Kostnad för att byta fälg bakhjul hos lbs?

johan12345

Aktiv medlem
Sonen landade hårt och fint på en sten häromdagen och bucklade till fälgen på bakhjulet rejält. Lyckades bända tillbaka den (försiktigt) men metallen blir ju alltid lite utmattad efter en sån här rejäl deformation så tyvärr kände jag hur metallen sprack lite på insidan av fälgen när jag tryckte ut den sista biten. Går ju att cykla på tillfälligt med slang just nu men tubeless (och även cushcore) tror jag kommer bli svårt. Det sura är att han normalt sett har cushcore bak men däcket hade en svårlagad punktering så han har fått köra med slang dom senaste veckorna. Dumt såhär i efterhand.

Frågan är vad det kostar att bara byta fälgen hos lokal cykelverkstad? Nån som har koll på vilken bollpark ungefär? Bakhjulet är ett RaceFace ARC 30 Offset + Hope Pro 4 hub så relativt bra grejer. Är det lönsamt (även om man lämnar in. Nej jag hinner/orkar inte det här också själv). Tips på likvärdig prisvärd fälg som skulle kunna vara ett alternativ?

Du har ju gratis arbetskraft i sonen, låt honom göra research om vilken fälg han ska ha och lära sig bygga hjul!

Generellt sett så är det nog få lokala cykelpulare som klarar av att byta fälg och få till hjulet riktigt bra och starkt till ett kostnadseffektivt pris.

Om du skriver var i landet du befinner dig så kan du kanske få tips om var du finner duktiga hjulbyggare som effektivt kan hjälpa dig här. Men vi pratar ju om att bygga ett helt nytt endurohjul där du bara återanvänder navet så helt billigt lär det inte bli. Troligen nära vad ett helt nytt liknande hjul kostar.

Du har ju gratis arbetskraft i sonen, låt honom göra research om vilken fälg han ska ha och lära sig bygga hjul!

Generellt sett så är det nog få lokala cykelpulare som klarar av att byta fälg och få till hjulet riktigt bra och starkt till ett kostnadseffektivt pris.

Om du skriver var i landet du befinner dig så kan du kanske få tips om var du finner duktiga hjulbyggare som effektivt kan hjälpa dig här. Men vi pratar ju om att bygga ett helt nytt endurohjul där du bara återanvänder navet så helt billigt lär det inte bli. Troligen nära vad ett helt nytt liknande hjul kostar.
Vi bor i Stockholm. Lämnar oftast in till Sigge Cykel i Vinsta för mer avancerade mekjobb men osäker på om dom bygger hjul. Annars är dom väldigt bra.

Ska man köpa helt nytt tänker jag att tex DT Swiss E1900 skulle kunna vara ett prisvärt alternativ men misstänker att det blir lite av en nedgradering jämfört med nuvarande.

Gissar att LBS tar runt tusenlappen plus materialkostnad för att bygga ett hjul, men har ingen källa på det. Nog bäst att höra av sig och kolla, kan ju vara rätt långa ledtider på jobb så här års också.

Jag hade köpt ett billigt bakhjul på K&S (t ex ett Race Face för 500:- finns just nu) för att lösa den akuta situationen och bytt fälgen själv senare när tid finns.

Gissar att LBS tar runt tusenlappen plus materialkostnad för att bygga ett hjul, men har ingen källa på det. Nog bäst att höra av sig och kolla, kan ju vara rätt långa ledtider på jobb så här års också.

Jag hade köpt ett billigt bakhjul på K&S (t ex ett Race Face för 500:- finns just nu) för att lösa den akuta situationen och bytt fälgen själv senare när tid finns.
Ok. Tack för tipset. Glömde skriva men det är 27,5” XD-body och 6-bultar. Gör det hela lite svårare också.

Utan att satt mig in i skillnaden mellan olika fälgar men om jag får en 30mm DT Swiss fälg för 82€ och sen betalar en tusenlapp för jobbet bör det väl ändå vara billigare än ett helt nytt hjul. Eller har jag missat något här?

Utan att satt mig in i skillnaden mellan olika fälgar men om jag får en 30mm DT Swiss fälg för 82€ och sen betalar en tusenlapp för jobbet bör det väl ändå vara billigare än ett helt nytt hjul. Eller har jag missat något här?

Annan ERD på fälgen innebär nya ekrar också. Generellt brukar det väl kosta 10 till 20kr per eker beroende på vad man ska ha.

Budgetvarianten som ändå kan bli tillräckligt bra och lite lärorik och ganska enkel är att köpa en exakt likadan fälg som nu (eller en med samma ERD åtminstone) och sen tejpa ihop alla ekrar så de behåller sin plats. Sen skruva av nipplarna och transplantera den nya fälgen. Då slipper man trä om ekrar. Så gjorde jag flera gånger för många år sen. Blev fullt funktionella hjul utan riktställ.

Är man försiktig när man sen börjar rikta så man får någorlunda jämn ekerspänning kan det absolut ge ett tillräckligt bra och rakt hjul.

Senast ändrad:
rekommenderar starkt att byta fälgen själv mot en med samma eller liknande erd. när en väl blivit trygg med att skruva hjul är det så är det så mycket mindre hjulångest. det behöver inte ens bli så bra och jämnt byggt, eftersom du kan slruva hjul och det bara är att spänna och räta hjulet om nåt händer.

Dessutom är det ett hjul till MTB med skivbroms. Helt okritiskt om fälgen hamnar nån mm brevid centern eller hjulet inte är perfekt rakt. Viktigast är att ekrarna på varje sidan har ungefär samma spänning.

ERD är bara en mm större än Arc fälgen. Jag antar att Arc fälgen är asymmetrisk. Det betyder att ekrarna på drivsidan kommer att passa. Ekrarna på icke-drivsidan borde vara 2 mm längre. Det kan funka med nuvarande ekrarna om nipplarna är långa eller/och instick av ekrarna i nipplarna är stor.

Tack för alla tips såhär långt. Inser att detta är (ytterligare) ett område inom mtb som jag inte satt mig in i ordentligt och var tvungen att googla vad i ERD var för något... Men nu vet jag.

Visar sig också att det inte var helt lätt att hitta just Race Race ARC 27,5 fälgar (dom verkar slut på många ställen). Måste också kolla om det är 28 eller 32 ekrar på befintliga hjul när jag kommer hem ikväll. ERD är 562 mm på dom här fälgarna så enklast om jag kan hitta exakt likadana.

Sen är ju frågan om jag ska ge mig på detta själv. Är ju egentligen inte så rädd för att meka och har nyligen byggt ihop hela sonens hoj från scratch och betecknar mig väl som en medelvan cykelmek och gör det mesta förutom typ helservice av dämpare. Men har alltså ingen som helst vana att bygga (eller ens rikta) hjul. Förslag på vettig YT-video som kan övertyga mig om att jag ska göra detta själv? Största problemet just nu är egentligen tidsbrist då jag har ett stort jobbprojekt som måste bli klart innan midsommar och riskerar att bli tvungen att lägga även en del av min fritid på detta om jag ska hinna. Lite svårt att motivera att jag ska stå i garaget och bygga hjul i ett sånt läge tyvärr. Men det beror lite på hur det går med projektet.

Att skruva ihop ett mtb-hjul själv är verkligen inte raketvetenskap, men det kräver att man lägger några timmar på att läsa in sig och kolla på lite instruktionsvideor. Det absolut svåraste momentet är att få alla mått rätt (ERD, offset, flänsdiameter, antal kors, m m) och beställa korrekt ekerlängd, själva hopskruvandet gör man sedan utan problem på ett par timmar med en folköl i handen.

Har du snålt med tid i tillvaron är det nog helt rätt beslut att bara köpa ett ersättningshjul eller låta en lbs göra jobbet. Mysbygga hjul kan man göra i lugn och ro när säsongen är över.

ja, om det går att få ett bra pris på riktningen så är det perfekt. Snörra upp är enkelt. Svårast är att ha rätt längd på ekrar

Som jar skrev ovan funkar DT EX 511 om ekrarna på icke-drivsidan har 2 mm marginal. Då behöver man titta under tubeless-tejpen på hur längre ekrarna sticker upp i nipplarna.

Vi bor i Stockholm. Lämnar oftast in till Sigge Cykel i Vinsta för mer avancerade mekjobb men osäker på om dom bygger hjul. Annars är dom väldigt bra.

Ska man köpa helt nytt tänker jag att tex DT Swiss E1900 skulle kunna vara ett prisvärt alternativ men misstänker att det blir lite av en nedgradering jämfört med nuvarande.
Kan intyga att Niklas på Sigge är riktigt duktig på att bygga hjul så jag skulle knalla ner och fråga vad det kostar för mitt minne sviker i vad jag betalade….

Det finns väldigt bra videos på hur man byter fälg på tuben. Jag gjorde det för typ 2 år sedan, köpte nya ekrar och nipplar då dom gamla inte gick att skruva bort utan att sabba nipplarna. Satte ihop fälgarna med buntband, klippte av eker för eker och bytte en i taget och det tog inte lång tid att komma ett varv.

Vet inte om det är guckan som mördar nipplarna men dom var omöjliga att lossa utan att de blev mos.

70202649298__6799B084-67CE-447A-BBBA-B6DD85ED4581.webp

Jag har tröttnat på att bygga hjul och lämnat mina till Sportson i kungens kurva. Det var ett par år sedan, men jag tror dom tog 700 kr för att bygga ett hjul. Bygg inte själv, det är astråkigt...

700 på sportson kanske är bättre än 1800 på cykloteket

50 euro kostade det på starbike med nya grejor så borde ju funka i Sverige också

Edit. Vet inte med säkerhet vilket land starbike gör det i.

Senast ändrad:
Jag har tröttnat på att bygga hjul och lämnat mina till Sportson i kungens kurva. Det var ett par år sedan, men jag tror dom tog 700 kr för att bygga ett hjul. Bygg inte själv, det är astråkigt...
Jag lämnade också in på sportson i kungens kurva i somras och de lämnade över till sportson i Farsta. Nu har sportson i kungens kurva dessutom stängt igen helt och hållet.

Järfälla Cykelservice i Barkarbystaden har en bra hjulbyggare. Det är mekaniker från gamla Sportson Barkarby som ju stängde i höstas som har öppnat eget.

Tillbaka
Topp