Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Det har säkert löst sig men jag svarar ändå. Kan vara bra information för någon annan framöver. DT Swiss endcaps HWGXXX0001528S omvandlar 197x12 till 190QR och det är rimligt att anta att det funkar för 177x12 till 170QR
Stort tack för svaret! Lyckligt nog hade jag redan sålt det hjulet som eventuellt behövde endcaps. Nu är det någon annans problem att hitta passande endcaps ifall de skulle behövas (troligen inte).

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Navet i sig stödjer dessa:
  • Supplied with freehubs to suit 10/11spd Shimano, 12 Speed MicroSpline, Sram XD or Hope cassette
Alla art.nr om du vill byta hittar du på Hope:s hemsida
Antingen det eller sram xd (vilket jag inte har lyckats hitta mycket om, bortsett från srams egna sida)

Allså inom sram har du x01 och xx1 som passar hämtar mina hope fatsno nav imorgon 😆

Så, då bör det funkar med denna?

Fatbike Q&A.
Jag kör lite blandat har gx kasett 10-52T och xo1 växlare 😆

Bilagor

• Snapchat-1086465654~2.webp
    Snapchat-1086465654~2.webp
    432.7 KB · Besök: 56
Fatbike Q&A.
Någon som vet vilken fatbike denna kommer från? Blev ett impulsköp när den var så billig🙂

PXL_20250526_164014821.webp

Edit: kommer från en timless e-fatbike.

Tänkte måla och ha som reserv eller montera ifall jag lämnar med bluton vid fatbike byte.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Nu har jag bestämt mig. :giggle: Kommer att klicka hem en gul 2025 Surly ICT -ram med gaffel snart under sommaren, för ett nybygge i vinter eller en bit in på nästa år. Kollade den här videon nyss och den hjälpte mig sista steget i rätt riktning till beslut.

Fatbike Q&A.
Passar på och länkar nedan till tipset i fyndtråden på Race Face vevparti för under halva priset (ca 50 euro!) på Bike24 som jag postade tidigare idag. Det finns några kvar i lager med 175mm vevarmslängd ifall någon fatbiker här skulle vara intresserad och inte läser i fyndtråden.

🙂 Så nu har jag klickat hem den allra första komponenten till Surly ICT -bygget.

Fatbike Q&A.
Passar på och länkar nedan till tipset i fyndtråden på Race Face vevparti för under halva priset (ca 50 euro!) på Bike24 som jag postade tidigare idag. Det finns några kvar i lager med 175mm vevarmslängd ifall någon fatbiker här skulle vara intresserad och inte läser i fyndtråden.

🙂 Så nu har jag klickat hem den allra första komponenten till Surly ICT -bygget.

Det vevpartiet gillar jag, prisvärt även till ordinarie pris. Har valt att ha det på mina fatbikes :) Hade det inte varit för att jag redan har ett extra så hade jag beställt direkt...

Fatbike Q&A.

Bra pris!
Men det man kan anmärka på är väl att det har en onödigt stor Q-Factor för en "vanlig" fatbike, om man nu har lite kinkiga knän som jag har...
Det från Hope som jag har på Taigan är en centimeter smalare, och Taigan är ju inte direkt o-bred... :-)

Fatbike Q&A.
Bra pris!
Men det man kan anmärka på är väl att det har en onödigt stor Q-Factor för en "vanlig" fatbike, om man nu har lite kinkiga knän som jag har...
Det från Hope som jag har på Taigan är en centimeter smalare, och Taigan är ju inte direkt o-bred... :-)
Jag roade mig med att mäta min nuvarande Salsa Mukluk ikväll, och den har 215mm Q-factor. Och de här billiga Race Face-vevarna jag nyss köpt ligger på 230mm enligt beskrivningen. Så jag tror det kommer att funka, eftersom Salsan funkar hur bra som helst avseende bredden, och bara 7,5mm extra på var sida hoppas jag inte ställer till med något elände.

Fatbike Q&A.
Surly har släppt årets färger för ICT och Wednesday
Taro milk Tea (ICT)
Key Lime Sneeze (Wednesday)

Visa bilaga 781164Visa bilaga 781165
Waow! Nu fick jag myror i huvudet, den där "silverlila" färgen på ICT var ju väldigt snygg och cool. Hmm, kanske ska avvakta tills den kommer som ramset, istället för den gula jag tänkte beställa... :unsure:

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike Q&A.
Waow! Nu fick jag myror i huvudet, den där "silverlila" färgen på ICT var ju väldigt snygg och cool. Hmm, kanske ska avvakta tills den kommer som ramset, istället för den gula jag tänkte beställa... :unsure:

Den finns redan som ramset.
Eller menar du till de hittar hit till denna sidan av pölen?

Fatbike Q&A.
Den finns redan som ramset.
Eller menar du till de hittar hit till denna sidan av pölen?

Ja, jag tänkte i första hand hos JustPedal i Nederländerna. Eller annars Bike24. Men vi får se. Det är inte bråttom.

Fatbike Q&A.
Är det någon som vet om någon svensk eller norsk skidanläggning tillåter att man tar med fatbike upp i liften?

Edit: På vintern alltså.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Skitgöra i pauserna på kvällsjobbet🥵 Kommer aldrig mera sälja en cykel som är tubeless och lova att rengöra och montera innerslang! Tips på effektiva sätt att få bort guckan mottages..
PXL_20260105_174857378.webp

Fatbike Q&A.
Bästa var ett rör med hockeytejp på men nötte över 1h per däck🥵 stålborsten repade gummit. Lämnade en del men med talkpulver mellan så tror jag inte det limmar fast innerslangen. Limmar så pass bra att innerslangen går sönder när den ska bort vet jag av erfarenhet.

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Okej så facit idag då. Som väntat så ledde spåret jag drog upp till att en hel del folk följde det på sina promenader så det var betydligt hårdare och mer nedtrampat idag. Det enda jag inte riktigt är nöjd med är att det blev ett väldigt smalt spår då skyffeln bara är 40 cm bred. Lite som att hela tiden cykla på en två plankor bred spång — svårt att komma igång utan att vingla och lätt att ett hjul sticker utanför i svängarna. Men men, får ändå ses som ett lyckat (men väldigt jobbigt) experiment.

Fatbike Q&A.
Någon som haft problem med att däcken börjar läcka vid kyla? Kör slanglöst och hade ca0.3 vid start märke efter en stund att bak var tomt och gucka läckt ut mellan fälg och däck, pumpade men vägrade täta. Efter att jag hittade varmt utrymme så pumppade jag upp till kanske 0.7 och hade det inomhus en halv timme efteråt inga bekymer bak. Men senare var fram tomt också och läckte lite gucka på ett ställe men det fick jag nästan tätt utomhus efter 2 pumpningar. Kan tillägga det var ca -15 vid start och -27 som kallast före garmin dog. Aldrig haft bekymmer förut och däcken hållit tätt fast den stått. Osäker på vilken vätska men den fröst inte iaf. Bjuder på bilder från servicen🙂PXL_20260128_103421961.webpPXL_20260128_103418130.webp

Tillbaka
Topp