Varför blundar polisen för cyklisters och elsparkcyklisters framfart långt över den tillåtna hastighetsgränsen? De två nämnda verkar strunta totalt i trafikreglerna. När jag kör bil på Älvgatan förbi Stadshotellet kör varenda cyklist förbi mig.
www.nwt.se
Vilken tur att Polisen upplyser om att cyklar ska stannas och ledas över övergångsställen. För extra trygghet borde även bilister stanna, hoppa ur, och putta sina bilar.
Men det är ju livsfarligt med cyklister som cyklar runt hej vilt och struntar i alla trafikregler, frontar man som bilist en cykeldåre så kan det ju bli märken i lacken, eller t.o.m. någon buckla, huh.
Ibland undrar jag faktiskt lite smått vad det är som retar upp en del bilister så grymt, det är ju knappast någon rädsla för att bli påkörda (ja, det ovan var ironiskt). Irritation över att behöva lätta lite på gasen ibland, och oftast inte ens det?
En gång fick jag nog, en lite mindre villagata, en liten chikan(?), såndär för att sänka hastigheten. Cykelväg bredvid, men en massa garageutfarter där bilarna aldrig kollar efter cyklister på den. Jag cyklar alltid på bilbanan där, för övrigt 30 där, vilket jag oftast håller. Bil från andra hållet, jag var först och markerade men bilen gav sig inte, så iom att man är lite ömtåligare så stannade jag innan. Bilisten minska farten något och pekade demonstrativt på cykelbanan, jag gestikulerade något typ "men så kör då", då stannade han till och vevade ner rutan. Då tappade jag det innan han hann säga något, vrålade rakt in genom rutan, kommer inte ihåg exakt vad men en del om hur jobbigt det kan vara att lätta på gasen och möjligen något om hans intelligensnivå, han gav upp och körde därifrån.
But still, vad är det som retar upp bilister så mycket, även om dom inte behöver göra något. Som personen i artikeln, omkörd av en cyklist, och?
Det skall dock sägas att där jag bor, en småstad med cirkus 20K, så är bilisterna överlag väldigt snälla, dom flesta saktar snällt ner även när jag som cyklist har väjning, vid cykelpassage. Då får dom en liten vink.