Sprucken 26" DH fälg. Enklaste sättet att fixa?

qvarne2

Aktiv medlem
Min DH cykel har 26" hjul. 12x157 spacing. Verkar totalt omöjligt att hitta ett beg hjul i den dimensionen. (inte ens på ebay, yikes) Nytt finns inte heller såklart. Vad kan jag göra? Min hjärna säger köp ett random 26" dh hjul (finns på beg marknaden) och plocka över fälgen till mitt hjul. Är det smartaste sättet?

Min DH cykel har 26" hjul. 12x157 spacing. Verkar totalt omöjligt att hitta ett beg hjul i den dimensionen. (inte ens på ebay, yikes) Nytt finns inte heller såklart. Vad kan jag göra? Min hjärna säger köp ett random 26" dh hjul (finns på beg marknaden) och plocka över fälgen till mitt hjul. Är det smartaste sättet?
Ja. Säker på att det är 157 och inte 150?

Köp ny fälg, ekrar och nipplar, behåll ditt nav? Borde väl vara enklare än att mickla med begagnad fälg, och det är ju inte säkert att du får ihop det utan att behöva köpa nya ekrar.

Köp en ny fälg och anlita en hjulbyggare att bygga dig et nytt hjul av det gamla navet och den nya fälgen. Låt hjulbyggaren själv bestämma vilka nipplar och vilka ekrar att använda, hen vet bättre. Detta har jag gjort ett fåtal gånger för fatbikehjul med ovanliga och nu sällsynta navsdimensioner (177×12 mm)

eftermarknaden för nya eller färdiga hjul med nav eller för den del fälgar i udda dimensioner är begränsad även sett till hela världen.

men ovanliga dimensioner var för sig brukar lättare gå att uppbringa.

avd hyllvärmare.

att bygga hjul är kul, och att ta besväret att lära sig denna ädla konst ger en helt annan frihet på marknaden för cykelhjul. passa gärna på att lära dig detta nu när det finns ett mer eller mindre tvingande skäl:)

Tillbaka
Topp