Momentnyckel, vilken ska man köpa 1/4 eller 3/8

Jodla

Medlem
Hej jag är inne på att införskaffa en momentnyckel för att bara kunna dra alla bultar emellan åt och känna så de sitter och är schysst. Vilken rekommenderar ni? Känns som en 1/4 är väldigt liten och smidig. Men klarar den en hel mtb med alla moment? Finns det någon ni rekommenderar, kanske ska man gå på en 3/8?

Är denna något som är värt att skaffa för att ta med sig ut på turer?
https://www.xxl.se/bits-adjustable-...188&gbraid=0AAAAADxWilZdZV1K0EEMuL58ITk1JI0eG

Länka gärna de ni rekommenderar

Många 3/8 har väl alldeles för högt min-moment för att funka på cykel. Jag har en vanlig 1/4 och allt större där den inte funkar känns som det inte är så viktigt normalt, man bara drar dem hårt.

Att ha med momentnyckel på turen känns onödigt. De få gånger man behöver skruva när man är ute så drar man lite lättare på känsla och sen drar man det korrekt när man är hemma igen.

Jag är så okänslig, suck!, att jag sällan känner när de mindre momentnycklarna "säger ifrån".

På turer räcker en sats insex-nycklar väldigt långt.

Hej jag är inne på att införskaffa en momentnyckel för att bara kunna dra alla bultar emellan åt och känna så de sitter och är schysst. Vilken rekommenderar ni? Känns som en 1/4 är väldigt liten och smidig.
Som andra redan har rekommenderat här i tråden och jag skrivit tidigare tycker även jag
att de låga momenten är känsligare och svårare att känna, tex att skillnaden mellan 6 eller 8 Nm är svårare att känna än skillnaden mellan 35-55 Nm

En momentnyckel som inte behöver kalibreras och dessutom är både välfungerande och billig är
topeak-momentverktyg-combotorq-3-6mmt25.jpeg

Topeak Combotorq

Under 167 SEK här

Jag har en sådan (med ett annat namn) på landet och den fungerar bra, riktigt bra, men den är klumpig och det kan både vara svårt att komma åt och se skalan i vissa lägen.

Många 3/8 har väl alldeles för högt min-moment för att funka på cykel. Jag har en vanlig 1/4 och allt större där den inte funkar känns som det inte är så viktigt normalt, man bara drar dem hårt.

Att ha med momentnyckel på turen känns onödigt. De få gånger man behöver skruva när man är ute så drar man lite lättare på känsla och sen drar man det korrekt när man är hemma igen.
Tack kul med ett utförligt svar!

Har du en länk till någon du gillar!
Tyvärr inte. Jag upptäckte det själv först när jag skulle dra fast vevlager. Tänkte att jag får fixa det nästa gång jag ska byta lager. Det är väl bara vevlagret och en pedal som är med vänstergäng.

Till allt det andra har jag en momentnyckel som jag ärvt av min far.

Det generella rådet är väl annars att inte köpa för billigt. Det är ju liksom ingen vits om nyckeln inte är någorlunda exakt.

Tillbaka
Topp