[OT] Point Zero

[OT] Point Zero
En creepy sak är att det nu trots smältande isar så är ytvattnet vid nordpolen salt, det borde nästan vara sött.

Golfströmmen har haft en självjusterande mekanism att saliniteten ökat när isarna växt, då sjunker ytvattnet ner, och ökar på värmetransporten via golfströmmen, och tvärtom, när ytvattnet är sött, då har golfströmmen trappats ner, och mindre värme förts till polen och då kan is börja växa igen, tills det är saltvatten och så går det fram och tillbaka.

Att vi nu får salinitet trots smältande isar går emot allt vi vetat hittills, det här ställer alla beräkningar på temperatur och vattenhöjning på ända.
Det har nu blivit ett självförstärkande system, medans det hittills varit självjusterande så att säga. Det borde innebära större vatten och temperatur höjning än i beräkningar hittills tror jag.
Det här dök upp idag, vi får ser var det landar.

[OT] Point Zero
Relax, tar minst 70 år till, då är vi döda.

Edit. Tyvärr så finns det mängder med organisationer osv som pumpar ut skräckrapporter i media hela tiden. Detta är trist eftersom det har en negativ inverkan på folk och deras framtidstro, och får folk att börja deppa istället för att enjoy life !!

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Relax, tar minst 70 år till, då är vi döda.

Edit. Tyvärr så finns det mängder med organisationer osv som pumpar ut skräckrapporter i media hela tiden. Detta är trist eftersom det har en negativ inverkan på folk och deras framtidstro, och får folk att börja deppa istället för att enjoy life !!
Jobbigt att det finns folk som bryr sig om fler än sig själv...

[OT] Point Zero
En helikopter över havet når Point Zero när bränslet inte räcker fram till destinationen. Men heller inte räcker för att återvända!

Dit har vi nu kommit. Det finns inte längre någon återvändo. Mao loppet är kört!

Sveriges CO2 utsläpp har ökat med 7%, sedan år 2022. Tacka regeringen. Nu är det bara att lämna över stafettpinnen till våra barnbarn.

Dom kommer att hata oss och fråga: Varför gjorde ni ingenting för att rädda vår planet? Ni hade ju chansen och vetskapen!

Vad skall vi då svara...
Tänk om miljömupparna i Tyskland hade hållits tillbaka då kanske de hade haft lika låga CO-utsläpp som Frankrike?

[OT] Point Zero
https://www.journalisten.se/nyheter/svt-pastod-att-fler-dor-av-hetta-an-av-kyla/ och här gjorde SVT bort sig totalt som brukligt är.

[OT] Point Zero
En sak till att säga är att FNs klimatrapport, som väl kommer ut var 4de år, och ska vara den samlade vetenskapen, INTE har de panikorden som FNchefen skriker ut samt våra folkvalda politiker.
FN rapporten sade 2-3 % förlust i BNP vad gäller ekonomin i världen. Det är ganska långt från vad FNchefen och våra politiker försöker skrämmas med.

Jag önskar bara rena fakta, inga förvrängningar, åt något håll.

[OT] Point Zero
Jaha! Nya värmerekord idag igen. Det lär komma fler. Ändå verkar flera här på "Happy", komma med inlägg, som inte ens har med ämnet att göra!

Det verkar ju ändå som ämnet intresserar. Annars skulle man väl knappast göra sig omak om att läsa igenom tråden och kommentera. Personligen, finns det flera trådar vars ämne jag saknar kompetens till, eller inte intresserar mig. I dessa fall går jag knappast in och skriver kommentarer!

I grund och botten, mynnar så klart detta oskick i att sabotera, (Sabot) och därmed förhindra, en saklig debatt. Egentligen spelar dock detta dock ingen roll. Varför? Svaret är enkelt!
Klimatförändringarna kommer ändå att drabba oss alla. Vi kan förneka att människan, skulle vara orsaken till detta. Men det förändrar ingenting.

Det vi ser idag, är bara en försmak av vad som skall komma. EU vill sänka våra CO2 utsläpp med 90%, fram till år 2040. Samtidigt väljer Sverige att öka sina utsläpp med 7%.

Vem som helst kan begripa att en ekvation, med för många obekanta, blir olöslig!

[OT] Point Zero
Jaha! Nya värmerekord idag igen. Det lär komma fler. Ändå verkar flera här på "Happy", komma med inlägg, som inte ens har med ämnet att göra!

Det verkar ju ändå som ämnet intresserar. Annars skulle man väl knappast göra sig omak om att läsa igenom tråden och kommentera. Personligen, finns det flera trådar vars ämne jag saknar kompetens till, eller inte intresserar mig. I dessa fall går jag knappast in och skriver kommentarer!

I grund och botten, mynnar så klart detta oskick i att sabotera, (Sabot) och därmed förhindra, en saklig debatt. Egentligen spelar dock detta dock ingen roll. Varför? Svaret är enkelt!
Klimatförändringarna kommer ändå att drabba oss alla. Vi kan förneka att människan, skulle vara orsaken till detta. Men det förändrar ingenting.

Det vi ser idag, är bara en försmak av vad som skall komma. EU vill sänka våra CO2 utsläpp med 90%, fram till år 2040. Samtidigt väljer Sverige att öka sina utsläpp med 7%.

Vem som helst kan begripa att en ekvation, med för många obekanta, blir olöslig!
Det var varmt 1993 här i Sverige eller har du glömt.

[OT] Point Zero
Nejdå "Nad". det har jag inte glömt. Men nu talar vi om långsiktliga globala förändringar. Vi kommer inom den närmaste 10års perioden, få se extrema variationer!

Varför inte idag köpa en restresa till Spanien, Portugal, Italien, Kroatien, eller något annat land runt medelhavet. Där är det fn över 43 grader Celsius och på flera platser stigande.

Garanterar att resorna med flyg kommer bli billiga...

[OT] Point Zero
Nejdå "Nad". det har jag inte glömt. Men nu talar vi om långsiktliga globala förändringar. Vi kommer inom den närmaste 10års perioden, få se extrema variationer!

Varför inte idag köpa en restresa till Spanien, Portugal, Italien, Kroatien, eller något annat land runt medelhavet. Där är det fn över 43 grader Celsius och på flera platser stigande.

Garanterar att resorna med flyg kommer bli billiga...
Nu är du lite inkonsekvent tycker jag. Först dömer du (korrekt) ut hänvisandet till ett enskilt år men sen hänvisar du själv till en specifik situation just nu.

För övrigt var det väl 1994 där sommaren (eller i alla fall juli) var varm.

[OT] Point Zero

Man får skilja på väder och klimat. Två saker jag undrar över: Man fick ju lära sig att atmosfären består av 78% kväve, 21% syre och 1% ädelgaser (vilket inkluderar koldioxid). Har dom proportioerna ändrats under senare år. Det andra jag skulle vilja se är temperaturutveckligen under en längre tidsserie och då menar jag 1000-2000år.

[OT] Point Zero
Koldioxid är ingen ädelgas så en bättre benämning på enprocentaren är övriga gaser inkl. ädelgaser.

Koldioxidhalten har ökat relativt sett kraftigt (typ 280 till 420 ppm) sedan industrialiseringens början men är på så
låg nivå att det inte märks i den uppdelningen. Vad nu det skulle ha för betydelse i sig. Blir du biten av en supergiftig orm lär halten gift i ditt blod vara försumbar trots att den gör att du dör.

[OT] Point Zero
Man får skilja på väder och klimat. Två saker jag undrar över: Man fick ju lära sig att atmosfären består av 78% kväve, 21% syre och 1% ädelgaser (vilket inkluderar koldioxid). Har dom proportioerna ändrats under senare år. Det andra jag skulle vilja se är temperaturutveckligen under en längre tidsserie och då menar jag 1000-2000år.
Det är lätt att hitta, bara att googla.
Det som stör av de bilderna är att den enda gången i historien vi vet om, när vi haft samma CO2 nivåer, som nu, hade vi flera 10 tals meter högre vattennivå än nu. Det vi har är en branthet på kurvan över hur fort temperaturen ändras, det går historiskt fort nu, vilket oroar.

[OT] Point Zero
Säger som jag alltid säger.

Inte orolig för planeten Tellus. Den kommer att överleva oss. Huruvida vi ska oroa oss för mänskligheten är ju däremot mer spännande.

[OT] Point Zero
Tänk om man fick vara Gud några dar, med oinskrängt makt att göra vad som helst. Då skulle man kunna fixa till dom värsta problemen och krigen !

[OT] Point Zero
Förra året lyssnade jag på ett avsnitt från Kaliber som faktagranskade FN:s utlåtande kring klimatet, tyckte den var mycket intressant, två delar om jag inte missminner mig.. Länkar första här..

Sen att vi har ett problem på händerna tror jag ingen (med vett) kan förneka även om FN kanske gapar lite väl högt i vissa fall. Sen tycker jag det är OK att säga "Jag lever inte om 100 år så vem fan bryr sig" men då får man stå för att det är ens åsikt och erkänna att man helt enkelt är självisk, sen om man sen stoltserar med den inställningen så är det rätt patetiskt, och motsätter man sig bara för att vara konträr så är det som ungarna säger "extremt cringe".

Sen att det var varmt 1993 är ju rätt oväsentligt för det är klart det finns utstickare i all statistik, trenden talar dock sitt tydliga språk. Vad det är för väder i Sverige är också rätt oväsentligt då världen är större än Sverige och nord- och sydpolen knappast bryr sig om det är kallt och regnigt i Sverige.

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Förra året lyssnade jag på ett avsnitt från Kaliber som faktagranskade FN:s utlåtande kring klimatet, tyckte den var mycket intressant, två delar om jag inte missminner mig.. Länkar första här..

Sen att vi har ett problem på händerna tror jag ingen (med vett) kan förneka även om FN kanske gapar lite väl högt i vissa fall. Sen tycker jag det är OK att säga "Jag lever inte om 100 år så vem fan bryr sig" men då får man stå för att det är ens åsikt och erkänna att man helt enkelt är självisk, sen om man sen stoltserar med den inställningen så är det rätt patetiskt, och motsätter man sig bara för att vara konträr så är det som ungarna säger "extremt cringe".

Sen att det var varmt 1993 är ju rätt oväsentligt för det är klart det finns utstickare i all statistik, trenden talar dock sitt tydliga språk. Vad det är för väder i Sverige är också rätt oväsentligt då världen är större än Sverige och nord- och sydpolen knappast bryr sig om det är kallt och regnigt i Sverige.
Har du inget mera trovärdigt än Sveriges radio om man lyssnar på dom så skall man nog vara försiktig.

[OT] Point Zero
Tänk om man fick vara Gud några dar, med oinskrängt makt att göra vad som helst. Då skulle man kunna fixa till dom värsta problemen och krigen !
En grej som jag misstänker att gud skulle rätta till är väl människans existens. Ett riktigt måndagsexemplar den där mänskligheten. Fast det finns förmodligen värre...

[OT] Point Zero
Har du inget mera trovärdigt än Sveriges radio om man lyssnar på dom så skall man nog vara försiktig.
Här ser vi alltså tidigare nämnda "extreme cringe"-konträr i sitt naturliga habitat. Innan hen ens har kollat/lyssnat på materialet så slår man genast ifrån sig all information, enbart i syfte att vara konträr. (Psst, grundmaterialet i detta fall stödjer tesen att FN kanske överdriver hur illa det är) Eller har @Nad kanske tänkt om och nu ställer sig bakom FN:s klimatrapporter?

[OT] Point Zero
https://www.journalisten.se/nyheter/svt-pastod-att-fler-dor-av-hetta-an-av-kyla/ och här gjorde SVT bort sig totalt som brukligt är.
Läste du ens varför SVT "Gjorde bort sig" eller kom du bara till rubriken och stannade där?

”Det stämmer visserligen att fler människor dör under årets kallaste månader, men de flesta dödsfall beror på indirekta konsekvenser som virus och influensa – inte kylan i sig. Däremot finns det ett direkt samband mellan allt varmare somrar och ökad dödlighet”, skriver SVT i yttrandet."

Anledningen att folk dör i större utsträckning på vintern är alltså att vi i regel är sjukare på vintern pga folk i större utsträckning är inomhus och smittar varandra med diverse sjukdomar, inte pga kylan i sig. Så tesen att fler dör av extremhetta än extremkyla är inte inkorrekt, SVT var bara otydliga i att förmedla att de enbart syftade på dödsfall pga höga eller låga temperaturer.

[OT] Point Zero
Här ser vi alltså tidigare nämnda "extreme cringe"-konträr i sitt naturliga habitat. Innan hen ens har kollat/lyssnat på materialet så slår man genast ifrån sig all information, enbart i syfte att vara konträr. (Psst, grundmaterialet i detta fall stödjer tesen att FN kanske överdriver hur illa det är) Eller har @Nad kanske tänkt om och nu ställer sig bakom FN:s klimatrapporter?
Lyssnade på nyheterna i morse om värmen i Grekland där SR vinklade reportaget så att dom får folk som lyssnar på deras goja att tro att skogsbränder uppstår på grund av värmen vilket är fel men så rapporterar dom ren goja utan trovärdighet.
Men så är det när dom själva för sin egen agenda .

[OT] Point Zero
Lyssnade på nyheterna i morse om värmen i Grekland där SR vinklade reportaget så att dom får folk som lyssnar på deras goja att tro att skogsbränder uppstår på grund av värmen vilket är fel men så rapporterar dom ren goja utan trovärdighet.
Men så är det när dom själva för sin egen agenda .
Källa: @Nad tycker

Extremt cringe, som barnen säger.

[OT] Point Zero
Källa: @Nad tycker

Extremt cringe, som barnen säger.
sr p3 halv 8 i morse
eller vi kan ta klimatforskaren som härom kvällen basunerade ut att norrlänningar för större dödlighet vid + 20 grader söder ut stackare säger jag bara att dom endast kan ha 19 grader inomhus under vintern och det basunerades ut halv åtta i rapport .

[OT] Point Zero
Ja, eftersom du verkar ha svårt med slutledningsförmågan så får jag väl bokstavera det åt dig.

Att du inte håller med den slutsatsen SR drog (som med all säkerhet baseras på utlåtande från expert) gör den inte vinklad, det betyder bara att du inte håller med den för det stödjer inte din världsbild.

[OT] Point Zero
Det är sunt och helt rätt att vara skeptisk till olika media och rapporter. Dom flesta, som tex SR och SvT, vrider och förvränger på nästan allt numera, tyvärr.

Bäst är att hämta officiell statistik från myndigheter, läsa på vad det betyder, och dra egna slutsatser. Tyvärr kan man inte längre lita på FN och SR osv. En tråkig utveckling, det går inte att lita på vad någon säger... Inte ens FN, det är politiskt vinklat.

Om man är intresserad går det nog att leta upp statistik över medeltemp i Rom el Barcelona i July dom senaste 50 åren, och se hur det ser ut.

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Ja, eftersom du verkar ha svårt med slutledningsförmågan så får jag väl bokstavera det åt dig.

Att du inte håller med den slutsatsen SR drog (som med all säkerhet baseras på utlåtande från expert) gör den inte vinklad, det betyder bara att du inte håller med den för det stödjer inte din världsbild.
Skogs bränder startar inte av sig självt ta in det bara det behövs glas öppen eld ciggfimpar som antänder eller någon kåt pyroman som vill ha lite skönt i brallan.

[OT] Point Zero
Skogs bränder startar inte av sig självt ta in det bara det behövs glas öppen eld ciggfimpar som antänder eller någon kåt pyroman som vill ha lite skönt i brallan.
Fel. Sen är det egentligen helt oväsentligt hur en eld startar, poängen är att eldsäsongen har blivit längre och terrängen torrare pga klimatförändringar, vilket i sin tur leder till fler bränder då det finns fler tillfällen för bränder att uppstå.

Sen kan bränder startas av blixten (mer stormar är också en effekt av klimatförändringar) och högar med löv osv kan också självantända, gå till valfri soptipp så kan du se detta fenomen, sophögarna ryker eftersom innertemperaturerna kan bli väldigt höga, helt utan yttre påverkan, samma sak kan hända i högar med biomaterial ute i skogen.

[OT] Point Zero
Fel. Sen är det egentligen helt oväsentligt hur en eld startar, poängen är att eldsäsongen har blivit längre och terrängen torrare pga klimatförändringar, vilket i sin tur leder till fler bränder då det finns fler tillfällen för bränder att uppstå.

Sen kan bränder startas av blixten (mer stormar är också en effekt av klimatförändringar) och högar med löv osv kan också självantända, gå till valfri soptipp så kan du se detta fenomen, sophögarna ryker eftersom innertemperaturerna kan bli väldigt höga, helt utan yttre påverkan, samma sak kan hända i högar med biomaterial ute i skogen.
Du skriver här blixten orsakar bränder det är ok löv som självantänder beror på förruttnelse inne högen bio matrial som självantändr i skogen där håller jag inte med jag har kört ut tusentals med kubikmeter med biomassa och under 32år aldrig sett en biomassa hög tagit eld det som kan själv antända är rå flis .

[OT] Point Zero
Du skriver här blixten orsakar bränder det är ok löv som självantänder beror på förruttnelse inne högen bio matrial som självantändr i skogen där håller jag inte med jag har kört ut tusentals med kubikmeter med biomassa och under 32år aldrig sett en biomassa hög tagit eld det som kan själv antända är rå flis .
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/lbk-flik-9-2-2023-webb.pdf Varsågod.

Citerar eftersom vi gjort klart att du sällan läser förbi rubriker. "Den biologiska process som orsakar uppvärmning kan förekomma i de flesta organiska material."

Sen återigen, du håller dig inte till saken, jag har redan sagt att orsaken till eldsvådorna är helt irrelevanta, det viktiga är att generellt torrare terräng och längre eldsäsonger leder till fler bränder, kom igen, häng med.

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Extrema torrperioder i kombination med kraftiga vindar, har alltid bäddat grund för svåra bränder i knastertorr skog. Läs gärna in scenariot kring Hollywood/Los Angeles bränderna 2024.
Tyvärr ökar Jordens numera 1000:tals skogsbränder årligen, även på CO2 halten i jordens atmosfär.

Sveriges bidrag till att minska CO2 utsläppen, verkar vara att i stället öka utsläppen med 7%!
Givetvis sänder detta helt fel signaler till omvärlden. Ändå finns det människor här i vårt land, som anser detta vara helt riktigt! Vad ger detta för signaler till omvärlden?

Jag skäms, helt ärligt å dessa personers vägnar!!!

[OT] Point Zero
Extrema torrperioder i kombination med kraftiga vindar, har alltid bäddat grund för svåra bränder i knastertorr skog. Läs gärna in scenariot kring Hollywood/Los Angeles bränderna 2024.
Tyvärr ökar Jordens numera 1000:tals skogsbränder årligen, även på CO2 halten i jordens atmosfär.

Sveriges bidrag till att minska CO2 utsläppen, verkar vara att i stället öka utsläppen med 7%!
Givetvis sänder detta helt fel signaler till omvärlden. Ändå finns det människor här i vårt land, som anser detta vara helt riktigt! Vad ger detta för signaler till omvärlden?

Jag skäms, helt ärligt å dessa personers vägnar!!!

Utan att säga något om beslut som lett till detta var bra eller inte, hur många personer utomlands är ens medvetna om beslut och konsekvenser? Man kan tycka det som gjorts är fel, men att tro att signalvärdet av att ett land med en promille av jordens befolkning gör något tror jag är att ha lite för höga tankar om Sveriges viktighet.

Tillbaka
Topp