Hjälp med inköp - nybörjarmek

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte byta vevparti på min Trek Ex Fuel 8 Gen 6, från nåt skräp till Shimano XT.

Vilka delar behöver jag köpa och vilka verktyg behövs, detta har jag sökt mig fram till. Missar jag något?
-vevparti
-vevlager
-drev
-smörjpasta
-vevlagerverktyg
-vevarmsavdragare
-insex

Bonusfråga: Det är ju kul att uppgradera lite, vilken/vilka delar ger man sig på först?

Mvh

Vevarmsavdragare behövs kanske bara om du har ett riktigt billigt vevparti idag. Alla "riktiga" har antingen avdragaren inbyggd (captive nut) eller behövs det inte alls.

Kolla så drev inte ingår i vevpartiet.

Och... om det sitter Deore vevparti på idag, kanske roligare att uppgradera hjulen eller något istället? =)

Varför vill du byta? Jag hittar att den har Deore, som är bra. Om du vill har ett XT vevparti behöver du inte byta vevlagret. Då räcker det med en insexnyckel och en nyckel till pedalarna, ingenting mer behövs.

EDIT: om man köper ett XT vevparti och separat drev så behövs det ett verktyg för att drar åt ringen som håller drevet, jag gissar att det är samma som verktyget till centerlock bromsskivor.

Senast ändrad:
Glöm inte att efterdra dom två insexskruvarna som håller den vänstra vevarmen på plats. Om dom lossnar så trampar du sönder splinesen på veven.

Hej,

Jag tänkte byta vevparti på min Trek Ex Fuel 8 Gen 6, från nåt skräp till Shimano XT.

Vilka delar behöver jag köpa och vilka verktyg behövs, detta har jag sökt mig fram till. Missar jag något?
-vevparti
-vevlager
-drev
-smörjpasta
-vevlagerverktyg
-vevarmsavdragare
-insex

Bonusfråga: Det är ju kul att uppgradera lite, vilken/vilka delar ger man sig på först?

Mvh
En hyfsad momentnyckel är nästan ett måste och att man är noga med att regelbundet kolla att den är rätt kalibrerad för det moment man vill dra med (gör man enkelt själv med en vikt)

Hej,

Det sitter ett e*thirteen på cykeln, det skramlar redan, misstänker att något sitter löst.

Det går såklart att bara skruva av utan att byta lager, ny på detta som sagt.

Mvh

Bilagor

• IMG_4980.webp
    IMG_4980.webp
    27.6 KB · Besök: 34
Skramlar tyvärr.
Se bild.
XT.
Jag har utan egen erfarenhet av e13 grava fördomar mot dem så kan bara säga byt bara byt. BSA är den mest lättmekade vevlagerstandard du kan hitta, så där har du tur 🙂

Deore eller SLX är allt du behöver, XT overkill.
Har inte kollat på om cykeln har boost-bakhjul (troligen) eller hur många växlar så ingen länk på vevparti just nu, men lager...
Räcker absolut gott.
Kanske nån procent lägre motstånd, kanske, nåt fram lättare, kanske, varför man ska bry sig om det i cykelns viktcentrum.
BB-verktyg, om du har en skiftnyckel eller fast nycklar så borde den här vara allt du behöver. För att montera Shimano-vevar behövs bara en 5 mm insexa.

Senast ändrad:
Jag har utan egen erfarenhet av e13 grava fördomar mot dem så kan bara säga byt bara byt. BSA är den mest lättmekade vevlagerstandard du kan hitta, så där har du tur 🙂

Deore eller SLX är allt du behöver, XT overkill.
Har inte kollat på om cykeln har boost-bakhjul (troligen) eller hur många växlar så ingen länk på vevparti just nu, men lager...
Räcker absolut gott.
Kanske nån procent lägre motstånd, kanske, nåt fram lättare, kanske, varför man ska bry sig om det i cykelns viktcentrum.
BB-verktyg, om du har en skiftnyckel eller fast nycklar så borde den här vara allt du behöver. För att montera Shimano-vevar behövs bara en 5 mm insexa.
Stort tack!

Hittade skramlet när jag skruvade av armarna, en lös bricka… ska ändå byta för bytandets skull.

Bara om man inte trivs på sadeln 😉
Och hjul ligger högt på listan, inte mycket annat *på* uppgraderingslistan som kan göra nån faktiskt skillnad.
Edit: känner att jag säljer @HåkanC lite kort här: förutom däck som han redan nämnt (och ev slang/slanglöst).
-Handtag beställda, vill ha fetare oavsett.
-Sadeln är skön så den blir kvar.
-Däcken kör jag slut på, sen byte, hittade en tråd med tips.
-Från slang till tubless har jag ordnat.
-Hjul, har ni någon rek? Trail som sagt, 29”.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp