte van vid att bromsa så mycket. Jag köpte 220 rotor from 200 bak. Magura bromsar.

Tillbaka
Topp