Stumpy
Aktiv medlem
VR25
De känner ju inte ens till Tour-de-France-tecknet.Majoriteten av söndagscyklisterna vet inte vad klubbåkarna menar när de skriker.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De känner ju inte ens till Tour-de-France-tecknet.Majoriteten av söndagscyklisterna vet inte vad klubbåkarna menar när de skriker.
Tror inte det hade nåt med ”status” att göra, däremot var det rejält trångt och en hel del incidenter de sista milen in mot Motala när snabbklungorna skulle om mer normala klungor, motionärer, samtidigt som man även samsas med biltrafik. Det var väl där jag utsattes för ”håll höger” vrålat i örat för första gången och även visselpipor användes när jag körde 2005-2010. Tror det var där Fredrikshof skaffade sig öknamnet ”röda faran” bland andra cyklister också.Jag körde VR senast -99 och då hade loppet otroligt lågt status bland motionärseliten. Givetvis fanns några organiserade startgrupper som cyklade snabbt. Minns inget gnäll eller klungvakter.
Jag har dålig koll på vad som hände fram till snabbgruppernas införande, men har inbillat mig att arrangörerna ville lyfta status på loppet och få in fler deltagare. Resultatet är i vilket fall att fler kända cyklister kör VR.
Generellt brukar det bli konflikter när klubbåkare blandas med söndagsåkare, gäller inte bara cyklister. Klubbåkare tycker att deras sätt är bäst och ser ofta ner på de som inte följer klubbstandard. Majoriteten av söndagscyklisterna vet inte vad klubbåkarna menar när de skriker.
Känns inte helt idealiskt att sitta och pilla på mobilen under cyklandet som karln på sista bilden gör.Tror inte det hade nåt med ”status” att göra, däremot var det rejält trångt och en hel del incidenter de sista milen in mot Motala när snabbklungorna skulle om mer normala klungor, motionärer, samtidigt som man även samsas med biltrafik. Det var väl där jag utsattes för ”håll höger” vrålat i örat för första gången och även visselpipor användes när jag körde 2005-2010. Tror det var där Fredrikshof skaffade sig öknamnet ”röda faran” bland andra cyklister också.
![]()
Många åsikter om subgrupper
Snabbgrupper. Ett steg i rätt riktning eller inte? ”Vi får lika många åsikter åt båda hållen”, säger arrangemangschef Sven Montelius.www.mvt.se
Det är definitivt en fråga. Men en ännu mer närliggande fråga är hur man tänker om man kör om en sån klunga på insidan.Man undrar ju lite över hur man ligger placerad på vägen om man blir omkörd på insidan. Av en klunga.
En placering som tillåter omkörning på insidan kanske inte är den smartaste, men man måste komma ihåg att oavsett om man är bilist eller cyklist så är det aldrig någon som tvingar en till en farlig/olaglig omkörning. Man har alltid valet att vänta.Man undrar ju lite över hur man ligger placerad på vägen om man blir omkörd på insidan. Av en klunga.
Inom lvg-cykling är ju uppdelningen redan gjord iom motionslopp vs tävling. Motionslopp går på allmänna icke avlysta vägar och alla trafikregler gäller precis som vanligt. Det borde räcka. Det är ju snarare attityden som behöver förändras, för även inom Öppet Spår finns det ju de som ”tävlar”, vissa föredrar ju t.o.m. det för att slippa köer och därmed bättre möjligheter till ”bra” tid.Fick se lite mer info om kraschen pga klungan som prioriterade sin viktiga tid över andras säkerhet. Ingen av dem stannade.. en av dem ropade ”gick det bra?”, men fortsatte trampa..
Kanske läge att dela upp loppet likt Vasan. Ha en ”öppet spår” och en ”jaga tid”. Både klungor och motionärer borde ju vilja slippa varandra. Win win.
Visa bilaga 779898
Just cyklister får väl köra om andra fordon till höger?Inom lvg-cykling är ju uppdelningen redan gjord iom motionslopp vs tävling. Motionslopp går på allmänna icke avlysta vägar och alla trafikregler gäller precis som vanligt. Det borde räcka. Det är ju snarare attityden som behöver förändras, för även inom Öppet Spår finns det ju de som ”tävlar”, vissa föredrar ju t.o.m. det för att slippa köer och därmed bättre möjligheter till ”bra” tid.
I det aktuella fallet är det ju inte bara fråga om en olaglig omkörning (på insidan), dessutom smitning från olycksplats. Bedrövligt hur en del beter sig. Och tyvärr kommer de väl undan med det också.
Vid kö.Just cyklister får väl köra om andra fordon till höger?