STULEN: Deviate Highlander 2 (Göteborg)

manneblask

Aktiv medlem
Nu var det min (o)tur att drabbas av detta. Jag kom hem idag (25/5) från en tripp upp till Järvsö och möttes av att min Deviate Highlander var borta. Sjukt trist.
Den var förvarad bakom 2 låsta dörrar samt fastlåst i en radiator med dubbla lås. Detta är dock allmänna utrymmen för alla hyresgäster och det fanns inga tecken på inbrott. Högst troligt har någon låst upp/släppt in någon då ingen annan cykel var stulen från samma ställe, ett rätt så oidentifierbart barnvagnsrum (finns inga barnfamiljer i huset).

Inga predikningar i denna tråd tack, håll dock gärna ett öga öppet om ni ser den.
PXL_20250510_154603585.MP~2.webp

Jag undrar om det kan vara ett beställjobb, för att du hade den ut till försäljning (och för att det finns ingen privacy i Sverige).

Japp. Jag undrar om det är samma faktiskt.

Jag hoppas fortfarande att det kommer mer privacy i Sverige, men har ingen stora förhoppningar. De flesta svenskor är helt förvånad när jag berättar att man inte kan hitta address och telefonnummer till ett namn eller regskylt. Hände just igår, alla på bordet hade ingen aning att det finns privacy i de flesta (alla?) andra länder.

Men din cykel är mycket speciellt. Chansen är stor att den känns igen om den stannar i Sverige.

Väldigt tråkigt och jag lider med dig.

När den var ute för försäljning, gick det då att koppla den till din adress tex via tfn nr eller tror du att det är någon i området som har varit i farten? Det känns ändå lite långsökt att någon skulle ha fått nys om den och sen lyckats sno den utan att göra inbrott, utom då möjligen en lokal förmåga.

Väldigt tråkigt och jag lider med dig.

När den var ute för försäljning, gick det då att koppla den till din adress tex via tfn nr eller tror du att det är någon i området som har varit i farten? Det känns ändå lite långsökt att någon skulle ha fått nys om den och sen lyckats sno den utan att göra inbrott, utom då möjligen en lokal förmåga.
Ja det är klart det kan vara lite långsökt med tanke på att denne person behöver veta vart jag förvarade den. Tanken slog mig bara att man vet aldrig hur långt vissa vill gå.

Men mer troligt är det någon som känner någon som bor i huset, det är som sagt flera dörrar med lås man ska komma förbi. Dörren in var upplåst och det är ju lätt att sätta in något som håller upp ytterdörrar.

Det kan också varit någon som chansat på ren lycka.

Cyklar försvinner ju tyvärr på löpande band ur gemensamma utrymmen även om de inte legat ute så man kanske inte helt kan tillskriva det en konspiration.

Men sjukt trist oavsett, det kan ju inte finnas så många såna så den borde ju rimligtvis dyka upp.
Så är det ju, risken var jag medveten om även om det var väldigt mer inkognito än andra gemensamma utrymmen. Men det är någon som spanat efter just den då det finns massa andra olåsta MTB:s i det vanliga cykelrummet som det bara är att haffa, men de står helt orörda.

Det står även en helt olåst LVG-cykel i samma rum jag hade mina som de inte rört.

Så är det ju, risken var jag medveten om även om det var väldigt mer inkognito än andra gemensamma utrymmen. Men det är någon som spanat efter just den då det finns massa andra olåsta MTB:s i det vanliga cykelrummet som det bara är att haffa, men de står helt orörda.

Det står även en helt olåst LVG-cykel i samma rum jag hade mina som de inte rört.
Ja det låter ju mer suspekt om inte nån mer lättstulen cykel gick först.

Funderar på, utan att peka finger, olika typer av underentrepenörer som springer i gemensamma utrymmen.

Ofta nyttjas utrymmen där det även finns diverse teknikinstallationer som cykelrum i flerbostadshus och det är nog lätt att tro att det bara är boende som kommer in där. Det behöver ju inte vara de som stjäl förstås men de kan ju alltid råka berätta vad som finns.

Funderar på, utan att peka finger, olika typer av underentrepenörer som springer i gemensamma utrymmen.

Ofta nyttjas utrymmen där det även finns diverse teknikinstallationer som cykelrum i flerbostadshus och det är nog lätt att tro att det bara är boende som kommer in där. Det behöver ju inte vara de som stjäl förstås men de kan ju alltid råka berätta vad som finns.
Japp, tanken har slagit mig här också. Finns massa elskåp och grejor i samma rum.

Hoppas du lyckas hitta ett utrymme därhemma om den hittar hem eller för nästa ögonsten.
Jag har som tur en annan cykel. Men jag har på en vecka gått från 3 cyklar till 1 (1 såld och 1 stulen) 😅
Den står just nu i vardagsrummet tills jag hittar på något bättre. Dåligt med utrymme + flera trappor utan hiss varje gång jag ska ut och hoja fungerar inte så bra.

Jävla tråkigt att höra. :( skall såklart hålla ögonen öppna, men chansen att man ser den är ju tyvärr rätt låg.

Jag vågar inte ha cyklarna i cykelrummen, så jag kör med sådana här: https://www.clasohlson.com/se/Cykelhållare-vägg-för-pedal,-svart/p/31-3325

Tycker faktiskt det funkar rätt bra. Hänger man upp cykeln på väggen tar den mycket mindre plats. Funkar även för mtbs.

Sjukt tråkigt!

Och man blir ju bara mer ledsen när det inte är någon pundare som bara tagit första bästa hoj utan någon med kunskap som valt ut och ansträngt sig för att stjäla just denna cykel.

Hoppas den kommer till rätta, även om chansen är liten så händer det ju att happyiter lyckas hitta annonser med nyligen stulna cyklar.

Kolla med hyresvärden / bostadsrättsföreningen om de nyligen lånat ut nycklar just den dagen till någon firma som skulle fixa något?

Sätt upp lapp i trapphuset och be om tips / observationer?

Jag hoppas fortfarande att det kommer mer privacy i Sverige, men har ingen stora förhoppningar. De flesta svenskor är helt förvånad när jag berättar att man inte kan hitta address och telefonnummer till ett namn eller regskylt. Hände just igår, alla på bordet hade ingen aning att det finns privacy i de flesta (alla?) andra länder.

Men din cykel är mycket speciellt. Chansen är stor att den känns igen om den stannar i Sverige.
Tror inte det har något med det att göra. Den hade blivit snodd i de länderna också. Grannar och/eller deras kompisar stjäl i alla länder.

Jävla tråkigt att höra. :( skall såklart hålla ögonen öppna, men chansen att man ser den är ju tyvärr rätt låg.

Jag vågar inte ha cyklarna i cykelrummen, så jag kör med sådana här: https://www.clasohlson.com/se/Cykelhållare-vägg-för-pedal,-svart/p/31-3325

Tycker faktiskt det funkar rätt bra. Hänger man upp cykeln på väggen tar den mycket mindre plats. Funkar även för mtbs.
Ja problemet är att jag har 0 plats och en sambo att parera i frågan om cykel i lägenheten. Men det finns på kartan helt klart.

Sjukt tråkigt!

Och man blir ju bara mer ledsen när det inte är någon pundare som bara tagit första bästa hoj utan någon med kunskap som valt ut och ansträngt sig för att stjäla just denna cykel.

Hoppas den kommer till rätta, även om chansen är liten så händer det ju att happyiter lyckas hitta annonser med nyligen stulna cyklar.

Kolla med hyresvärden / bostadsrättsföreningen om de nyligen lånat ut nycklar just den dagen till någon firma som skulle fixa något?

Sätt upp lapp i trapphuset och be om tips / observationer?
Det hade nästan känns bättre om det varit mer tydliga tecken på inbrott än nu när man misstänker grannar typ. Har hört av mig till hyresvärden men de har inte varit så hjälpsamma när en granne blev av med elcykel på likande sätt

Där jag bor (Majorna Göteborg) har inte Familjebostäder bytt nycklar dom sista 40 åren. Det finns med säkerhet en massa nycklar ute på vift, tillika har vi en trolig cykeltjuv/hälare på gården, En inte helt ovanlig detalj i dessa kvarter. Jag ställer inte en dyr cykel i ett osäkert cykelrum på sådana premisser

Det är nog inte helt ovanligt. På ett ställe där jag bodde kändes det som att cykelrummet användes som hälarförråd eller något liknande. Och det var väldigt dålig koll på nycklar.

Det verkar finnas ett, trist, samband mellan cykelförvaring och stölder.
Den enda plats där jag aldrig har har hört om stölder är i hemmet.

Senast ändrad:
Hyresrätt får man nog räkna med att det kan finnas allt möjligt kreti och pleti i huset. Ju större hus, ju mer anonymt och därmed värre. Bostadsrätt är väl lite bättre, även om det där också blir allt vanligare att folk mest ser det som att man ”bara bor” där istf att man faktiskt äger sitt boende tillsammans med sina grannar.

Hyresrätt får man nog räkna med att det kan finnas allt möjligt kreti och pleti i huset. Ju större hus, ju mer anonymt och därmed värre. Bostadsrätt är väl lite bättre, även om det där också blir allt vanligare att folk mest ser det som att man ”bara bor” där istf att man faktiskt äger sitt boende tillsammans med sina grannar.
Samtliga förrådsstölder eller inbrott jag själv eller min bekantskapskrets råkat ut för har varit i bostadsrätter i ”bra” kvarter. Har du fina saker i stan så kommer en granne eller deras kompisar sno dem om de får chansen.

På vischan däremot.. saknar inte stan.

Tror inte det har något med det att göra. Den hade blivit snodd i de länderna också. Grannar och/eller deras kompisar stjäl i alla länder.

Nja, i Nederländerna finns nästan ingen gemensama utrymmen, alla brukar har sin egen förråd, så där finns detta problem inte.

Hur det är i detta fall vet jag inte, men det finns fall där tjuvarna mycket sannolikt har sett bilder av dyra cyklar på sociala medier och då är det i Sverige trivialt att hitta address.

Nja, i Nederländerna finns nästan ingen gemensama utrymmen, alla brukar har sin egen förråd, så där finns detta problem inte.

Hur det är i detta fall vet jag inte, men det finns fall där tjuvarna mycket sannolikt har sett bilder av dyra cyklar på sociala medier och då är det i Sverige trivialt att hitta address.
Det är det i Nederländerna också. Du försöker skapa en koppling som inte finns i det här fallet.

Det kan ju absolut vara någon som bor i huset som stulit den eller sett till att någon annan kunnat stjäla den. Vi hade någons son som bodde tillfälligt i vårt hus och det var ju pundarpolare i trappen lite då och då som skulle dit på partaj.

Tillbaka
Topp