Hör upp, cykel i media-tråden

Vilken tur att Polisen upplyser om att cyklar ska stannas och ledas över övergångsställen. För extra trygghet borde även bilister stanna, hoppa ur, och putta sina bilar.
Jag läste nu även polisens replik på denna insändare:
”Polisen genomför återkommande övervakning av cykeltrafik och regelefterlevnad vilket även omfattar cyklars utrustning och skick.”

Kontrollerar polisen cyklarnas skick? Hur då? Finns det också reglerat någonstans, eller går dom på känsla? Har jag missat cykelbesiktningen?

Jag börjar misstänka att det är en slags fälla vi går i, gång efter gång. En diskussion som skrämmer vanligt folk från att börja cykla, eftersom det verkar så svårt med reglerna. En fälla gillrad av SD:s trollfabrik och dess följare.
Kanske på andra platser, men de som hänger här inbillar jag mig är folk som redan gillar att cykla så diskussioner på happy om trafikregler undrar jag om de är så "farliga" i det avseendet.

Personligen har jag lärt mig en del om vad som gäller av dessa diskussioner, senast idag med @Peth:s inlägg ovan.

Visserligen kan man argumentera för att alla cyklister bör ha perfekt koll på alla trafikregler. Det är nog rätt orealistiskt. I synnerhet för de som inte har körkort. Dock kan man klara sig rätt bra som cyklist med grundläggande koll, sunt förnuft och en gnutta försiktighet (eller två gnuttor).

Jag läste nu även polisens replik på denna insändare:
”Polisen genomför återkommande övervakning av cykeltrafik och regelefterlevnad vilket även omfattar cyklars utrustning och skick.”

Kontrollerar polisen cyklarnas skick? Hur då? Finns det också reglerat någonstans, eller går dom på känsla? Har jag missat cykelbesiktningen?
Om man tolkar det lite vänligt kan det ju betyda att de inte ska vara i uppenbarligen trafikfarligt skick. Typ bromsar som knappt tar.

Kanske på andra platser, men de som hänger här inbillar jag mig är folk som redan gillar att cykla så diskussioner på happy om trafikregler undrar jag om de är så "farliga" i det avseendet.

Personligen har jag lärt mig en del om vad som gäller av dessa diskussioner, senast idag med @Peth:s inlägg ovan.

Visserligen kan man argumentera för att alla cyklister bör ha perfekt koll på alla trafikregler. Det är nog rätt orealistiskt. I synnerhet för de som inte har körkort. Dock kan man klara sig rätt bra som cyklist med grundläggande koll, sunt förnuft och en gnutta försiktighet (eller två gnuttor).
Jag har läst såna här diskussioner på FB i åratal och de följer precis samma mönster. Det börjar med en händelse, sen träder person efter person fram, den ena lika övertygande som den andra, med helt olika teorier och resonemang om vad lagen säger och vad som är absolut rätt. Dessa diskussioner och slutsatser verkar dock inte fastna någonstans, eftersom de hela tiden kommer tillbaka.

Jag har läst såna här diskussioner på FB i åratal och de följer precis samma mönster. Det börjar med en händelse, sen träder person efter person fram, den ena lika övertygande som den andra, med helt olika teorier och resonemang om vad lagen säger och vad som är absolut rätt. Dessa diskussioner och slutsatser verkar dock inte fastna någonstans, eftersom de hela tiden kommer tillbaka.
På FB kan jag köpa din farhåga i högre grad. På happy tror jag inte det är lika stor risk för bortskrämmande av människor som funderar på att börja cykla.

Sen finns det ju många människor så det finns nog en i praktiken närmast outsinlig källa till förnyande/återupprepande av diskussioner. Märks väl på vissa andra trådar här på happy också som skapas av nya medlemmar.

Vilken tur att Polisen upplyser om att cyklar ska stannas och ledas över övergångsställen. För extra trygghet borde även bilister stanna, hoppa ur, och putta sina bilar.

Men det är ju livsfarligt med cyklister som cyklar runt hej vilt och struntar i alla trafikregler, frontar man som bilist en cykeldåre så kan det ju bli märken i lacken, eller t.o.m. någon buckla, huh.

Ibland undrar jag faktiskt lite smått vad det är som retar upp en del bilister så grymt, det är ju knappast någon rädsla för att bli påkörda (ja, det ovan var ironiskt). Irritation över att behöva lätta lite på gasen ibland, och oftast inte ens det?

En gång fick jag nog, en lite mindre villagata, en liten chikan(?), såndär för att sänka hastigheten. Cykelväg bredvid, men en massa garageutfarter där bilarna aldrig kollar efter cyklister på den. Jag cyklar alltid på bilbanan där, för övrigt 30 där, vilket jag oftast håller. Bil från andra hållet, jag var först och markerade men bilen gav sig inte, så iom att man är lite ömtåligare så stannade jag innan. Bilisten minska farten något och pekade demonstrativt på cykelbanan, jag gestikulerade något typ "men så kör då", då stannade han till och vevade ner rutan. Då tappade jag det innan han hann säga något, vrålade rakt in genom rutan, kommer inte ihåg exakt vad men en del om hur jobbigt det kan vara att lätta på gasen och möjligen något om hans intelligensnivå, han gav upp och körde därifrån.

But still, vad är det som retar upp bilister så mycket, även om dom inte behöver göra något. Som personen i artikeln, omkörd av en cyklist, och?

Det skall dock sägas att där jag bor, en småstad med cirkus 20K, så är bilisterna överlag väldigt snälla, dom flesta saktar snällt ner även när jag som cyklist har väjning, vid cykelpassage. Då får dom en liten vink.

Jag har nöjet att cykla Odinsgatan-Stenpiren via Åkareplatsen dagligen. Det är rätt underhållande vissa dagar. Men jag kan inte låta bli att undra hur man tänkt kring förutsättningarna för att knyta ihop cykelstråket på den ledden i förslagen, det finns ingen naturlig linje som inte också korsar rakt igenom hållplatser och riskerar att bli ett nytt Stenpiren.

Sen fattar jag inte grejen riktigt med att påstå att man måste välja mellan cykel och buss förbi centralen. Ta bort personbilarna helt, det är ändå ingen trafik där längre, så finns det plats. Gatan är ju extremt bred och det finns 4 körfält plus hållplatser.
Det är såpass lite trafik så man skulle kunna ha en sån där bygata.

Sen fattar jag inte grejen riktigt med att påstå att man måste välja mellan cykel och buss förbi centralen. Ta bort personbilarna helt, det är ändå ingen trafik där längre, så finns det plats. Gatan är ju extremt bred och det finns 4 körfält plus hållplatser.

Tjena!

Anledningen till att det inte är någon trafik är ju för att det byggs (och har byggts i en evighet) så att det är krångligt att köra den vägen. Går ju inte ens att komma ner ifrån bron tills allt är klart. Den dagen dom öppnar ut den så lär det trycka på rätt bra med trafik.
Kommer man därifrån och ska mot Heden, Gårda m.m. så är den vägen helt klart snabbast och närmast.
Men avfarterna dom gjor ditåt och mot Östra Hamngatan kanske bara ska vara för buss? Då kommer ju inte trafiken öka.

Och teorierna är sällan grundade i faktiska författningstexter och domslut utan är tvärsäkra killgissningar. Jag slutade i stort sett att ge mig in i regeldiskussioner på Facebooks Cyklistbubblan efter att en skrivkunnig, men uppenbarligen inte läskunnig, idiot höll benhårt fast vid att gångsignal visst kan gälla cykeltrafik. (Numer är jag lyckligt okunnig om allt som händer på Facebook eftersom jag har avslutat alla relationer med Facebooktjänsterna.)

Sen är ju snälltolkningen på Facebook helt obefintlig, ungefär som läsförståelsen. En sån post som passerade all rimlighet var när en polis hade uttalat sig om att som cyklist måste du kliva av cykeln vid ett övergångsställe för att bilar skall lämna företräde.
Det lästes som att alla måste kliva av vid övergångsställe.

Ridå.

Riksrevisionen: Planeringen för cykel brister​

Infrastrukturen för cykeltrafiken är varken sammanhängande eller prioriterad i den statliga planeringen, enligt Riksrevisionen. Regeringen och ansvariga myndigheter får omfattande kritik i en ny granskning.

Hmm, vad är det för föreskrift, annat än den som gäller vid sväng?
Trafikregler som är undantag från Trafikförordningens grundregler meddelas genom att kommunen eller länsstyrelsen (eller, i sällsynta fall, andra myndigheter) beslutar om en s.k. lokal trafikföreskrift.

En plats med annan väjningsplikt än de som anges i trafikförordningen har en lokal trafikföreskrift som anger vilka väjningsregler som ska gälla istället. Det är här som Transportstyrelsen har hallucinerat fram att undantag från cykeltrafikens grundregler inte kan meddelas genom lokal trafikföreskrift.

Även i cykeltjuvstråden.
Ett stort hinder till att få fler att välja cykeln. Även om du har en skitcykel kan du inte lita till 100% på att den står kvar när du kommit ut från matbutiken. Och ingen vill kånka på tre tunga kättinglås med tillhörande bygellås heller..

Nu finns det såklart en del cyklister som kör utan ansvar. Men tyvärr ser nästan ingen i Sverige att (icke-)organisation av cykeltrafiken bidrar mycket till farliga situationer, framförallt genom otydlighet men också genom alltid mycket för smala cykelbanor och för långa väntetider vid korsningar. Det skulle vara fint om insändare skulle klaga mer på kommunen.

Nu finns det såklart en del cyklister som kör utan ansvar. Men tyvärr ser nästan ingen i Sverige att (icke-)organisation av cykeltrafiken bidrar mycket till farliga situationer, framförallt genom otydlighet men också genom alltid mycket för smala cykelbanor och för långa väntetider vid korsningar. Det skulle vara fint om insändare skulle klaga mer på kommunen.
Den trötta fotgängaren var dock ett prima exempel på anti-cyklist som tror allt som sägs mot cyklister, inkl att "de" ska leda cykeln på övergångsställen.
Och som inte reflekterar över vad du skrev om dålig infra, att cyklister och fotgängare ofta buntas ihop.

Den trötta fotgängaren var dock ett prima exempel på anti-cyklist som tror allt som sägs mot cyklister, inkl att "de" ska leda cykeln på övergångsställen.
Och som inte reflekterar över vad du skrev om dålig infra, att cyklister och fotgängare ofta buntas ihop.

Det borde dock vara förbjudet att cykla på övergångsställen. Det är en till exempel av dåliga trafikregler.

Jag tycker att det är riktigt jobbigt att möta en cyklist, eller ännu värre fler, som kör genom gående på en övergångställe. Det är förbjudet i t.ex. Nederländerna.
Ett förbud gör att man inte får rulla över ens när man är ensam. Det du beskriver (och jag håller med om är dåligt) löser man bättre med grundregel om att fordon ska lämna företräde/visa respekt för gående när man befinner sig på deras område.

Jag ser inte riktigt ett förbud egentligen bidrar till lösning av problemet med att cyklister cyklar "genom gående" på övergångsställen.

Det är väl redan idag s.a. att man som cyklist på övergångsställe ska visa hänsyn och lämna företräde för gående, d.v.s. man kan får redan idag inte cykla "genom gående"?

Kommer de som bryter mot dagens regel verkligen att följa en cykelförbudsregel?

Vidare, de som idag inte lämnar företräde för gående går väl lika bra att plocka för brott mot trafikregeln som en person som cyklar på ett övergångsställe med cykelförbud om den regeln skulle införa. Möjligen finns en liten skillnad i att det finns en gränsdragningsproblematik i dagsläget.

De som däremot tydligt påverkas är de laglydiga som idag på ett totalt problemfritt sätt cyklar på övergångsställe, antingen genom att det inte finns några gående alls på/vid övergångsstället eller beaktar de gåendes företräde och cyklar över med god marginal till dessa och på ett sätt som inte på något sätt hindrar dem.

Personligen är jag inte så förtjust i att behöva välja mellan att göra något fullkomligen onödigt (d.v.s. något som ingen är behjälpt av) som att kliva av cykeln och gå över ett tomt övergångsställe, eller att bryta mot lagen och cykla över. Det skulle nog sänka min respekt för en "förbudslag" jämfört med nuvarande "företrädeslag" som i mina ögon är vettigare och en lag jag verkligen försöker respektera.

Jag ser inte riktigt ett förbud egentligen bidrar till lösning av problemet med att cyklister cyklar "genom gående" på övergångsställen.

Det är väl redan idag s.a. att man som cyklist på övergångsställe ska visa hänsyn och lämna företräde för gående, d.v.s. man kan får redan idag inte cykla "genom gående"?

Kommer de som bryter mot dagens regel verkligen att följa en cykelförbudsregel?

Vidare, de som idag inte lämnar företräde för gående går väl lika bra att plocka för brott mot trafikregeln som en person som cyklar på ett övergångsställe med cykelförbud om den regeln skulle införa. Möjligen finns en liten skillnad i att det finns en gränsdragningsproblematik i dagsläget.

De som däremot tydligt påverkas är de laglydiga som idag på ett totalt problemfritt sätt cyklar på övergångsställe, antingen genom att det inte finns några gående alls på/vid övergångsstället eller beaktar de gåendes företräde och cyklar över med god marginal till dessa och på ett sätt som inte på något sätt hindrar dem.

Personligen är jag inte så förtjust i att behöva välja mellan att göra något fullkomligen onödigt (d.v.s. något som ingen är behjälpt av) som att kliva av cykeln och gå över ett tomt övergångsställe, eller att bryta mot lagen och cykla över. Det skulle nog sänka min respekt för en "förbudslag" jämfört med nuvarande "företrädeslag" som i mina ögon är vettigare och en lag jag verkligen försöker respektera.
Kan slå vad om att bilister egentligen inte vill att cyklister ska kliva av cykeln och gå över. Hade det blivit lag och alla hade följt det strikt så hade det blivit ramaskri utan dess like. Det tar ju minst 3x så lång tid, speciellt om cyklisten har lvg-skor.

Jag tycker att det är riktigt jobbigt att möta en cyklist, eller ännu värre fler, som kör genom gående på en övergångställe. Det är förbjudet i t.ex. Nederländerna.
Den nederländska infrastrukturen för cyklister är nog i regel vida överlägsen den som bjuds de svenska så en jämförelse är inte tillämplig.

Tillbaka
Topp