Jag har köpt en bockstyrd cykel!

Larsifer

Aktiv medlem
Under hösten började bakbromsen på min trogna allt-i-allo BMC Speedfox att ta allt sämre. Klossarna var bra, men bromsen svampade mer och mer och tog längre och längre in. Till slut saknade jag helt bromsverkan bak. Blev en spännande morgonpendling på is med enbart frambroms..
Har inte riktigt haft ork att meka. Olika anledningar till det, kan komma på fler om jag tänker efter. Men nu var det tvunget. Men först behövde jag köpa ett Shimano blödarkit, för hur jag än trixade fick jag inte till det med det SRAM-kit jag har sen tidigare.
Suck.
Kommer till slut igång med allt, trycker i och det känns ok. Skruvar ihop cykeln och ner på garagegolvet, men vad är det som droppar? Oj, nu är bromsen död. Urgel, det läcker från oket.
Suck.
Ta isär allt och inspektera. Får inte till det. Oket är dött. Avbrott pga annat, dagarna går, cykeln hänger kvar i mekstället.
Suck.
Under den här perioden har jag fått plocka ner min gamla hardtail från väggen för att kunna ha något att pendla på.
Suck.
Min gamla hardtail. Drivlinan är tokslut. Naven är tokslut. Gaffeln är död. Tredelat fram och jag pendlar på mellanklingan och mittdelen av kassetten och tvingas sitta och fjutta för att det inte ska kugga över. Svårt att ta sig uppför backar.
Suck.
Surfar på ersättning för min reservcykel. Tänker hybrid. Men det finns inget som duger?! QR och långa bromshandtag!? Vad i h*lvete? Vem behöver ta i med hela handen för att bromsa? QR i kombination med skivbromsar? Nej tack.
Suck.
Så en lördag finner jag mig själv inne på cykelbutiken. Stryker omkring bland hybriderna och letar. Hittar inget. Men mitt inre säger mig att det kanske är dags att titta på utbudet av gravels och racers. Plötsligt hittar jag en Cannondale Topstone som faller mig i smaken. Den har det jag vill ha. En gravel, med tvådelat. Perfekt för att jag ska klara av alla uppförsbackar. Dessutom kolfibergaffel. Perfekt för mig som är van en lite softare pendling på heldämp. Efter lite testande av storlekar och annat så köper jag dagen därpå. Vinterkittar den direkt i affär. Stänkor, dubbdäck fram, lampor.
Äntligen!
Planen är att köra den på slang tills någon lämplig tidpunkt då jag gör om till en slanglös setup. Eftersom det är nya däck och slangar tänker jag att det ska hålla ett par månader.
Icke.
Det tar två eller tre pendlingar innan första punkteringen kommer. Bakdäcket.
Suck.
Monterar den reservslang jag köpte samtidigt med cykeln. Det håller nån enstaka pendling till.
Suck.
Jag ger mig på att göra en slanglös setup. Slanglöst har varit så j*vla bra på Speedfoxen. Har fullständigt löst problemen med skruvar och sånt som man då och då kör på och får punka av. Flera år av pendling har jag fått ut från varje uppsättning däck. Helt fantastiskt. Men att poppa landsvägsdäcket visade sig kräva mer än jag kan ge. Golvpumpade som en tok, trixade och hade mig. Men det enda jag lyckades poppa var min rygg.
Suck.
Mera slang. 5 slangar tar det innan jag inser att det nya italienska däcket helt enkelt inte klarar av flisen som hemkommunen sprider. Det punkar på ungefär samma 1-2 km pendlingssträcka varje gång. J*vla flis. Vem sprider de flis för egentligen? Jag vill inte ha det.
Suck.
Jag köper ett robust tyskt däck istället. Det håller än.
Puh.
Under senaste 1-2 månaderna tror jag att jag under åtminstone någon pendling inte tänkt på punktering och punkteringsrisker och hur det känns i sadeln när däcket tappar i tryck.
Kanske.
Men snart är det dags att meka däck igen! Sommaren nalkas och dubbdäcket måste av. Då blir det nya slanglösa försök med de italienska findäcken. De sköra rackarna. Men slanglöst ska de nog klara sig från punktering.
Såklart!

Undrar om jag någonsin kommer att orka prova slanglöst. Tror det skulle funka på den senaste cykeln (Metida Silex 400 2024a) men har inte kollat. Har istället börjat använda TPU-slang på den (10 år efter alla andra) istf latex och butyl som jag har på övriga cyklar.

Lycka till med italienarna!

Om du inte har, skaffa en airshot eller dylikt om du ska meka slanglöst med landsväg hemma.
Att poppa mtb däck är bra mycket mer förlåtande och funkar ofta med bara fotpump nuförtiden men landsväg är trixigare.

Men mitt inre säger mig att det kanske är dags att titta på utbudet av gravels och racers. Plötsligt hittar jag en Cannondale Topstone som faller mig i smaken. Den har det jag vill ha. En gravel, med tvådelat. Perfekt för att jag ska klara av alla uppförsbackar.
Hoppas du blir nöjd med den
Cannondale har många bra cyklar och jag hoppas att du får ordning på däcken och tublessintallationen.

Dessutom kolfibergaffel. Perfekt för mig som är van en lite softare pendling på heldämp.
Även jag är övertygad om att det är en bra gaffel på Cannondale Topstone.
Men att det skulle bero på materialet och inte på konstruktionen är en långlivad men ändå helt felaktig fördom.
Som jag har skrivit här flera ggr tidigare
Denna materialfixering är väldigt mkt cykelnördarnas motsvarighet till HiFinördarnas sladdfånerier

Men oavsett det så skall du naturligtvis köpa exakt den cykel du vill ha i precis det material som du vill ha och av exakt den anledning du vill.

Intressant. Så tillverkarna gör alu-gafflar onödigt styva för att kunna sälja kolfiber-gafflar som känns mer följsamma? Eller skulle det vara placebo alltihop? Ska väl erkänna att jag har lite mixade känslor inför kolfiber rent allmänt. Speciellt om det tillverkats i sydostasien.
Dock inte så mycket för mig som konsument att göra. Köpsuget var stort och där fanns denna cykel. Modellen under gick bort pga mekaniska skivbromsar, har jag för mig.

Intressant. Så tillverkarna gör alu-gafflar onödigt styva för att kunna sälja kolfiber-gafflar som känns mer följsamma? Eller skulle det vara placebo alltihop?
Nja, det är snarare så att det kan vara större skillnad mellan två gafflar i samma material än det generellt är mellan gafflar i olika material.
Det viktiga är alltså att gaffeln är välgjord, inte vilket material den är gjord av.

Men Cannondale har många välgjorda cyklar så gaffeln på din Topstone hör säkert till de bättre.

Nytt lager på garanti. Rullar bättre än någonsin. Bakhjulet var nog aldrig riktigt friskt innan., för jag hade lagt märke till att det snurrade lite sämre när jag gjorde testet "lyfta cykeln och ge bakhjulet en vetenskaplig knuff". Samma test på min Speedfox så fortsätter hjulet snurra .. tills vidare.
Hoppas nu det håller länge. Men tanken jag fick när det började knacka i bakhjulet var ju att jag gjort ett misstag som inte köpt en TIME Scylon. Fast jag är ju en falsk landsvägscyklist, inte äkta, så det skulle vara nästintill brottsligt att köpa en så fin cykel. För pendling.
Men nu är allt bra iaf.
Förutom att sommaren nästan är här. Och jag är fortfarande på dubb fram. Måste skaffa en Airshot så jag kan få igång mitt slanglösa landsvägsliv.

Hem från fjällen i måndags och sedan blev det skifte till sommardäck fram inför tisdagspendlingen. Ingen airshot så jag chansar igen med det italienska findäcket och slang. Mindre vikt över framdäcket så det håller nog, får jag hoppas. 70 PSI och hejsan hoppsan vilket rull! 61 km/h i branta backen enligt Trailforks. Men bara 51 enligt Garmin Connect. Har inga planer på att sträcka ut i någon superman position -- är rädd att fastna i sadeln med ryggsäckens midjeband!
Märker att jag tänker mycket på kedjevinkel, kadens och ifall jag är på stora eller lilla klingan fram. Dessutom fortfarande många ångestfyllda tankar på punktering.

Intressant. Så tillverkarna gör alu-gafflar onödigt styva för att kunna sälja kolfiber-gafflar som känns mer följsamma? Eller skulle det vara placebo alltihop? Ska väl erkänna att jag har lite mixade känslor inför kolfiber rent allmänt. Speciellt om det tillverkats i sydostasien.
Dock inte så mycket för mig som konsument att göra. Köpsuget var stort och där fanns denna cykel. Modellen under gick bort pga mekaniska skivbromsar, har jag för mig.

Nej, alu en är dålig material för gafflar. För att göra gaffeln tillräckligt stark måste rör har stor diameter som gör den för styva. För komfort måste man har en gaffel i stål eller kolfiber. På MTB är det dock ingen problem för att deformation av gaffeln är försumbar jämfört med deformation av tjocka däck. Även på en gruscykel skulle jag tänka att man kan har en styv gaffel utan (märkbart) effekt på komfort.

Nej, alu en är dålig material för gafflar. För att göra gaffeln tillräckligt stark måste rör har stor diameter som gör den för styva.
Stämmer inte i verkligheten
Okunnigt och fördomsfullt att dissa gaffeln enbart baserat på materialet.
Det går inte att generalisera så utifrån materialet och endast materialet
Vare sig det gäller ramar eller gafflar
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Den som ändå inbillar sig att alugafflar skulle vara dåliga enbart utifrån vilket material de är konstruerade av kan fundera över gaffelvalet lyx-titanramstillverkaren Merlin gjorde när de började för över 30 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfort-egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D, trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden. Den var den bästa då, och det finns tester där den har jämförts med kolfibergafflar som visade att den fortfarande var väldigt bra 2003, detta trots aluminiumet.

Stämmer inte i verkligheten
Okunnigt och fördomsfullt att dissa gaffeln enbart baserat på materialet.
Det går inte att generalisera så utifrån materialet och endast materialet
Vare sig det gäller ramar eller gafflar
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Den som ändå inbillar sig att alugafflar skulle vara dåliga enbart utifrån vilket material de är konstruerade av kan fundera över gaffelvalet lyx-titanramstillverkaren Merlin gjorde när de började för över 30 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfort-egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D, trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden. Den var den bästa då, och det finns tester där den har jämförts med kolfibergafflar som visade att den fortfarande var väldigt bra 2003, detta trots aluminiumet.

Nu vet jag inget om Kinesis Road D. Men trenden mot gaffel med mycket mer komfort började kring 2003. Nyare gaffel är mycket mer komfortabel. Jag betvivlar att den gaffel kan mäta sig med moderna gafflar i kolfiber. Alla gafflar i alu jag har provat har varit (mycket) styvare än moderna gafflar i kolfiber. Och ja, materialet spelar säkert en roll där. Aluminium är mindre stark och då behövs för med större dimater och tjockare gods som ger styvare rör. Ram i aluminium flexar också mindre än moderna ram i kolfiber (som är väl irrelevant för komforten när gaffel, stople och däck flexar mycket).

Men trenden mot gaffel med mycket mer komfort började kring 2003. Nyare gaffel är mycket mer komfortabel.
Så nu är alltså det självsäkra påståendet av dig i #10 att komforten hos en gaffel enbart beror på materialet och endast materialet inte längre sant?
Utan att det även skulle bero på åldern på gaffeln?

Kan du då förklara hur kolfibern fick veta hur den skulle ha helt andra egenskaper from 2003 mot hur det var före 2003?

Tycker du inte själv att det enbart framstår som ett krystat försök att ursäkta ditt okunniga och fördomsfulla postande i #10?
För mig och kanske även flera är det precis så det framstår.

Alla gafflar i alu jag har provat har varit (mycket) styvare än moderna gafflar i kolfiber.
Men varför då inte lista vilka gafflar det är fråga om?
Varför generalisera så okunnigt och fördomsfullt till materialet och endast materialet utifrån en såpass begränsad erfarenhet?

Skulle vilja säga att äldre kvalitetsgafflar i stål, hade utmärkta egenskaper, för att absorbera energi.
Många kanske inte delar den synen, jmf med moderna dito i kolfiber. Men allting utvecklas, inte bara material utan också vetenskap!

Senaste punkteringen fick mig att skaffa bättre utrustning för slanglöst och göra nya försök. Gick fortfarande inte att få till det med de italienska findäcken. Efter några timmars slit tog jag till backup-planen: i med den punkade slangen, pytsa i en skvätt slanglös gucka och pumpa i 50 PSI. Det är på det jag cyklat senaste månaden, och så jag planerar att använda upp mina Vittoria grusdäck under kommande år. Förhoppningsvis kan jag återbruka alla punkade slangar från i vintras.
När det vankas nya däck om några år kommer jag mest troligt att byta till Continental. Tyskar, de kan man lita på!

100 spänn. Blir snabbt en slant och gillar inte att behöva kassera månadsgamla slangar nästintill oslitna, förutom ett litet retligt hål någonstans. Men problemet är ju starkt kopplat till det par Vittoriadäck som cykeln levererades på. Contidäcket jag har bak går med slang och har då gjort hela vintern utan några problem med vassa gruskorn.

100 spänn. Blir snabbt en slant och gillar inte att behöva kassera månadsgamla slangar nästintill oslitna, förutom ett litet retligt hål någonstans. Men problemet är ju starkt kopplat till det par Vittoriadäck som cykeln levererades på. Contidäcket jag har bak går med slang och har då gjort hela vintern utan några problem med vassa gruskorn.
Jag kör Veloflex Corsa tlr med latexslang, det var länge sen jag punkade, minns knappt. Skönare och lättare att hantera än conti. Om du punkar ofta med vittoriadäcken kanske det är läge att byta dem på en gång till något annat. Hade ett par Vittoria Zaffiro en gång som en cykel levererades med som var lite punkabenägna, men har å andra sidan kört på Vittoria Corsa pro utan någon punka alls under den tid jag hade dem.

Hälften borde räcka tycker jag, 50 spänn, men en lokal cykelsmed behöver sitt, och fraktkostnader tillkommer för det mesta. Men nästa gång du köper något online, skaffa ett gäng slangar också. Även om det finns olika kvalité på slangarna, så är det särskilt däcket och god vana vid byte som avgör slangarnas livslängd mest, tror jag.

Edit: Med "god vana vid byte", menar jag god praxis vid t ex punktering.

Senast ändrad:
Senaste punkteringen fick mig att skaffa bättre utrustning för slanglöst och göra nya försök. Gick fortfarande inte att få till det med de italienska findäcken. Efter några timmars slit tog jag till backup-planen: i med den punkade slangen, pytsa i en skvätt slanglös gucka och pumpa i 50 PSI. Det är på det jag cyklat senaste månaden, och så jag planerar att använda upp mina Vittoria grusdäck under kommande år. Förhoppningsvis kan jag återbruka alla punkade slangar från i vintras.
När det vankas nya däck om några år kommer jag mest troligt att byta till Continental. Tyskar, de kan man lita på!
Asch, går väl att lappa o laga ett tag.
FB_IMG_1728665393030.webp

Hälften borde räcka tycker jag, 50 spänn, men en lokal cykelsmed behöver sitt, och fraktkostnader tillkommer för det mesta. Men nästa gång du köper något online, skaffa ett gäng slangar också. Även om det finns olika kvalité på slangarna, så är det särskilt däcket och god vana vid byte som avgör slangarnas livslängd mest, tror jag.
Eller dra en beställning från Ali i Kina på ett gäng TPU-slangar.
Rullar skönt.

Varför lagar du inte dina punkade slangar?

En punkad slang som är lagad är ju säkrare jmf med en ny direkt ut kartongen.
Jag höll på med det lite grann i höstas men fick det inte att täta riktigt. Gjorde slut på mina två lagningskit-boxar och sen gav jag upp det spåret. Men problemet var kanske lagningsboxarna från förr, vintage, och de moderna slangarna som enligt rykte har något högre procentandel plast i sig..? A case of bad vulk?

Faktiskt är det ganska bekvämt med bockstyre. Säger jag efter åratal på olika sorters MTBs. Sitter skönare på denna cykel än hemma i vardagsrummet. Dessutom finns det en tilltalande enkelhet att inte ha några dämpare, samt möjlighet att ha heltäckande skärmar.
Jag skulle vilja skicka en vädjan till alla presumtiva cykelpendlare som nu tittar på vilken billig eldriven lågprishoj som helst, att istället lägga de pengarna på en skön muskelcykel. Varför inte en gravel/cyklocross med dubbla klingor? Alltid rätt kadens att välja från, och tillräckligt låg lägsta växel för att kunna ta sig uppför de brantaste backarna i mystempo.

Jag höll på med det lite grann i höstas men fick det inte att täta riktigt. Gjorde slut på mina två lagningskit-boxar och sen gav jag upp det spåret. Men problemet var kanske lagningsboxarna från förr, vintage, och de moderna slangarna som enligt rykte har något högre procentandel plast i sig..? A case of bad vulk?
Medger att jag har en cykel med slang. Fast med Marathon Plus-däck så punkorna är även där minimerade 😊
Men framgångsmetoden för lagning är enligt gammal sed och IMHE följande:
När hålet lokaliserats skall området ruggas upp med smärgelpapper (INTE sandpapper som lämnar små elaka korn att förorsaka nya punkor). Därefter tvättas med renat bensin.
Låt torka och på med fräsch solution. Som får torka till klibbfri. Applicera fräsch laglapp, helst TipTop, med hårt tryck. Låt sitta en stund och pumpa sen upp slangen lite lagom för att kolla att lappen sitter kvar och på rätt ställe.
Lägg tillbaka slangen i däcket tillsammans med riklig mängd talk (barnpuder funkar och sprider en angenäm doft) så att friktion mellan däck och slang undviks samt att evt otorkat solution inte biter.
Funkar inte detta, kör slanglöst.

Applicera fräsch laglapp, helst TipTop, med hårt tryck. Låt sitta en stund och pumpa sen upp slangen lite lagom för att kolla att lappen sitter kvar och på rätt ställe.
Lägg tillbaka slangen i däcket tillsammans med riklig mängd talk (barnpuder funkar och sprider en angenäm doft) så att friktion mellan däck och slang undviks samt att evt otorkat solution inte biter.
Funkar inte detta, kör slanglöst.
Naturligtvis bör ju även talket vara av fabrikat TipTop. 🧐

Naturligtvis bör ju även talket vara av fabrikat TipTop. 🧐

Kommer ihåg att jag köpte mina gamla Fischer Vacuum RC4 på Sportkompaniet TipTop på Kungsgatan.
TipTop förknippas med kvalitet.

Helt otroligt. Mitt snabba hack med att trycka i en liten skvätt tubeless-vätska i trasiga slangen har hållt bra. Inte heller någon sån mängd man ser på youtube, utan en snål-skvätt. Magi. En del pendlingar har jag inte ens tänkt på punktering och risken för punktering. Ingen setup man vinner touren på, men för mina myspendlingar är det fullt tillräckligt.

Tillbaka
Topp