Fairlight Faran/Strael/Secan

På uppsidan är nu rätt flaskställ beställda i alla fall och rätt längd på skruvar :)
Kan meddela att Brooks Cambium-lindan var ungefär så jobbig att linda som jag föreställt mig. Inte mission impossible, men kräver en viss "bestämdhet" :)
Men den blev rätt fin och kudos till Brooks som skickar med "avsluts-strips" som faktiskt går att använda.

På uppsidan är nu rätt flaskställ beställda i alla fall och rätt längd på skruvar :)
Kan meddela att Brooks Cambium-lindan var ungefär så jobbig att linda som jag föreställt mig. Inte mission impossible, men kräver en viss "bestämdhet" :)
Men den blev rätt fin och kudos till Brooks som skickar med "avsluts-strips" som faktiskt går att använda.
Vad blev det för flaskställ? Jag gillar verkligen specialized zee cage II som jag har på min mtb. Men. De de passar ju inte riktigt på cykeln.

Nu skulle man vilja cykla också....

Vikt komplett med pedaler dryga 9,5 kg

Spec typ:
Strael 4.0 56R
Hope lila an styrlager + sadelklämma
Force Axs reglage, broms växlar
Shimano 105 11-34 kassett
Evosid vevar
Vector 3 pedaler
Pro Stealth Curved
FSA Gossamer 36 styre
Brooks Cambium Linda
Deda Zero 100 mm stam
Noname kolfiberstolpe
Zipp 303S
Challenge Strada Bianca 40 mm
(WARM snarare 41).
KingCage Iris flaskställ
Gammal och ful BBB ringklocka som måste ersättas :)

IMG_20250524_143249.webpIMG_20250524_143338.webpIMG_20250524_143421.webpIMG_20250524_143308.webpIMG_20250524_143148.webp

Spec typ:
Strael 4.0 56R
Evosid vevar
Vector 3 pedaler
Pro Stealth Curved
FSA Gossamer 36 styre
Brooks Cambium Linda
Deda Zero 100 mm stam
Noname kolfiberstolpe
Zipp 303S
(WARM snarare 41).
KingCage Iris flaskställ
Jävla MIX med komponenter!

Ungefär som vi hade po bordet i Albanien (sista middag vid sjön). T.o.m vikten stämmer!!! 😂

Spec typ:
Strael 4.0 56R
Evosid vevar
Vector 3 pedaler
Pro Stealth Curved
FSA Gossamer 36 styre
Brooks Cambium Linda
Deda Zero 100 mm stam
Noname kolfiberstolpe
Zipp 303S
(WARM snarare 41).
KingCage Iris flaskställ

Visa bilaga 770815Visa bilaga 770816Visa bilaga 770817Visa bilaga 770818Visa bilaga 770819

Väldans breda däck, ska du ut på gruset med den? Eller bara allmänt dåliga vägar? Eller maximal komfort kanske?

Väldans breda däck, ska du ut på gruset med den? Eller bara allmänt dåliga vägar? Eller maximal komfort kanske?

Planen var 36mm varianten av däcken i hopp om att kunna knö in skärmar, men de var hela tiden slut och sen dök ett par lätt beggade 40or upp för rätt peng på K&S så då tänkte jag att jag lika gärna kan testa :)

Men ja det kommer bli en hel del Roslags-gravel på landet i sommar också :)

Nu finns Faran 3.0 lookbooks uppe på hemsidan.
Inte utan att man blir sugen på en Moss green😍

Bara blivit några kortare svängar på runt en och en halv men idag blev det en lite längre tur på landet 60/40 asfalt/grus.
Vad ska man säga, allt känns väldigt naturligt. 40 mm däck och 36mm på hoodsen kräver lite tillvänjning men det går fort.

På ren asfalt finns en viss tröghet i styrningen primärt pga. däckvolymen, tror runt 32-35 mm är idealiskt för bibehållen "racerkänsla" men samtidigt är 40or mulligt på gruset.
Eventuellt ska jag testa +10 mm på styrstammen men grund set-upen är bra.

Sen blev det visst ett effektvevparti från K&S, kan vara bra att ha om man skulle köra någon längre eskapad ocb vilja sätta på spd-pedaler.

Nice med en Secan @Murpien
hade ju en sån på order först innan Strael 4.0 släpptes.
IMG_20250531_094831.webpIMG_20250531_094403.webp

Senast ändrad:
Jag bytte från 42 (Bontrager yttermått) till 44 C-C då jag fick ont i ena skuldran. Det hjälpte, har inte haft problem sedan dess. Men jag inser att jag tappar en hel del med 8cm bredare styre än andra... Ska jag lära mig härda ut och köra smalare styre?

Nja, du ska aldrig göra nåt som gör att du får ont.
Men med smalare styre kan det vara värt att också se över styrstammens längd och höjd.

Nu finns Faran 3.0 lookbooks uppe på hemsidan.
Inte utan att man blir sugen på en Moss green😍

Bara blivit några kortare svängar på runt en och en halv men idag blev det en lite längre tur på landet 60/40 asfalt/grus.
Vad ska man säga, allt känns väldigt naturligt. 40 mm däck och 36mm på hoodsen kräver lite tillvänjning men det går fort.

På ren asfalt finns en viss tröghet i styrningen primärt pga. däckvolymen, tror runt 32-35 mm är idealiskt för bibehållen "racerkänsla" men samtidigt är 40or mulligt på gruset.
Eventuellt ska jag testa +10 mm på styrstammen men grund set-upen är bra.

Sen blev det visst ett effektvevparti från K&S, kan vara bra att ha om man skulle köra någon längre eskapad ocb vilja sätta på spd-pedaler.

Nice med en Secan @Murpien
hade ju en sån på order först innan Strael 4.0 släpptes.
Visa bilaga 772075Visa bilaga 772076
Den färgen är så SJUKT SNYGG! 🤩
Jag är så nöjd. Skönaste cykeln jag cyklat på. Jag är 171/80 cm och sitter på en 54T med 80 mm styrstam.

Idag blev det åka av med mer riktiga landsvägsdäck 26/28.
Har ju bara kört med 40orna hittills.
Klart snabbare och så klart mindre bekvämt.
Frågan är vad som är "goldilocks" däckvalet.
34or GP 5000?

Tyvärr maxar min Systemsix ur vid 30 mm, hade annars varit nice att kunna skifta 60mm hjulen mellan ramarna efter behag.IMG_20250615_104625.webp

Idag blev det åka av med mer riktiga landsvägsdäck 26/28.
Har ju bara kört med 40orna hittills.
Klart snabbare och så klart mindre bekvämt.
Frågan är vad som är "goldilocks" däckvalet.
34or GP 5000?

Tyvärr maxar min Systemsix ur vid 30 mm, hade annars varit nice att kunna skifta 60mm hjulen mellan ramarna efter behag.Visa bilaga 774576
Jag körde med 39mm första rundorna men bytte sedan till 32mm. Alla "riktiga" rundor har jag kört med 32mm så det skall bli kul att slänga på 39mm igen och se hur det känns.

Jag kör ju med latexslang så det är rätt lätt att byta mellan olika däckpar. Jag har inte ångrat det valet en sekund. än.

Jag rullar mest på GP5K 32 på WR65-fälg. Tycker de sitter väldigt bra, nyfiken på 35:orna men lite rädd för för mycket bula.

Kör rätt mycket grus och hade gärna haft lite mer komfort men inte på bekostnad av rull.

20250615_134229.webp

Senast ändrad:
Jag rullar mest på GP5K 32 på WR65-fälg. Tycker de sitter väldigt bra, nyfiken på 35:orna men lite rädd för för mycket bula.
Vad du menar med "bula" förstår jag inte, men så vitt jag vet är enda Conti GP 5000-däcket i 35mm det extra punkteringsskyddade
Mitt var dessutom både tyngre och smalare än angivet
gp5k_as_tr_35mm_vikt-webp.770352
gp5k_as_tr_35mm_r470_i20_bredd-webp.770353

Enl min erfarenhet är AS-varianterna av GP 5000 lämpligare som träningsdäck. Ett bra träningsdäck, men ett träningsdäck.

@Raggamuffin på vilket sätt sitter de skit?
Jag har en Restrap large jag kan kolla i min ram men givet du har 58T så antar jag problemet är att väskorna inte fyller ut ramen vettigt?

Vet inte om Cyclites XT kan vara något - den marknadsförs i alla fall som en "större" väska.

Den där funkar inte alls, nackdelen med långt huvudrör.

Apiduras 5.3 är den som sitter minst illa (jag har alla).

Men trots det så är det fult enligt nedan. Ja jag är medveten om att jag är lite kinkig men vill jag ha det bra vill jag ha det bra.

apidura.webp

Men trots det så är det fult enligt nedan. Ja jag är medveten om att jag är lite kinkig men vill jag ha det bra vill jag ha det bra.

Visa bilaga 774786
Köp en custom, det finns massor av tillverkare, både stora och små. Min erfarenhet är att det inte heller är så mkt dyrare, om ens alls, än de stora vanliga märkena, typ Apidura. Jag har själv beställt hela framebags från Alpkit och en kille i Polen (han verkar ha lagt ner vad det verkar).

Senast ändrad:
Ja så får det bli. Rogue Panda ser bäst ut imho men det blir väl ganska dyrt att få hit.
Funderar lite på lace-up, verkar vara det som sitter bäst även om det är lite jobb att få på och av. Någon med erfarenhet av det?

Ja så får det bli. Rogue Panda ser bäst ut imho men det blir väl ganska dyrt att få hit.
Funderar lite på lace-up, verkar vara det som sitter bäst även om det är lite jobb att få på och av. Någon med erfarenhet av det?
Yes. En kompis beställde från Rogue Panda, den ser riktigt fin ut men dyrt blev det... Jag frågade THLP om en customväska en gång men fick aldrig ens något svar, annars ser ju väskorna fina ut. Latelje i Norrköping har jag ingen erfarenhet av själv men verkar iaf vara hyfsat aktiv fortfarande. En annan kompis beställde väskan nedan från Von Berg i Österrike. Jag har synat av den och den ser iaf väldigt välgjord och fin ut. Han hårdtestar den i sommar på Unmapping... Lace up på överröret och sen skruvar man fast resten i hålen för flaskhållarna. Ser lite mer prydligt ut.

DSC_7835.webp

Jag märkte nu att den top tube väskan jag har som jag tänkte sätta på Straelen inte sitter bra då det är så tunnt överrör på ramen så kardborren går inte att få tight nog :(

Visa bilaga 774786
Kolla med Fairlight vad som passar, de har historiskt haft en del samarbeten med väsktillverkare.

Jag märkte nu att den top tube väskan jag har som jag tänkte sätta på Straelen inte sitter bra då det är så tunnt överrör på ramen så kardborren går inte att få tight nog :(

Ja det är därför jag funderar på Lace-up. På Panda kan man få det bak och fram/ner med. Men blir nästan 3 papp. Kvittar väl om det blir perfekt, men surt om det inte blir så bra som man tänkt.

Kolla med Fairlight vad som passar, de har historiskt haft en del samarbeten med väsktillverkare.

Ja är ju värt ett mail iof.

Jag har två st fjällräven/specialized ramväskor. En small och en medium.

Jag kör med den lilla åt fel håll. Får då dragkedjan på rätt sida (är vänsterhänt) och den sitter som en smäck i främre delen av ramen. Och jag får gott om plats för en flaska på sadelröret.

Det är inget som hjälper dig men jag är nöjd med lösningen. Och det finns antagligen bättre väskor än dessa men de var billiga (!) och fungerar bra för min typ av rundor.

1750074770128.webp

Fördelen med 58 är att man får plats med 1-litersflaskor trots stor ramväska :)
Jag hade otroligt svårt att välja storlek men det blev 56T till slut. Jag tror att jag är nöjd

Jag har ju en likadan väska (fast svart) i medium med. Den sitter bra med, men har är 3cm för kort. Jag kommer nog snida till en kil till den så att den sitter snyggare i ramen. Lite fåfäng får man ändå vara.

Den dagen jag behöver 2st 1-litersflaskor tar jag med glädje tag i problemet :D

Jag hade otroligt svårt att välja storlek men det blev 56T till slut. Jag tror att jag är nöjd

Jag har ju en likadan väska (fast svart) i medium med. Den sitter bra med, men har är 3cm för kort. Jag kommer nog snida till en kil till den så att den sitter snyggare i ramen. Lite fåfäng får man ändå vara.

Den dagen jag behöver 2st 1-litersflaskor tar jag med glädje tag i problemet :D
Well, well, well Velman. Nästa gång jag kommer till Gbg måste jag få provtitta/sitta din Fairlight. Tror du har min storlek.
Jag var ju där hela helgen men du kunde ju inte kläcka ur dig att du har en 56T innan.
Bevis:
20250614_165140.webp

Att snöra på ramväskan är det bästa sättet enligt mig. Det blir dock lite fippligt, så inget man väljer om man tar av och på väskan med jämna mellanrum.

Glöm inte att skyddatejpa rören om du inte vill få permanent kasslerkänsla på lacken.

Ser tight ut, som du vill ha det.

Jag sydde egna väskor till sverigetempot, med snörning upptill. Det funkade utmärkt. Lite pill att få på, ungefär som att snöra en sko. Det pilligaste var kanske att jag använde samma snöre till väskan ovanpå TT. Skyddstejp kan vara att rekommendera. Ingen kassler på TT men däremot masserades lacken av sadelväskan för permanent effekt.

Ser tight ut, som du vill ha det.

Jag sydde egna väskor till sverigetempot, med snörning upptill. Det funkade utmärkt. Lite pill att få på, ungefär som att snöra en sko. Det pilligaste var kanske att jag använde samma snöre till väskan ovanpå TT. Skyddstejp kan vara att rekommendera. Ingen kassler på TT men däremot masserades lacken av sadelväskan för permanent effekt.

De där ser riktigt bra ut och Europa, tack för tips.

Tillbaka
Topp