Blockettråden 2

Blockettråden 2
kolfiber hjul i "good condition"
1750324713502.webp

Blockettråden 2
220kr begagnad eller 35kr ny!
Verkar vara olika mönster på lindorna. Har själv den som säljs här och tror jag gav 55kr eller liknande för den.

Happy har kanske börjat med dropshipping-priser?

Blockettråden 2
Det där är inte drop shipping. Anton har varorna redan hemma, antar jag. Antar också att det är Anton som skickar varor till dig, inte Ali.
Nu har jag inte koll på aliexpress, och deras priser. Jag har dock tolkat problemet (?) som att användaren köper prylar billigt där för att sedan lägga ut dem på K&S efter du saftigt prispåslag.

Ett sådant handlande torde knappast vara olagligt. Men ett sådant beteende är i mina ögon fult, klandervärt och inte något jag vill ha på Happy.

Är det någon form av privatiserad drop shipping det handlar om bör du väl rimligtvis bryta mot reglerna för K&S.

Blockettråden 2
Jag vet inte. Kanske 25 privatannonsser per år räcker? Eller max samtidiga

Det finns några som som driver verksamhet och några som jag vet i fan vad det de är de håller på med.

Blockettråden 2
Nu har jag inte koll på aliexpress, och deras priser. Jag har dock tolkat problemet (?) som att användaren köper prylar billigt där för att sedan lägga ut dem på K&S efter du saftigt prispåslag.

Ett sådant handlande torde knappast vara olagligt. Men ett sådant beteende är i mina ögon fult, klandervärt och inte något jag vill ha på Happy.

Är det någon form av privatiserad drop shipping det handlar om bör du väl rimligtvis bryta mot reglerna för K&S.

Jag håller med det flesta, men det är inte dropshipping. Vid dropshipping beställer man genom en, ofta lokal, websidan och då skickas beställningen till egentliga säljaren som skickar därefter till dig, ofta från Kina.

Själva har jag köpt ett nytt vevparti på K&S som var köpt från Kina. Jag var nöjd att jag inte behövde beställa från Kina och vänta länge på leveransen. Men vid den här säljaren verkar påslagen vara hög och är det ofta otydligt att den handlar om Kina-grejer.

Blockettråden 2
Men är det verkligen så mycket att uppröras över? Om folk köper nonamegrejer för förhållandevis dyra pengar och är nöjda med det så får det väl vara som det är. Förmodligen är det mest skräp som säljs, men småpengar och dessutom något som var och en får ta ansvar för själv imho. Köper någon en styrlinda för ett par hundralappar som sen går sönder i förtid är det förmodligen skit samma och bara en grej som köparen lär sig något av.

Jag gissar att folk mestadels inte är lättlurade och att det därför är svårt att göra sig så mycket pengar på det där upplägget. Lär falla bort när marknaden (dvs ett gäng privatpersoner) fått säga sitt.

Kan tycka att det moraliskt förkastliga vägs upp av att man inte kan vara hur korkad som helst som konsument.

Blockettråden 2
Men är det verkligen så mycket att uppröras över? Om folk köper nonamegrejer för förhållandevis dyra pengar och är nöjda med det så får det väl vara som det är. Förmodligen är det mest skräp som säljs, men småpengar och dessutom något som var och en får ta ansvar för själv imho. Köper någon en styrlinda för ett par hundralappar som sen går sönder i förtid är det förmodligen skit samma och bara en grej som köparen lär sig något av.

Jag gissar att folk mestadels inte är lättlurade och att det därför är svårt att göra sig så mycket pengar på det där upplägget. Lär falla bort när marknaden (dvs ett gäng privatpersoner) fått säga sitt.

Kan tycka att det moraliskt förkastliga vägs upp av att man inte kan vara hur korkad som helst som konsument.
Alla har givetvis rätt att göra dåliga affärer.

Jag låter mig mer upprörd än jag är; i grund och botten handlar det nog, för egen del, om att jag att hela Happy skall vara en enda stor Miyata- eller Yardesaletråd. 😍

Blockettråden 2

Jag tycker det är problematiskt utifrån att det inte finns några som helst garantier eller ansvar för produkternas säkerhet eftersom det är privatimport från Kina. När man själv köper från Aliexpress eller andra Kina-siter tar man också det ansvaret själv men om man, som Anton, importerar för att sälja vidare har man också legalt sett ett ansvar att se till att produkten bl.a. är säker, vilket jag inte kan tänka mig att Anton tar någon hänsyn till. Tycker inte heller happyride borde möjliggöra denna typ av återkommande affärsverksamhet.

Blockettråden 2
Jag tycker det är problematiskt utifrån att det inte finns några som helst garantier eller ansvar för produkternas säkerhet eftersom det är privatimport från Kina. När man själv köper från Aliexpress eller andra Kina-siter tar man också det ansvaret själv men om man, som Anton, importerar för att sälja vidare har man också legalt sett ett ansvar att se till att produkten bl.a. är säker, vilket jag inte kan tänka mig att Anton tar någon hänsyn till. Tycker inte heller happyride borde möjliggöra denna typ av återkommande affärsverksamhet.
Absolut. Förstå mig rätt - jag tycker det är moraliskt förkastligt på alla vis, men vem köper ens en styrlinda för 200 kr, bromsskivor för 400 kr eller vad det var med ett helt okänt märke etc? Kan tycka att man där har ett ansvar som konsument att inte vara rent ut sagt korkad. Gissar att grejerna är väldigt svårsålda om inte annat.

Får är kloka varelser. Har aldrig hört talas om får som köpt ali-grejer via happy, och jag har ändå ca 160 får hemma.☺️

Blockettråden 2
13 år gamla hjul för fälgbroms i oklart skick

22 000 kr. Innan ni klagar på priset så tycker jag de är väldigt rimligt prissatta. Ni är medvetna om inflationen just nu? Då ökar saker och ting i pris

22 000 kr är som en flaska Funlight på reahyllan inne på ÖB
1000087431.webp

Blockettråden 2
13 år gamla hjul för fälgbroms i oklart skick

22 000 kr. Innan ni klagar på priset så tycker jag de är väldigt rimligt prissatta. Ni är medvetna om inflationen just nu? Då ökar saker och ting i pris

22 000 kr är som en flaska Funlight på reahyllan inne på ÖB
Visa bilaga 776428
Att bruksslitage inte påverkar prestanda eller utseende är sen gammalt så jag är förvånad att framdäcket ens nämns. 2012...man undrar över nypris här, vad fick man för hjul för 22k på den tiden?

Blockettråden 2
Att bruksslitage inte påverkar prestanda eller utseende är sen gammalt så jag är förvånad att framdäcket ens nämns. 2012...man undrar över nypris här, vad fick man för hjul för 22k på den tiden?

Tjena!

Nypris för ett par finare Lightweight på den tiden låg på 45 ungefär. Hade en kund med dischjul från LW, 2010 kostade det 30'
Därmed inte sagt att jag tycker 22' är vettigt för dom där hjulen. 15' med prutmån skulle vara mer rimligt.

Tillbaka
Topp