Cykla runt Gotland på 5 dagar - tips på tältplatser, matplatser, samt vattenpåfyllnad?

massix

Medlem
Cykla runt Gotland på 5 dagar - tips på tältplatser, matplatser, samt vattenpåfyllnad?
Hej alla! Jag och brorsan ska imorgon iväg och cykla runt Gotland på 5 dagar. Vi utgår från Visby och kör leden runt enligt gotlandsleden (ca 550km), bifogar bilder på karta och etapper. Vi tar med ett trangiakök och tältar gärna nära vatten och natur bort från folk och oljud. Vi tar med tält och brorsan tar även med en hammock (som en kul grej) så hade även varit kul om det fanns träd nära tältplatserna. Jag tar gärna emot tips på vart kan man tälta och fylla på vatten, samt restaurangtips.

:)

firefox_cHqkQuFyTS.webp

firefox_bax3zpNso0.webp

Ta med en karta då ledens skyltar kan stämma lite halvdåligt.

Gotland är bebyggt, så fylla vatten är inget problem, om det krisar är det bara att knacka på och fråga. Börja spana någon timme innan ni slår läger. Närsholmen är fint, och på norra sidan av ön så är det många naturreservat så kolla vad som gäller där ni ska sova.

Bra restauranger är Lindgårdens mosbar och Bakfickan i Visby. I övrigt gäller väl som vanligt på cykel att du ska äta dig igenom varje rökeri och pang som serverar saffranspannkaka?

Vatten finns lite här och där, Burgsvik och Katthammarsvik har båda tappat nära stora vägen om jag kommer ihåg rätt. Finns nog många fler.

Det är mycket naturreservat med tältförbud, men nere vid Sjauster kan en tälta söder om Danbo. (Norr om Mulvalds strandängar.) Det är fint och lovligt att tälta på lilla kustvägen mellan Sysne och Herrvik med gott om träd.

Ska själv cykla runt Gotland om någon vecka och har tidigare gjort några roadtrips med bil. En av de absolut finaste platserna att tälta på är nog nedan Grogarnsberget vid Katthammarsvik. Har även tältat vid Holmhällar och i Mullvads strandskog. På Fårö har jag bara tältat i mars, alldeles vid Langhammars. Då var jag ensam. På sommaren kan det vara rätt mycket folk där dock.

En av de bästa restaurangerna är Krakas krog, men prislappen är rätt hög. Kapten Grogg, Restaurang Sjökrogen, Valleviken, Hamnkrogen i Herrvik, Salteriet Ljugarn, Närs krog, Fidepizza, Guldkaggen, Hamra krog, Pizzaboden Sandhamn..

Ett riktigt bra glass-hak är Razzle Dazzle glass nära Burgsvik. Jag stod för övrigt bakom PC Jersild i glasskön för två år sen. Bara en sån sak.

Tack för tipset vid Katthammarsvik, Katthammarsvik hade jag satt som slut på en etapp men hade ännu inget specifikt ställe. Tack för tipsen!

Såhär ser nuvarande planeringen ut. Känns det som rimliga etapper? Vi är unga och atletiska men har inte cyklat 100 km sträckor.
Dag 1Visby - Blå lagunen80 km4 h
Dag 2Blå lagunen - Fårö - Malms Kyllaj naturreservat (möjligtvis Hideviken ist då det finns eldplats)105 km6 h
Dag 3Kyllaj - Katthammarsvik (Grogarnsberget)85 km5 h
Dag 4Katthammarsvik - Hoburgs fyr100 km5 h
Dag 5Hoburgs fyr - Visby100 km 5 h

Vatten finns lite här och där, Burgsvik och Katthammarsvik har båda tappat nära stora vägen om jag kommer ihåg rätt. Finns nog många fler.

Det är mycket naturreservat med tältförbud, men nere vid Sjauster kan en tälta söder om Danbo. (Norr om Mulvalds strandängar.) Det är fint och lovligt att tälta på lilla kustvägen mellan Sysne och Herrvik med gott om träd.
Tack för tipsen!

Gotland är bebyggt, så fylla vatten är inget problem, om det krisar är det bara att knacka på och fråga. Börja spana någon timme innan ni slår läger. Närsholmen är fint, och på norra sidan av ön så är det många naturreservat så kolla vad som gäller där ni ska sova.

Bra restauranger är Lindgårdens mosbar och Bakfickan i Visby. I övrigt gäller väl som vanligt på cykel att du ska äta dig igenom varje rökeri och pang som serverar saffranspannkaka?
Tack för tipsen! Ja precis, brorsan hade tänkt så men eftersom man är student tänker jag lite mer budgetvänligt och tar med mig mat och snacks.

Ett tips är att plocka bort timmarna från ert schema. Låt det ta den tid det tar, tio mil är klart görbart på en dag även om det tar åtta timmar kan ni vila en timme för varje timme ni cyklar. Går det lätt kör ni längre, är det jobbigt så får ni hitta på sätt att fira era segrar på!

Ett tips är att plocka bort timmarna från ert schema. Låt det ta den tid det tar, tio mil är klart görbart på en dag även om det tar åtta timmar kan ni vila en timme för varje timme ni cyklar. Går det lätt kör ni längre, är det jobbigt så får ni hitta på sätt att fira era segrar på!
Helt rätt tänk, tack! Vi har endast bokat ditresan då vi har tänkt låta det ta den tid den tar men det är lätt att hamna i allt planerande och nån sorts "göra färdigt" tankar.

Ett skämt vi kör här på Öland. Lagom långa cykelpass ni valt! Mot slutet skulle jag nog ha klämt in någon övernattning med riktig säng, men är också en riktig sömntuta.

Ett skämt vi kör här på Öland. Lagom långa cykelpass ni valt! Mot slutet skulle jag nog ha klämt in någon övernattning med riktig säng, men är också en riktig sömntuta.
Jaha x) Ja, får se om det blir något sånt, vi hade snackat lite om att ta några dagar och hänga i Visby men det är inget som är bestämt ännu.

Egentligen är det roligare om man inte planerar för mkt, utan kör så långt man känner för varje dag. Handlar mat för middag och frukost på em, och sen letar upp en campingplats. Det är mkt folk på Gotland, och därför en hel del naturreservat och förbud. Alla vill väl campa bland raukarna på Fårö, och alla som gör det lämnar skit & dasspapper & skräp i skogen. Not good.
Have fun !!

Tillbaka
Topp