Zipp 303 / Goodyear XPLR

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Zipp 303 / Goodyear XPLR
Nya hjul och däck för gravel från Zipp (SRAM) och Goodyear

32 mm innerbredd låter ganska extremt för 40 mm däck, är detta en fluga eller det nya svarta ?

Escape Collective

Bike Rumor

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Kul att de testar lite nya ideer. Undra hur ett vanligt 40mm däck ser ut på den fälgen. Man undrar ju hur custom de där goodyear däcken är i praktiken.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Tycker att det är trevligt med breda fälgar. Frågan är om bredden och den tänkta fördelen med detta väger upp viktökningen jämför med 303FC från samma tillverkare.
32 mm får väl ändå anses vara brett för gravel, då 30 mm måste räknas som en vanlig bredd för t.ex. XC som då körs på betydligt bredare däck än 40 mm-däck.
40 mm sitter väl inte så speciellt illa på 25 mm hookless precis.

Viktskillnaden mellan dessa hjul och dess syskon 303FC är ungefär 200 gram/paret.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
32 mm får väl ändå anses vara brett för gravel, då 30 mm måste räknas som en vanlig bredd för t.ex. XC som då körs på betydligt bredare däck än 40 mm-däck.
40 mm sitter väl inte så speciellt illa på 25 mm hookless precis.
Även min tanke, ska det nu vara bredare fälgar för gravel än jag har på XC MTBn - eller är det den senare som körs på för smala fälgar ???

Och 54 mm fälghöjd är nog mer än de flesta har på
LVG…

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Även min tanke, ska det nu vara bredare fälgar för gravel än jag har på XC MTBn - eller är det den senare som körs på för smala fälgar ???

Och 54 mm fälghöjd är nog mer än de flesta har på
LVG…
Jag tror egentligen grejen är: Man måste förnya för att sälja fler hjul. När man ändå förnyar måste man vara "värre" än konkurrenterna, hur ska man annars sticka ut?

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Känslan är väl ändå att XC-Mtb är +30i sedan några år? Fast jag kan absolut ha fel, har inte jättekoll på vad ”riktiga” cyklister, typ WC-cyklister, använder.

Men de här fälgarna är bredare än det ena av mina XC-hjulpar och i övrigt håller jag med NickPick.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Är väl ca som att ha id19 på 25mm däck..
Eller ha lika brett yttermått på fälgen som däcket är för aeorn skull..
Angående viken borde väl 10mm bredare fälg med 10mm smalare däck gå jämt upp med det omvända

Zipp 303 / Goodyear XPLR

Om jag läser rätt har den 5,5 mm tjocka fälgkanter. Det är inte en elegant lösning. Då är det bättre med Zipp/Goodyear. Fördelen är dock att man kan välja mellan mycket fler däck.

Och jag undrar om det skulle kunna vara lite lättare att har en bredare fälg i kolfiber och mindre material i däcket vid samma däckprofil.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Kul att de testar lite nya ideer. Undra hur ett vanligt 40mm däck ser ut på den fälgen. Man undrar ju hur custom de där goodyear däcken är i praktiken.
Ungefär såhär skulle jag gissa:
IMG_3795.jpeg

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Någon testat Goodyear? Var lite sugen att testa på Stumpjumpern för något år sedan när dom kom. Men läste en hel del sågningar i diverse recensioner, så jag avstod.

Hade jag inte haft mina 303FC så hade nog dessa varit intressanta. Dock är jag väldigt nyfiken på nya styret.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Om jag läser rätt har den 5,5 mm tjocka fälgkanter. Det är inte en elegant lösning. Då är det bättre med Zipp/Goodyear. Fördelen är dock att man kan välja mellan mycket fler däck.

Och jag undrar om det skulle kunna vara lite lättare att har en bredare fälg i kolfiber och mindre material i däcket vid samma däckprofil.
Tjocka fälgkanter borde vara bra för fälgar o däck vid genomslag pga lågt däcktryck. På ruffiga vägar har jag gärna lågt tryck.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Nu har Jan Heine uttalat sig.

Det skall bli spännande att se om Peak Torque, Hambini, Dylan Johnson, Josh Poertner etc kommer med synpunkter.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Jag har klippt till på ett par. Sitter 40mm G-One RS på. De är på listan över godkända däck. Mäter typ 43mm. Ej testat än dock.
Visa bilaga 750845
Gissar du kört lite nu, och kanske kan komma med ett utlåtande? Lite sugen på att testa liknande, men man har ju hört lite negativt också - då i form av mer exponerade däcksidor och lätt att få skadade sidewalls pga det.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
För att ansluta till sensommarens diskussion: Logiken bakom hjulen undgår mig, om det inte är som @NickPick skrev om försäljningsargument, jag menar, däcksbredden borde vikta luftmotståndet värre än hur djup fälgen är, och att göra en fälg "jättebred" för riktigt breda däck för att man vill ha "compliance" och sen bygga hög profil som dödar all ev. compliance i fälgen, en riktigt låg fälg borde vara lättare, mjukare och kanske tillåta smalare däck för samma terräng; ännu lättare, och luftmotståndskillnaden borde vara liten, särskilt med gruskjorta och äventyrsmustach?

Zipp 303 / Goodyear XPLR
däcksbredden borde vikta luftmotståndet värre än hur djup fälgen är
Varför det?
Det finns mkt aeroformat som är >35mm brett

och att göra en fälg "jättebred" för riktigt breda däck för att man vill ha "compliance" och sen bygga hög profil som dödar all ev. compliance i fälgen
För mig är den intressanta frågan snarare hur mkt flex("compliance"?) det kan finnas i en fälg jmf med den hos 40 till 55mm däck.
I vertikalled kan en fälg flexa ~1mm utan att ekrarna tappar all spänning

luftmotståndskillnaden borde vara liten, särskilt med gruskjorta och äventyrsmustach?
Luftmotståndet är ju väldigt beroende på hastigheten, det är ju skillnad på de som "alltid" cyklar >35km/h även på grus jmf med oss långsamma motionärer som skräckslaget bromsande studsar nedför ngn stenig backe i ~25km/h....

Zipp 303 / Goodyear XPLR
däcksbredden borde vikta luftmotståndet värre än hur djup fälgen är,
Men även på lvg har tillverkarna givit upp slankheten (höjd i förhållande till bredd). Fälgarna är lika breda som när 25 mm breda däck var norm, men nu kör många på 32 mm som standard vilket räcker långt på dåliga asfalt och grusvägar. I fallet med lvg tror jag det högre luftmotståndet kompenseras av bättre dämpning av tröttande vibrationer på dåliga vägar samt bättre kurvgrepp utför där det går att köra ifrån konkurrenter.

Lite ny teknik och taktik i tävlingar med annorlunda utrustning. Vi ser även att många klassiska tävlingar lägger in partier med grus.

Mtb hjul där fälgen är klart smalare än däcken har ett klart märkbart större turbulens och motstånd i sidovind än lvg hjul. De stora graveltävlingarna går väl oftast på ganska öppna ytor och då har aero betydelse (tror jag).

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Nya hjul och däck för gravel från Zipp (SRAM) och Goodyear

32 mm innerbredd låter ganska extremt för 40 mm däck, är detta en fluga eller det nya svarta ?

Escape Collective

Bike Rumor
De här hjulen ska tydligen vara wow. Har en vän som nyss köpte ett par till sin touringcykel, de var tydligen så jäkla bra så han var tvungen att köpa ett till par till sin gravelhoj. Magiska hjul enligt honom.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Dom har en inbyggd tung grej, som man inte kan ta bort? Som dessutom har en lika tung grej på motsatt sida av fälgen för att inte få obehagliga vibrationer i hela cykeln?

Men jag kanske har missat något uppenbart fantastiskt bra med att veta däckstryck utan att kunna påverka det under färden?

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Dom har en inbyggd tung grej, som man inte kan ta bort? Som dessutom har en lika tung grej på motsatt sida av fälgen för att inte få obehagliga vibrationer i hela cykeln?

Men jag kanske har missat något uppenbart fantastiskt bra med att veta däckstryck utan att kunna påverka det under färden?
Tung grej? Quarq TyreWiz som man kan köpa till en annan fälg väger 10 gram. SKS Airspy som också är en liknande sensor väger 18 gram. Kan inte tänka mig att denna är så tung.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Även små obalanser i hjulen kan ha betydelse, som jag har skrivit här tidigare har jag ett fälgbromsat framhjul med alufälg <360g. Pga metallbiten i skarven (mitt emot ventilhålet) behövdes det ~15g (om jag kommer ihåg rätt) för att balansera det;
ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet under fälgbandet.
Typ sådana här från Biltema
Nu rullar det mkt stadigare och säkrare även i riktigt höga farter. En hel del cyklar kan ha ngn form av resonans mellan 55-65 km/h, men kan vara helt oberörda i både högre och lägre hastigheter.

Det kanske är nästa EU-regel så att det blir precis som för bilar?
Och om vikten är passande låg så kanske det tom kan balansera ut metallbiten i skarven, som i mitt exempel.
Men i verkligheten tycker även jag att det gränsar till meningslöst att enbart kunna mäta trycket under cykling.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Även små obalanser i hjulen kan ha betydelse, som jag har skrivit här tidigare har jag ett fälgbromsat framhjul med alufälg <360g. Pga metallbiten i skarven (mitt emot ventilhålet) behövdes det ~15g (om jag kommer ihåg rätt) för att balansera det;
ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet under fälgbandet.
Typ sådana här från Biltema
Nu rullar det mkt stadigare och säkrare även i riktigt höga farter. En hel del cyklar kan ha ngn form av resonans mellan 55-65 km/h, men kan vara helt oberörda i både högre och lägre hastigheter.

Det kanske är nästa EU-regel så att det blir precis som för bilar?
Och om vikten är passande låg så kanske det tom kan balansera ut metallbiten i skarven, som i mitt exempel.
Men i verkligheten tycker även jag att det gränsar till meningslöst att enbart kunna mäta trycket under cykling.
Det är såklart inget essentiellt, men för den som vill och har råd så är det riktigt nice att kunna bevaka trycket. Man kanske har räknat ut ett optimalt tryck för en viss sträcka i ett race och stannar för att pysa ut lite luft för att nå det eller nåt, eller bara kunna ha koll på att trycket fortfarande är okej och spara några minuter på att pumpa däcken inför dagens tur är otroligt skönt. Går ju också att upptäcka en riktig smygis till punktering och passa på att byta slang till nästa dag i ett flerdagars-race?

Ser bara fördelar. Men som alltid inom cykeltech är det något som ger en marginell skillnad och bör väl bara köpas av den som har råd att betala oavsett vad det kostar eller den som jagar varenda liten fördel man kan få, som också köper saker som aerostrumpor och rakar ögonbrynen för att spara 0,002 watt.

Edit: Men jag tror att precis som elektriska växlar eller skivbromsar så är det här något som just nu är väldigt nytt och dras med en del barnsjukdomar etc. Det kommer bara öka i popularitet, fler kommer komma ut med egna varianter och till slut går priset ner så pass att det blir standard för även den vanlige cyklisten. Där är vi inte än, men i framtiden absolut. Varför inte kunna bevaka trycket på cykeldatorn? Behöver jag veta exakt kadens som motionär? Nä, men det är kul med data ändå.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
För att ansluta till sensommarens diskussion: Logiken bakom hjulen undgår mig, om det inte är som @NickPick skrev om försäljningsargument, jag menar, däcksbredden borde vikta luftmotståndet värre än hur djup fälgen är, och att göra en fälg "jättebred" för riktigt breda däck för att man vill ha "compliance" och sen bygga hög profil som dödar all ev. compliance i fälgen, en riktigt låg fälg borde vara lättare, mjukare och kanske tillåta smalare däck för samma terräng; ännu lättare, och luftmotståndskillnaden borde vara liten, särskilt med gruskjorta och äventyrsmustach?
Med tanke på att typ halva Unbound kör på dem så är de säkert något på spåren.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Gissar du kört lite nu, och kanske kan komma med ett utlåtande? Lite sugen på att testa liknande, men man har ju hört lite negativt också - då i form av mer exponerade däcksidor och lätt att få skadade sidewalls pga det.
Ja, jag har kört en del nu. Men inte så mycket. Varit kallt och lagt tid på löpning. Men en del som sagt. Nöjd än så länge! Kört blandat grus/asfalt och hjulen känns snabba och stabila även i de väldigt blåsiga väder vi haft. Men såklart känns det om det kommer en kastvind från sidan. Är ju rätt lättrullade däck på så cykeln funkar bra på vägen. Inte hittat något att anmärka på. Inga problem med sidoväggarna på däcken. Föredrar dock dt- nav med ratchet men de här funkar ok också. Har man redan fina hjul är det ingen revolution. Ska man köpa nya så gillar jag de här. Sen ska sägas att jag gillar hur de ser ut.

Zipp 303 / Goodyear XPLR
Det är såklart inget essentiellt, men för den som vill och har råd så är det riktigt nice att kunna bevaka trycket. Man kanske har räknat ut ett optimalt tryck för en viss sträcka i ett race och stannar för att pysa ut lite luft för att nå det eller nåt
På race blir det bara en distraherade faktor om du ser att du inte har optimalt tryck. Du kan ändå inte stanna för att pumpa/släppa ut luft. Då har du redan förlorat.

När kommer inbyggd kompressor?
;)

Zipp 303 / Goodyear XPLR
På race blir det bara en distraherade faktor om du ser att du inte har optimalt tryck. Du kan ändå inte stanna för att pumpa/släppa ut luft. Då har du redan förlorat.

När kommer inbyggd kompressor?
;)
Nu tänkte jag inte på ett GP utan ett långlopp, fattar att det inte går att stanna i kortare lopp. Men ändå bra grej tycker jag.

Tillbaka
Topp