Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Ni som kör Buzzrack Wing alt Eazzy, hur är höjden jmf med Thules rack?

Har läst skräckhistorier om folk som haft cyklar hängande eller monterade lågt (pga låga ställ med sluttande design, dvs hjulen hamnar låt i kombination med lång hjulbas) och som då hamnat för nära avgasrören och då grillat kolfiberfälgar. Ingen aning om det extremt ovanligt eller nåt man bör vara rädd för.

Har ett Thule Euroway för tre cyklar idag vilket funkar bra MEN ramdesignskombination på min nya cykel, min frus cykel och någon av barnens mtb (20 resp 24) gör det nästintill omöjligt att montera tre cyklar på den, får helt enkelt inte igenom griparmarna på ett vettigt sätt. Förra året med andra cyklar funkade det rätt bra, om än trixigt innan man fick till den (enda) lösningen som funkade.

Buzzrack Wing/Eazzy eller svindyra Thule Epos lösning för att fästa ramarna verkar mycket bättre för oss och med tanke på prisskillnaden vill jag gärna höra att Buzzrack funkar kanon....
Har du sett mitt inlägg om just buzzrack wing? Du ser även höjden på mina bilder. Dem hamnar inte lägre än draget. Vi kör 2 full size MTV och 2 för barnen på det.

Har du sett mitt inlägg om just buzzrack wing? Du ser även höjden på mina bilder. Dem hamnar inte lägre än draget. Vi kör 2 full size MTV och 2 för barnen på det.
Hade lite svårt att se i rätt vinkel men såg sen ett foto som visade.
Hur tycker du att det funkar att lasta cykel 2 och 3, dvs i mitten, mellan de två fasta bågarna?
Såg någon äldre modell från Buzzrack där byglarna var fällbara vilket så praktiskt ut men å andra sidan kunde man inte fälla ihop den cykelhållaren.

En annan sak jag funderar på är hur stabil låsanordningarna känns, både runt dragkroken och också låsfunktionen för tilten. Är van med Thules tilt som är riktigt smidig plus att den låses automatsikt när man "tiltat tillbaka" cyklarna, dvs ingen risk att man glömmar att låsa den manuellt.

Hade lite svårt att se i rätt vinkel men såg sen ett foto som visade.
Hur tycker du att det funkar att lasta cykel 2 och 3, dvs i mitten, mellan de två fasta bågarna?
Såg någon äldre modell från Buzzrack där byglarna var fällbara vilket så praktiskt ut men å andra sidan kunde man inte fälla ihop den cykelhållaren.

En annan sak jag funderar på är hur stabil låsanordningarna känns, både runt dragkroken och också låsfunktionen för tilten. Är van med Thules tilt som är riktigt smidig plus att den låses automatsikt när man "tiltat tillbaka" cyklarna, dvs ingen risk att man glömmar att låsa den manuellt.
Du måste manuellt skruva loss tilten och sen skruva fast den. Den skam inte trilla av draget när du hängt på den. Du skruvar manuellt fast Dennis den trillar definitivt inte av. Julas är en annan historia. Jag höll på att tappa hela skiten.
Jag har inte haft några problem med att lasta våra cyklar.

Nån som har en buzzrack eazzy i malmö eller omnejd? Hade gärna kollat lite på den isf!

Hade velat prova om det är möjligt att få på min cykel med 1300mm hjulbas utan att den hamnar så långt ner att däcken blir grillade av avgasröret.

Är en 4a jag tänkte köpa men ställ för vilket antal cyklar som hade funkar som referens!

Senast ändrad:
Nån som har en buzzrack eazzy i malmö eller omnejd? Hade gärna kollat lite på den isf!

Hade velat prova om det är möjligt att få på min cykel med 1300mm hjulbas utan att den hamnar så långt ner att däcken blir grillade av avgasröret.

Är en 4a jag tänkte köpa men ställ för vilket antal cyklar som hade funkar som referens!
Jag har cyklar med 1220mm hjulbas på. Jag vände mina skenor för slippa göra nya hål. Men vad jag ser på eazzy är att du inte kan
flytta skenorna alls. På wing som är föregående modell kan man ta loss skenorna.

Enligt buzzrack klarar den inte 1300mm.

Bilagor

• IMG_6055.webp
    IMG_6055.webp
    56.1 KB · Besök: 83

Är en 4a jag tänkte köpa men ställ för vilket antal cyklar som hade funkar som referens
Tyvärr inte direkt svar på din fråga då jag bor i norr, men länkar till ett tidigare inlägg om Eazzy jag gjorde med bild på en cykel med 120,2 hjulbas. Sedan som sagt Alucardis svar ovan gör nog att det är tufft med Eazzy och 130 hjulbas.

Svar i tråden 'Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare' https://happyride.se/forum/threads/...krokshangda-cykelhallare.2712573/post-4301321

Efter att ha kollat videos, recensioner och tyckande här på Happy så slutade det med att jag köpte en Thule Epos 3 när Stadium hade 25% förra veckan.

Jag provmonterade den flera gånger på bilen idag, lastade på cyklar i olika kombinationer flera gånger (och tvingade min fru att komma ut och kolla på det lilla miraklet) och ja, jag är nästan orimligt förtjust.

Min fru mumlade nåt om att nu kanske hon inte behöver tidsbudgetera med 30 min varje gång jag ska lasta på cyklarna och svordomarna uteblir så hon verkar nöjd hon också.

Nu gäller det bara att glömma vad den faktiskt kostade och att jag egentligen skulle behöva en hållare för fyra cyklar för att slippa ha en barncykel på taket....

Efter att ha kollat videos, recensioner och tyckande här på Happy så slutade det med att jag köpte en Thule Epos 3 när Stadium hade 25% förra veckan.

Jag provmonterade den flera gånger på bilen idag, lastade på cyklar i olika kombinationer flera gånger (och tvingade min fru att komma ut och kolla på det lilla miraklet) och ja, jag är nästan orimligt förtjust.

Min fru mumlade nåt om att nu kanske hon inte behöver tidsbudgetera med 30 min varje gång jag ska lasta på cyklarna och svordomarna uteblir så hon verkar nöjd hon också.

Nu gäller det bara att glömma vad den faktiskt kostade och att jag egentligen skulle behöva en hållare för fyra cyklar för att slippa ha en barncykel på taket....
Man kan inte lägga till en extra som på Thule fold?
Nu har vi bara ett eazzy wing 4a men jäklar vilket lyft från julas. Julas tog nog närmare 40min att lasta och man var tvungen att rota fram bilder varje gång. För gick bara att montera på ett sätt.
Hjärtat mår bättre också. Ingen fick prata med mig under tiden cyklarna lastades 😂

Är de tunga de där från Buzzrack och Thule? Har ett sånt där Jula för fyra cyklar och det är ju jäkligt tungt att baxa in i källarförrådet..

Är de tunga de där från Buzzrack och Thule? Har ett sånt där Jula för fyra cyklar och det är ju jäkligt tungt att baxa in i källarförrådet..
Allt är väl relativt. Jag tycker mitt Epos är ganska tungt, å andra sidan förvarar jag det hängande på en ganska otillgänglig krok över axelhöjd.

Vet inte exakt hur Buzzrack väger men runt 19 kg kanske?
Mitt gamla Thule (Euroway 922 för tre cyklar) vägde 17 tror jag och gick inte att fälla ihop (förutom att vika ner bygeln) och Thule Epos 3 väger över 20 kg, märkbart tyngre än det gamla men har små transporthjul och viks ihop till ett smidigare format så det är lättare att hantera trots vikten tycker jag.

Man kan inte lägga till en extra som på Thule fold?
Nu har vi bara ett eazzy wing 4a men jäklar vilket lyft från julas. Julas tog nog närmare 40min att lasta och man var tvungen att rota fram bilder varje gång. För gick bara att montera på ett sätt.
Hjärtat mår bättre också. Ingen fick prata med mig under tiden cyklarna lastades 😂
Tyvärr finns det ingen sån extradel till Epos och det är väl varför jag fortfarande sneglar på Buzzrack och tänker att det kanske hade varit det smartare köpet.

Hög igenkänningsfaktor på lastningsbesvären!
Plocka fram foto från förra året, ställa pedaler i exakt ordning, sänka och höja sadlar, trixa in barncykelns styre/handtag (som måste vara inlindat i handduk för att inte orsaka skav) på rätt ställe angränsande cykels ram osv.....

Köpte ett euroride 940 på marketplace igår. Kändes lite B med vanliga "dragremmar" till hjulen istället för plastspännband (heter dom så). Priset var ju dock ungefär så att man får 9st euroride 940 eller ett epos...

Det ska väl klara grabbens och min MTB, hoppas det går :) Känns otäckt att ha dom på taket (rädd att glömma när jag parkerar i carporten)...

Väger nog mer än julas. Skillnaden på åtminstone buzzrack är att den går att fälla ihop. Det i sin tur gör att den är rätt enkelt att släpa på och att montera. Min sambo kunde inte hänga på julas ställ, men buzzrack stället går.

Såg att Bilia har 20% rabatt på allt Thule nästa lördag 12/4. Köpte mitt på liknande erbjudande flera år sedan . Fick rabatt trots att de var tvungna att beställa hem ett.

Jag letar efter ett ställ som jag kan ha liggandes i bilen för att använda när endast jag själv ska ut och cykla. Det behöver alltså bara klara en cykel. Det behöver också vara hyfsat smidigt och enkelt att fälla ihop. Hellre billigt och funktionellt än dyrt och fancy (dvs inte Thule)
Några tips?

Jag letar efter ett ställ som jag kan ha liggandes i bilen för att använda när endast jag själv ska ut och cykla. Det behöver alltså bara klara en cykel. Det behöver också vara hyfsat smidigt och enkelt att fälla ihop. Hellre billigt och funktionellt än dyrt och fancy (dvs inte Thule)
Några tips?
Visserligen Thule men…
Till de tillfällen har jag ett sånt här. (Finns att köpa på andra ställen till lägre pris. )
Alternativt funkar ett Thule Hang On.

Visserligen Thule men…
Till de tillfällen har jag ett sånt här. (Finns att köpa på andra ställen till lägre pris. )
Alternativt funkar ett Thule Hang On.
Tja !
Jag har Biltemas motsvarighet och för en eller två cyklar funkar det ok för priset men jag tror att Thulestället är bättre (stabilare) och det kostar ju fortfarande under en lax.

Någon som har något att säga om Eufab Premium 2 som finns på Amazon? Verkar vara samma som Pro User Diamant SG2. Ser ut att ta relativt långa cyklar (1350mm hjulbas). Dock måste man köpa till extra hjulhållare om man har bredare däck än 2.2”.

Glöm inte extra spännband runt hjul och aluminiumbalk, och gärna ett runt alltihop ifall klämman släpper. De där hållarna är rent av farliga.. Jag har tappat en cykel från mitt julaställ pga att hjulfästena gick sönder. De hänger på en skör tråd, nästan bokstavligen..

Nu finns Buzzwing 4 för under 4000 kr, men den finns inte på deras hemsida längre.

Buzzybee 4 finns för någon hundralapp lägre, den finns fortfarande på hemsidan.

Eazzy 4 kostar någon hundralapp extra och fortfarande aktuell på hemsidan också.

Jag tycker inte det är tydligt vad som skiljer dem åt, förutom att buzzwingen får att fälla ihop mer. Men är den på väg ut kanske den är föråldrad.

Kära bullen, hur skulle ni göra?

Nu finns Buzzwing 4 för under 4000 kr, men den finns inte på deras hemsida längre.

Buzzybee 4 finns för någon hundralapp lägre, den finns fortfarande på hemsidan.

Eazzy 4 kostar någon hundralapp extra och fortfarande aktuell på hemsidan också.

Jag tycker inte det är tydligt vad som skiljer dem åt, förutom att buzzwingen får att fälla ihop mer. Men är den på väg ut kanske den är föråldrad.

Kära bullen, hur skulle ni göra?
Buzzwing är ersatt med Eazzy. Några skillnader jag sett är att där du spänner fast det på drag kulan har fast monterad nyckel. Remmarna som du drar runt hjulen sitter annorlunda. Kan vara lite irriterande på buzzwing. Belysningen ser lite annorlunda ut. Inget av förändringarna ger mig suget att byta.

Buzzwing är ersatt med Eazzy. Några skillnader jag sett är att där du spänner fast det på drag kulan har fast monterad nyckel. Remmarna som du drar runt hjulen sitter annorlunda. Kan vara lite irriterande på buzzwing. Belysningen ser lite annorlunda ut. Inget av förändringarna ger mig suget att byta.
Aha, men om du inte redan ägde buzzwing, skulle du betala ett par hundra extra då?

Ngn som har erfarenhet av denna?
Dålig, eller tillräckligt bra?

Ngn som har erfarenhet av denna?
Dålig, eller tillräckligt bra?

Intresserad av samma åsikter. Undrar mest om avståndet mellan cyklar och maximal hjulbas.

Tänkta att ersätta en Thule Euroway G2 921 som tyvärr är på gränsen med avståndet mellan hojarna.

Fick hem mitt buzzrack, buzzracer för 3 cyklar - allt verkar toppen.

Hur förvarar ni era? Mitt är inte vikbart - låta stå på golvet i garage?
Eller hänger ni upp i ngn redig krock - blir ju lite vikt??

Ngn som vill posta bild på upphängning 😃?

Har införskaffat ett Thule Velospace XT för två cyklar och har en fundering kring klämmorna med momentbegränsning. Jag tycker att de behöver dras åt oerhört mycket för att vredet ska klicka, och är rädd att jag kommer att skada både min kolram och aluram. Jag har de där speciella skydden för kolram, men vågar ändå inte dra åt tills det klickar. Pga cyklarnas storlek och utformning så hamnar klämmorna långt ner på sadelröret strax under dämparlänkaget på båda cyklarna om nu det skulle ha någon betydelse. Vet inte om ramen är starkare eller svagare där än någon annanstans. Någon mer som har samma upplevelse och vill komma med lite input?
IMG_7422.webp
IMG_7420.webp

Jag har en eazzy och kör min orbea men 128 cm hjulbas. Hade inte haft problem med ett par cm till

Tyvärr inte direkt svar på din fråga då jag bor i norr, men länkar till ett tidigare inlägg om Eazzy jag gjorde med bild på en cykel med 120,2 hjulbas. Sedan som sagt Alucardis svar ovan gör nog att det är tufft med Eazzy och 130 hjulbas.

Svar i tråden 'Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare' https://happyride.se/forum/threads/...krokshangda-cykelhallare.2712573/post-4301321

Har läst lite i tråden, men gör det enkelt för mig och frågar här... ;-) Någon som har testat Mont Blanc Sarek? Gärna jämfört med Thule's motsvarigheter. Är ute efter en hållare för 2 cyklar. Gillar Mont Blanc's takräcken, bra mycket mer genomtänkta än Thules, så funderar på om deras cykelhållare är lika fina.

Men åååh vad kasst att Buzzrack Eazzy bara tar så kort hjulbas :(
Vad är billigaste Thule som fixar 3-4 cyklar och en large endurohoj?

Jag köpte det "gamla" buzzwing och vände på hjulhållarna likt någon annan gjort tidigare i tråden och kör min 1300 mm endurohoj utan problem!

Tillbaka
Topp