Cykla Cph-Sthlm

oscaro

Ny medlem
Cykla Cph-Sthlm
Har tankar på att cykla från köpenhamn till stockholm inom de kommande veckorna. Inte van vid pass längre än 3h men tror det ska gå bra. Avståndet verkar vara 65 mil, vad är chanserna att man klarar det på 2 dagar? Tänkte köra på tempocykel så kommer förhoppningsvis kunna hålla över 30km/h hela tiden, men känns som att 11h/dag kan bli tufft.
Vädret lär vara ungefär samma som nu så omkring 10 grader, hur klär man sig bäst för en lång dag? Dubbla vindjackor och underställ?
Ifall någon har gjort något liknande får de gärna ge lite tips.

Cykla Cph-Sthlm
Bättre att köra på andra hållet. Om du tittar på en jordglob så ser du att det är uppförsbacke hela vägen från skåne till stockholm ?

Den verkliga sträckan bör väl vara betydligt längre om du ska hålla dig på asfaltsvägar bekväma nog för tempocykel?

Cykla Cph-Sthlm
Cykla 65 mil på två dagar är klart görbart. Dock om du aldrig cyklat längre 3 timmar så finns det ett antal orosmoment i form av skav och muskler som inte står ut. Det kloka rådet är att testa på iaf en 20+ mil runda innan för att se vad som eventuellt är dina problem.

Fladdriga kläder är onödigt då de ger motstånd utan att de något vettigt i utbyte. Lager på lager. Benvärmare, armvärmare, vindväst och de tankarna är bra ideer. Överväg buff - 10 grader och 20+ timmar i blåsten kan ställa till det med nacken. Går det få dit ett något bredare framdäck så att du kan sänka lufttrycket något så brukar axlarna gilla det. Kör du utan skärmar så ha iaf en asssaver eller liknande. Bibs fulla med vägsand efter regncykling slipar sönder även den hårdhudades fuktskade skinn. Två reservslangar och laglappar. Syna däcken kritiskt innan avfärd. Kolla igenom hjulen så att de är friska. Överväg att ta med dig kedjeolja. Regnar det så räcker inte kedjeoljan i 60 mil och gnisslande kedja är sjukt irriterande.

Glöm inte att äta - det går åt mycket energi.

Cykla Cph-Sthlm
Tack för tipsen, har dessvärre inget bra tillfälle att få in några pass längre än 3h innan jag isåfall skulle åka. Är egentligen mest orolig över skav men tänkte köra på ordentligt med chamois-kräm. Känns oavsett som en kul utmaning innan tävlingssäsongen drar igång. Undviker fladdriga kläder så mycket som möjligt och får köpa arm/benvärmare. Har även skoskydd som kan värma lite och ev spara mig någon W ;)
Ska försöka planera resan lite men tanken är ungefär 5h på förmiddagen sen en paus för lunch och 6h efter det. När jag springer brukar jag kunna ta in ungefär 300kcal/timme så tror det är ungefär där jag får ligga nu också men lite mer borde gå.

Cykla Cph-Sthlm
Strava ruttplanering är ett bra verktyg. Slå på global heatmap så ser du var folk cyklar på riktigt - märker du knepiga passagager är google streetview ett bra hjälp för att kolla upp hur tusan det ser ut i verkligheten, men för det mesta så routar strava en till vettiga vägar - kolla dock igenom och klicka dig fram ett bit i taget för verktyget gör bort sig ibland.

Lycka till!

Cykla Cph-Sthlm
Om du inte cyklat mer än 3 timmar i sadeln innan är det inte säkert att en extrapolering av snittfart till 4 ggr tiden håller även om du kör på en TT-hoj (vilket för mig låter sjukt obekvämt att gnaga runt på i 65 mil) eftersom det snarare handlar om hur uthållig du är än snabb.

Ang kläder etc så är det väldigt individuellt men i uppehållsväder i april/maj hade jag valt flossade bibs (t.ex. Rapha Pro Thermal), dubbla tunna underställ typ Rapha Merino Mesh, armvärmare och knävärmare i merinoull och en långärmad tröja kompletterat med vindväst. Strumpor, skor, handskar och huvudbonad efter behag.

Ruttmässigt så anser jag danska sidan av Öresund vara trevligare och från Hbg är formodligen den snabbaste vägen att följa gamla E4/riksettan hela vägen till Stockholm även om den rätt långa bitar inte är särskilt inspirerande. Rutten som Anton ritat ser roligare ut även om den går på en några grusvägar i höjd med Bestorp och även om jag har en viss förkärlek till betongsilon i Linghem hade jag nog siktat söderut redan från Norrköping, ruttat via Åtvidaberg och undvikit 23:an söder om Vimmerby och istället via Horn och Södra Vi siktat snett sydväst mot Mariannelund och vidare till Alvesta, Traryd, Örkelljunga, Klippan, N Vram, Bjuv, Hbg. Ska se om jag kan försöka knåpa ihop något på en karta.

Cykla Cph-Sthlm
Håller med om att extrapolering av fart är svårt. Även om jag startar vad jag tycker är defensivt så brukar jag få svårt att hålla uppe farten efter någonstans mellan 15 och 20 mil om jag cyklar solo (och inte tokkuperat). Det behöver inte vara att jag egentligen har några problem att fortsätta, jag blir bara seg och tempot sjunker. Sen finns det de som håller sin fart oavsett om det är 5 eller 150 mil. Så, det är nog väldigt individuellt. Förbered dig dock på att det kan vara rätt trögt att komma idag dagen efter en tur på 10+ timmar.

Cykla Cph-Sthlm
Förstår att farten är svår att räkna på, men har inget problem att hålla 37km/h i tre timmar och tänker att jag borde kunna snitta ungefär 180w över 10h och då känns 30km/h rimligt. Får gå och köpa lite nya kläder för känner att jag inte har allt som behövs.
Klart att tempohoj i 65 mil blir lite obekvämt men känns ändå roligt med en ordentlig utmaning.
Tack för alla tips!

Cykla Cph-Sthlm
Personligen hade jag siktat på längre sträcka första dagen om man kör med nattstopp och inte tar allt i ett svep. Tycker det kan vara rätt segt att komma igång dag två. Så slipper man fundera på att byta kläder också.

Cykla Cph-Sthlm
Jag cyklade 57 mil på 48 timmar nu i helgen. Fördelat 17/27/13 mil. Oavsett cykel, så känns det tufft att hålla ett tempo på 30km/h i +60 mil. Jag vill påstå att tre dagar är mer realistiskt. Men visst, allting går. Det gäller bara att välja en dag då det blåser S/SV ;)

Cykla Cph-Sthlm
antonlindb sa:
Hej!

Jag har liknande planer några veckor framåt. Här är min planerade rutt jag tänkt:

https://ridewithgps.com/routes/19559058

OBS! Jag tar inget ansvar för rutten ;-)

Det är riktigt att cykelbanan avviker från själva Strandvejen/152 vid Rungsted och sen inte sammanstrålar med denna igen förrän vid Klampenborg. Men, "alla" blir på bilvägen den biten - innehåller bl.a. Köpenhamns mest prestigefyllda skyltspurt "Klampenborg".

Cykla Cph-Sthlm
Castelli Nanoflex byxor och Gabba jacka (som nog tyvärr har blivit ersatt av ett nytt plagg) är lite flossat, andas bra men är ändå "vattentätt) och bra form, tajt.Rekommenderas varmt och finns på XXL, Wiggle men även hos "lbs".

Cykla Cph-Sthlm
oscaro sa:
Förstår att farten är svår att räkna på, men har inget problem att hålla 37km/h i tre timmar och tänker att jag borde kunna snitta ungefär 180w över 10h och då känns 30km/h rimligt. Får gå och köpa lite nya kläder för känner att jag inte har allt som behövs.
Klart att tempohoj i 65 mil blir lite obekvämt men känns ändå roligt med en ordentlig utmaning.
Tack för alla tips!
Kan du ligga I tempoställning i 11 timmar per dag? Farten lär gå ner om du måste sitta upp.

Cykla Cph-Sthlm
antonlindb sa:
Hej!

Jag har liknande planer några veckor framåt. Här är min planerade rutt jag tänkt:

https://ridewithgps.com/routes/19559058

OBS! Jag tar inget ansvar för rutten ;-)

Jag har åkt bil mellan Virserum-Målilla-Vimmerby-Kisa-Linköping. Det är hederlig gammal landsväg som har lite 2-1 inslag, ganska smal vägren och ibland ingen alls, en hel del tung trafik och väldigt långa rakor - farten begränsas av fartkameror i mitten, slutet av dem. Detta gäller mellan Växjö-Åseda. Kolla NLCs andra förslag i tråden och fundera ett par gånger. Om du väljer denna väg, ta på dig något färgglatt och kanske en sån där pinne med flagga. :-) Lastbilar är emellanåt trista, likaså sms:ande bilister. Lycka till!

Cykla Cph-Sthlm
Ja, sammanfattningsvis kan man nog konstatera att väg 23 är rätt piss, särskilt från en cyklists perspektiv. Kör den ToR från Hörby till Vimmerby (och sen vidare österut) en 3-4 ggr om året med bil och tycker inte det heller är någon höjdare. Men jag vet att Anton är en tänkande individ, så jag gissar han tar in all input som går att få för planeringen även denna gång =)

Cykla Cph-Sthlm
Tittar man på sträckan söder om Växjö så finns det cykelbara alternativ längs med rv 23 mellan Höör & straxt söder om Eneryda. Norr därom (tycker jag) det är trevligare att välja andra vägar än genom Växjö där nästan alla alternativ in & ut är större, vältrafikerade vägar. Vissa bitar går på "cykelbana" avskild med vajerräcke vilket kanske inte är det sexigaste, men en smula bättre än att behöva köra på vägen. Söder om Höör kan man i princip välja och vraka på fina småvägar Den gamla 60-milabreveten från Malmö kan användas som utgångspunkt, huvudskälet till att den övergavs var att Trafikverket byggde 2+1 väg på rv 25 ut från Ljungby.

Cykla Cph-Sthlm
oscaro sa:
Har tankar på att cykla från köpenhamn till stockholm inom de kommande veckorna. Inte van vid pass längre än 3h men tror det ska gå bra. Avståndet verkar vara 65 mil, vad är chanserna att man klarar det på 2 dagar? Tänkte köra på tempocykel så kommer förhoppningsvis kunna hålla över 30km/h hela tiden, men känns som att 11h/dag kan bli tufft.
Vädret lär vara ungefär samma som nu så omkring 10 grader, hur klär man sig bäst för en lång dag? Dubbla vindjackor och underställ?
Ifall någon har gjort något liknande får de gärna ge lite tips.

Hur gick det för dig?

Cykla Cph-Sthlm
Det framgår ju inte exakt när detta var tänkt att gå av stapeln men nog är vi lite nyfikna.

Det är också helt ok att erkänna om det var mycket jävligare än förväntat ;)

Cykla Cph-Sthlm
Har tyvärr inte kommit iväg än, först kom en skada i knät och nu har jag halsfluss och hög feber. Har fortfarande planer på att genomföra cyklingen, det är bara uppskjutet. Återkommer här när jag bestämt något datum där jag tänkt sticka!

Cykla Cph-Sthlm
Senast ändrad:
Cykla Cph-Sthlm
Jag funderar på att cykla samma sträcka i helgen och behöver hjälp att hitta vägen. Står du för dom här tipsen fortfarande? Det känns spontant som att den vackra vägen kanske inte har så många ställen med nattöppet, kan det stämma?
Haha, nu satte du mig på plats så här 8 år senare men i stor drag ja jag tror jag kan stå för dessa rutter även om det var ett tag sen jag cyklade vissa av sträckorna

Och helt sant det finns näst inpå inga nattöppna ställen om du inte följer E4an, och många mackar stänger redan kl 22.

Man skulle kunna spexa till det lite och dra rutter mer väster om E4 efter Örkelljunga och ansluta typ vid Skillingaryd så slipper man de mest raka/breda bitarna av gamla E4

Cykla Cph-Sthlm
Blev att jag körde den här som @NLC hjälpte till att sätta ihop:

Från Norrköping körde jag rutten från Södertäljes 600 (är väl i princip samma som NLC's mellan Ödeshög och Norrköping):

Startade 9:45 från Dragör. Tog lite tid att komma på färjan i Helsingör, så ganska långt stopp där. Kantvind eller motvind hela vägen upp till Vagnhärad, men inte så kraftig under natten. Folkfest i Örkelljunga (Örkelljungadagarna). Inte så många butiker öppna sen, men cyklade med en Tailfin så kunde fylla den med godis i Örkelljunga. Nattlucka i Ödeshög, men toaletterna var öppna. Kallt på natten, nästan vinterkyla (klarade mig utan vinterhandskar). Kraftig sida/mot in mot Nyköping. Framhjulet skar ihop i Södertälje så tog pendeln därifrån (det hade jag övervägt i vilket fall som helst, nu slapp jag fundera på att cykla).

Några stämningsbilder:
IMG_8097.webp

IMG_8118.webp

IMG_8119.webp

IMG_8145.webp

Senast ändrad:
Cykla Cph-Sthlm
Fin tur!
Vad tycker du om din Tailfin vs sadelsväskan? Värt pengarna?
Utrymmet behövs egentligen inte på den här sortens tur, men om man har med sig mer packning är det väldigt smidigt att snabbt kunna ta fram eller stoppa undan saker. Med pakethållaren är det också smidigt att slippa hålla på med det på cykeln, utan man kan ta med sig hela väskan in vid ett stopp. Värt pengarna har jag svårt att säga att det är, kanske mer att om man kan bortse från kostnaden så är det en bra pryl. Var från början inne på att köra med vanlig pakethållare vid behov (hade t o m köpt en), men fick inte montering att bli bra när jag hade skärmar på, så orkade till slut inte krångla utan köpte en Tailfin som sitter monterad på axeln till bakhjulet.

Edit: för just den här turen från Köpenhamn till Stockholm var det praktiskt att enkelt kunna slänga ner en extra flaska vatten i väskan så att jag slapp bekymra mig om det under natten.

Jag har kört den fullpackad med sidoväskor på ett grusäventyr och det funkade bra, allt sitter stadigt.
Hi08_oAqo5F3C92G35A_X2fbo_JvHCzofokw2JaPMVA-2048x1365.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp