VR25

VR25
Jag tror det finns ett missförstånd här! Håll höger betyder inte att de långsammare ska hålla MER höger utan är endast en varning utropad för att ingen av de långsammare cyklisterna helt plötsligt ska få för sig att vajja ut åt vänster och därmed orsaka olycka.
Det är en artig, ofta välbehövlig varning för allas väl.
Ja, det är ett missförstånd om man tror att det är den som blir omkörd som orsakar en olycka. Då har den omkörande lämnat för lite marginal.

VR25
Jag tror det finns ett missförstånd här! Håll höger betyder inte att de långsammare ska hålla MER höger utan är endast en varning utropad för att ingen av de långsammare cyklisterna helt plötsligt ska få för sig att vajja ut åt vänster och därmed orsaka olycka.
Det är ett missförstånd att man skall skrika "håll höger". Uppfostrade individer ropar "kommer vänster".

VR25
Bara på Happy......
En av sveriges starkaste cyklister delar med sig av sin upplevelse runt pölen och pöbeln börjar förklara hur man ska cykla 😂😘
Pöbel och pöbel. Vi imponeras och försöker förstå argumenten för att köra som de gjorde, ett lite oortodoxt upplägg som verkligen flög som väcker tillbörlig nyfikenhet.

Ja, såpass ingående frågor och nörderier är Happy känt för.😉

VR25
Senast ändrad:
VR25
Jag räknade lite på Lychous siffror. Enligt strava 272w i snitt, 292w "weighted average". Och enligt PCS 78 kg i vikt. Det ger 3,49w/kg i snitt, och 3,74 med "weighted average". Kollar man på förningarna så ligger han runt 380-385w då (dvs 4,9w/kg}.

Imponerande, ja, datat under förningarna är det mest intressanta tycker jag personligen. (y) Här ser man procent av den totala tiden i de högsta zonerna. Är zonerna korrekta i Strava så är väl hans ftp ca 380 (399 x 0,95). Dvs ca 16% av den totala tiden har han tryckt över sin imponerande ftp (Z5-Z7). 💪
1750328219722.webp

Senast ändrad:
VR25
Plus att det inte lätt göra sig hörd i fartvinden. Så det som kan uppfattas som en aggressiv rytningen är oftast bara nån som tar i för göra sig hörd

VR25
Imponerande, ja, datat under förningarna är det mest intressanta tycker jag personligen. (y) Här ser man procent av den totala tiden i de högsta zonerna. Är zonerna korrekta i Strava så är väl hans ftp ca 380 (399 x 0,95). Dvs ca 16% av den totala tiden har han tryckt över sin imponerande ftp (Z5-Z7). 💪
Visa bilaga 775382
Det borde finnas betydligt "värre" siffror i gruppen mtp att "någon" drog en 20a i kompiskampen på 360-70(som jag kommer ihåg) som 17-18 åring.
Drar nog en bit över 400 idag mtp storleken.

VR25
Pöbel och pöbel. Vi imponeras och försöker förstå argumenten för att köra som de gjorde, ett lite oortodoxt upplägg som verkligen flög som väcker tillbörlig nyfikenhet.

Ja, såpass ingående frågor och nörderier är Happy känt för.😉
Inlägget syftar såklart inte (bara) på dig som du förstår , därav 😉 . Det finns en parralell tråd med massa förståsigpåare som förklarar hur man cyklar fort runt Vättern.

VR25
Utav kommentarerna i den omkörda klungan så verkar det vara väldigt få som uppfattar en skrikande människa som säger att de ska hålla till höger som särskilt artigt...

När jag började med MTB så var det istället "kommer vänster" som var allmänt vedertagna.

VR25

Glöm inte heller att det blev nytt världsrekord för damerna! Lovisa Nyman körde på 7:18 tillsammans med Team Mustasch😳

VR25
Utav kommentarerna i den omkörda klungan så verkar det vara väldigt få som uppfattar en skrikande människa som säger att de ska hålla till höger som särskilt artigt...

När jag började med MTB så var det istället "kommer vänster" som var allmänt vedertagna.
Om man är såpass lättkränkt så ska man nog inte cykla vättern, det handlar om säkerhet.

VR25
Om du provar att cykla i grupp i vänsterfil och ideligen utsätts för släktens världsmästare som åker och vinglar så skulle du förstå.
Jag har kört motionslopp på många olika sätt, och varit med om det mesta. Grejen är att det är just ett motionslopp, vanliga trafikregler gäller. Kan man inte göra en säker omkörning får man vänta tills det går att köra om säkert. Vill man tävla (mot andra eller sig själv) finns det just tävlingar för det.

VR25
Fattar inte folk att det kommer en klunga hack i häl på MCn?

Om du provar att cykla i grupp i vänsterfil och ideligen utsätts för släktens världsmästare som åker och vinglar så skulle du förstå.

Det är det nog många som inte har en aning om. Vätternrundan är ett motionslopp och det är många cyklister som deltar som inte har aning om snabbklungor mm. Många är inte heller vana vid den fysiska utmaningen och när man blir trött funkar intellektet sämre. Som @ooms påpekar gäller vanliga trafikregler. Snabbklungor har ingen gräddfil. Liksom i den vanliga trafiken finns det deltagare som inte borde få cykla på allmän väg...

VR25
Det är det nog många som inte har en aning om. Vätternrundan är ett motionslopp och det är många cyklister som deltar som inte har aning om snabbklungor mm. Många är inte heller vana vid den fysiska utmaningen och när man blir trött funkar intellektet sämre. Som @ooms påpekar gäller vanliga trafikregler. Snabbklungor har ingen gräddfil. Liksom i den vanliga trafiken finns det deltagare som inte borde få cykla på allmän väg...
Det är nog bäst att det inte blir fler motionslopp om alla ska cykla i samma fart.

VR25
Om man är såpass lättkränkt så ska man nog inte cykla vättern, det handlar om säkerhet.
Folk gör dom dom vill, men mina 2c.

Handlar det bara om kommunikation och de konsekvenser den kan få, precis som i vanliga livet. Det är alltid sändarens ansvar hur det tas emot.

Om du står i en trång affär och någon säger ”ursäkta jag måste smita förbi”, flyttar man sig.
Om de likt en pundare ryter ”flytta på dig för fan!” så är man garanterat inte lika medgörlig.

Så hamnar du bakom mig i ett lopp (och du kommer garanterat vara mycket snabbare) så har du två val.
1. ”Kommer vänster!” Och jag kommer göra mitt bästa för att underlätta din omkörning.
2. ”Ur spår då för i helvete!” och jag kommer medvetet vingla ut vänster och bromsa för att sabba din tid så mycket jag kan.

Sedan är det ett spektrum däremellan. Har ingenting med att vara lättkränkt att göra, tvärt om, det är gaphalsen som är en lättkränkt och curlad snorunge.

VR25

Handlar det bara om kommunikation och de konsekvenser den kan få, precis som i vanliga livet. Det är alltid sändarens ansvar hur det tas emot.

Om du står i en trång affär och någon säger ”ursäkta jag måste smita förbi”, flyttar man sig.
Om de likt en pundare ryter ”flytta på dig för fan!” så är man garanterat inte lika medgörlig.

Så hamnar du bakom mig i ett lopp (och du kommer garanterat vara mycket snabbare) så har du två val.
1. ”Kommer vänster!” Och jag kommer göra mitt bästa för att underlätta din omkörning.
2. ”Ur spår då för i helvete!” och jag kommer medvetet vingla ut vänster och bromsa för att sabba din tid så mycket jag kan.

Sedan är det ett spektrum däremellan. Har ingenting med att vara lättkränkt att göra, tvärt om, det är gaphalsen som är en lättkränkt och curlad snorunge.
2, verkligen? Du utsätter dig själv (och andra) för risk för allvarliga skador för att göra en poäng av att någon uppförde sig illa?

VR25
2, verkligen? Du utsätter dig själv (och andra) för risk för allvarliga skador för att göra en poäng av att någon uppförde sig illa?
Tror dessutom det är mycket sällsynt att folk skriksvär på det sättet "Ur spår då för i helvete!". Dock uppskattar jag själv när man ger kommando högt/tydligt under gruppcykling, det kan ju vara svårt att höra, kraftigt vinddrag etc dessutom är jag strax 55. 🙃

En del pratar dock enligt mig för mycket, eller åtminstone i fel situation, vi brukar tex vara exemplariskt tydliga mot varandra och säga "sist" till partnern bredvid när hen hamnar i sista position tex under cykling belgisk. En del försöker dock vara lite för kommunikativa och även lägga till "nu är du strax sist" eller "näst sist" (med div trevliga varianter). Detta är inte bra för just mig, risken är att man hör fel och tror att personen ifråga sagt just "sist" vilket potentiellt kan leda till en farlig situation men jag har blivit bättre på att vara lyhörd till sociala/kommunikativa cyklister. (y) Som mitt senaste ex ibland sa "Du lyssnar ju inte". 🙂

Ämnet:
Att det kan uppstå situationer under Vätternrundan är inte överraskande för fem ören, tvärtom, självklart.

Många är helt enkelt ovana vid gruppcykling (eller "klungbildningar"). Även solocyklister ansluter ju ofta till olika typer av klungor. Det blir en "härlig blandning" av vana och ovana cyklister i dessa klungor.

Senast ändrad:
VR25
Många cyklister önskar ju lag på att bilister ska hålla minst 1,5 meters avstånd vid omkörning. Det borde ju isf också gälla när klungor kör om andra cyklister, eller? Och på motionslopp gäller som sagt vanliga trafikregler.

Några av de mest otrevliga omkörningar jag har blivit utsatt för har varit just av s.k. snabbklungor på Vätternrundan där det skriks ”håll höger” mer eller mindre i örat för att därefter köra om med nån dm marginal om ens det. Har även ett par ggr på motionslopp sett hur sådana klungor prejat andra cyklister ner i diket då de påbörjat en omkörning på smal väg och sedan fått möte. Självklart stannade de inte och kollade hur det gick, det fanns ju ett tidsmål i sikte.

Som sagt, vill man tävla finns det tävlingar. Motionslopp ska vara en trevlig upplevelse och folkfest.

VR25
Många cyklister önskar ju lag på att bilister ska hålla minst 1,5 meters avstånd vid omkörning. Det borde ju isf också gälla när klungor kör om andra cyklister, eller? Och på motionslopp gäller som sagt vanliga trafikregler.

Några av de mest otrevliga omkörningar jag har blivit utsatt för har varit just av s.k. snabbklungor på Vätternrundan där det skriks ”håll höger” mer eller mindre i örat för att därefter köra om med nån dm marginal om ens det. Har även ett par ggr på motionslopp sett hur sådana klungor prejat andra cyklister ner i diket då de påbörjat en omkörning på smal väg och sedan fått möte. Självklart stannade de inte och kollade hur det gick, det fanns ju ett tidsmål i sikte.

Som sagt, vill man tävla finns det tävlingar. Motionslopp ska vara en trevlig upplevelse och folkfest.
Ingen här säger väl emot att omkörningarna ska vara säkra? 🤔

VR25

Om "håll höger" för dig är samma sak som ditt uttryck så är det nog där problemet ligger.

VR25
Kör man ett led kan man individanpassa hur lång föring man orkar ta i ett jämnare tempo och framförallt är det en i spets som drar alla istl för 2 som visar näsan i vinden . Problemet är väl att orka accelera upp igen när man droppat bak och komma in på sista hjul igen.
Sen är inte 45sec i 47km/h inte så länge för dessa grabbar strax över deras ftp .. motsvarar väl 37km/h för mig :)
Årets understatement, däremot kanske 37 för mig 🫣

VR25
Du får så klart tolka det jag har skrivit som du vill. För mig är dock din kommentar helt obegriplig utifrån vad jag har skrivit.
Är väl ungefär lika förenklat som att resonemanget om "håll höger / kommer vänster " utmynnat i att det omöjligen ska gå att cykla fortare än andra.
Håll höger kan kommuniceras vänligt och har nog gjort så alla gånger jag deltagit.

Att som nu ta vingelpellarnas parti för att det har stöd i trafikregler är att krångla till det.
Om inte alla kan samsas på vägen så lär det döda intresset för många och sannolikt över tid kväva arrangemanget.

VR25
Hur är den gjord? Den verkar inte stämma eftersom jag sakna i den. Åtminstone på den tid VR anser att jag cyklade på.
De som har gjort den kan inte räkna heller.
Kagevi som "vann" startade enligt resultatlistan 11:30 och gick i mål 18:18. De har räknat ut hans sluttid till 6:47.
Skulle kunna bero på att de har använt sekunder vid uträkningen och sen avrundat. Men Vätternrundans hemsida anger bara tider på minutnivå, så man undrar ju varifrån de då har fått tag på tider på sekundnivå.

Tillbaka
Topp