JPL
Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Varför inte tumling?Här är det förbud mot torktumling. Hängtorkning, helst utomhus, men vi har avfuktare i tvättrummet/-stugan på vintern.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte tumling?Här är det förbud mot torktumling. Hängtorkning, helst utomhus, men vi har avfuktare i tvättrummet/-stugan på vintern.
Drar en jävla massa el. Sliter på kläderna. Det enda jag tumlar är vinterjackor, typ.Varför inte tumling?
Här är det förbud mot torktumling.
Som jag har skrivit här för länge sedan bodde jag tidigare med torktumlare och när jag mätte den med min enkla elmätare blev förbrukningen ynka ~1,1kW/h.Körs nångång ibland men med solceller på taket belastar det inte.
Stämmer inte alltid, som mitt exempel visar.Drar en jävla massa el.
+1Fast utomhustorkning är alltid bäst. Tvätten blir även så mycket fräschare!
Nu var ju iofs frågan inte riktad till dig. Eftersom det handlade om att aldrig tumla utan istället köra med avfuktare, som vad jag vet, inte är någon direkt energisnål pryl heller.Drar en jävla massa el. Sliter på kläderna. Det enda jag tumlar är vinterjackor, typ.
Det där är nog undantaget som bekräftar regeln. Miele hade en period för runt 20 år sedan där man hade en svacka med kvaliten, som jag har för mig fanns en förklaring till. Sedan dess behöver du nog kika på semiprofessionella produktfamiljer för att få likvärdig kvalitet med Miele.Hade dyr tvättmaskin och torktumlare från Miele trots att jag hört att de är skräp nu för tiden. Ingick med huset vid nybygge, så vi chansade.
Efter tre år kraschade torktumlaren och jag bytte till Electrolux, som jag sedan tidigare haft mycket bättre erfarenhet av. Så nu väntar jag bara på att tvättmaskinen pajar.
Så mitt tips: skippa Miele och kör Electrolux eller Bosch.
Hoppas jag har fel, men den elmätaren kanske var för enkel. Och det finns olika program förstås. Står det något i saken på själva tumlaren?Som jag har skrivit här för länge sedan bodde jag tidigare med torktumlare och när jag mätte den med min enkla elmätare blev förbrukningen ynka ~1,1kW/h.
Träningskläder och även t-shirts, kallingar + det mest med resår, undviker jag att tumla, av flera anledningar.
Men ffa vanliga vardagsstrumpor och frotté tumlar jag gärna, de blir såpass mkt bättre av sådan torkning.
Stämmer inte alltid, som mitt exempel visar.
Jag körde mindre än en torktumling/vecka, vilket gav en elförbrukning på under 55 kWh/år.
+1
Vår tumlare ligger mellan 0,4 - 0,9 kwh per omgång. Skulle gissa att genomsnittet vi kör är halva mängden tvätt mot maxkapaciteten som är 9 kg. Vår förra tumlare, en cylinda från tidigt 2000-tal, drog nästan det dubbla.Hoppas jag har fel, men den elmätaren kanske var för enkel. Och det finns olika program förstås. Står det något i saken på själva tumlaren?
Jag räknade in 48 modeller för ett par år sedan, men nästintill omöjligt att lista ut dess funktionalitet. Det går att kika i respektive maskins manual och programöversikt för att få en hum om vad de erbjuderFörövrigt fattar jag inte hur det är möjligt med så mycket olika modeller som Miele har att erbjuda.
Verkar ju oändligt liksom.
Blir det en Miele så lutar det åt 8 kg, 1400 rpm samt med autodosering.
Jo. Dvs nej. Ett såpass gammalt programverk står näst på tur. Eller trummans lager. Eller nåt. Den har nog uppnått den förprogrammerade livslängd insjenörerna har disajnat den till.Förövrigt ingen som gett sig på min fråga om man ska köpa nytt eller byta motor på en 16-isch-årig Cylinda.
Japp.Man blir ju lite mörkrädd. Vi har tvättmaskin och torktumlare från Asko (det är väl Cylinda egentligen) från 2006, still going strong. Har fått nollställa överhettningsskyddet på torktumlaren en gång, idiotiskt nog sitter den så att man måste montera bakstycket på maskinen. Tvättmaskinen går ganska många gånger per vecka pga 3 barn och 2 vuxna som dessutom tränar en del.
Kyl och frys är lika gamla, ugnen inköpt samtidigt då pajade för ett par år sen.
Nu lär de väl allt paja inom kort..
Nu är det väl det som är grejen med ”gamla” Cylinda, att deras ingenjörer designade för att det skulle hålla länge, utan någon tanke på bortre gräns eller medveten tidsaspekt. Men som sagt, det är de delar du nämner som jag tänkte att någon har erfarenhet av för ”riktiga” Cylinda (producerade vid Jungaverken), men de flesta har nog skrotat när något gått sönder så fort första felet har kommit.Jo. Dvs nej. Ett såpass gammalt programverk står näst på tur. Eller trummans lager. Eller nåt. Den har nog uppnått den förprogrammerade livslängd insjenörerna har disajnat den till.
Som kontrast har jag en Electrolux (eller, hyresvärden har) och vissa program är så dåliga att man undrar om de ens provat dem själva. Men i så länge man inte försöker tvätta riktig fintvätt typ stickade tröjor så funkar den och det är inte mitt bekymmer om något går på den.Hade dyr tvättmaskin och torktumlare från Miele trots att jag hört att de är skräp nu för tiden. Ingick med huset vid nybygge, så vi chansade.
Efter tre år kraschade torktumlaren och jag bytte till Electrolux, som jag sedan tidigare haft mycket bättre erfarenhet av. Så nu väntar jag bara på att tvättmaskinen pajar.
Så mitt tips: skippa Miele och kör Electrolux eller Bosch.
Haha, ja det är ju det jag inser. Landade nu (om det blir inköp istf rep.) i en modell på kampanj med 8kg, 1400 rpm och autodosering. Verkar nästan omöjligt att lista ut vad den saknar jmf m andra modeller som uppfyller de kraven men som är betydligt dyrare.Jag räknade in 48 modeller för ett par år sedan, men nästintill omöjligt att lista ut dess funktionalitet. Det går att kika i respektive maskins manual och programöversikt för att få en hum om vad de erbjuder
Vi har en wcg670 och den passade hyggligt in på våra önskemål och Elon hade den på lager.
Vår Cylinda TT brann som en fackla för ett par år sedan, vid ålder 15-isch år. Det var bara tur att sambon gick ner i källaren och upptäckte det i tid. En halvtömd pulversläckare senare, och lite skruvande (av nyfikenhet i samband med dammsugning av pulver) så visade min ytterst lekmannamässiga brandtekniska utredning att damm kryper in i alla möjliga skrymslen och vrår vid motorn och andra omöjliga ställen, och var den troliga orsaken till vår brasa.Man blir ju lite mörkrädd. Vi har tvättmaskin och torktumlare från Asko (det är väl Cylinda egentligen) från 2006, still going strong. Har fått nollställa överhettningsskyddet på torktumlaren en gång, idiotiskt nog sitter den så att man måste montera bakstycket på maskinen. Tvättmaskinen går ganska många gånger per vecka pga 3 barn och 2 vuxna som dessutom tränar en del.
Kyl och frys är lika gamla, ugnen inköpt samtidigt då pajade för ett par år sen.
Vi köpte en lite större Miele fastighetvättmaskin för ca 10 år sedan, den har också strulat mycket. Men de två mindre vi har, som är 21 år nu, de bara går och går. Effektiva är de också, jämförde nyligen data mot nya Electrolux och Miele. De nya Miele är aningen snålare på vatten, men drar lika mycket el. Nya Electrolux är sämre på både vatten- och elförbrukning.Mitt landsting/fylke verkar ha gett upp Miele till förmån för Asko (desinfektorer og diskmaskiner). Det har varit mycket strul med Miele de sista 5-6 åren. Om nu det går att överföra något från deras professionella maskiner till hemmaskiner.
Diskdesinfektorer är ju en helt annan värld. Menar du verkligen diskdesinfektorer, det är ju medicintekniska maskiner? Är ens Asko med i den ligan, det är väl Getinge som är ledande bland svenska/nordiska leverantörer?Mitt landsting/fylke verkar ha gett upp Miele till förmån för Asko (desinfektorer og diskmaskiner). Det har varit mycket strul med Miele de sista 5-6 åren. Om nu det går att överföra något från deras professionella maskiner till hemmaskiner.
En 17 år gammal TM är från ~2010 och garanterat inte byggd av gjutjärn och farfars svets.Nu är det väl det som är grejen med ”gamla” Cylinda, att deras ingenjörer designade för att det skulle hålla länge, utan någon tanke på bortre gräns eller medveten tidsaspekt. Men som sagt, det är de delar du nämner som jag tänkte att någon har erfarenhet av för ”riktiga” Cylinda (producerade vid Jungaverken), men de flesta har nog skrotat när något gått sönder så fort första felet har kommit.
Min farfar jobbade som svetsare på Jungaverken till pensionen i början av åttiotalet. Vem man än kom hem till och käkade söndagsmiddag i den sidan av släkte under 70- och 80-talet, serverade den kokta potatisen i glasdelen till tvättmaskinsluckan på deras frontmatade modeller.![]()
Jag är lite sugen på en kombinerad tvätt/tork maskin som det inte alls verkar pratas om här...
Är det en dum idé?
Bor i lägenhet så att hänga tvätten på tork utomhus funkar inte, möjligen på balkongen men det är jag inte jättesugen på. En toppmatad maskin som är lite mindre skulle funka åt mig men då blir det bara tvätt och ingen tork, separata maskiner blir för bulkigt så en kombimaskin känns som en bra kompromiss.
Har ju tillgång till gemensam tvättstuga där det inte är svårt att få en tid, men inte alltid den tid jag vill och det är inte alltid jättefräsht heller, så en egen tvättmaskin står på önskelistan... Svårt att se att den skulle gå mer än max 1 gång i veckan max.
När jag tittar runt lite fastnar jag jag för maskiner från LG och Samsung...
Dom gör ju hyfsade telefoner men
En 17 år gammal Cylinda lär vara tillverkad i Sverige utan beräknad livslängd från marknadsavdelningen. Det är nog ganska allmänt känt att de svensktillverkade riktiga Cylindamaskinerna lirar i samma liga fram till nedläggningen av den svenska tillverkningen.En 17 år gammal TM är från ~2010 och garanterat inte byggd av gjutjärn och farfars svets.![]()
Haft en sån, fungerade klockrent. Inte lika bra som en av varje, men har man inte plats så har man inte.Jag är lite sugen på en kombinerad tvätt/tork maskin som det inte alls verkar pratas om här...
Är det en dum idé?
Bor i lägenhet så att hänga tvätten på tork utomhus funkar inte, möjligen på balkongen men det är jag inte jättesugen på. En toppmatad maskin som är lite mindre skulle funka åt mig men då blir det bara tvätt och ingen tork, separata maskiner blir för bulkigt så en kombimaskin känns som en bra kompromiss.
Har ju tillgång till gemensam tvättstuga där det inte är svårt att få en tid, men inte alltid den tid jag vill och det är inte alltid jättefräsht heller, så en egen tvättmaskin står på önskelistan... Svårt att se att den skulle gå mer än max 1 gång i veckan max.
När jag tittar runt lite fastnar jag jag för maskiner från LG och Samsung...
Dom gör ju hyfsade telefoner men tvättmaskiner?
Samma erfarenhet bland alla bekanta. 3-4år sen ger de upp. Pratade med en som jobbar på deras fabrik för ca 7 år sedan. Han sa att de tappat det helt och nu gör ”samma skit som billiga märken”.Det där är nog undantaget som bekräftar regeln. Miele hade en period för runt 20 år sedan där man hade en svacka med kvaliten, som jag har för mig fanns en förklaring till. Sedan dess behöver du nog kika på semiprofessionella produktfamiljer för att få likvärdig kvalitet med Miele.
Men det blir väl så med Varumärken med högt pris och höga förväntningar, minsta lilla händelse som gör dem jämförbara med andra fabrikat som ligger något lägre i prisintervallet, så får det grymt fäste i ryktet. Är väl ganska vedertaget hos ”high brands” marknadsavdelningar att man är smärtsamt medveten att enstaka bottennapp hos kunder är väldigt kritiskt.
Ska kolla om jag hittar, men med lite kvalificerad googling kan du nog faktabaserat där Miele ligger runt 15 år medellivslängd jmf m runt 10 år för övriga varumärken om man inte går över på proffsmaskiner. Proffsmaskiner hoppar ju upp i pris, avviker ofta i mått samt bygger i regel på störtavlopp, vilkets sig kräver mer utrymme. Jag har vid ett par tillfällen suttit och gjort snabbutredningar för att kolla upp läget i samband med bland annat upphandlingar av flerbostadshus och andra större projekt. Har även pysslat en del med utredningar runt garantiärenden av diverse vitvaror. Så det är inte uteslutande killgissningar från mitt håll, även om det säkert är inslag av det då jag tar ur mitt mänskliga minne och inte från ”papper på bordet”.Samma erfarenhet bland alla bekanta. 3-4år sen ger de upp. Pratade med en som jobbar på deras fabrik för ca 7 år sedan. Han sa att de tappat det helt och nu gör ”samma skit som billiga märken”.
Innan jag slängde ut Miele tumlaren så öppnade jag den för att se innanmätet. Riktigt plastigt och ”B” allting. Vår Electrolux är ett premium bygge i jämförelse för nästan en tredjedel av priset.
Man blir ju lite mörkrädd. Vi har tvättmaskin och torktumlare från Asko (det är väl Cylinda egentligen) från 2006, still going strong. Har fått nollställa överhettningsskyddet på torktumlaren en gång, idiotiskt nog sitter den så att man måste montera bakstycket på maskinen. Tvättmaskinen går ganska många gånger per vecka pga 3 barn och 2 vuxna som dessutom tränar en del.
Våra mattor på landet luktade såpa länge även efter en rejäl sköljomgång i Siljan.Min mors svägerska tvättar fortfarande framför allt mattor "i sjön", Kalmarsund.
Miele är konsekvent med hängning av luckor. TT är vänster och TM höger.Bosch serie 8 (och motsvarande Siemens) är tysktillverkade med längre garanti (åtminstone när jag köpte härom året). Även Miele tillverkar i olika länder.
Kom även ihåg att kontrollera om luckan är höger- eller vänsterhängd.
Har en nyinköpt Whirlpool (pga att gamla maskinen pajade). Denna visar beräknad tvättid på displayen. Har kört den ett par gånger. Första gångerna stämde beräknad tid ungefär med verklig tid. Idag förutsa den dryga tre timmar, när jag kom ner i tvättstugan i annat ärende efter två timmar var den redan klar. Är det en bug eller en feature?
Troligen en feature. Sensorer känner hur skitigt vattnet är och anpassar efter det.
Jag fegade ur och beställde en ny maskin, Miele WEB685WCS, tillfällig kampanj 12 490 surt förvärvade svenska kronor inklusive moms.
Vi får väl se om ett par år om jag får krypa till korset och erkänna att Miele-belackarna har rätt.
Ska ändå erkänna att det samtidigt gnager och skaver lite då jag ändå var lite sugen på att se hur många år man kan få en "riktig" Cylinda att snurra, men 17 år känns ändå klart godkänt, varav 15 av åren med flerbarnsfamilj. En service under åren inklusive rengöring/kontroll av pumpen efter ca 11 år. Detta vaskade tvättmaskins-gubben fram vid servicen då.
Visa bilaga 773902