[Artikel] Vilka är de bästa cykelglasögonen?

Frakt, tull och sen moms på hela beloppet, samt Postnords "hanteringsavgift" på 75 spänn.
Frakt verkade vara gratis.

Kanske inte lönar sig ändå i så fall. De som var från Spanien blev nästan 400kr med frakt däremot. Det är ju nästan lika mycket som oakleys egna linser kostar. (förstår inte varför dem bara inte kan göra clear-linsen tillgänglig att köpa enskilt)

Frakt, tull och sen moms på hela beloppet, samt Postnords "hanteringsavgift" på 75 spänn.

Edit: Sen ska du inte tro att det är samma kvalitet på klara glas bara för att de är klara. Se åtminstone till att det är polykarbonat, men även det förekommer i en myriad av olika kvaliteter med olika brytningsindex och dispersion (att olika våglängder bryts olika mycket, vilket ger färgfel i periferin).
Sällan man åker på nåt av dem nuförtiden, har åtminstone inte hänt mig mina 5 senaste aliexpress-köp

Jag måste slå ett slag för visir. Åtminstone för pendling. Skönt att få bort vind och kall plast i ansiktet. ?

Jag söker ett par glasögon med fotokromatiska linser. Har förstått att det är en kvalitetsskillnad när det kommer till linserna på vanliga glasögon. Är det lika med de fotokromatiska? Att vissa tillverkare har bättre eller sämre funktion/brytning/reptålighet etc?
Jag är ganska vårdslös med mina glasögon. Trycker ner de i en ryggficka ibland och så ligger de och gnuggar mot något. Så jag köper gärna något i den lägre prisskalan (sub 1000kr?). Gärna i en modell som går att bära till vardags utan att det skriker "cyklist" om en (tänk Oakley Frogskins/Holbrook fast kanske något lite mer sport).
Tips?

Jag söker ett par glasögon med fotokromatiska linser. Har förstått att det är en kvalitetsskillnad när det kommer till linserna på vanliga glasögon. Är det lika med de fotokromatiska? Att vissa tillverkare har bättre eller sämre funktion/brytning/reptålighet etc?
Jag är ganska vårdslös med mina glasögon. Trycker ner de i en ryggficka ibland och så ligger de och gnuggar mot något. Så jag köper gärna något i den lägre prisskalan (sub 1000kr?). Gärna i en modell som går att bära till vardags utan att det skriker "cyklist" om en (tänk Oakley Frogskins/Holbrook fast kanske något lite mer sport).
Tips?
Jag har dessa:
1704549836924.png

Väldigt mkt sportglasögon dock men dom funkar bra och är skarpa, gissningsvis ganska reptåliga oxå. Har inte så mkt att jämföra med men jag är nöjd så här långt.
(verkar vara slut på lager just nu)

Tips?
Vad ska du ha dem till? Jag har cyklat mycket i Holbrook och bortsett från när det dammar vilket de inte skyddar perfekt mot funkar de fint.

Vad ska du ha dem till? Jag har cyklat mycket i Holbrook och bortsett från när det dammar vilket de inte skyddar perfekt mot funkar de fint.
Just cykling. Och främst långcykling dag som natt. Som det är nu cyklar jag oftast utan glasögon på natten eftersom jag inte orkar byta linser/ha med dubbla glasögon. Därför vore fotokromatiska praktiskt, tror jag.

En grej jag har märkt med fotokromatiska glasögon är att eftersom de reagerar på UV-ljus så är de inte så mörka på kvällar/mornar med lågt stående sol. Jag kan ju tycka att när man cyklar i motljus på kvällen så borde de nästan vara som mest mörka men det är dom alltså inte.

Köp inte Rudy Project för närvarande. De håller på och byter importör. Har väntat fem månader på beställda extralinser.

Jag håller inte med, ser proffcyklister som kör remmarna utanpå både på landsväg och mtb, själv kör jag dock med en TSG Evolution alltså en "skatehjälm' och har remmarna utanför glasögonen...
Finns ju hjälmar där banden inte följer skallen utan sitter utanför skumplasten. Man får anpassa sig.

Finns ju hjälmar där banden inte följer skallen utan sitter utanför skumplasten. Man får anpassa sig.
Så är det ju, inga av mina mtb-hjälmar har remmar som går på insidan, det vore märkligt att ha glasögonen utanpå dessa. Går däremot utmärkt på lvg-hjälmarna med annorlunda rem-infästning.

Är det nån som vet vad de här Oakley glasögonen heter? Tänkte sälja de men kommer inte ihåg vad heter. Nått på F har jag för mig ?

Bilagor

• 20240416_142651.jpg
    20240416_142651.jpg
    793.4 KB · Besök: 100
Väldigt mkt sportglasögon dock men dom funkar bra och är skarpa, gissningsvis ganska reptåliga oxå. Har inte så mkt att jämföra med men jag är nöjd så här långt.
Snygga?
Klickade precis hem ett par. Helt rätt pris dessutom. Hoppas de sitter bra på mig och inte immar igen för lätt.

Byter upp mig från Julas skyddsglasögon för 50 spänn.

Snygga?
Klickade precis hem ett par. Helt rätt pris dessutom. Hoppas de sitter bra på mig och inte immar igen för lätt.

Byter upp mig från Julas skyddsglasögon för 50 spänn.
Använde dom hela dagen idag på Isabike Festival. Dom immar inte igen på mig i varje fall men det kan ju vara olika från person till person. Tycker de är både skarpa och ger rätt ljusinsläpp. På mig sitter de liiite högt upp på näsan men det gör å andra sidan många glasögon på mig.

Använde dom hela dagen idag på Isabike Festival. Dom immar inte igen på mig i varje fall men det kan ju vara olika från person till person. Tycker de är både skarpa och ger rätt ljusinsläpp. På mig sitter de liiite högt upp på näsan men det gör å andra sidan många glasögon på mig.
Låter lovande
Hellre lite för högt än för långt ner så man får känslan av att de ska trilla av

Jag har nog minst 6 par Blix Matrix tror jag.

Köpta med rabatt så helt OK brillor per krona. Men de blir lätt repiga och som någon annan skrev, känslan är lite som en pet-flaska.

Helt okej snygga iaf i roliga färger :)

Allt över 1500 tycker jag är väl saftigt. Då det blir lätt repor och lite slit & släng.. Men tror enda sättet att veta skillnaden är att köpa något svindyrt o prova!

Rayban clubmaster på till vardags ? Rayban är det bästa som finns. Kvalité, tidlös design och ikonisk look

Allt över 1500 tycker jag är väl saftigt. Då det blir lätt repor och lite slit & släng.. Men tror enda sättet att veta skillnaden är att köpa något svindyrt o prova!
Jag har ett par Julbo och ett par Oakley som båda är köpta för ca. 1200kr. Ingen av dem har jag lyckats repa mer än något litet i kanten och då har jag inte varit speciellt försiktigt. Det som har sett ut som repor har jag nästan alltid kunnat tvätta bort. Jag tror att jag kommer att ha båda paren rätt länge.

Har inte testat Bliz mer än i butik men känslan är något helt annat med de dyrare ffa Oakley.

Modellerna jag har är Oakley Sutro Lite Trail Torch och Julby Fury fotokromatiska cat. 0-3

Vad har du att säga om dem? Tillräckligt klara för natten? Mörka nog för soliga dagar?
Själva linsen tycker jag är riktigt bra. Mörk nog för att vara okej i solljus (hade gärna haft mörkare på dem riktigt soliga dagarna) och upplevs även som helt klar, fast med lite brungrå nyans. Inga problem att ha på natten.

Har främst använt dem till längdåkning nu under vintern och hade dem även under Vasan(där de funkade för allt från sol till mulet till helt mörkt, tror att jag hade på mig dem hela tiden). Har även cyklat och sprungit med dem en del. Passformen är bra för mig; ganska små/medelstora. De enda klagomålen jag har är att de känns lite plastigare och mindre kvalitativa än mina Oakleys samt att de inte sitter lika bra ovanpå mössan/pannbandet som utan då gummit på skalmarna sitter på undersidan mot öronen och inte mot huvudet.

Bild när den är klar:
1000003217.jpg

Senast ändrad:
Någon med erfarenhet av dessa Adidas?
Passform, klarhet, mörker osv.

Någon med erfarenhet av dessa Adidas?
Passform, klarhet, mörker osv.
Har ett par Adidas Zonyk som jsg nu ska pensionera efter ca 8 år. Fotokromatiska, väldigt bra kvalité. Svårt att hitta extra glas bara.

Väcker liv i denna tråd igen. Jag har bred skalle och boxarnäsa. Ett ansikte endas en mor kan älska alltså.
Nån som har tips på passande fotokromatiska brillor?

Väcker liv i denna tråd igen. Jag har bred skalle och boxarnäsa. Ett ansikte endas en mor kan älska alltså.
Nån som har tips på passande fotokromatiska brillor?
Vill du chansa utan större ekonomisk risk så kan jag rekommendera dessa.

OBS de är svinstora till den grad att de flesta nog inte avser dem passande utanför cyklingen.

Vill du chansa utan större ekonomisk risk så kan jag rekommendera dessa.

OBS de är svinstora till den grad att de flesta nog inte avser dem passande utanför cyklingen.
Utan polarisering lyser brunnslocken upp som discokulor.

Det är en viss typ av asfalt som använts mycket i söderort på gång och cykelbanor där det är någon glänsande sten som använts i mixen. Det gör att hela banan glittrar i rätt ljus och man tror att det är alldeles fullt med glasbitar. Det är enda gången jag har velat ha polariserade glasögon. Annars vill jag gärna se glasbitar, våta fläckar, brunnslock osv.

Tillbaka
Topp