För mig går det bra, har aldrig haft problem med ca 100g socker/h. Har inte testat över 4-4.5 timmar dock. Har testat upp till 120g/h på kortare turer. Sedan blir ju doseringen lite godtycklig såklart men inte behövt besöka ett dass eller haft problem efteråt.
Har blandningen i en sådan här:
https://www.decathlon.co.uk/p/500-m...water-bottle-blue/_/R-p-327568?mc=8600920&c=-
Men oftast kör jag bara socker i vanlig flaska. Kör jag i 1.5-2h slänger jag i 100-120g socker, 3h blir kanske 200-250g osv. Sedan tar jag några rejäla klunkar en gång i halvtimmen, därefter vanligt vatten som får rensa upp sockerklistret i munnen.
För er som använder intervals.icu (och har wattmätare på cykeln) kan jag tipsa om att ha koll på CHO used-parametern, för den är lite av en ögonöppnare. Mina fem senaste turer (alla 1h30m +/-10 minuter) på hur många gram kolhydrater min kropp konsumerat: 257, 269, 312, 280, 292. Högre intensitet ger högre gram kolhydrater.
Det betyder inte att man skall få i sig lika mycket under turen, kroppen har ju trots allt en glykogen-buffert. För 90 minuter kan man säkerligen skippa socker helt, men om jag gör det så köper jag hämtpizza så fort jag kommer hem eftersom jag är så tom på energi.