Crescent, världsmästarcykeln

Hej på er!
Jag har fått tag på en crescent världsmästarcykeln (blå, vanliga handtag) men den är i väldigt dåligt skick. Behöver lite hjälp

Dynamon är trasig. Självaste sladden som går mellan baklampam till dynamon fram är klippt på mitten. Den går inte att laga. Hur hittar man en ny? Lyckas inte hitta några reservdelar, men jag är kanske kass på att leta. Om man inte kan byta ut det, alt att det inte finns reservdelar, kan man göra om den så det bara inte är en dynamo? Ta bort sladden, baklampan och framlampan och sätta på nytt som inte är kopplade till varann? Dvs inte en dynamo. Tänkte om man kanske kan göra fram och bakljuset batteridrivet istället, men jag vill behålla det gamla skyddet till lampan där bak. Är det här ens möjligt eller drömmer jag för stort?

Om vi slipper drömma och istället får se bilder, så tror jag det underlättar.
Haha förlåt glömde helt!
IMG_0491.webp
IMG_0488.webp
IMG_0489.webp
att.x8V25t0SpQWKWIATzfcVBtYT0s2E-BzLCfWV9otWFyU.webp

Första bilden är fästet för framlampan, dom två efter är baklampan med och utan kupa. Under stänkskyddet går det en kabel fram till under pedalerna men där är den avklippt.

Med det där bojsänket lär väl ingen vinna VM.
Men om du vill ha härket i nån sorts originalskick är det väl läge att köpa en ny flaskdynamo, dra nya ledningar och ersätta glödlampan bak med en LED-variant. De finns för E10. En framlampa med ”vintagestuk” och LEDljuskälla platsar också och sen både ser och syns du. Utan att behöva byta trasiga glödlampor..

Den där kan ju bli hur snygg somhelst med lite putsning!
Det utfällbara bärhandtaget är ju pricken över i.
Däcken hade väl en skum dimension, men jag tror att de finns
kvar att köpa?

edit: 2 växlad med bakåttramp?

Senast ändrad:
Nja, jag tror inte att förbindelsen till baklampan är bruten. Kabeln från baklampan går in i en ledningspunkt (som en sorts sockerbit) under vevpartiet. Från den ledningspunkten en går en kabel invändigt i ramröret fram till ledningspunkten vid styrlagerröret.
Det enklaste du kan göra först kolla att glödlampan är hel. Ta ett 9v batteri för funktionskontrollen. Om den är hel, montera tillbaka glödlampan och börja testa sträckan från första ledningspunkten mha batteriet. Om allt verkar ok är det bara att leta efter framlampa, dynamo och kablar.

Trevlig cykel för övrigt. Gå igenom nav, vevlager och styrlager. Det brukar göra underverk. Om du lägger lite tid på cykeln kommer den att bli riktigt fin. Spar däcken om de ser hyfsade ut efter pumpning. Jag misstänker att det är Trelleborg?

Det brukar nästan vara billigare att köpa en donatorhoj än att köpa delar. Kolla in liknande hojar med intakt dynamo och framlampa och se om de ser ut att ha hyfsade däck. Då kommer du undan med typ 500 spänn och har en massa reservdelar över. Kul projekt! Lycka till!

Tillbaka
Topp