[Annons] Fjällräven vill att du ska ut och Hoja!

Redaktionen

Medlem
Fjallraven-HojaRideOut-033-2000x1600.jpg

Fjällräven har i över 60 år tillverkat utrustning för människor som vill ta sig ut i naturen – och stanna där länge. Med den nya Hoja-kollektionen riktar sig det svenska friluftsmärket mot cyklister som kombinerar sitt intresse för cykeläventyr med kärlek till funktionell, hållbar design. Hoja är inte bara en kollektion kläder och väskor – det är resultatet av decennier av erfarenhet av bärsystem, friluftsteknik och tweakningar av det tidigare partnerskapet med Specialized, en av världens främsta tillverkare av cyklar.

Läs hela artikeln:

Fjällräven har funnits sedan 60-talet och även om märket är synonymt med friluftsliv, på sätt och vis, så köper jag inte för en sekund att den här väsk-kollektionen kommer ur ett genuint intresse för bikepacking.

"Hoja Field Suit M/W: Mångsidig overall, optimerad för cykling och väl lämpad för vandring och andra utomhusaktiviteter."
Nja... vad är det som är optimerat här egentligen?

Visa bilaga 771918
Komplettera med en vit hatt, höga stövlar, musköt över axeln och en slav i koppel för hela looken.

"Hoja Field Suit M/W: Mångsidig overall, optimerad för cykling och väl lämpad för vandring och andra utomhusaktiviteter."

Visa bilaga 771918
Jag skulle nog säga att placering av fickor, materialval och ventilation är det som optimerats för att fungera med cykling

Fjällräven har funnits sedan 60-talet och även om märket är synonymt med friluftsliv, på sätt och vis, så köper jag inte för en sekund att den här väsk-kollektionen kommer ur ett genuint intresse för bikepacking.
Du tror alltså inte att det finns en koppling mellan olika outdoor aktiviteter? Gillar du att vandra så hatar du att cykla?

Cykeln på bilden har styrväska och rack som fanns under specialized-samarbetet. Men verkar inte längre finnas kvar efter rebrandingen?

IMG_2041.webp

Visa bilaga 771918
Tycker en stor del av att klä sig för cykling är att kunna kombinera över/underkropp ändamålsmässigt för väder och ansträngning, dvs olika kombinationer byxor/shorts, långärmat/kortärmat, olika antal lager etc. Detta plagg bjuder inte direkt in till att anpassa klädsel efter situation.

Tycker en stor del av att klä sig för cykling är att kunna kombinera över/underkropp ändamålsmässigt för väder och ansträngning, dvs olika kombinationer byxor/shorts, långärmat/kortärmat, olika antal lager etc. Detta plagg bjuder inte direkt in till att anpassa klädsel efter situation.
Du får anpassa situationen till klädseln! Inte svårare än så.

Du tror alltså inte att det finns en koppling mellan olika outdoor aktiviteter? Gillar du att vandra så hatar du att cykla?
Jag tror att hade det inte varit för en viss svensk borta i USA som ledde utveckling i samarbetet mellan Specialized och Fjällräven, så hade Fjällräven fortfarande bara varit ett vandring- och street wear märke.

Har lite svårt att se varför kvinnor skulle vill ha denna modell. De måste väl hoppa ur dräkten för att göra nr 1 eller 2?

Jag tror att hade det inte varit för en viss svensk borta i USA som ledde utveckling i samarbetet mellan Specialized och Fjällräven, så hade Fjällräven fortfarande bara varit ett vandring- och street wear märke.
vilken svensk ledde det samarbetet?

Inte gjorde väl Erik Nohlin det iaf?

Jag skulle nog säga att placering av fickor, materialval och ventilation är det som optimerats för att fungera med cykling
En sak är att publicera annonser, men får ni också betalt för att sitta och argumentera för helt uppenbart marknadsföringsblaj? Att denna kortärmade overall skulle vara optimal på något sätt kan ju väl inte tro på själv? Bomullsblandning? Om nu allt det du hävdar är optimalt, varför använder du inte den själv? Ta den på nästa långlopp vettja!

Jag tror nog det är klokt att ha någon slags publicistisk integritet, för inte handlar redaktörsjobbet endast om att göra reklam?

Alltså om det är fashion vi snackar så måste jag säga att capen är min favorit, extravagant och ganska många dollars! Jag önskar att jag inte var så funktions-fyrkantig och feg! Fjällräven om ni skickar en i M så lovar jag att dyka upp med den på Fållan, båda Riche och Under bron.

Va, har de en cape?
*Surf, surf*
Jaha, bara en keps. Vad tråkigt. Trodde superhjältelook var på väg tillbaka! Viss praktisk nytta skulle den kunna ha för en cyklist också om den var tillverkad i något vattentätt material. Fladdrande i vinden skulle den ge visst regnskydd för ryggsäcken..

Jag tror nog det är klokt att ha någon slags publicistisk integritet, för inte handlar redaktörsjobbet endast om att göra reklam?
Det är ju tyvärr så marknadsföring i retailsegmentet funkar idag med alla prostituerade influencers och produkttestare. Bjudevent med all inclusive ofta på nån mer exotisk plats än Spjutsund. 😄 Om man inte deltar i spelet får man ingen inbjudan nästa gång och kan inte vara med och testa nya grejjor.

Det tragiska är att dom flesta fortsätter att läsa reviews och inte förstår att testarna är köpta.

Det enda jag läser varje gång jag går in på happy är "Fjällräven vill ha dina pengar....." - och principiellt har jag inga problem med det - men då får det gärna vara prylar som är designade för att faktiskt fylls ett behov och syfte - inte nån flickscouts cosplay bdsm onepiece för moustacheprydda citykids som flyttat från Söder till Björkhagen för att vara närmare naturen och hitta sig själva nu när de vilket årtionde som helst ska bli föräldrar enligt det kirgisiska horoskopet de läste på tjänsteresa på X2000 mellan Sthlm och Göteborg.

Nu går dock dragkedjan klart in ner i grenen. Om det är ett för eller ett nackdel säger jag inget om.

hoja_field_suit_w_14200187-620_g_model_1408.webp

Det är ju tyvärr så marknadsföring i retailsegmentet funkar idag med alla prostituerade influencers och produkttestare. Bjudevent med all inclusive ofta på nån mer exotisk plats än Spjutsund. 😄 Om man inte deltar i spelet får man ingen inbjudan nästa gång och kan inte vara med och testa nya grejjor.

Det tragiska är att dom flesta fortsätter att läsa reviews och inte förstår att testarna är köpta.
Den här gången var det väl en tvådagars all inclusive på cykel tror jag.
Det här kommer hamna på 50-70% rea som förra samarbetet med big S.

En sak är att publicera annonser, men får ni också betalt för att sitta och argumentera för helt uppenbart marknadsföringsblaj? Att denna kortärmade overall skulle vara optimal på något sätt kan ju väl inte tro på själv? Bomullsblandning? Om nu allt det du hävdar är optimalt, varför använder du inte den själv? Ta den på nästa långlopp vettja!

Håller med fullständigt.

Senast ändrad:
Det enda jag läser varje gång jag går in på happy är "Fjällräven vill ha dina pengar....." - och principiellt har jag inga problem med det - men då får det gärna vara prylar som är designade för att faktiskt fylls ett behov och syfte - inte nån flickscouts cosplay bdsm onepiece för moustacheprydda citykids som flyttat från Söder till Björkhagen för att vara närmare naturen och hitta sig själva nu när de vilket årtionde som helst ska bli föräldrar enligt det kirgisiska horoskopet de läste på tjänsteresa på X2000 mellan Sthlm och Göteborg.
"hybrid pant" och shortsen från förra samarbetet är faktiskt toppen. Helt klart favoriter för min del, men det krävdes en rejäl rea för att jag skulle kunna rättfärdiga dom

Tror att det är denna modellen som jag testade och fotade av.
Sedärja, konstigt att jag inte hittade den under Hoja-kollektionen på hemsidan. Men fint att den finns kvar iaf

En sådan här marknadsföringsartikel lär kosta åtminstone några hundratusen i reda pengar om det räcker, bjudeventet är en bisak. Testet som sådant är rena skämtet och det är verkligen tragiskt att det funkar.

En sådan här marknadsföringsartikel lär kosta åtminstone några hundratusen i reda pengar om det räcker, bjudeventet är en bisak. Testet som sådant är rena skämtet och det är verkligen tragiskt att det funkar.

Om artikeln kostat några hundratusen har de förhandlat väldigt illa och marknadschefen bör få gå omedelbart😂

Tycker nog att det var ok om artikelförfattaren(?) svarar på en fråga om en produkt han har testat. Varför ska han få påhopp för det?

Man kan tycka vad man vill om kläderna o väskorna men jag tycker det är kul att fler företag satsar på cykling. Personligen passar inte den där hipsterstilen min image men det finns säkert ngn som går igång på vänsterpartist-looken.

Tycker nog att det var ok om artikelförfattaren(?) svarar på en fråga om en produkt han har testat. Varför ska han få påhopp för det?

Man kan tycka vad man vill om kläderna o väskorna men jag tycker det är kul att fler företag satsar på cykling. Personligen passar inte den där hipsterstilen min image men det finns säkert ngn som går igång på vänsterpartist-looken.
Målgrupp: gravelfluensers och södermalmshipsters...? Man måste ju såklart ha en målgrupp.

Just overallen testade inte jag och den är väl en smaksak

Men av kläderna testade jag shortsen, långbyxorna, merino t-shirt, vindjackan och ponchon och kan tala om att jag hade inga problem att cykla i dessa kläder. Som jag skrev så har ponchon också spännremar som håller in magen så den inte blåser upp sig som bilden publicerad i tråden.

Att köra långlopp i dessa kläder är inget Fjällräven eller jag rekommenderar och jag har aldrig sagt att de skulle vara optimerade för detta. Däremot så cyklade vi i 5 timmar per dag i kläderna och cyklarna skakades runt på stigar och grusvägar för att stressa uppsättningarna av väskorna

Som bonus berättade Fjällräven att de designade dessa kläder med ett mål att de ska fungera lika bra på cykeln som på cafét när man pausat för kaffe, eller ska gå en liten sightseeing tur.

Inför lanseringen så hade de en pressträff där Jens Assur föreläste om sitt bikepackingäventyr tvärsgenom Afrika där han testade kläderna/packningen så nog är de funktionstestade och optimerade för sitt ändamål.

Har du fler funderingar över hur jag upplevde väskorna, eller kläderna så svarar jag gärna på dessa frågor.

Inte för att jag är någon expert inom just bikepacking och jag brukar alltid cykla i lycra kläder annars oavsett om det är pendling till jobb eller träning. Så det var kul att komma tillbaka till vardagscyklingen man höll på med som skolungdom.

Senast ändrad:
"hybrid pant" och shortsen från förra samarbetet är faktiskt toppen. Helt klart favoriter för min del, men det krävdes en rejäl rea för att jag skulle kunna rättfärdiga dom

Sedärja, konstigt att jag inte hittade den under Hoja-kollektionen på hemsidan. Men fint att den finns kvar iaf
Ja många av plaggen är rätt pricey speciellt ponchon skulle jag inte lägga de pengarna på, Men är man ute efter en funktionell poncho för bikepacking är den säkert ett bra val som håller många år

Man undrar ibland vad alla gnällsugna stilpoliser, läs negodiler, själva cyklar runt i – är det Gore-Tex från Vatikanska skrädderiet eller funktionsplagg välsignade av Greg LeMond? På Happyride verkar begreppet gnällkärring ha genomgått en evolution: det är numera en medelålders man med starka åsikter om sockor, sadelväskor och andras livsval. Jag tänker att om vi la lika mycket energi på att trampa som vi gör på att tycka – ja, då hade vi alla haft bergatröjan vid det här laget.

Man undrar ibland vad alla gnällsugna stilpoliser, läs negodiler, själva cyklar runt i – är det Gore-Tex från Vatikanska skrädderiet eller funktionsplagg välsignade av Greg LeMond? På Happyride verkar begreppet gnällkärring ha genomgått en evolution: det är numera en medelålders man med starka åsikter om sockor, sadelväskor och andras livsval. Jag tänker att om vi la lika mycket energi på att trampa som vi gör på att tycka – ja, då hade vi alla haft bergatröjan vid det här laget.
Enligt Vacchi är man ju jetegamal och stort sett mogen för ättestupan vid 35 så då blir det ont om bergatröjor här. 🥸

Hooja... Trampa runt... För många år sedan hade jag någon form av funktionspiké från Fjällräven. Skön och bra men ganska kort livslängd. Sen dess har de inte fått någon ny chans. Kanske är dags att skaffa en overall... 😏

Tillbaka
Topp