VR25

VR25
Så är det ju förstås. Jag tror man får göra om det helt om man ska komma ifrån dessa problem. Det har väl "alltid" funnits folk som kör VR på 8 h och på 20h ?

Sen tycker jag att skrika "håll höger" är ja... ganska oförskämt.

Skidlopp funkar ju bättre, men det är inte farligt på samma sätt.
Det har ju blivit bättre sedan man lät snabbklungorna starta några timmar efter övriga, även om jag förstått det blir en del passager av de långsammaste motionärerna iaf. Som det var tidigare kunde det ju vara fullständigt kaos sista 4-5 milen, då det bitvis gick på smala vägar där en klunga kunde vara på väg om en grupp långsammare cyklister och det kommer en snabbklunga som vrålar ”håll höger” och går ut för att köra om samtliga samtidigt som en mötande bil kommer… Bäst vore att släppa snabbklungorna först som SR gör och numera insomnande Skandisloppet motion gjorde, men då blir det ju cykling nattetid vilket säkert inte är poppis.

VR25
Gissar att arrangörerna inte är så sugna på att sträcka ut arrangemanget ytterligare ganska många timmar för en tydlig minoritet av deltagarna.

VR25
Då får de väl förankra sub-klungornas åkande hos resten av åkarna bättre. Gubbgnället känns evigt.
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen kring gnäll kontra dåligt uppförande. Jag har helt enkelt ingen koll då jag inte cyklat VR sedan 2008.

Däremot tror jag att arrangören är mer intresserad av den stora massans deltagande än de relativt få personer som nu åker i de dedikerade snabbgrupperna. Tillkomsten av de dedikerade starttiderna för snabbåkare gissar jag var för att minska ”konflikterna” mellan de som cyklade riktigt snabbt och de som håller betydligt mer modest fart.

VR25
Jag tror utfallet av snabbaste gruppens genomförande kommer bli att fler av lunchgrupperna kommer köra på ett led nästa år. Jag tror även en del långsammare subgrupper som startar på morgonen kommer välja det. Får se om det blir säkrare. Längre klunga som kör om vs ett led. Jag är optimist och tror det kan bli bra.

VR25
Tillkomsten av de dedikerade starttiderna för snabbåkare gissar jag var för att minska ”konflikterna” mellan de som cyklade riktigt snabbt och de som håller betydligt mer modest fart.

Med tanke på ooms alla kommentarer verkar ju dock inte detta hjälpt för fem ören dock, tyvärr. Själv trodde jag inte det var några direkta problem längre men här på happy får man lära sig. Om inte det är så att ooms fortfarande raljerar över saker som hänt för längesedan, jag vet inte? 🤔

Samt sist men inte minst att några varit utsatta för att vissa snabbgrupper säger saker för högt i samband med omkörning och därför tagit mycket illa vid sig.

Edit: stavning

Senast ändrad:
VR25
Haha, subklunga är väl så nära definitionen på gubbaktivitet det går att komma!
Du personifierar på något sätt gubbigheten här på happy så därför blir det lite skojigt att läsa kommentarer likt dessa från dig. 🙂

Tycker nog vi hade en väldigt bra åldersspridning i vårat gäng, var rätt jämnt utspritt mellan 20-30, 30-40, 40-50 & 50-60. (y) Sedan gissar att jag medelåldern går ner ju snabbare grupp det är, kanske när man kommer under 8h och neråt.

Sedan är det absolut mycket medelålders mellan ca 40-60 för lvg cykling i Sverige rent generellt, visst är det så. Varför det blivit så i Sverige är väl ett separat samtalsämne som tas upp ibland. Jag håller verkligen tummen för att lvg ökar i popularitet bland yngre med avsevärt fler satsande tävlande. Dock bör det väl tilläggas att det finns en hel del seriöst jättebra urstarka cyklister i Sverige inom åldersspannet 40-60, själv tycker jag det är inspirerande.

Senast ändrad:
VR25
Man behöver inte vara jättekränkt för att säga emot när någon påstår att någon som skriker håll höger är artig.
Som jag skrivit tidigare, kan ju vara en del ljud under cykling från hjul, vind, andra som kanske säger saker etc. Själv uppskattar jag tydliga höga kommandon. Bitchskrikande med svordomar under lvg cykling är enligt mig väldigt väldigt sällsynt. Varför ska man direkt tro på dessa herrars gravt generaliserande kommentarer grundat på upplevelser för 17 år sedan och ta det som en generell sanning "att så är det" (samt sedan förfasa sig), jag förstår det verkligen inte. 🤔

VR25
Jag cyklade 17 18 19 kanske, nåt sånt. Jag tycker det var ett jävla skrikande om att hålla höger och tycker det är otroligt störande. Alla håller väl höger för det mesta och vet att man ska det. Jag uppfattar det inte på något annat sätt än att det antyds att man ska trycka sig mer åt höger än man redan är. Då har jag ändå cyklat halvsnabbt och uppskattar om folk håller till höger:)

VR25
Saxat från ett inlägg om ämnet på FB, bara för att ge lite perspektiv på vad det egentligen är vi pratar om.

"Har två veckors erfarenhet av vad konsekvensen av ”ta igen utför, det man tappar uppför” kan innebära för den oskyldige. Hela min cykelsommar är förstörd, pga att nga skulle fram, kosta vad det kosta vill!
En krossad handled, öppen fraktur m nervskador, en 4h lång operation o smärtan från hell. Troligen får jag aldrig tbx funktionen i handen. Det blev varken halv eller helvättern för mig i år o kanske aldrig mer?Kan slå vad om att ingen av dessa ”fantomer” ngn gång kommer att vinna varken VM eller OS! Men kör hårt! Det verkar vettig, eller?"

VR25
Som jag skrivit tidigare, kan ju vara en del ljud under cykling från hjul, vind, andra som kanske säger saker etc. Själv uppskattar jag tydliga höga kommandon. Bitchskrikande med svordomar under lvg cykling är enligt mig väldigt väldigt sällsynt. Varför ska man direkt tro på dessa herrars gravt generaliserande kommentarer grundat på upplevelser för 17 år sedan och ta det som en generell sanning "att så är det" (samt sedan förfasa sig), jag förstår det verkligen inte. 🤔
Det är att du (och andra) kör runt och ger andra människor kommandon som är problemet.

Sen är det inte världens största problem, men nu är det det vi diskuterar.

Dessutom uppfattar jag inte att någon generaliserar om att alla gör något, men många har uppenbarligen upplevt liknande problem.

VR25
Saxat från ett inlägg om ämnet på FB, bara för att ge lite perspektiv på vad det egentligen är vi pratar om.

"Har två veckors erfarenhet av vad konsekvensen av ”ta igen utför, det man tappar uppför” kan innebära för den oskyldige. Hela min cykelsommar är förstörd, pga att nga skulle fram, kosta vad det kosta vill!
En krossad handled, öppen fraktur m nervskador, en 4h lång operation o smärtan från hell. Troligen får jag aldrig tbx funktionen i handen. Det blev varken halv eller helvättern för mig i år o kanske aldrig mer?Kan slå vad om att ingen av dessa ”fantomer” ngn gång kommer att vinna varken VM eller OS! Men kör hårt! Det verkar vettig, eller?"
Kanske är dum men fattar ärligt talat inte riktigt vad som hänt och var.

VR25
Det är att du (och andra) kör runt och ger andra människor kommandon som är problemet.

Sen är det inte världens största problem, men nu är det det vi diskuterar.

Dessutom uppfattar jag inte att någon generaliserar om att alla gör något, men många har uppenbarligen upplevt liknande problem.
Jag är problemet, really?

Personligen gapskriker jag inte ut "HÅLL HÖÖÖGER!!!!!" på det sättet som beskrivits här, inte vad jag kan minnas nu.

Otroligt vad folk är dryga generaliserande besserwissers nu för tiden, jag är så ofattbart trött på det.

Däremot så lär ju långsammare cyklister cyklas om även i fortsättningen (sporadiskt i höga hastigheter), även om snabbgrupper skulle förbjudas. Att klungor bildas/skapas på Vättern är väl inte heller direkt ovanligt och även dessa cyklar om långsammare cyklister.

Om jag råkar ligga längs fram höger när vi passerar cyklister har jag bestämt för mig att jag säger "omkörning" en stund innan tydligt men inget skrikande. Det här kan bero lite på situationen också. Är det inte säkert att köra om kan det ju bli att man fortsätter rotera i klungan en stund och avvaktar, alternativt låser rotationen och åtminstone är "beredda".

Senast ändrad:
VR25
Fast om man anser sig ha rätt att ”ge kommando” till andra cyklister (utanför sin egen grupp) så är det nog en del av attityd-problemet såsom en del vanliga motionscyklister uppfattar det?

VR25
Jag var glad när folk ropade "håll höger" eller "omkörning", sedan kanske man själv behöver ropa tillbaka "plats" eller "håll linjen". När de gled upp och man visste inte är de 5, 10 eller 20 utan att säga något nästan axel mot axel, det tycker jag är värrre. Någon klunga bröt in för tidigt så då fick jag vara arga farbron.

För att hålla ner olycksrisken måste man kommunicera om man ska cykla om eller bromsa eller om hinder finns. De längre bak måste få en chans att förstå vad som händer.

Annars hade vi inga incidenter i vår klunga iår

VR25
Fast om man anser sig ha rätt att ”ge kommando” till andra cyklister (utanför sin egen grupp) så är det nog en del av attityd-problemet såsom en del vanliga motionscyklister uppfattar det?
Jag syftade i första hand på att jag personligen upskattar få tydliga kommandon själv inom själva gruppen, åtminstone när det gäller viktiga saker som har att göra med cyklingen, omcyklingar, trafik, rotation etc. Meningar och sådant kan lätt missuppfattas pga ljud. "Kommando" låter iofs väldigt militäriskt och kanske missuppfattas, kommunicera låter bättre (y) Bara för att jag själv uppskattar den typen av tydlighet så behöver det ju uppenbarligen inte betyda att andra gör det (tex omcyklade cyklister), det har jag fått lära mig nu, ur den aspekten har du helt rätt. (y)

VR25
Förstår inte att vuxna människor har svårt att fatta detta. Menar de på allvar att de inte tycker det är någon skillnad på att ropa tex, "Kommer Vänster!" eller "HÅLL HÖGER DÅ FÖR FAN!!!!!"

Som sagt, ropa hur och vad ni vill. Men precis som på ALLA ANDRA platser och tillfällen i era liv så får ni ta konsekvensen av er kommunikation. Och de är ert fel om den ni vrålar på lackar ur och inte är medgörlig.

Prova vid kaffemaskinen på jobbet när chefen står framför.
Testa ena dagen med: "Jag ska bara smita emellan"
Nästa dag: "UR SPÅR LUDER!"

Återkom med resultat efter nästa lönesamtal :)

PS. Många klung-cyklare eller vad det verkar, internet-klung-cyklare verkar lite kränkta här i tråden. Andas, det är bara en diskussion på ett litet forum med nördar. Inget att hetsa upp sig över.

VR25
Förstår inte att vuxna människor har svårt att fatta detta. Menar de på allvar att de inte tycker det är någon skillnad på att ropa tex, "Kommer Vänster!" eller "HÅLL HÖGER DÅ FÖR FAN!!!!!"

Som sagt, ropa hur och vad ni vill. Men precis som på ALLA ANDRA platser och tillfällen i era liv så får ni ta konsekvensen av er kommunikation. Och de är ert fel om den ni vrålar på lackar ur och inte är medgörlig.

Prova vid kaffemaskinen på jobbet när chefen står framför.
Testa ena dagen med: "Jag ska bara smita emellan"
Nästa dag: "UR SPÅR LUDER!"

Återkom med resultat efter nästa lönesamtal :)

PS. Många klung-cyklare eller vad det verkar, internet-klung-cyklare verkar lite kränkta här i tråden. Andas, det är bara en diskussion på ett litet forum med nördar. Inget att hetsa upp sig över.
Det gäller att hitta på egna uttryck för att kunna hävda sin ståndpunkt, smart👍

VR25

Vad menar du att det är "vi" pratar om här i vr tråden egentligen?

För att understryka det totalt uppenbara så tycker jag självklart att händelser likt denna som du lyfter fram är oerhört tragiska samt väldigt otäcka. :confused: Men cyklister av alla dess sorter, nivåer, stilar, i grupp eller inte grupp kan göra fel, även trafik kan påverka. Jag tycker ändå inte att inlägg av denna typ skulle rättfärdiga något sorts generaliserande att alla som cyklar snabbgrupp på Vättern är själviska äldre idioter (någon skrev hånfullt "gubbar") som beter sig på ett visst sätt.

Jag har också full förståelse för att man kanske skulle ändra cykelmönster själv om man råkade ut för en liknande traumatisk händelse/krasch. Risken för krascher är väl en av de största nackdelarna/riskerna med denna fina sport. :confused:

Senast ändrad:
VR25
Gäller detta bara på VR, eller är det samma sak i resten av loppen också?
Eller menar ni att ni endast ställer upp i cykelloppet av en svensk klassiker

VR25
Gäller detta bara på VR, eller är det samma sak i resten av loppen också?
Eller menar ni att ni endast ställer upp i cykelloppet av en svensk klassiker
Jag skulle säga att Vasaloppet är betydligt mer hetsigt i snitt med led och placeringar hit och dit. Men snö ät mjukare än asfalt , det går inte lika fort och de bästa står längst fram så den typ av omkörningar som diskuteras här förekommer inte.

VR25
Jag skulle säga att Vasaloppet är betydligt mer hetsigt i snitt med led och placeringar hit och dit. Men snö ät mjukare än asfalt , det går inte lika fort och de bästa står längst fram så den typ av omkörningar som diskuteras här förekommer inte.
Är väl bara att hetsa igång med en utmaning om bästa placering med start i led 10.

VR25
Är väl bara att hetsa igång med en utmaning om bästa placering med start i led 10.
Det är väl nästan nån varje år som ska testa något sånt med?

Edit. Men de allra flesta står nog i "rätt " led, ja inte om du frågar de själva då skulle de varit 1 längre fram. Så då finns inte omkörningar på det sättet som i VR

VR25
Det är väl nästan nån varje år som ska testa något sånt med?

Edit. Men de allra flesta står nog i "rätt " led, ja inte om du frågar de själva då skulle de varit 1 längre fram. Så då finns inte omkörningar på det sättet som i VR
Någon ja! Jag tänker mig 300-500 åkare som hör hemma i led 3 eller bättre som ”råkar” försova sig och komma för sent till starten. Och som gör allt för att passera så många andra som möjligt innan mållinjen skärs.

VR25
Diskussionen är överdriven tycker jag. Har åkt VR alla år sen 2007 och aldrig stört mig på klungornas framfart. "Kommer vänster" och "Omkörning" är mycket vanligare än "Håll höger", och svordomar vet jag inte att jag hört alls. Mestadels har jag hållit blygsamt tempo och alltså blivit omkörd av en hel del. Körde sub10 ett par år och det var inga problem det heller. Har kanske haft tur? Minns att i början tänkte jag "häftigt att jag kan vara med i samma lopp som dom där som är så snabba" när klungorna susade förbi, det var en del av tjusningen med VR. Visst händer det att en åkare ropar till ibland när det blir trångt men det är en annan sak.

Senast ändrad:
VR25
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen kring gnäll kontra dåligt uppförande. Jag har helt enkelt ingen koll då jag inte cyklat VR sedan 2008.
Jag körde VR senast -99 och då hade loppet otroligt lågt status bland motionärseliten. Givetvis fanns några organiserade startgrupper som cyklade snabbt. Minns inget gnäll eller klungvakter.

Jag har dålig koll på vad som hände fram till snabbgruppernas införande, men har inbillat mig att arrangörerna ville lyfta status på loppet och få in fler deltagare. Resultatet är i vilket fall att fler kända cyklister kör VR.

Generellt brukar det bli konflikter när klubbåkare blandas med söndagsåkare, gäller inte bara cyklister. Klubbåkare tycker att deras sätt är bäst och ser ofta ner på de som inte följer klubbstandard. Majoriteten av söndagscyklisterna vet inte vad klubbåkarna menar när de skriker.

Tillbaka
Topp