Cannondale oseriöst företag?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Har en scalpel som inte ens är 10 år gammal. Min svingen glappar så kollade manualen, vad jag behöver och inser sen att det går inte få tag på delar.

Så lagren mm för svingen (kp208) går ej att få tag på någonstans.

En cykel för 50 ja kanske över 100 tusen ska man ej kunna använda å få tag på slit delar ens i 10 år?

Utan är delarna är cykeln värdelös/går ej att använda.

Lager borde gå att hitta, har svårtt att tro att det är nån specialdimension som inte går att få tag i? Men jag kan ha fel.

Värre kan det vara med andra delar som tex nån specialdesignad sadelstolpsklämma eller annan ramdel. Det är ju tyvärr så cykelindustrin fungerar numera. Ingen tillverkar något själv, man beställer ramar från asien, och har i bästa fall reservdelar som räcker garantitiden ut. Ny design på allting varje år. Det är ju det kunderna vill ha. :(

KP208 innehåller ingen lager alls. Det är sliten lager som brukar orsaka glapp, så i det här fallet är det troligtvis ingen problem att det inte finns reservdelar från tillverkaren.

Har du kollat hos dr. cannondale

Och har du tagit kontakt med tillverkaren? Jag skulle inte förvänta mig att en butik har specifika delar till en tio år gammal modell på lager. Såna saker beställer man ofta direkt från tillverkaren.

Annars är de ju standardlager som går att köpa över disken på butiker som säljer lager. Tyvärr börjar sådana butiker bli färre och färre, men det fungerar bra å beställa dem där också enligt lagernummer som står på sidan av lagerbanan eller i smutsskyddet det räcker också att mäta dimensionerna på de befintliga lager och köpa efter dem.
Annars finns det ju dessa lager kit som är ihopplockade av dessa ovannämnda standardlager, om man är lite lat och bekväm och betalar gärna det lilla extra som cykelhandlaren vill ha emellan. 🙂👍

Senast ändrad:
Har en scalpel som inte ens är 10 år gammal. Min svingen glappar så kollade manualen, vad jag behöver och inser sen att det går inte få tag på delar.

En cykel för 50 ja kanske över 100 tusen ska man ej kunna använda å få tag på slit delar ens i 10 år?

kp208 är ju bara "bultkit" de är inte kp209 som är slutkörda?

Jag behöver kp208. Kp209 har jag hemma.

Cannondale har inte varken i Europa eller USA.

Jag förväntar mig inte att någon butik ska ha det hemma, men att dom 5 största i Sverige varken har eller kan få tag på.
Bäst hitintills är i Sydafrika, synd nog sänder dom ej till Sverige.

Ev att jag kan få dom sända till mig med mellanhand iaf.

Finns flera som säljer kullager, behöver inte vara deras egna billiga saker. Lager från cykel-märken/leverantörer är oftast asien-no-name av dålig kvalité, och därför är det ofta värt att hitta ersättare från andra tillverkare.

Har en gammal cross caad-9, bytte till passande SKF lager, när vevpartiet behövde nya, har funkat bra, hela tiden. Klart bra lager kostar, men de räcker mycket längre, med samma rull. De ska vara av bra stål-kvalité, och skippa keramiska lager helt och hållet, de är bra _första_ veckan, de är bara försäljningsargument, de är inte lämpliga i en cykelapplikation. De kan man fråga vilken kullagerexpert som helst om.

Trådrubriken är tramsig.
Det framstår som rätt tramsigt att inte förstå varför folk reagerar starkt när de har lagt runt hundra tusen kronor på en cykel — bara för att efter några år upptäcka att tillverkaren slutat erbjuda reservdelar. Det upplevs som att man betalat ett premiumpris för något med planerat förfall.

Att förstå detta tycks dock kräva en nivå av insikt som inte alla besitter.

Ljungberg90: Sällan man behöver byta länkageskruvar om man servar cykeln regelbundet. Lagrena som sitter i den är ju inte special på något sätt och finns att köpa hos de flesta bra butiker och oftast de som gör att det glappar om man inte bytt i tid.

Kostade den 50 eller 100? Rätt stor skillnad.
Gick det ens att köpa cyklar för 100 000 för tio år sen?😂

Respektive om man nu verkligen teoretiskt sett kunde, så var man troligtvis proffs med spons och lär knappast vilja ha kvar den i tio år.

Sen undrar jag också lite kring hur underhållet sett ut genom åren om den plötsligt efter tio år börjat glappa.....I regel håller man efter axlar och rörliga delar och upptäcker lager som behöver bytas / saker som behöver dras åt, det börjar inte tokglappa en dag till en annan.

Jaja hur som, du verkar ha delar på väg så hoppas det ordnar sig nu och visa gärna en bild sen för jag är nyfiken på hur en 100 k cykel såg ut för tio år sen.

Nu var den mindre än 10 år och det går att få tag I reservdelar.....

Edit. Och köp inte gamla dyr-ramar och tro att de är värda nåt.

1748323367135.webp

Scalpel 29er Carbon 1 (2012-2015)
MSRP $7600

Tror listpris på den var knappt 60 TSEK här i Sverige.

Å ena sidan tycker jag det borde vara lagligt krav att hålla reservdelar i 10 år.

Å andra sidan är den värd 0 kronor, är äldre än 10 år och det finns reservdelar
Framväxeln o ingen dropper, ocyklingsbar!
Den har onekligen potential för att vara svårservad efter x år, lefty, med tillhörande specialstyrlager, opi-styrstam, men verkar inte ha hollowgram, och jag tror inte de hade specialdischade bakhjul då. Och man slapp lager vid bakaxeln!
Om de hade Black Inc version så finns potential för bortåt 100.000:- listpris.

När min gamla Giant NRS behövde nya svinglager så köpte jag dem hos Momentum. Inga konstiga dimensioner och jag fick SKF-lager till en billigare peng än originallager. Så kolla med https://www.momentum-industrial.com/, de har även fysiska butiker runt om i landet
/steen

Ljungberg90: Sällan man behöver byta länkageskruvar om man servar cykeln regelbundet. Lagrena som sitter i den är ju inte special på något sätt och finns att köpa hos de flesta bra butiker och oftast de som gör att det glappar om man inte bytt i tid.
Har du sett min cykel? Vet du vad som hänt? Vet du hur den är servad?
Kullagren har aldrig varit ett problem eller det jag efterfrågat.
Vitala delar som är unika och endast tillverkas av cannondale förväntar jag mig ska kunna finnas tillgängliga längre än 10 år.

Jag Har hittat delar.
Google på kp208 innan ni nämner kullager.
Övriga kan fortsätta sina diskussioner på sandlåde nivå själva.

Årets lab71 går på 145k och med tanke på hur dåligt man sköter tillgången på reservdelarna, för vad jag antar är deras mest populära modell. Är det troligen en tids fråga innan årets lab71 är i samma situation.

Respektive om man nu verkligen teoretiskt sett kunde, så var man troligtvis proffs med spons och lär knappast vilja ha kvar den i tio år.

Sen undrar jag också lite kring hur underhållet sett ut genom åren om den plötsligt efter tio år börjat glappa.....I regel håller man efter axlar och rörliga delar och upptäcker lager som behöver bytas / saker som behöver dras åt, det börjar inte tokglappa en dag till en annan.

Jaja hur som, du verkar ha delar på väg så hoppas det ordnar sig nu och visa gärna en bild sen för jag är nyfiken på hur en 100 k cykel såg ut för tio år sen.
Andas, det är bara en cykel.

Å ena sidan tycker jag det borde vara lagligt krav att hålla reservdelar i 10 år.

Å andra sidan är den värd 0 kronor, är äldre än 10 år och det finns reservdelar
Det är i princip på väg att bli lagkrav, vilket är toppen. Har precis skickat en tre år gammal torktumlare för 15tkr till tippen. Det måste få ett slut. Nya EU-direktiv kommer göra att det straffar sig att tillverka slit och släng.

Tog inte lång tid o hitta, finns säkert fler sidor med.

Det framstår som rätt tramsigt att inte förstå varför folk reagerar starkt när de har lagt runt hundra tusen kronor på en cykel — bara för att efter några år upptäcka att tillverkaren slutat erbjuda reservdelar. Det upplevs som att man betalat ett premiumpris för något med planerat förfall.

Att förstå detta tycks dock kräva en nivå av insikt som inte alla besitter.
Det har gått 10 år vilket är 10 år, utöver det så FINNS det reservdelar bara man googlar, lägger varan i korgen och betalar.

Cykel byggd 2011 baserad på Cervélo R5Ca för £7500 var inga problem att trycka upp över 100 kkr i pris. Såg själv en sådan cykel 2011. Vägde under 5 kg och gick enligt rätt säker källa gick på i runda slängar 15000 euro.

Tillbaka
Topp