Den stora aerotråden

erolwi

Aktiv medlem
Den stora aerotråden
Det finns ju några gamla trådar om specifika komponenter eller cyklar men jag hittar ingen tråd som diskuterar aerodynamik generellt, så jag startade en. Finns det redan någon med mycket bra info så länka in den så stänger vi denna.

Första bidraget:
Specialized har släppt nya lvg-hjul Roval Rapide CLX III - hög profil fram och lägre bak, tvärt emot alla andra:

Hög profil fram efterssom det är där aerodynamiken är viktigast, lägre profil bak för att minska vikten.
Så egentligen kanske det är en anti-aerodynamisk konstruktionlösning, man har skippat aerodynamiken bak för att det är oviktigt. Intressant oavsett.

Sen är ju 62 mm ganska högt, jag tycker ofta det körs lägre profiler i peletonen.

Den stora aerotråden
För den som vill nörda ner sig i det allra senaste så är Cycling Spy ett kul konto att följa: https://www.instagram.com/cyclingspy?igsh=dW5sOThwOTF1anpj

Personen bakom Cycling Spy medverkar då-och-då i cykelpodden Performance Process: https://podcasts.apple.com/se/podcast/performance-process/id1779994253
eller

Senast ändrad:
Den stora aerotråden
Detta är också lite intressant när det gäller hjul, DT går tillbaka mot en V-form på fälgen.

Intressant

Jag har ju läst att u-profil på fälgen ska ge bättre sidvibdsegenskaper men aldrig orkat läsa mig in på vad som skulle göra det. En cylinder ger ju generellt instabil strömning och jag kan inte förstå hur en U-formad fälg, där jag får för mig att separationen lät kan vandra lite fram och tillbaka på den runda fälgen, skulle vara bättre än en v-formad med definierad separationspunkt. Men onekligen funkar de ju så det är ju något jag inte förstått.

När jag läser om DT-fälgen är det inte helt klart huruvida den kräver Conti Aero 111-däcket för att faktiskt bli bättre. Vem vet, mina Campa Vento V-fälgar från -96 kanske inte är så dåliga ändå!

Den stora aerotråden
Detta är också lite intressant när det gäller hjul, DT går tillbaka mot en V-form på fälgen.
Härligt att detta tas upp mer. Att jobba med vindkast alltså. Har varit inne på lite nya hjul men vill hitta några som inte påverkas av sidovindar lika mycket. Mina standard aluhjul verkar ta upp vinden ganska bra redan..

Har V-formen varit populär innan? Vad är det med den som är så bra, och varför slutade man med den?

Den stora aerotråden

Fast den fälgen liknar väl mer en u-fälg än dom gamla v-formade fälgarna? Men kul idé ändå.

Sittställning och kläder är nog fortfarande viktigare än hjul och cykel om man vill vara aero.

Den stora aerotråden
Fast den fälgen liknar väl mer en u-fälg än dom gamla v-formade fälgarna?
Dt-swiss har en bild av profilerna på sidan https://www.dtswiss.com/en/innovations/the-lead-is-taken
Ser ut som generationen innan U-profil, men inte den första generationen V-profil som Lightweight.

Om de lyckas få till laminär strömning vid större vinklar mha Conti 111 Aero kanske "vingprofilen" är bättre? Så fort det bildas turbulent strömning på läsidan försvinner mothållet och hjulet trycks undan av vindsidan. Cykelfälgar är oftast för knubbiga för att fungera som vinge eller roder, men det kanske ger viss effekt? Hjulen har inte blivit slankare med fetare däck och fälgar.

Den stora aerotråden
Enligt teorin skall man få draghjälp, eller åtminstone mindre motstånd, vid sidvind med en U-formad fälg.
Jämför med ett segel eller flygplansvinge. Därför slutade man med V.
Förlåt min inkompetens inom fysik och därmed aerodynamik, jag är mycket okunnig inom ämnet, men borde man inte vilja motverka segel/flygplansvinge-effekten om man vill motverka sidvindens effekter på en cykel? Ett flygplan vill ju lyfta och påverkas väl ganska mycket av ”sidvind”, fast ”sidvinden” då kommer nedifrån.

Är det inte bättre att låta vinden bara passera från sidan och istället bryta den fram/bakifrån? Lättare sagt än gjort förstår jag såklart, men känns som att vinden inte biter lika lätt från sidan om hjulet har en brantare vinkel på kanten (V-formen?)?

Vet att HollowGram påstår att deras hjul är mer resistenta mot sidokast och att sidvind istället blir som en medvind pga segeleffekten men det känns svårt att tro då hjulen i princip ser ut som alla andra vanliga hjul? Är det verkligen så stor skillnad mellan hjul när det kommer till hur mycket sidovinden påverkar?

Den stora aerotråden
Jag har både gamla V-formade och nya U-hjul och V-hjulen är klart känsligare för sidvind. Det är svårt att beskriva, men V-hjulen känns lite som en plan yta som skär genom vinden och därför blir de känsliga både för riktningsförändringar och kastvindar. U-hjulen däremot känns allmänt mer stabila.

Problemet med V-formen är väl att den laminära strömningen upphör mer abrupt vid ökande sidvind än vad den gör med en U-form.

Jag tycker för övrigt att folk i allmänhet oroar sig lite för mycket för att högprofilhjul ska vara vindkänsliga. Den största ytan är ju cyklisten och den tar lika mycket sidvind oavsett vilka hjul man har.

Senast ändrad:
Den stora aerotråden
Jag har både gamla V-formade och nya U-hjul och V-hjulen är klart känsligare för sidvind. Det är svårt att beskriva, men V-hjulen känns lite som en plan yta som skär genom vinden och därför blir de känsliga både för riktningsförändringar och kastvindar. U-hjulen däremot känns allmänt mer stabila.

Problemet med V-formen är väl att den laminära strömningen upphör mer abrupt vid ökande sidvind än vad den gör med en U-form.

Jag tycker för övrigt att folk i allmänhet oroar sig lite för mycket för att högprofilhjul ska vara vindkänsliga. Den största ytan är ju cyklisten och den tar lika mycket sidvind oavsett vilka hjul man har.
Fast framhjulet är väl det vindkänsligaste partiet på en cykel iom att det kan vridas bort från körriktningen?

Den stora aerotråden
Fast framhjulet är väl det vindkänsligaste partiet på en cykel iom att det kan vridas bort från körriktningen?

Om jag förstår DT:s försäljningsargument så är det här den nya fälgen ska vara bra. Den ger har balanserade krafter fram/bak så att en vindpust från sidan inte försöker vrida styret åt endera håll utan man får bara en sidokraft att hantera.
IMG_4166.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp