Maurten/Enervit/Umara släng er i väggen! Här kommer Eldorados Müslibar!

miyatafarfar

Aktiv medlem
Tja,

Ville bara tipsa alla som tar med sig något gott ut på tur om Eldorados bar som kanske är lite oupptäckt eller bortglömd i energibar-diskussionen.

Räkneexempel KPK (kolhydrater per krona):
Maurten Solid 160
12 st bars för 399 kr (33,25 kr styck!)
40 gram kolhydrater (1,2 g kolhydrat per krona)

Enervit Power Crunchy
1 st för 20 kr
23 gram kolhydrater (1,15 g kolhydrater per krona)

Umara U Bar
1 st för 28 kr
30 gram kolhydrater (1,07 g kolhydrater per krona)

Eldorados Müslibar
12 st för 32 kr (2,66 kr styck)
17 gram kolhydrater (6,39 g kolhydrater per krona!)

Har ni testat? Tycker choklad är god, men köpte på mig lite fler smaker nu. Du får alltså två paket (2 för 32 kr) på typ Hemköp och liknande för samma pris som en bar från övriga märken. Dom är små också så man kan stoppa på sig fler om det inte räcker med kolhydrater.

Kanske inte optimalt men billigt och gott.

IMG_8607.webp

IMG_8608.webp

(Ej sponsrat)

För min del är det viktigaste att jag tycker de är goda när jag cyklat en bra stund , vilket i alla fall för mig inte korrelerar perfekt med vad jag tycker är gott utan att ha cyklat en bra stund. Och en bra stund är för min del >=4 timmar då jag knappast äter bars på kortare turer än så.

En bar som jag inte är sugen på att äta blir lätt att den ligger kvar i ryggfickan istället för att hamna i magen.

1748873520896.webp

66 gram kolhydrat per krona. Med rätt mängd vatten och lite smaksättare så är det mycket bra sportenergi.

För min del är det viktigaste att jag tycker de är goda när jag cyklat en bra stund , vilket i alla fall för mig inte korrelerar perfekt med vad jag tycker är gott utan att ha cyklat en bra stund. Och en bra stund är för min del >=4 timmar då jag knappast äter bars på kortare turer än så.

En bar som jag inte är sugen på att äta blir lätt att den ligger kvar i ryggfickan istället för att hamna i magen.
Kan äta en sån här som vanligt snacks ibland också. Det händer inte ofta med en sportbar/gel. Inte bara för att dom är dyra.

Kan äta en sån här som vanligt snacks ibland också. Det händer inte ofta med en sportbar/gel. Inte bara för att dom är dyra.
Min poäng var bara att smaken är olika och man behöver testa och inse vad som funkar för en själv. Och att testet behöver göras i "skarpt läge", d.v.s. i situationer när man faktiskt behöver dem. Skulle man komma fram till att man i "skarpt läge" gillar bars som är billiga är det förstås utmärkt.

Sen finns ju även möjlighet att tillverka sina egna och då experimentera fram några som man gillar. Gissningsvis blir de förhållandevis billiga. Finns flera trådar i ämnet på forumet.

Jag kör dessa som ”gels”…
42g respektive 55g kolhydrater för 2,48öre/st.

Edit - la in länk.

Rostade jordnötsvarianten är lite salt och smakar super i slutet på ett pass.
IMG_1974.webp

IMG_1973.webp

Hade väl för mig att detta varit uppe förut 🙄

Hade väl för mig att detta varit uppe förut 🙄
Mer än en gång dessutom!

Mer än en gång dessutom!

Ja tänka sig!😄

det jag även tycker är värt att tänka på: bra konsistens ( lättuggat i farten) och inte för stora bitar i innehållet ( lätt att sätta i halsen)

Ungarna får Eldoradobars när de tränar lite längre eller har långa skoldagar med idrott. Chokladvarianten föredras framför jordgubb/yoghurt (baren med nötter i får inte tas med till skola). Har själv inte varit ute på långtur sen jag upptäckte dem i höstas, men får prova när tillfälle ges.

Två tummar upp!

Min poäng var bara att smaken är olika och man behöver testa och inse vad som funkar för en själv. Och att testet behöver göras i "skarpt läge", d.v.s. i situationer när man faktiskt behöver dem. Skulle man komma fram till att man i "skarpt läge" gillar bars som är billiga är det förstås utmärkt.

Sen finns ju även möjlighet att tillverka sina egna och då experimentera fram några som man gillar. Gissningsvis blir de förhållandevis billiga. Finns flera trådar i ämnet på forumet.
Att tillverka egna är absolut ett alternativ. Men det är tidsslukande och riskerar att ändå bli dyrare än dessa då jag gissar att Eldorado använder mycket spill från produktionen av andra saker för att mosa ihop till dessa bars. Dessutom köper dom nog in ingredienserna mycket billigare. Därav 2 kr styck.

Att tillverka egna är absolut ett alternativ. Men det är tidsslukande och riskerar att ändå bli dyrare än dessa då jag gissar att Eldorado använder mycket spill från produktionen av andra saker för att mosa ihop till dessa bars. Dessutom köper dom nog in ingredienserna mycket billigare. Därav 2 kr styck.
Det är mkt möjligt att det är svårt att komma ner i 2 kr/bar med hemmatillverkning, i alla fall om man stoppar i lite "godsaker". Fördelen där är nog snarast möjligheten att skräddarsy efter egen smak. Det jag avsåg med "förhållandevis billiga" var primärt i jämförelse med en "medeldyr" bar.

Gillar snickers, det är ofta det det blir pga dåligt förberedd. Men de är ju rejält trögtuggade när man är trött.

Snickers är ju bra som pausfika tycker jag. Gott framförallt. Men att trycka flertalet som energi under längre tid förstår jag inte hur man orkar. Är det varmt blir det ju mest kladd och de är ju inte så värst kolhydrattunga, ganska mycket fett och inte så billiga.

Inte heller någon fantast av Snickers i stora mängder eller på cykeln. Har dock för mig att Strasser hade det som bas i sin diet under första TCRn han cyklade.

Behöver man verkligen peta i sig massa socker på träning?
En av de viktigaste adaptionerna man uppnår när man börjar träna är att kroppen kan använda en större andel fett som bränsle även vid högre intensiteter, vilket gör att man kan hålla på längre och längre utan att bonka.
Killgissar att man missar en del av den adaptionen om man hela riden fyller på med socker.
Jag klarar mig i alla fall fint utan, använder bara gels och sötad dryck på tävling. Max ett ggr per år.

Train low - race high. En billig, nyttig och tandvänlig strategi.

Hur effektiv den är låter jag vara osagt, men, va f-n, jag lär ändå aldrig bli proffs… Händer absolut att jag äter något på pass över två-tre timmar (och att jag ibland har sportdryck i flaskan) men oftast då typ en banan.

En av de viktigaste adaptionerna man uppnår när man börjar träna är att kroppen kan använda en större andel fett som bränsle även vid högre intensiteter, vilket gör att man kan hålla på längre och längre utan att bonka.
Killgissar att man missar en del av den adaptionen om man hela riden fyller på med socker.
Jag klarar mig i alla fall fint utan, använder bara gels och sötad dryck på tävling. Max ett ggr per år.
Funkar bra om man kör lågintensiva pass eller tex ultradistanser. Men det kräver ofta att man äter keto/lchf även till vardags och inte fyller på med kolhydrater när man inte tränar. Och ska man köra lite högre intensitet eller snabba pass så är det inte optimalt/jättesvårt att hålla sig till det.

Självklart behöver man inte äta på varje pass men jag märker stor skillnad när jag gör det och inte om distanserna är över 50 km.

Visa bilaga 772433

Lidls fruktbar
5 st för 20 kr (4 kr styck)
19,2 gram kolhydrater (4,8 g kolhydrater per krona)

Betydligt mer lättuggat än en müslibar och inget som fastnar i tänderna.
Bra tips! Lite gel-liknande alltså, om jag tolkar bilden rätt. Alla föredrar olika texturer så det är ett bra tips som jag tycker håller sig enligt trådens anda.

Personligen har jag sällan med mig något annat än vatten på rundor under 3,5-4 timmar. När det blir längre än så har jag dock gärna med mig någon eller några bars för att inte riskera gå tom. Bonk är i mitt tycke inte så kul.

Man behöver fylla på med energi på träningen. Efter ett tag blir det svårt att få i sig den mängd energi man gör av med.
Förra veckan tog jag en längre väg hem och hade 4300kcal i arbete. Jag skulle behöva äta 39st Eldorado bars för att få det att gå ihop, eller en var 10e min. Det skulle ta tvärstopp i magen efter knappt 2h. Sportdryck ger inte den mättnadskänslan, så det går att fortsätta dricka även om man känner sig mätt på fast föda. Men det är svårt ändå att få i sig energi för att gå plus/minus noll. Så man kommer ändå aktivera fettförbränningen, det är bättre för träningen att alltid ha fulla depåer. Man minskar tiden för återhämtningen efter passet och kan träna oftare. Man ligger inte helt utslagen på soffan resten av dagen efter passet för att man nästan bonkar på träningen.

Train low - race high. En billig, nyttig och tandvänlig strategi.

Hur effektiv den är låter jag vara osagt, men, va f-n, jag lär ändå aldrig bli proffs… Händer absolut att jag äter något på pass över två-tre timmar (och att jag ibland har sportdryck i flaskan) men oftast då typ en banan.
Ja, fast det var inte train low jag menade. Om jag skall ut på distans äter jag innan. Då räcker bränslet 2,5 timmar i gubbtempo. Är det längre än så blir det ju ändå alltid fikastopp. 😁

Maltodextrin/Fruktos 80/20% typ?
Eller tidigare nämnda strösocker 50/50 fruktos glukos.

Att 1;0.8 ratiot skulle vara myckrt bättre än 1:1 kan man diskutera rätt länge.

Att Strasser gick hårt in på colan och snickers hade mest med tillgänglighet att göra. Det var typ det som fanns på mackarna, i kombination med 7 days croissanter 😂

På hans senare TCR deltaganden har han medvetet försökt ändra kosten något i möjligaste mån. I slutändan blir man ändå rätt begränsad om det ska gå snabbt och vara tillgängligt.

För dom som har ett arbete och inte cyklar bambino(inget krav) nu när wigglekranen stängt.

Hade dom gels på Sverigetempot, efter några dagar så svullnade min mun ihop av blåsor så jag knappt kunde äta alls. Rätt oskönt 😅

Hade dom gels på Sverigetempot, efter några dagar så svullnade min mun ihop av blåsor så jag knappt kunde äta alls. Rätt oskönt 😅
Det var inte någon Broke Back Mountain-action längs vägen som gjorde det då? Skoja. Nä man får verkligen passa sig med gels osv, inte alla som tål dom. Så väl i munnen som i magen.

Dom där var ovanligt salta, säger inte att det var orsaken. Men det gjorde det nog inte bättre..

Eller tidigare nämnda strösocker 50/50 fruktos glukos.

Att 1;0.8 ratiot skulle vara myckrt bättre än 1:1 kan man diskutera rätt länge.

Att Strasser gick hårt in på colan och snickers hade mest med tillgänglighet att göra. Det var typ det som fanns på mackarna, i kombination med 7 days croissanter 😂

På hans senare TCR deltaganden har han medvetet försökt ändra kosten något i möjligaste mån. I slutändan blir man ändå rätt begränsad om det ska gå snabbt och vara tillgängligt.
Bra tips, tror jag börjar med strösocker, känns ju väldigt enkelt 🙂

Era veka typer, vatten vad det ju som gäller har vi fått lära oss, lägg ner tråden nu, var konsekventa, ut och cykla. 🙂

Tillbaka
Topp