Propain Terrel CF och storlek
Jag funderar på att komplettera med en gruscykel till och det lutar åt en Propain Terrel CF. Jag har en Trek checkpoint ALR 4 i storlek 56 och tycker att den är lite lång trots att jag bytt styrstam till en 80mm. Den känns inte lång när jag ligger i bocken utan när jag har händerna i normal ställning på hoodsen där jag tenderar att glida bak med händerna någon centimeter eller två. Jag är 184cm och på Propain terrel är jag precis i brytet mellan medium (175-185) och large (183-193) enligt hemsidan. När jag jämför cyklarna så är en propain i medium drygt 1cm längre än min Trek (effective top tube) och jag antar att man sen får lägga till för styrstam och styre. Det är här jag blir lite fundersam.
Den kortaste styrstam som finns att välja är 70cm och det känns väl kort för att jag är nästan i topp i längd för storleken. Jag är mest brydd över sittande cykling, när jag står och cyklar känns min trek inte alls lång.
Jag har provcyklat en Cube nuroad i medium (också 56) och den kändes kort och liten men har bara en halv centimeter kortare ETT och en 90mm styrstam. Dock var sadeln vinklad framåt och det kändes lite som att man blev tryckt framåt över styret vilket kan ha påverkat känslan. Den har också lite högre stack.
När det gäller stack är så är propain och trek i stort sett samma, så jag tänker att jag inte kommer att få något problem med för mycket drop mellan sadel och styre. Det borde väl bli samma om jag väljer samma längd på spacers under stammen.
Är det någon som har en Terrel som kan ge lite input på hur de är i storleken?
Den kortaste styrstam som finns att välja är 70cm och det känns väl kort för att jag är nästan i topp i längd för storleken. Jag är mest brydd över sittande cykling, när jag står och cyklar känns min trek inte alls lång.
Jag har provcyklat en Cube nuroad i medium (också 56) och den kändes kort och liten men har bara en halv centimeter kortare ETT och en 90mm styrstam. Dock var sadeln vinklad framåt och det kändes lite som att man blev tryckt framåt över styret vilket kan ha påverkat känslan. Den har också lite högre stack.
När det gäller stack är så är propain och trek i stort sett samma, så jag tänker att jag inte kommer att få något problem med för mycket drop mellan sadel och styre. Det borde väl bli samma om jag väljer samma längd på spacers under stammen.
Är det någon som har en Terrel som kan ge lite input på hur de är i storleken?