Märke/skada i kolfiberram?

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått nedanstående skada på min kolfiberram, kan har varit när jag ramlade i höstas men inte upptäckt förrän nu.

Är detta en skada som gått ner i själva kolfibern och behöver lagas av expert eller är det något lacklager eller liknande som har gett sig? Vet inte riktigt hur kolfiberlagren är uppbyggda, om det består av flera olika lager? Se ut som att det är bitar av ett helt lager som åkt av.

Jag har tillgång till kunskap och utrustning för att lackera men inte någon kunskap om kolfiber. Så undrar egentligen om det är något som påverkar hållfastheten och om det är något jag kan göra själv.

Kan inte se att det är några trådar öht som sticker ut från materialet.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar
/Linus

Bilagor

• PXL_20250503_130103276.webp
    PXL_20250503_130103276.webp
    267.2 KB · Besök: 677
  • PXL_20250503_130114401.webp
    PXL_20250503_130114401.webp
    409 KB · Besök: 243
  • PXL_20250501_151240285.webp
    PXL_20250501_151240285.webp
    275.2 KB · Besök: 244
  • PXL_20250503_130121509.webp
    PXL_20250503_130121509.webp
    307 KB · Besök: 227
  • PXL_20250503_130158816.webp
    PXL_20250503_130158816.webp
    333.5 KB · Besök: 226
  • PXL_20250501_151235060.webp
    PXL_20250501_151235060.webp
    167.3 KB · Besök: 234
Det är klart en bit av en skikt av kolfiberlaminatet som är bort. Man skulle kunna laga det men jag tror att jag hade cyklat vidare.

Vill inte vara näsvis, men hur kan du avgöra det?

Det är klarlack (eller ingen lack alls) på ramen och man kan tydligt ser att en ungefär 1 mm tjock skikt av material med kolfiberfärg är borta. Dessutom är brottsmönstret typiskt för en avbruten bit av kolfiberlaminat.

Hej!

Jag har fått nedanstående skada på min kolfiberram, kan har varit när jag ramlade i höstas men inte upptäckt förrän nu.

Är detta en skada som gått ner i själva kolfibern och behöver lagas av expert eller är det något lacklager eller liknande som har gett sig? Vet inte riktigt hur kolfiberlagren är uppbyggda, om det består av flera olika lager? Se ut som att det är bitar av ett helt lager som åkt av.

Jag har tillgång till kunskap och utrustning för att lackera men inte någon kunskap om kolfiber. Så undrar egentligen om det är något som påverkar hållfastheten och om det är något jag kan göra själv.

Kan inte se att det är några trådar öht som sticker ut från materialet.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar
/Linus
Jag är inte så harig av mig och skulle nog cyklat vidare. Men OM det där ett lager kolfiber som lossnat skulle jag vara mer orolig för delamineringen än den biten som är borta/söndertryckt.
Jag hade försökt avgöra om ett större område är löst.

Det är klarlack (eller ingen lack alls) på ramen och man kan tydligt ser att en ungefär 1 mm tjock skikt av material med kolfiberfärg är borta. Dessutom är brottsmönstret typiskt för en avbruten bit av kolfiberlaminat.
På en avbruten bit av kolfiberlaminat borde kolfibrer synas. Detta är nog enbart barken. Knacka och tryck lyssna och känn!

På en avbruten bit av kolfiberlaminat borde kolfibrer synas. Detta är nog enbart barken. Knacka och tryck lyssna och känn!

Man ser fibrer sticka ur från brottsytan. Vad menar du med barken? Ram i kolfiber byggs av flera lager av kolfiberlaminat. För mig är det helt tydligt att en bit av yttersta lager är borta.

Tycker också att det ser ut som en delaminering runt skadan, men bryt lite i den lösa fliken så bör det märkas omgående om det finns fibrer i det yttersta lagret eller om det bara är någon tjock typ av färg eller epoxi.
1748939558819.webp

Trycker jag direkt på det skadade området så sviktar det lätt men inget ljud typ knak eller liknande. Kan inte höra något speciellt ljud om jag trycker runt om området heller. Vad lyssnar jag efter mer?

Lacken är redan skadad så ta något vasst och pilla lite på kanterna. Ramlar fler flisor av eller är det kolfiber som sitter fast med lacken.

Jag är inte så harig av mig och skulle nog cyklat vidare. Men OM det där ett lager kolfiber som lossnat skulle jag vara mer orolig för delamineringen än den biten som är borta/söndertryckt.
Jag hade försökt avgöra om ett större område är löst.
Vad menas?

Lacken är redan skadad så ta något vasst och pilla lite på kanterna. Ramlar fler flisor av eller är det kolfiber som sitter fast med lacken.
Ramlar bara av några flisor vad jag kan se. Det fastnar inga fibrer iaf och i så fall väldigt lite. Knackar jag runt så låter det ungefär samma rikt området förutom till vänster om området. Kanske är lite mer löst där

Ser ut som ett vanligt lacksläpp.
Betyder inte att kolfibern är helt frisk, men just nu hade jag inte bekymrat mig mer för det.

Utan att det påverkar cyklingen i någon högre grad, skulle jag ta en ledig kväll och putsa rent området +10-15mm samt bättringslackat.

Om det faktiskt är en skada i kolfibern kommer den svikta mer än lacken och släppa igen, då vet du att du behöver göra något åt skadan mer än lite bättringslack.

PS.
När du putsat rent området kan du prova knacka lite runt med ett mynt och lyssna efter skillnader i ljud. Just nu ser lacken ut att ha släppt lite även där det sitter lack kvar vilket kan ge ett falskt positivt gensvar när du knackar eftersom lacken är lite lös.

Senast ändrad:
Ser ut som ett vanligt lacksläpp.
Betyder inte att kolfibern är helt frisk, men just nu hade jag inte bekymrat mer mer för det.

Utan att det påverkar cyklingen i någon högre grad, skulle jag ta en ledig kväll och putsa rent området +10-15mm samt bättringslackat.

Om det faktiskt är en skada i kolfibern kommer den svikta mer än lacken och släppa igen, då vet du att du behöver göra något åt skadan mer än lite bättringslack.

PS.
När du putsat rent området kan du prova knacka lite runt med ett mynt och lyssna efter skillnader i ljud. Just nu ser lacken ut att ha släppt lite även där det sitter lack kvar vilket kan ge ett falskt positivt gensvar när du knackar eftersom lacken är lite lös.

Typ så - tänk om folk var lika nojjiga som cyklister i andra applikationer av kolfiber.
Bmw i3 som får ett stenskott - nooooo måste skrota bilen. Eller kappseglingsbåt ute på havet "nooooo avbryt seglingen mitt i stormen, vi har hittat ett lacksläpp".

Det är liksom inte balsaträ vi snackar om.

Typ så - tänk om folk var lika nojjiga som cyklister i andra applikationer av kolfiber.
Bmw i3 som får ett stenskott - nooooo måste skrota bilen. Eller kappseglingsbåt ute på havet "nooooo avbryt seglingen mitt i stormen, vi har hittat ett lacksläpp".

Det är liksom inte balsaträ vi snackar om.
En BMW i3 som har misstänkt spricka i bärande delar skulle jag också vara nojjig över.

En BMW i3 som har misstänkt spricka i bärande delar skulle jag också vara nojjig över.
Men hur bedömer du om det är en spricka i bärande delar? Innebär ett stenskott med lossnad lack misstänkt spricka?

Poängen är att folk börjar måla upp skräck scenarion vid minsta lilla. Att bedöma eventuella kolfiberskador från bilder på ett forum är ju en väldigt svajjig diagnos om inte saker är uppenbart av / trasiga.

Jag hade som det påpekats innan skrapat bort lös lack och gjort en ny bedömning och mitt spontana intryck är att det är en lackskada snarare än strukturellt.

Men det är jag det.

Håller med om att det ser ut som lacksläpp. Men jag som inte sett en kolfiberskada i verkliga livet förut blir lite konfunderad över varför lacken är så otroligt tjock? Det är förmodligen därför TS också är lite orolig. Varför är lacken 5 mm? Är det som någon skrev här ofta ett lager mellan kolfiber och lacken så att den ska fästa bättre eller något?

Edit: okej 5 mm var en överdrift men när jag sett lackskav på metallcyklar så har lacken/färgen varit hårfin.

Håller med om att det ser ut som lacksläpp. Men jag som inte sett en kolfiberskada i verkliga livet förut blir lite konfunderad över varför lacken är så otroligt tjock? Det är förmodligen därför TS också är lite orolig. Varför är lacken 5 mm? Är det som någon skrev här ofta ett lager mellan kolfiber och lacken så att den ska fästa bättre eller något?

Edit: okej 5 mm var en överdrift men när jag sett lackskav på metallcyklar så har lacken/färgen varit hårfin.

Vet inte om det är en kolfibergrej, att man lägger tjockare lack generellt. Tar jag premium mtb ramar som jag haft själv eller sett på andra cyklar som t.ex. Santa Cruz som körts som de ska, är det inte alls konstigt att det blir stenskott där lacken chippar och man ser kolfibret och då har alltid lacklagret varit väldigt tjockt.

Vet inte om det är en kolfibergrej, att man lägger tjockare lack generellt. Tar jag premium mtb ramar som jag haft själv eller sett på andra cyklar som t.ex. Santa Cruz som körts som de ska, är det inte alls konstigt att det blir stenskott där lacken chippar och man ser kolfibret och då har alltid lacklagret varit väldigt tjockt.
Det stämmer nog och kan ju bero på att själva tillverkningsprocessen av kolfiberramar och sånt ofta lämnar ojämnheter från överlappningar, fogar och sånt som behöver jämnas ut med primer och lack i ett tjockare skikt generellt .. mycket verkar dock mycket bättre nu jämfört med för 15 år sedan.

Uv-ljus bryter ned epoxi och jag gissar på att det oftast är någon form av epoxi som används som matrismaterial när man bakar kolfiberramar, så ur den aspekten så är ett tjockt färglager en rätt bra grej att ha.

Tillbaka
Topp