400 km för Suicide Zero – För alla som inte får fira midsommar igen

Vidar_SCK

Aktiv medlem
Inför midsommar 2025 kommer jag, Vidar Jöngren, 15 år gammal, att ge mig ut på ett utmanande äventyr. Jag ska cykla 400 km på en dag för att samla in pengar till Suicide Zero, en organisation som arbetar för att förebygga självmord och ge stöd till människor som mår psykiskt dåligt. Att cykla 400km är en stor mental och fysisk utmaning, men jag vet att många fler än de som vågar erkänna det går runt med minst lika tuffa tankar varje dag.

Midsommar är en tid för gemenskap, glädje och för att fira. Men för många är det en påminnelse om ensamhet och sorg. Jag vill hedra dem som inte längre kan fira midsommar med oss, och se dem som känner sig mest ensamma.

Du kan stötta insamlingen genom att bidra via Suicide Zeros insammlingslänk (se länk längre ner). Varje krona går oavkortat till deras viktiga arbete för att förebygga självmord och stötta människor som har det tuft psykiskt.
Jag kommer också dela med mig av mitt äventyr på mitt instagramkonto @Vidar_jongren, där kan du följa med på resan, peppa och dela budskapet vidare. Tillsammans kan vi se till att ingen ska må dåligt!

Tack för att du bryr dig!

Bra grej! Sätter in en slant och ser fram emot att följa.

PS. Det går tyvärr inte att dela budskapet vidare när du har privat profil på instagram. Nu vet jag inte om du lagt upp något där ännu men delar gärna vidare för att sprida budskapet.

Edit: Jävla skit, Swish ligger nere. Det kommer!

Bra grej! Sätter in en slant och ser fram emot att följa.

PS. Det går tyvärr inte att dela budskapet vidare när du har privat profil på instagram. Nu vet jag inte om du lagt upp något där ännu men delar gärna vidare för att sprida budskapet.

Edit: Jävla skit, Swish ligger nere. Det kommer!
Har inte hunnit lägga upp intiativet ännu på instagram men det kommer unde kvällen. Nu är det även löst så att det ska gå att dela vidare :)

Inför midsommar 2025 kommer jag, Vidar Jöngren, 15 år gammal, att ge mig ut på ett utmanande äventyr. Jag ska cykla 400 km på en dag för att samla in pengar till Suicide Zero, en organisation som arbetar för att förebygga självmord och ge stöd till människor som mår psykiskt dåligt. Att cykla 400km är en stor mental och fysisk utmaning, men jag vet att många fler än de som vågar erkänna det går runt med minst lika tuffa tankar varje dag.

Midsommar är en tid för gemenskap, glädje och för att fira. Men för många är det en påminnelse om ensamhet och sorg. Jag vill hedra dem som inte längre kan fira midsommar med oss, och se dem som känner sig mest ensamma.

Du kan stötta insamlingen genom att bidra via Suicide Zeros insammlingslänk (se länk längre ner). Varje krona går oavkortat till deras viktiga arbete för att förebygga självmord och stötta människor som har det tuft psykiskt.
Jag kommer också dela med mig av mitt äventyr på mitt instagramkonto @Vidar_jongren, där kan du följa med på resan, peppa och dela budskapet vidare. Tillsammans kan vi se till att ingen ska må dåligt!

Tack för att du bryr dig!
Den planerade sträckan är följande: https://connect.garmin.com/modern/course/359433383

40 mil "på en dag" är rätt långt. Cyklar du ensam? Och hur många mil räknar du med att ha tränat under våren innan det bär iväg?

Läste just artikeln på SvD och tänkte posta här om någon inte redan hade hunnit före. Starkt jobbat Vidar, det är en väldigt viktig fråga som förtjänar allt ljus den kan få på sig!

Jag ska se till att donera och tänker att om @tobiasbjorkgren läser så skulle det ju vara en given puff etta eller motsvarande!

Och hur många självmord kommer 100k till Suicide Zero att spara? Finns det nån statistik över hur effektiva denna förenings aktiviteter är? Självmord är bla kopplat till skolmobbing och arbetsplatsmobbing. Det är tidlösa företeelser som alltid har funnits och alltid kommer att finnas.

Och hur många självmord kommer 100k till Suicide Zero att spara? Finns det nån statistik över hur effektiva denna förenings aktiviteter är? Självmord är bla kopplat till skolmobbing och arbetsplatsmobbing. Det är tidlösa företeelser som alltid har funnits och alltid kommer att finnas.
Tycker du det är meningslöst att arbeta mot suicid? Eller mot mobbning? Bryr du dig om problem över huvud taget? Folk har t ex blivit dödade i trafiken så länge fordon har funnits. Varför bry sig om att försöka minska omfattningen genom information och trafikpolitik? Varför ens försöka?
Om 100k räddar ett enda liv är det värt mångdubbelt både mänskligt och rent ekonomiskt sett.
Hoppas du slipper uppleva att någon i din närhet tar livet av sig.

Tycker du det är meningslöst att arbeta mot suicid? Eller mot mobbning? Bryr du dig om problem över huvud taget? Folk har t ex blivit dödade i trafiken så länge fordon har funnits. Varför bry sig om att försöka minska omfattningen genom information och trafikpolitik? Varför ens försöka?
Om 100k räddar ett enda liv är det värt mångdubbelt både mänskligt och rent ekonomiskt sett.
Hoppas du slipper uppleva att någon i din närhet tar livet av sig.
Bra sagt!
Jag hittar inget ont skrivet om Suicide zero och jag tycker de jobbar med behjärtansvärda frågor.

Passar på att tipsa om livsviktiga snack också, bra läsning för oss med barn i tonåren (eller som snart har).

Hur mycket kostar det att rädda ett liv, menar du? Det kan ingen svara på. Men Suicide Zero startades av läkare och KBT-terapeuter och har sedan starten varit med och drivit på kommuner, landsting och staten att utveckla bättre vård och stöd för personer som kan komma att ta sitt liv annars. Samt bidrar en hel del till forskning inom ämnet. 100 000 kr dit är ingen piss i havet så att säga. Varje krona gör skillnad.

Sen verkar Vidar vilja få oss att våga prata mer öppet om psykisk ohälsa. Det är ett riktigt bra sätt att skapa uppmärksamhet och det har han lyckats med. Både artiklar i tidningen, på nätet och här. Det gör större skillnad än man kan tro. Det räcker ibland med ett ”hej” för att någon ska tänka om och fortsätta leva, så det går inte riktigt att räkna på. Men även om bara ett liv blir räddat så är det värt det enligt mig.

Kan också nämna att den största riskgruppen för självmord är män i åldersgruppen 40-65+ år. Skolmobbning är knappast något som driver dem.

Tänk om det satsats lika mycket på att minska självmord som på att minska trafikdöda. Där låg vi runt 300 om året för 10-15 år sen, nu är det nere i 150-160. Kanske är kontroversiellt, men varje liv där kostar oerhörda pengar.

Samtidigt så hör man gång på gång om människor som sökt hjälp hur många gånger som helst men inte får det, och till slut försöker lösa situationen på egen hand eftersom det inte finns resurser för att hjälpa till.

Senast ändrad:
Läste just artikeln på SvD och tänkte posta här om någon inte redan hade hunnit före. Starkt jobbat Vidar, det är en väldigt viktig fråga som förtjänar allt ljus den kan få på sig!

Jag ska se till att donera och tänker att om @tobiasbjorkgren läser så skulle det ju vara en given puff etta eller motsvarande!
Notis på första sidan av dagens Svenska Dagbladet och en helsidesartikel!
Positivt med den stora uppmärksamheten för detta behjärtansvärda ämne och @Vidar_SCK imponerande fysiska utmaning!
Artikeltips från SvD
https://www.svd.se/a/B0PJB7/15-aring-cyklar-40-mil-pa-en-dag-for-suicide-zero IMG_6470.webp

Tänk om det satsats lika mycket på att minska självmord som på att minska trafikdöda. Där låg vi runt 300 om året för 10-15 år sen, nu är det nere i 150-160. Kanske är kontroversiellt, men varje liv där kostar oerhörda pengar.

Samtidigt så hör man gång på gång om människor som sökt hjälp hur många gånger som helst men inte får det, och till slut försöker lösa situationen på egen hand eftersom det inte finns resurser för att hjälpa till.
Och så skall vi inte glömma det som är självmordspreventionens motsvarighet till vardagsmotionen, nämligen att man försöker vara någorlunda anständig mot sina medmänniskor.

Psykisk ohälsa leder ju till en massa andra problem i samhället, allt från sjukskrivningar till droger, misshandel och mord. Många går och lider i tysthet och får aldrig hjälp. Bra initiativ Vidar! Jag hejar på dig och sätter in en slant när du kommit i mål. Lycka till på resan!

Tillbaka
Topp