Fick jag klassisk soppatorsk?

Hej Allesammans!
Om ca. två veckor är det dags för vätternrundan och jag är sjukligt taggad!

Jag har under våren kommit upp i ganska exakt 100 mils cykling och har känt mig väldigt stark "so far".
I torsdags cyklade jag mitt första lite längre pass på 155 km med snitt-tempo på ca. 31,5 km/h och det gick åt helve..

08:00 samlades vårt "lilla lag" och jag hoppade över frukosten.. Ca. 70 km in i turen tryckte jag i mig min medhavda snickers och cyklade vidare. Efter 140 km så fick jag som en käftsmäll, aldrig varit med om det tidigare, benen dog av, min puls ökade markant och jag började känna mig yr. Pga. detta avbröt jag passet efter 145 km.

Nu är jag orolig huruvida jag kommer klara vätternrundan, men lagkamraterna påstår sig att det handlar om energiintaget.. Hur viktigt är egentligen energiintaget och kommer jag klara vättern om jag är mer noggrann med energiintaget?

Ät en rejäl frukost, du startade med tom tank. Bacon och ägg är gott!. En kortare runda på 4-5 mil kan man skippa frukosten men det kanske är olika från person till person.

Ät en rejäl frukost, du startade med tom tank. Bacon och ägg är gott!. En kortare runda på 4-5 mil kan man skippa frukosten men det kanske är olika från person till person.
Men bacon och ägg innehåller inte så mycket kolhydrater. Skulle snarare tipsa om att äta sockriga flingor med riktigt söt yoghurt, lite honung på också. Samt ett eller två glas cola. Eller äta en matlåda med mycket spaghetti och köttfärssås som frukost.

Hej Allesammans!

Jag har under våren kommit upp i ganska exakt 100 mils cykling och har känt mig väldigt stark "so far".
I torsdags cyklade jag mitt första lite längre pass på 155 km med snitt-tempo på ca. 31,5 km/h och det gick åt helve..

08:00 samlades vårt "lilla lag" och jag hoppade över frukosten.. Ca. 70 km in i turen tryckte jag i mig min medhavda snickers och cyklade vidare. Efter 140 km så fick jag som en käftsmäll, aldrig varit med om det tidigare, benen dog av, min puls ökade markant och jag började känna mig yr. Pga. detta avbröt jag passet efter 145 km.

Nu är jag orolig huruvida jag kommer klara vätternrundan, men lagkamraterna påstår sig att det handlar om energiintaget.. Hur viktigt är egentligen energiintaget och kommer jag klara vättern om jag är mer noggrann med energiintaget?
Om du vill köra utan energi så går det så såklart, men du ska nog sikta på 15km/h i snitt och inte 30.

Men nej, du har ingen chans att hänga med dina kompisar med ditt upplägg.

Men bacon och ägg innehåller inte så mycket kolhydrater. Skulle snarare tipsa om att äta sockriga flingor med riktigt söt yoghurt, lite honung på också. Samt ett eller två glas cola. Eller äta en matlåda med mycket spaghetti och köttfärssås som frukost.
Kolhydrater tar slut efter ca 2,5 timmar. Antingen fyller man på med det, eller så är det att övergå till fettförbränning och en något lägre intensitet. Det är individuellt hur bra man klarar det.

Du skulle kanske bli hjälpt av att räkna kalorier. Det verkar som att du skulle bli förvånad över vilket enormt kaloriunderskott du kan trampa ihop.

Ca. tio mil är vad jag klarar om jag startar på tom mage men äter lite på cykeln. Även om jag efter dessa tio stannar och äter lunch så orkar jag bara fem mil till efter det. Sedan måste jag rulla hem i promenadtempo för att lägga mig på gräsmattan med en burk sylt, om jag vill bli människa igen. Om jag istället kaloriladdar med en ordentlig frukost så kan jag köra 20 mil och komma fram fräsch.

För två år sedan så klarade jag hälften av ovan. Nu kan jag ju köra samma tempo som då, men nu bränner kroppen lite fett också, istället för bara kolhydrater. Det gör ju att man kan slarva lite med maten.

Kolhydrater tar slut efter ca 2,5 timmar. Antingen fyller man på med det, eller så är det att övergå till fettförbränning och en något lägre intensitet. Det är individuellt hur bra man klarar det.
Kroppen gör egna, det är riktigt svårt att växla till fett som energikälla. Det tar oftast många år av dedikerad träning. Det är enklare att ha sockervatten i flaskorna och käka lite gels/bars längs vägen. Ca 30-60 g / h brukar rekommenderas Ts! Men det tar lite tid att vänja magen med att äta under träningen också så att frontloada med massa kolhydrater är ett bra tips till Vättern.

Förutom att man ska sköta intaget under själva distansturen så påverkar det mycket hur man ätit dagarna innan också, i synnerhet dagen innan. Men frukost tar jag alltid innan distanspass.

Sedan har det väl en del att göra med ens kapacitet, rutin och hur man disponerar krafterna också samt hur mycket man tar i under distansturen. Jobbiga vindar och uppförsbackar kan sätta sig i benen etc. Om man inte är van att köra långt ökar även risken för kramp. Kör man långt hyfsat regelbundet släpper snart respekten för distansen, mycket handlar om det mentala.

Men att folk slarvar med kost är enligt mig vanligt, möjligen är en orsak dels orutin men också denna skräck för kolhydrater som vissa fortfarande verkar ha pga alla dietkurer som cirkulerar nu för tiden.

Verkar vara enormt personligt också, många produkter är ju väldigt söta (gels, bars, sportdryck) och en del människor verkar ha mycket svårt för detta. Själv tycker jag inte det är något problem överhuvudtaget, brukar blanda min sportdryck rätt stark så jag får grunden av min energi flytande, tycker det är avsevärt bekvämast. Salttabletter kan väl också hjälpa om det är mycket varmt ute även om jag ej provat detta själv ännu (men jag ska). Finns väl även folk som tar koffeintabletter men ingen erfarenhet av detta själv (förutom typ 1 gång).

Umara verkar rekommendera ungefär 90gram kolisar/timme för tex Vätternrundan. Jag använder inte själv just Umaras produkter men tror det är en vettig "grundrekommendation" av energimängd.

Update: Vätska som Kjell kommenterar nedan är självklart jätteviktigt också. Men det är väl det jag själv tycker är praktiskt med sportdryck, vätska och energi "allt i ett", åtminstone som en vettig grund.

1748861320121.webp

Senast ändrad:
Förutom att man ska sköta intaget under själva distansturen så påverkar det mycket hur man ätit dagarna innan också, i synnerhet dagen innan. Men frukost tar jag alltid innan distanspass.

Sedan har det väl en del att göra med ens kapacitet, rutin och hur man disponerar krafterna också samt hur mycket man tar i under distansturen. Jobbiga vindar och uppförsbackar kan sätta sig i benen etc. Om man inte är van att köra långt ökar även risken för kramp. Kör man långt hyfsat regelbundet släpper snart respekten för distansen, mycket handlar om det mentala.

Men att folk slarvar med kost är enligt mig vanligt, möjligen är en del av orsaken dels orutin men också denna skräck för kolhydrater som en del fortfarande verkar ha pga alla dietkurer som cirkulerar nu för tiden.

Verkar vara enormt personligt också, många produkter är ju väldigt söta (gels, bars, sportdryck) och en del människor verkar ha mycket svårt för detta. Själv tycker jag inte det är något problem överhuvudtaget, själv brukar jag blanda min sportdryck rätt stark så jag får grunden av min energi flytande, tycker det är avsevärt bekvämast. Salttabletter kan väl också hjälpa om det är mycket varmt ute även om jag ej provat detta själv ännu (men jag ska). Finns väl även folk som tar koffeintabletter men ingen erfarenhet av detta själv (förutom typ 1 gång).

Umara verkar rekommendera ungefär 90gram kolisar/timme för tex Vätternrundan:
Visa bilaga 772336
Och för att sätta det i referens till Snickers så skall man alltså trycka 3 st snickers i timmen för att tillgodose ovanstående kolhydratbehov. Nackdelen är att man då också trycker i sig 33g fett

Du kan även ha åkt på vätskebrist. I lördags cyklade jag ca 75 km gravel, efter 10 km stannade jag vid en kiosk och tog en läsk, halvvägs blev det lite medhavda saker och vid 60 km blev det en läsk och en glass. Därutöver tömde jag en 90 cl flaska med vatten.
Nu bär jag på 90 ganska vältränade kilon och har en förbrukning efter det men du måste trycka i dig betydligt mer än en Snickers. Även två flaskor vatten är för lite för mig på mer än 100 km.

Hoppas allt går bra och du får en lätt o kul VR i bra väder

08:00 samlades vårt "lilla lag" och jag hoppade över frukosten.
Som alla andra redan har skrivit: Gör inte det!
Frukost behövs men strunta i sådant som bacon och ägg eller sockriga flingor med sötad yoghurt och cola!
Du bör snarare äta en kolhydratrik frukost med lägt/medel GI (Glykemiskt Index: googla) för att hålla blodsockret på en bra o jämn nivå.
Det kan tex vara 1-2 dl havregryn (kokta eller ej) med 1-2 msk hackade nötter o frön och 1-2 dl bär. Komplettera gärna med ett kokt ägg och 1-2 smörgåsar med proteinpålägg men utan alltför mkt smör o feta pålägg
Ta gärna med dig ngt bättre att äta än en Snickers, tex några bananer och börja gärna med att äta en banan direkt eller ~10-15min in i cyklingen. Komplettera gärna med sportdryck/gel, särskilt om du skall cykla långa pass utan fikastopp.

Nu är jag orolig huruvida jag kommer klara vätternrundan, men lagkamraterna påstår sig att det handlar om energiintaget.
De har rätt
Hur viktigt är egentligen energiintaget och kommer jag klara vättern om jag är mer noggrann med energiintaget?
Även om du är van att äta frukost bör du träna ngra ggr på att cykla efter en stor kolhydratrik frukost, typ en sådan som jag gav exempel på ovan.
<REDIGERAT>
Det finns recept på många fler bra frukostar + andra måltider här:

Senast ändrad:
Hoppas allt går bra och du får en lätt o kul VR i bra väder

Som alla andra redan har skrivit: Gör inte det!
Frukost behövs men strunta i sådant som bacon och ägg eller sockriga flingor med sötad yoghurt och cola!
Du bör snarare äta en kolhydratrik frukost med lägt/medel GI (Glykemiskt Index: googla) för att hålla blodsockret på en bra o jämn nivå.
Det kan tex vara 1-2 dl havregryn (kokta eller ej) med 1-2 msk hackade nötter o frön och 1-2 dl bär. Komplettera gärna med ett kokt ägg och 1-2 smörgåsar med proteinpålägg men utan alltför mkt smör o feta pålägg
Ta gärna med dig ngt bättre att äta än en Snickers, tex några bananer och börja gärna med att äta en banan direkt eller ~10-15min in i cyklingen. Komplettera gärna med sportdryck/gel, särskilt om du skall cykla långa pass utan fikastopp.

De har rätt

Även om du är van att äta frukost bör du träna ngra ggr på att cykla efter en stor kolhydratrik frukost, typ en sådan som jag gav exempel på ovan.
<REDIGERAT>
Det finns recept på många fler bra frukostar + andra måltider här:
Men nu tipsar du om fett igen! Nötter och ägg, protein osv kan vara värt att äta efter träningen men ger knappast någon anti-bonk effekt. Bananer var ett bra tips.

TS, om du inte får plats med bananerna i tröjfickorna kommer här några snygga och praktiska alternativ för att få med dig nog mycket energi längs vägen när du ska cykla Vättern:
IMG_8596.webp

IMG_8598.webp

IMG_8599.webp

IMG_8601.webp

Eller varför inte gå all in och ta med dig ett helt bananträd:
IMG_8602.webp

Men nu tipsar du om fett igen! Nötter och ägg, protein osv kan vara värt att äta efter träningen men ger knappast någon anti-bonk effekt. Bananer var ett bra tips.

TS, om du inte får plats med bananerna i tröjfickorna kommer här några snygga och praktiska alternativ för att få med dig nog mycket energi längs vägen när du ska cykla Vättern:
Visa bilaga 772357
Visa bilaga 772358
Visa bilaga 772359
Visa bilaga 772360

Eller varför inte gå all in och ta med dig ett helt bananträd:
Visa bilaga 772362
Fast bananer växer inte på träd.😉

När jag var ung på -90 talet så var det fettförbränningen man skulle träna på. Man åt aldrig något på passen och drack alltid vatten.

I helgen har jag varit på etapplopp för ungdomar på landsväg i Danmark. Mängden kolhydrater som intogs före, under och efter race var imponerande😁. Skulle inte tro att ett endaste gram fett gick åt under helgen.

Bananer är väl bra, men det är inte så många böjar i Vätternrundan.
En rejäl frukost, gröt eller mackor t ex, är bra. En halvtimme-timme innan start en kopp te med honung. Det senare fick jag lära mig under mina maraton-dagar.
Klassikern har jag inte gjort, men i de lopp jag har gjort - rätt många - stöter jag alltför ofta på folk som skaffat "nytt och jättebra" inför starten. Det är så dumt!

Klassikern har jag inte gjort, men i de lopp jag har gjort - rätt många - stöter jag alltför ofta på folk som skaffat "nytt och jättebra" inför starten. Det är så dumt!

Ja, det kan knappast betonas nog, inför ett stort lopp gör man inga och särskilt inga stora sista minuten-ändringar. En fd klubbkompis och mycket rutinerad triathlet skulle i slutet av en IM testa att dricka cola blandat med vatten, vilket han hade fått rekommenderat, istället för bara cola som han dittills hade druckit. Istället för en sluttid på ca nio timmar blev det 11 efter magkramper.

Många bra råd ovan. Det är mycket individuellt vad som är bäst. Man får helt enkelt testa sig fram tills man hittar det som passar en själv bäst. Jag föredrar bars, men åtminstone Powerbars blir hårda och svåra att äta när det är kallt ute. Så kallt blir det dock inte på Vätternrundan.

@SvenskKlassiker2026 - sköter du energiintaget så ska du inte ha några problem om du bara gör ett vettigt upplägg i övrigt. Tyvärr är du mkt sent ute med energidelen, men försök att hitta en energiförsörjninge.som verkar funka och håll sen fast vid den. Slarvar du med energin är risken att det blir ett lopp som du sent kommer att glömma...

Jag rasslade in på cykelcity när jag skulle åka sjö och frågade om tips. Fick tre olika bars som skulle vara bra, första var det mer protein i, skulle vara bra för anledning X. Andra typen var det bara kolhydrater av olika slag, bra av anledning y. Tredje smakade gott för på slutet var det huvudet som behövde hänga med :D

Funkade rätt bra, oklart om det var de bars jag käkade som var nyckeln men det blev inte bajs av det iaf. Det som jag skulle rekommendera att träna på är att äta under cykling, det tycker jag är svårt för jag drar i mig massa smulor när jag försöker andas samtidigt och börjar hosta.

Några av de mer rutinerade snabbcyklande herrarna skriver i och för sig i tråden nedan att det räcker med vatten så länge som du inte tävlar, men möjligen till viss del beroende på distans också. :unsure: Bara för att göra TS lite mer förvirrad. (y)

Trots att jag alltid har fel här på happy och inte har doktorerat så låter jag mitt inlägg här ovan ligga kvar ändå. 🙂

Många kloka svar ovan. Du åkte in i den berömda väggen, bonkade eller som cyklister kan uttrycka det mötte hammaren. Tar kolhydraterna så får man tunnelseende hög puls och en klar påminnelse om att energin är slut och att man är dödlig. Sättet att undvika är att ha koll på hur hårt man kör (tex mäta pulsen), detta är lättare sagt än gjort då få cyklister kan hålla igen i början med en nummerlapp på rumpan, samt och framförallt se till att man inte kör slut på kolhydrater. Jag brukar se till att äta kolhydrater jag gillar och lätt kan få i mig. Jag har om jag ligger på hög belastning svårt att tillgodogöra mig energi som har hög fetthalt eller hög proteinhalt. Även svårt med "äcklig mat". Jag brukar köra med lätttuggat godis som nivå ett ifall jag behöver inta energi under körning (typ när jag kör årets utmaning, dvs inte under träning, som nivå två kör jag socker i flaskorna (typ årets utmaning). Energikakor tröttnade jag på 2007 och gel 2014. Sportdryck/ saft och godis funkar fortfarande för mig. Kör med lätttuggat godis typ Tutti Frutti exotic eller Haribo polka blandning när det gäller socker i flaskorna kör jag med något som smakar gott och är lättblandat.
Finns ju som sagt tvenne sätt att bonka en är äta för lite än är att köra för hårt. Det finns två sätt att se till att man inte kör för hårt ens är att känna efter det andra är att ha koll på pulsen. Jag har svårt för att känna efter och kör därför på puls. Jag vet att ligger jag 155 i början av ett lopp så är allt Ok ligger jag på 165 så kan det funka, men bör inte hålla det, ligger jag på 175 så bör det vara ruggigt kul att vara där för där kommer jag inte vara länge. Massor av lycka till på Vättern och du verkar ha hittat ett klokt och trevligt litet gäng. Om du inte kört vätternrundan innan så kan jag säga att det är jätteroligt och ett minne för livet.

Tillbaka
Topp