Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Den här korsningen är inte optimal, när jag ska hem kommer på cykelfilen innanför bilen (Tegeluddvägen) och ska upp på cykelvägen där två cyklister står (Lidingövägen). Det blir lätt rörigt, alla stolpar gör det inte enklare. Men cykelinfra får inte ta plats vilket är tydligt här.

Visa bilaga 775357
1750317951618.webp

Den här korsningen är inte optimal, när jag ska hem kommer på cykelfilen innanför bilen (Tegeluddvägen) och ska upp på cykelvägen där två cyklister står (Lidingövägen). Det blir lätt rörigt, alla stolpar gör det inte enklare. Men cykelinfra får inte ta plats vilket är tydligt här.

Visa bilaga 775357
Visa bilaga 775362
Åhhh, den fasaden, min första arbetsplats anno -96, paternosterhiss och allt.......

Idag buss pga livet, mycket vackert att se på denna morgon, arkitektur menar jag såklart, ingen snuskgubbe här inte! (lögn)

Ingen pendling idag pga besök i Sveriges tredje stad. En observation, gillar inte Malmöbor hjälm? 3/100 har hjälm enligt empiriska undersökningar. (Och jag har jobbat på SCB så kan min statistik:)). Vad är det frågan om?
Är det inte bara Stockholm som har en unikt hög hjälmfrekvens jmf alla andra städer i riket, stora som små?

Är det inte bara Stockholm som har en unikt hög hjälmfrekvens jmf alla andra städer i riket, stora som små?

Ok, bra för Stockholm i så fall.

Det här med hjälm är intressant, det är verkligen riktig rysk roulette att cykla utan hjälm, det kan vi vara överens om. Även vurpor i låg hastighet kan ge rejäla huvudsmällar. Man brukar förstå allvaret själv efter den första vurpan där hjälmen spruckit/gått sönder (och då är man jäkligt glad för att man hade hjälm). Det är väl ännu oftare som personer på elsparkar inte använder hjälm.

Men visst, vi lever i en fri värld, man får ta sina egna risker, ungefär som cyklister som cyklar mot rött, föräldrar har ett stort ansvar här också.

Senast ändrad:
Ok, bra för Stockholm i så fall.

Det här med "hjälm" är intressant, det är verkligen riktig rysk roulette att cykla utan hjälm, det kan vi vara överens om. Även vurpor i låg hastighet kan ge rejäla huvudsmällar. Man brukar förstå allvaret själv efter den första vurpan där hjälmen spruckit/gått sönder (och då är man jäkligt glad för att man hade hjälm). Det är väl ännu oftare som personer på elsparkar inte använder hjälm.

Men visst, vi lever i en fri värld, man får ta sina egna risker, ungefär som cyklister som cyklar mot rött, föräldrar har ett stort ansvar här också.
Håller med. Jag har bara spräckt en hjälm i två delar efter drygt 35 års åretruntcyklande. Undrar hur livet skulle sett ut idag utan den...

Varning för gubbgnäll!!!!

Är det bara jag som upplevt ovanligt mycket "laxar" på senaste tiden (dvs personer som färdas mot den huvudsakliga färdriktningen)?

En icke empirisk iakttagelse från min sida är att antalet personer som färdas åt "fel håll" främst på cykelbanor har ökat i år jämfört med tidigare år.
Jag är väl medveten om att det generellt sett inte är påbjuden enkelriktad trafik på cykelbanor (undantaget ett fåtal exempelvis Skanstullsbron i Stockholm). Ändå ser jag så gott som dagligen folk som färdas i motsatt riktning mot vad merparten av den som andra trafikanter tar.
Hur tänker dessa människor om de ens tänker alls?
Även om det inte är direkt förbjudet är det högst olämpligt att åka mot den huvudsakliga trafiken, inte minst med tanke på cykelinfrastrukturen i Sveriges storstäder, där cykelkörfälten oftast är snålt tilltagna och utrymmet begränsat.

Vad är era erfarenheter/iakttagelser på området?

Varning för gubbgnäll!!!!

Är det bara jag som upplevt ovanligt mycket "laxar" på senaste tiden (dvs personer som färdas mot den huvudsakliga färdriktningen)?

En icke empirisk iakttagelse från min sida är att antalet personer som färdas åt "fel håll" främst på cykelbanor har ökat i år jämfört med tidigare år.
Jag är väl medveten om att det generellt sett inte är påbjuden enkelriktad trafik på cykelbanor (undantaget ett fåtal exempelvis Skanstullsbron i Stockholm). Ändå ser jag så gott som dagligen folk som färdas i motsatt riktning mot vad merparten av den som andra trafikanter tar.
Hur tänker dessa människor om de ens tänker alls?
Även om det inte är direkt förbjudet är det högst olämpligt att åka mot den huvudsakliga trafiken, inte minst med tanke på cykelinfrastrukturen i Sveriges storstäder, där cykelkörfälten oftast är snålt tilltagna och utrymmet begränsat.

Vad är era erfarenheter/iakttagelser på området?
Jag var så otroligt nära att länka till källor som säger att det inte finns något som säger att man måste köra åt just det hållet. Men jag håller verkligen med dig om detta. Problemet grundar sig i att cykelinfran är under all kritik i Sverige.

Exempel: Dubbelriktade cykelbanor slutar tvärt, och cyklister som ska fortsätta rakt fram tvingas nu ut i fel körfält på vägbanan. Det leder till att folk hellre cyklar på trottoaren på höger sida i både god och ond tro om att det är en cykelbanan det med.

Eller vid korsningar av stora vägar där man vill svänga så svänger folk hellre in på dem närmsta cykelbanan åt fel håll (som ej är bred nog!!!) än att korsa en högtrafikerad väg för att hamna på cykelbanan åt rätt håll.

Jag kan även medge att jag själv som kommer från en mindre stad inte kände till att det fanns ”enkelriktade” cykelbanor i Stockholm men förstod snabbt vad som gällde. Jag tror en del av detta problem grundar sig i att man inte är medveten om att det är ett visst håll som gäller. Färdriktningsmärkningen i gatan är sliten eller kommer först senare, dålig skyltning, i kombination med att nya cyklister inte känner till det.

Dock måste jag säga att detta knappt är ett problem i Stockholm alls. Men de största ”förbrytarna” är elsparkscyklisterna. Speciellt på hyrvarianterna. De brukar dock vara snabba med att flytta sig som tur är.

Ett stort problem är dock att många av dessa smala och enkelriktade cykelbanor (tänk tex längs Lindhagensgatan på Kungsholmen) är nedsänkta med en trottoarkant som separerar gångbanan från cykelbanan. Bra tänkt för att göra det tydligt att det är just cykelbana där, men rent livsfarligt när man ska väja för trafik i fel riktning. Och det funkar ändå inte avskräckande då folk går 5 i led under lunchen och någon i sällskapet kliver alltid ner där utan att kolla bak först.

Möter såna dagligen. Har inga problem med det, kanske inte cyklar på tillräckligt smala cykelbanor. Stör mig betydligt mer på de som ska cykla om i både två och tre led trots icke enkelriktat och möte.

Jag måste också gubbsura lite över att samtliga hinder så som brunnslock med livsfarliga spår (iallafall för mindre däckstorlekar) och halkig metall ALLTID placeras just i cykelbanan istället för i vägbanan eller gångbanan. Det blir ibland lite komiskt hur gångbanan alltid är skonad från dessa.

Möter såna dagligen. Har inga problem med det, kanske inte cyklar på tillräckligt smala cykelbanor. Stör mig betydligt mer på de som ska cykla om i både två och tre led trots icke enkelriktat och möte.
Något som kan störa mig är också strukturfascister i mötande led som absolut inte vill ge någon plats, jag får intrycket av att de försöker visa en poäng. Säkert samma typ av människor som leker hobbypoliser, Ove och company. 🙂

Tror laxarna är en sommargrej. Kids och annat löst folk som inte busskort längre. De cyklar lite hursomhelt men är inget jag stör mig jättemycket på.

Stör mig mer på sommarbilisterna. Utbölingar eller bara ovant folk som inte kan använda körriktningsvisare eller följa trafikregler i största allmänhet

Tror laxarna är en sommargrej. Kids och annat löst folk som inte busskort längre. De cyklar lite hursomhelt men är inget jag stör mig jättemycket på.

Stör mig mer på sommarbilisterna. Utbölingar eller bara ovant folk som inte kan använda körriktningsvisare eller följa trafikregler i största allmänhet
Man har definitivt lärt sig att vara uppmärksam på taxichaufförer i elbilar sedan man flyttade till Stockholm. Speciellt i låg fart. Accelerationen har ingen delay och gaspedalen är otroligt lätt hos dessa.. samt förmågan att göra plötsliga u-svängar lite överallt.

Det störde mig mer innan jag fick reda på att det är tillåtet i de flesta fall.

Det som förundrar mig är varför man som cyklist vill utsätta sig själv för möten på en smal remsa utan väjningsmöjlighet. Trottoarkant, alléträd, parkerade bilar, busskurer, räcken, mötande bilar, det finns många objekt att köra in i när du ska väja för mötet.

Att köra på en cykelbana som övergår i ett cykelfält en gång per kvarter, där man helt plötsligt kör mot mötande biltrafik ut i en korsning, det känns inte särskilt begåvat. Det känns ungefär lika begåvat som att designa en sådan infrastrukturslösning.
För det är ju ingen av dessa laxar som kliver av när cykelbanan övergår till cykelfält eller upphör helt i samband med en korsning. Har mött mer än en lax längs med Birger jarlsgatans livsfarliga konstruktion.

1750336872444.webp

Man har definitivt lärt sig att vara uppmärksam på taxichaufförer i elbilar sedan man flyttade till Stockholm. Speciellt i låg fart. Accelerationen har ingen delay och gaspedalen är otroligt lätt hos dessa.. samt förmågan att göra plötsliga u-svängar lite överallt.
De är jag inte så rädd för. Har känslan av att det är lite fler "skitbilar" i trafiken just nu. Turister eller folk som normalt inte kör men som skippar kollektivtrafiken för att det är sommar.

De är lika usla trafikanter som sommarcyklisterna men farligare eftersom de sitter i bil.
Det störde mig mer innan jag fick reda på att det är tillåtet i de flesta fall.

Det som förundrar mig är varför man som cyklist vill utsätta sig själv för möten på en smal remsa utan väjningsmöjlighet. Trottoarkant, alléträd, parkerade bilar, busskurer, räcken, mötande bilar, det finns många objekt att köra in i när du ska väja för mötet.

Att köra på en cykelbana som övergår i ett cykelfält en gång per kvarter, där man helt plötsligt kör mot mötande biltrafik ut i en korsning, det känns inte särskilt begåvat. Det känns ungefär lika begåvat som att designa en sådan infrastrukturslösning.
För det är ju ingen av dessa laxar som kliver av när cykelbanan övergår till cykelfält eller upphör helt i samband med en korsning. Har mött mer än en lax längs med Birger jarlsgatans livsfarliga konstruktion.

Visa bilaga 775401
Det står ju nästan alltid en fet-SUV parkerad i den cykelbaneingången så risken att krocka med en laxare där är väl ändå rätt liten?

(Som jag lekmannaförstår det) Notera skillnaden mellan cykelfält och cykelbana. Cykelbana är dubbelriktad om inte annat specifikt definierats i lokala föreskrifterna. Där får man laxa även när det är direkt dumt. I cykelfält (del av körbana) så gäller samma regler som för andra körfält, dvs enkelriktning. Lösningar som t.ex. Birger Jarlsgatan ovan blir då spännande när det är tillåtet att cykla "åt fel hål" ibland men ibland inte.

Något som kan störa mig är också strukturfascister i mötande led som absolut inte vill ge någon plats, jag får intrycket av att de försöker visa en poäng. Säkert samma typ av människor som leker hobbypoliser, Ove och company. 🙂
För att inte tala om "Zebra-regelstrukturister" som kliver rakt ut i gatan utan att se sig för, framför cykel eller bil, och bara hävdar sin rätt, att de eller jag kan dö på kuppen spelar ingen roll. Det är deras förbannande rättighet, sådeså!

Det står ju nästan alltid en fet-SUV parkerad i den cykelbaneingången så risken att krocka med en laxare där är väl ändå rätt liten?
Beror väl på vad man anser vara en liten risk. Jag brukar väl möta en lax per resa, 14km genom stan.

Tror det bara finns två faktiskt enkelriktade segment med ordentlig skyltning längs hela min sträcka. Skanstullsbron och Norrlandsgatan. Brukar få möte på båda.

Resterande är cykelbanor som övergår i cykelfält inför var och varannan korsning. Allt tyder på att kommunen avser enkelriktat bruk, men det är inte skyltat för det.

(Som jag lekmannaförstår det) Notera skillnaden mellan cykelfält och cykelbana. Cykelbana är dubbelriktad om inte annat specifikt definierats i lokala föreskrifterna. Där får man laxa även när det är direkt dumt. I cykelfält (del av körbana) så gäller samma regler som för andra körfält, dvs enkelriktning. Lösningar som t.ex. Birger Jarlsgatan ovan blir då spännande när det är tillåtet att cykla "åt fel hål" ibland men ibland inte.
Västerbron är väl enkelriktad som jag minns det. Tidigare var även Liljeholmsbron det men de skyltarna är borttagna

Kunde ha blitt en vanlig trevlig hempendling men istället blev jag utskälld av en eltrimmkärring som skrek åt mig att man minsann inte får stanna så tvärt eftersom hon höll på att köra in i mig! ? 😕 ( det var väldigt rött och hade så varit en stund redan ) ,
nåja försökte bita mig i tungan men när det visade sig att hen skulle samma väg som mig ( över skanstullsbron å höger Johanneshovsvägen) innan hen svängde in mot Årsta så kan det ha hänt att det slant ut nån liten groda ur min mun ….
😜
Hittar tyvärr inte hans quote som gick i linje med att plötsligt kommer något träben och kör in i dig medan du i lugn och ro står och väntar vid rött

Var ledig idag men cyklade förbi jobbgymmet (och lite för att testa ergonomin med tempopinnarna). Hem tog jag en omväg via grusvägar och gamla stigar jag inte kört på länge. En ledde till en avverkningsyta, där skogsmaskinerna verkligen kört sönder både mark och stig. Fick gå sista biten. Brun gegga fick skorna att gro igen.

20250619_174728.webp

Fick inviga den "nya" cykeltvätten (passande nog med bikepackingcykeln, utrustad med tempopinnar, och inte skogshojen).

Var ledig idag men cyklade förbi jobbgymmet (och lite för att testa ergonomin med tempopinnarna). Hem tog jag en omväg via grusvägar och gamla stigar jag inte kört på länge. En ledde till en avverkningsyta, där skogsmaskinerna verkligen kört sönder både mark och stig. Fick gå sista biten. Brun gegga fick skorna att gro igen.

Visa bilaga 775442

Fick inviga den "nya" cykeltvätten (passande nog med bikepackingcykeln, utrustad med tempopinnar, och inte skogshojen).
Dessa förbannade skogsägare som orsakar detta.

Dagens pendling gick på asfalt. Vissa omdirigeringar för diverse vägprojekt. Noterade en överkörd igelkott på en lågfartssträcka där man borde kunna undvika igelkottar.

Västerbron är väl enkelriktad som jag minns det. Tidigare var även Liljeholmsbron det men de skyltarna är borttagna
Var helt övertygad om att Liljeholmsbron fortfarande var enkelriktad och har skakat lite på huvudet åt mötande när jag legat i omkörning. Inte för att jag misstror dig men blir till att kolla lite extra i veckan hur det ser ut.

Västerbron har du rätt i är enkelriktad (om inte den också ändrats nyligen, passerade senast feb-mars tror jag pga ändrat pendlingsmål.

Cyklade hem i tordags genom Årsta när jag höll på att köra rätt in i en nyöppnad taxidörr. Kattlika reflexer räddade mig, men skrämde säkert chaffisen när jag skrek som en liten flicka av rädsla. Var förbannad i en sekund innan jag mindes att inte heller jag använder "the Dutch reach" när jag går ur bilen...

Var helt övertygad om att Liljeholmsbron fortfarande var enkelriktad och har skakat lite på huvudet åt mötande när jag legat i omkörning. Inte för att jag misstror dig men blir till att kolla lite extra i veckan hur det ser ut.

Västerbron har du rätt i är enkelriktad (om inte den också ändrats nyligen, passerade senast feb-mars tror jag pga ändrat pendlingsmål.
Nä, Liljeholmsbron är fortfarande enkelriktad. Skylt ⛔ sitter iaf kvar på norra sidan från Liljeholmen. Glömde kolla andra sidan på morgonen. Idag tuben pga kvällsevent i stan med dottern.

Jäkligt otäck tur, då en klassiskt gråimporterad elsparkcykel-ninja med sin taktiska ryggsäck och kurir-trunk (redan påverkad av varuproverna?), väljer att GÅ dit han tänkt sig. Uppenbart bensvag vinglas det då fram.. för att abrupt göra en 90-gradare -rätt ut framför cykeln! Inga nack-kotor medskickade?

Snart därpå har vi pensionären som gått i barndom.. Gubbtjurig som en treåring, med hörlurar i öronen, ungdomligt hypnotiserad av idiotluren för ögonen och envist på höger sida och inmot mitten. Inte fan behöver han bry sig om signaler! -Snart död ändå.

Sån här regndag när man är glad för skivbroms och lyssnande hund.

Jäkligt otäck tur, då en klassiskt gråimporterad elsparkcykel-ninja med sin taktiska ryggsäck och kurir-trunk (redan påverkad av varuproverna?), väljer att GÅ dit han tänkt sig. Uppenbart bensvag vinglas det då fram.. för att abrupt göra en 90-gradare -rätt ut framför cykeln! Inga nack-kotor medskickade?

Snart därpå har vi pensionären som gått i barndom.. Gubbtjurig som en treåring, med hörlurar i öronen, ungdomligt hypnotiserad av idiotluren för ögonen och envist på höger sida och inmot mitten. Inte fan behöver han bry sig om signaler! -Snart död ändå.

Sån här regndag när man är glad för skivbroms och lyssnande hund.
Men oxå 😃👍 för din vovve!

Vet inte om det är vädret eller att folk börjat gå på semester men det var ganska lugnt idag på väg till jobbet. Cykla med lätt sträckte nacke adderade lite krydda till pendlingen speciellt när man ska vrida på huvudet....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp