Hör upp, cykel i media-tråden

Det är väl redan idag s.a. att man som cyklist på övergångsställe ska visa hänsyn och lämna företräde för gående, d.v.s. man kan får redan idag inte cykla "genom gående"?
Ja, det är tillåtet att cykla på övergångsställen.
Men cyklisten ska lämna företräde till (alla) andra trafikanter.
Alltså inte bara lämna företräde till gående utan även lämna företräde till bilister/bilar m fl.

Ja, det är tillåtet att cykla på övergångsställen.
Men cyklisten ska lämna företräde till (alla) andra trafikanter.
Alltså inte bara lämna företräde till gående utan även lämna företräde till bilister/bilar m fl.
Jo, jag vet att det är även mot andra fordon. Min kommentar var dock i respons till uttalandet kring att det som gående är obehagligt med cyklister så därav fokuserade jag på just gående.

Vid vilken vinkel skulle förbudet övergå i tillåtet?

Man ska enkelt inte korsa gatan på en övergångsställe.

Ett förbud gör att man inte får rulla över ens när man är ensam. Det du beskriver (och jag håller med om är dåligt) löser man bättre med grundregel om att fordon ska lämna företräde/visa respekt för gående när man befinner sig på deras område.

De trettio år att jag har cyklat i Nederländerna och Tyskland har behövet att cykla på en övergångsställe varit precis noll gånger. I Sverige har det tyvärr inte varit noll, men inte mer än tio gånger.

Den nederländska infrastrukturen för cyklister är nog i regel vida överlägsen den som bjuds de svenska så en jämförelse är inte tillämplig.

Nja, som jag skrev ovan har jag inte kännt behövet ofta i Stockholm. Men i Stockholm är cykelinfra relativt bra sett till många andra delar av Sverige.

Man ska enkelt inte korsa gatan på en övergångsställe.

De trettio år att jag har cyklat i Nederländerna och Tyskland har behövet att cykla på en övergångsställe varit precis noll gånger. I Sverige har det tyvärr inte varit noll, men inte mer än tio gånger.

Nja, som jag skrev ovan har jag inte kännt behövet ofta i Stockholm. Men i Stockholm är cykelinfra relativt bra sett till många andra delar av Sverige.
De allra allra flesta tillfällen cykelbanor korsar gator/vägar sker det ihop med övergångsställen, och jag är övertygad om att de tillfällen de allra allra flesta trötta fotgängare och bilister klagar på egentligen är där cyklister befinner sig på cykelpassage, ibland cykelöverfarter och var sjätte palmsöndag bara på övergångsställen, och vid de tillfällena är det oftast usel cykelinfra som leder fram till beteendet. Polisen i media nyligen som exempel.

De allra allra flesta tillfällen cykelbanor korsar gator/vägar sker det ihop med övergångsställen, och jag är övertygad om att de tillfällen de allra allra flesta trötta fotgängare och bilister klagar på egentligen är där cyklister befinner sig på cykelpassage, ibland cykelöverfarter och var sjätte palmsöndag bara på övergångsställen, och vid de tillfällena är det oftast usel cykelinfra som leder fram till beteendet. Polisen i media nyligen som exempel.

Varför klaga när cyklister korsas gatan på en ställe som är avsedd just för cyklister?

Tillfällen där jag har problem är vid stora korsningar med mycket gåenden på övergångsställen där cyklister korsar på övergångsställen isf för på körbanan (där alla andra cyklister kör).

Varför klaga när cyklister korsas gatan på en ställe som är avsedd just för cyklister?

Tillfällen där jag har problem är vid stora korsningar med mycket gåenden på övergångsställen där cyklister korsar på övergångsställen isf för på körbanan (där alla andra cyklister kör).
Men är det en massa gående låter det svårt att cykla där och samtidigt lämna företräde till gående, d.v.s. i praktiken blir det redan idag förbjudet att cykla där i sådana situationer, d.v.s. ett förbud skulle inte ändra så mkt i praktiken.

För att folk är indoktrinerade idioter som tror att de blir populära av att klaga på cyklister.
Jag kan inte se en sådan korsning som du beskriver för mig.
Jag kan se korsningar med cykelfält på vägen är vissa cyklister inte vågar blanda sig med bilarna i en förvirrad trafiksituation och väljer att använda övergångsställen, men jag ser det som dålig cykelinfra.
"Det ska vara lätt att göra rätt". Cykelinfra i Sverige är ofta med flit motsatsen.

Jag kan inte se en sådan korsning som du beskriver för mig.
Jag kan se korsningar med cykelfält på vägen är vissa cyklister inte vågar blanda sig med bilarna i en förvirrad trafiksituation och väljer att använda övergångsställen, men jag ser det som dålig cykelinfra.
"Det ska vara lätt att göra rätt". Cykelinfra i Sverige är ofta med flit motsatsen.

Korsningar jag beskriver är helt vanliga lösningar i stan. Noll infraproblem där. Jag förstår inte varför folk cyklar på övergångsställen där. Det är mycket enklare och trevligare att cykla på breda körfältet än mellan gåtrafikanter. Antar att det är cyklister av kategorien som minimerar antal cyklade meter.

Korsningar jag beskriver är helt vanliga lösningar i stan. Noll infraproblem där. Jag förstår inte varför folk cyklar på övergångsställen där. Det är mycket enklare och trevligare att cykla på breda körfältet än mellan gåtrafikanter. Antar att det är cyklister av kategorien som minimerar antal cyklade meter.
Vanliga korsningar utan några cykelfält eller -banor?
Då tror jag det är antingen cyklister som just känner sig osäkra ute bland bilar i korsningen, eller sådana som är så vana vid cykelbanor/fält att de dras till övergångsställen för att de är vana vid cykelpassager i samband med sådana. Och kanske några som vill minimera cyklad sträcka.

Senast ändrad:
Kan tänka mig att det är samma cyklister som cyklar på trottoarer.
Kan du ge ett exempel på en sådan korsning, så man kan se hur den ser ut?

Jag ser inte riktigt ett förbud egentligen bidrar till lösning av problemet med att cyklister cyklar "genom gående" på övergångsställen.

Det är väl redan idag s.a. att man som cyklist på övergångsställe ska visa hänsyn och lämna företräde för gående, d.v.s. man kan får redan idag inte cykla "genom gående"?

Kommer de som bryter mot dagens regel verkligen att följa en cykelförbudsregel?

Vidare, de som idag inte lämnar företräde för gående går väl lika bra att plocka för brott mot trafikregeln som en person som cyklar på ett övergångsställe med cykelförbud om den regeln skulle införa. Möjligen finns en liten skillnad i att det finns en gränsdragningsproblematik i dagsläget.

De som däremot tydligt påverkas är de laglydiga som idag på ett totalt problemfritt sätt cyklar på övergångsställe, antingen genom att det inte finns några gående alls på/vid övergångsstället eller beaktar de gåendes företräde och cyklar över med god marginal till dessa och på ett sätt som inte på något sätt hindrar dem.

Personligen är jag inte så förtjust i att behöva välja mellan att göra något fullkomligen onödigt (d.v.s. något som ingen är behjälpt av) som att kliva av cykeln och gå över ett tomt övergångsställe, eller att bryta mot lagen och cykla över. Det skulle nog sänka min respekt för en "förbudslag" jämfört med nuvarande "företrädeslag" som i mina ögon är vettigare och en lag jag verkligen försöker respektera.
Vi kan ju tänka oss vilka hurra-rop som kommer komma (bl.a. här) när sheriffen plockar en cyklist som "cyklar genom gående" på ett övergångsställe. Nästan ingen kommer skrika "men gängkriminaliteten då?".

Vi kan ju tänka oss vilka hurra-rop som kommer komma (bl.a. här) när sheriffen plockar en cyklist som "cyklar genom gående" på ett övergångsställe. Nästan ingen kommer skrika "men gängkriminaliteten då?".
Min poäng var att jag tror att skillnaden i praktiken är liten mellan en "företrädesregel" och en "förbudsregel" både vad gäller hur de påverkar folks beteende och vad gäller möjligheten att beivra oönskat beteende.

Tror inte heller hurra-rop eller gängkriminalitetskopplingar vid beivrande skiljer dramatiskt åt i de två fallen.

Det var min första tanke när jag hörde om reglerna. Men brydde mig inte ens om att kommentera det eftersom jag trodde att detta bara gällde herrarna. Det var så otroligt självklart i min hjärna att 40 cm bara rörde herrarna, och att damerna skulle få en egen anpassad storlek. Men det är alltså universellt för båda.. så urbota dumt. Det är så korkat att klockorna stannar!

Sverige lyckas inte bygga bra cykelbanor.
Planeringen går långsamt, investeringarna är otillräckliga, ansvarsfördelningen är oklar, skriver flera centerpartister.
...
I Vinsta har en rak och tydlig cykelväg förvandlats till en snårig labyrint. Där bygger Trafikverket Förbifart Stockholm vilket lett till en krånglig omväg för cyklister, med branta backar, dålig skyltning och farliga passager. Allt för att biltrafiken ska flyta bättre. Cyklisterna får kliva åt sidan.

O.s.v

Tycker UCI börjar köra ner i diket. Detaljstyrningen tar nya landvinningar. Tyckandet är gränslöst.
- vad säger de om vemarmslängderna? Här finns potential för likriktning.
- varför tillåta singelklinga? Så kan vi ju inte ha det.
- Cervelos delade styrstammar? Där går väl ändå gränsen?

Listan med möjliga förbud saknar yttre gränser.

Åfan, visste inte att Ystad var ett back-paradis, så jobbiga backar att inte ens ett handbollsproffs rår på dom! :D
IMG_3605.webp

Man kan ju undra hur mycket en bil-p-plats kostar att anlägga och vad den genererar för intäkter. I synnerhet alla gratisplatser.

Nja, den kan ange en månadskostnad om ca 400/md för en öppen p-plats under vissa förutsättningar.
På ”min” gata (och väldigt många andra) är parkeringen gratis och även om alla har minst en uppställningsplats på tomten är uppskattningsvis 1/3 av gatumarken upptagen av parkerade bilar. Kostnaden för anläggning och skötsel av den vore ju intressant i jämförande sammanhang även om olika kommuner.

Jag hade inte själv velat parkera i det där garaget. Öppet så att både fukt, regn, kyla, snö och smala tjuvar tar sig in. Om inte annat perfekt för en tjackis att kontrollera bytet innan man slår till. Dessutom ett tunt nät som ”väggar” som svagaste länk i konstruktionen. Bara på bilden ser det ut att kunna sparkas in lite lätt, om inte klippas upp med något verktyg. Förstår intäkten om 10 kr.

Det skulle kunna få den mycket efterlängtade bieffekten att SRAM lade ner 10t-tramset och började erbjuda kassetter som startar med 11t. Då skulle jag kanske kunna få tillbaka min älskade 18t som jag saknar djupt trots att jag har den "tätaste" 10/28-kassetten.

Nja, den kan ange en månadskostnad om ca 400/md för en öppen p-plats under vissa förutsättningar.
På ”min” gata (och väldigt många andra) är parkeringen gratis och även om alla har minst en uppställningsplats på tomten är uppskattningsvis 1/3 av gatumarken upptagen av parkerade bilar. Kostnaden för anläggning och skötsel av den vore ju intressant i jämförande sammanhang även om olika kommuner.
Jo men att räkna inom en fastighet för att ge siffror relevanta för nyproduktion är väl det man på ett enkelt sätt kan få fram generiska siffror för.

Att räkna ekonomi på allmän plats och gata är nåt jag tänkt man skulle sätta en exjobbare på i flera år men jag har glömt bort det varje gång jag faktiskt haft en inne..

Det borde du göra, den här gången. Rubriksättaren har helt missat kåseriets kärna. För en gång skull är han inte hatisk mot cyklister (eller någon annan heller för den delen).
Den ger lite hopp helt enkelt.
Alla regler har undantag. Säkert har Schulman skrivit nåt vettigt nån gång också (men.. )...

Ännu en insändare från upprörd fotgängare. Vi känner igen temat. Men här tycker jag att det finns en poäng: Vasagatan har väldigt intensiv trafik på cykelbanan, vilket såklart leder till att det i absoluta tal är många snabba rövhattar och infran är eftersatt.

Tillbaka
Topp