Prisvärda lvg däck till återfallscyklist?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Hejsan, var länge sedan jag skrev något här, mest eftersom min höft havererade. Nu har jag varit i Belgien och skaffat mig en Sauk-höft och är på gång att ta tag i cyklandet igen. När det begav sig så körde jag GP4000s under en massa år till allt från gruppträningar, pendling och Vätternrundor. Gillade att de höll bra och kändes rappa. Antar att den naturliga ersättaren är GP5000, men jag har gått och blivit snål också.

Finns det några andra bra däck som inte kostar som ett bildäck men ger samma prestanda, eller är det bara till att slanta upp?

Vittoria Corsa eller Pirelli P Zero är bra alternativ som uppskattas av många. Där sparar du en 2-300 kr per däck iallafall. Körde även på ett par Michelin på min förra cykel med bra resultat och grepp även i vått väder. Men GP5000 är helt klart värt pengarna.

Enklaste sättet att "spara" är att köpa enklare modeller, kvalitet kostar. Näst efter det hitta en butik med bra priser..

På Bike24 går GP5000 (kanttåd) på ca €45, Pirello P Zero ca samma, och +5 euro för Schwalbe Pro One, Vittoria Corso pro ytterligare 20 euro. UltraSport 3, Rubino, One er al är förstås billigare i inköp men också tråkigare.

Min erfarenhet är att med de nya bredare däcken så blir slitaget (särskilt bak) betydligt mindre, däcken håller mycket längre och - om man kör slanglöst - med lägre risk för otrevliga punkteringar mot slutet av däckets livslängd.

Enklaste sättet att "spara" är att köpa enklare modeller, kvalitet kostar. Näst efter det hitta en butik med bra priser..

På Bike24 går GP5000 (kanttåd) på ca €45, Pirello P Zero ca samma, och +5 euro för Schwalbe Pro One, Vittoria Corso pro ytterligare 20 euro. UltraSport 3, Rubino, One er al är förstås billigare i inköp men också tråkigare.

Min erfarenhet är att med de nya bredare däcken så blir slitaget (särskilt bak) betydligt mindre, däcken håller mycket längre och - om man kör slanglöst - med lägre risk för otrevliga punkteringar mot slutet av däckets livslängd.
Tackar, min cykel är dock så gammal så jag får bara in max 25mm.

När det begav sig så körde jag GP4000s under en massa år till allt från gruppträningar, pendling och Vätternrundor. Gillade att de höll bra och kändes rappa. Antar att den naturliga ersättaren är GP5000, men jag har gått och blivit snål också.

Finns det några andra bra däck som inte kostar som ett bildäck men ger samma prestanda, eller är det bara till att slanta upp?
min cykel är dock så gammal så jag får bara in max 25mm.
Som @NLC skriver går det att få billigare däck genom att välja enklare modeller, men det gäller att välja rätt för att få ett bra däck.
Vill du fortsätta med Continental brukar Ultra Sport både få bra omdömen och bra resultat i tester.
I 25mm säljs de nu för under 200 SEK/däck hos Rose

Slangarna är viktiga och du kan få bra, lätta slangar genom att köpa TPU-slangar från Kina (~40-60SEK/slang o ofta även gratis frakt), det står mer i den här tråden
https://happyride.se/forum/threads/tpu-innerslang.3700460/
Här ett exempel
Men, som jag har skrivit tidigare, AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på RideNow + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.
Om din gamla(?) cykel har fälgbromsar bör du undvika de lättaste TPU-slangarna.

Som @NLC skriver går det att få billigare däck genom att välja enklare modeller, men det gäller att välja rätt för att få ett bra däck.
Vill du fortsätta med Continental brukar Ultra Sport både få bra omdömen och bra resultat i tester.
I 25mm säljs de nu för under 200 SEK/däck hos Rose

Slangarna är viktiga och du kan få bra, lätta slangar genom att köpa TPU-slangar från Kina (~40-60SEK/slang o ofta även gratis frakt), det står mer i den här tråden
https://happyride.se/forum/threads/tpu-innerslang.3700460/
Här ett exempel
Men, som jag har skrivit tidigare, AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på RideNow + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.
Om din gamla(?) cykel har fälgbromsar bör du undvika de lättaste TPU-slangarna.
Tackar, Ultra-sport kanske kan vara något!

Själv kör jag med Schwalbes Pro One som brukar vara billigare än Continentals motsvarande, fast då är det slanglöst. Vet inte om Schwalbe har nåt motsvarande för med slang.
Schwalbe Pro One är modellen för slang, enl Schwalbe själva åtminstone
Enl Schwalbe själva heter modellen för slanglöst

Blev ett par gp5000 på bike24 ändå!

Schwalbe Pro One är modellen för slang, enl Schwalbe själva åtminstone
Enl Schwalbe själva heter modellen för slanglöst
Tack. S har alldeles för många modeller att gå vilse i.

Bra info i tråden!
Behöver nya, tänker testa de billiga Continental Ultra Sport III.
En sak blir jag inte riktigt klok på dock, det verkar finnas olika versioner av detta däck?
Skiljer en del i vikt, varför?

Och hur vet man vilken version man köper?

Screenshot 2025-06-18 175233.webp

Senast ändrad:
En sak blir jag inte riktigt klok på dock, det verkar finnas olika versioner av detta däck?
Skiljer en del i vikt, varför?
De har olika kanttråd, den billigare och tyngre har (stål-)wirekanttråd och utöver vikt o prisskillnad är inte det billigare däcket lika lätt att vika ihop och ta med/förvara

Och hur vet man vilken version man köper?
Det står i beskrivningen hos säljaren
Continental UltraSport 3 Wire Bead Tire
resp
Continental UltraSport 3 Folding Tire
liksom
https://www.bike24.com/search-resul...rer=Continental&flatAttributes.tireWidth=25mm

Tänkte testa billiga däck, perfekt info här.
Har Contintal GP4 All Season nu, som skulle hålla så bra, och skydda mot punka.
Rätt högt pris också.
Tycker jag får punka både nu och då, och slits snabbt gör de också, nästan helt slut efter
inte så värst många mil.
Då kan man ju testa ett för 200:- likaväl.

Senast ändrad:
Tycker GP5000 är bra valuta för pengarna. Bakdäcket tror jag höll ~700 mil, sen blev det en bakhjulslåsning för mycket. Framdäcket verkar fortfarande ha några hundra mil kvar efter 1000 mil. Några genomslagspunkteringar har jag råkat ut för men alla utom en pga korkade misstag av mig.

Har Contintal GP4 All Season nu, som skulle hålla så bra, och skydda mot punka.
Rätt högt pris också.
Tycker jag får punka både nu och då, och slits snabbt gör de också, nästan helt slut efter
inte så värst många mil.
Då kan man ju testa ett för 200:- likaväl.
Även jag är inte riktigt nöjd med GP4Season, jag har därför provat de nyare
GP5000 AS TR
Men de kostar en hel del och om max 32mm räcker till finns de de enl Conti rejält slitstarka och punkteringsskyddade
Conti Gator Hardshell
De kostar mer än dubbelt så mkt som de inte särskilt punkteringsskyddade Ultra Sport men mindre än GP4Season och GP5kAS TR

Tillbaka
Topp