Fairlight Faran/Strael/Secan

Lyssnade på en intervju med Alex där han nämnde att han snart skulle testa en ny prototyp. My Holt på g kanske eller vem vet, heldämpad😦
Jo, en ny Holt är på g. De hintade om det i ett inlägg på Instagram för ett tag sedan

EDIT. Letade lite på instagram men hittar inte inlägget. De fick en fråga om när nya Holt kommer, svaret var något i stil med "vi jobbar på det, håll utkik". Typ.

Senast ändrad:
IMG_8646.webp

Var tvungen stanna och beundra, jäklar vad fina dom är

Helvete, hur ska man kunna låta bli en orange.
Ja den är faktiskt fin! De har även valt en grymt fin dag och plats för fotograferingen.

Min svarta borde skickas inom en vecka. Det skall bli kul att äntligen få hem den! Jag tror att jag löst alla detaljer på den nu utom vilkej kedjeolja jag skall köra. Men mer om det i en annan tråd. Det blir inget vax i nuläget.

Och silverdetaljerna skaffar jag när jag vet rätt längd på styrstam osv.

Han verkar inte sälja bikefits iaf 🫡

Nya blåa färgen var riktigt fin.
Han sitter alltid väldigt märkligt på sina cyklar, åtminstone det lilla jag sett.

Edit: Cykeln ser ju hyfsat rätt ut i storlek, men long-reachstyret gör att han inte når fram till reglagen trots att han redan sträcker sig ganska mycket framåt. Minst 5 cm för stort avstånd sadel-hoods imho. Med en mer modern sittposition hade han suttit längre fram med rumpan och sen hade det kanske funkat. Undrar vilka bevekelsegrunder han har för att sitta sådär..

Han sitter alltid väldigt märkligt på sina cyklar, åtminstone det lilla jag sett.

Edit: Cykeln ser ju hyfsat rätt ut i storlek, men long-reachstyret gör att han inte når fram till reglagen trots att han redan sträcker sig ganska mycket framåt. Minst 5 cm för stort avstånd sadel-hoods imho. Med en mer modern sittposition hade han suttit längre fram med rumpan och sen hade det kanske funkat. Undrar vilka bevekelsegrunder han har för att sitta sådär..

Skulle jag gissa så är det något i stil med
"Jag är den enda som förstår. Jag har testat själv och det här är bäst. Alla andra tester och slutsatser är gjorda av människor som helt enkelt inte kan greppa vad som funkar bäst.

En självutnämnd gud behöver inte förklara sig.

Han säljer sina bockstyren med jättelång reach där ramps-positionen skall vara den ”vanliga” positionen. De extra många handpositionerna är säkert jättebra när man cyklar långt solo, men så vill man inte sitta i många mil i en peloton.

Från beskrivningen av Maes Parallel:

”The long, flat ramps give you room to roam. Put your hands near the back for an upright position during easier efforts. Slide forward when it’s time to ‘put down the hammer.’ Ramps and drops are parallel, which makes for a very elegant handlebar and gives you room to move around – much-appreciated when you are facing headwinds.

Pro Tip: Select your stem 10-20 mm shorter than you would with most handlebars, to compensate for the longer reach. Your position ‘on the hoods’ should be a little more stretched out than before, the ‘on the tops’ position will be a bit closer, and you’ll enjoy the long, flat ramps for an intermediate position.”

Senast ändrad:
Tur att däcken är bra, de är inte alls så svåra att tycka om som de där dumheterna.. I vilken värld kan man hålla handleden i en bekväm avslappnad position på ett styre som är parallellt med marken..? Både hoodsen och dropsen är lutade eftersom det är så en handled ser ut. På bilden har Janne luft under vänsterhanden (eftersom man inte kan kan hålla handen plant med marken på ett naturligt vis) och böjer fingrarna nedåt på högerhanden för att öht få grepp om något. Ytterst märkligt!😛

Nu ska jag gå vidare med mitt liv!😊

Nu är det styrlinda och finlir kvar men det får bli i morgon.

En lite skum sak, på bakbromsoket (med 160 adapter) blir standard SRAM skruvarna för långa. På bakre skruven spelar det ju ingen roll eftersom den skruven ju har fritt uppåt men på den främre så går ju skruven upp emot i oket / det tar stopp uppåt. Hittade en skruv som passade helt okej i bra att ha lådorna men den har en 3a insex skalle och skulle kanske vilja att den var pyttelite längre.

Ni som har äldre Strael, eller @velman som också har en fyra, är det något ni känner igen?
IMG_20250515_212631.webp

En lite skum sak, på bakbromsoket (med 160 adapter) blir standard SRAM skruvarna för långa. På bakre skruven spelar det ju ingen roll eftersom den skruven ju har fritt uppåt men på den främre så går ju skruven upp emot i oket / det tar stopp uppåt. Hittade en skruv som passade helt okej i bra att ha lådorna men den har en 3a insex skalle och skulle kanske vilja att den var pyttelite längre.
Alla cyklar har inte lika tjocka stag/flat mount fästen, det finns inga garantier för att någon av de två längder på skruvar man normalt får med det bakre reglaget/oket är rätt längd för just din ram. Med rätt längd på skruvarna skall det vara 5-7 mm gängkontakt, se sida 9 respektive 86:

Tack! Har aldrig behövt fundera på skrivlängd då standard alltid varit rätt :)
Rätt säker på att skruven jag valde fixar 5 mm men får dubbelkolla.

Nu är det styrlinda och finlir kvar men det får bli i morgon.

Ni som har äldre Strael, eller @velman som också har en fyra, är det något ni känner igen?
Visa bilaga 769293
Skruvarna till mitt ok bak (Ultegra 81xx) var alldeles för långa. Löste det temporärt med distanshylsor likt dessa:
1747373636266.webp

Det fungerar så bra att jag inte har haft det minsta bråttom att byta än. Men jag borde nog...

Fairlight skriver om skruvlängden i sin faq:
1747373814099.webp

Då är allt som det ska och jag ska leta skruv :)
Jag har använt rostfria skruvar från Sifvert i Västberga
De många olika skruvar och säljer dem styckvis
Till bromsoken, liksom de flesta andra skruvar jag vill ha kvar, blev det även skruvlåsning.

Tillbaka
Topp