Köpråd gruscykel ~12 tkr

Björne2

Medlem
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Då min förra cykel blev stulen ska jag köpa en gruscykel som jag ska ha till jobbpendling och grusvägscykling. Funderar på den här: https://www.xxl.se/white-gx-lite-ivory-25-gruscykel-unisex-vit/p/1228505_1_Style Det som grämer mig är att hojen är både dyrare än min förra cykel (Triban 500) och har sämre komponenter. Men Decathlon har ju stängt i Sverige tyvärr...

Finns det någon bättre gruscykel man kan få tag på för upp till 12 tkr? Typ lättare än 10 kg? Och gärna röd eller rosa.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Men den kommer inte förrän i höst och är inte röd eller rosa, och väger lite mer än 10.

Kolla begagnat? Det är nog svårt att hitta allt det du vill ha under 12k nytt.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Om du har möjlighet så skulle jag vänta tills XXL rear ut https://www.xxl.se/white-gx-ltd-sage-25-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style igen. Det är en mycket bättre cykel. Mot White GX lite som pendlingscykel talar bla den idiotiska konstruktionen med vajeröppningen uppåt för bakbromsen, vilket innebär att bakbromsen fryser fast när det är kallt ute om det är fukt i höljet, vilket det blir med tiden och då räcker det inte med att ha den förvarad i varmgarage för att den ska försvinna. Det kan hända plötsligt under cyklingen och är därmed en stor säkerhetsrisk.

Du vet säkert redan hur dina preferenser ser ut. Frågan har annars avhandlats ganska utförligt i följande tråd:

Där rekommenderas bla Rose, Cube mfl. För- och nackdelar med respektive modell avhandlas också. Det som inte framgår av tråden är att BMC:n som lyfts fram som ett alternativ har en ganska extrem geometri och jag skulle därför avråda från den om du inte vet att du vill ha det.

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Lite över budget. Men Superior X-ROAD Comp Tiagra 12 990 kr är enda typ i prisklassen med hydrauliska skivbromsar (nu när Canyon Endurace Allroad sålt slut), så den hade jag satsat på.

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Lite över budget. Men Superior X-ROAD Comp Tiagra 12 990 kr är enda typ i prisklassen med hydrauliska skivbromsar (nu när Canyon Endurace Allroad sålt slut), så den hade jag satsat på.
Har en Superior (dock 2022) med samma drivlina på och man kan tyvärr inte få in några stora däck bak om man vill köra på stora klingan, pga att framväxeln är av den gamla typen och går väldigt nära däcket även med 32mm gp5k som jag kör.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Är inte XXL på väg att kursa? Eller var det bara ett tomt rykte?
I den mån man kan lita på kvällspressen så verkar de ha ställt in betalningarna i alla fall

”XXL:s likviditetssituation är fortsatt ansträngd. Parallellt med arbetet med en övergripande finansieringslösning vidtar vi flera åtgärder för att hantera likviditeten. Vi för en dialog med vår största aktieägare om möjligt likviditets- och operationellt stöd. Dessa samtal är nära kopplade till en pågående dialog med våra banker om hur även de kan bidra till en långsiktig och hållbar lösning. Bankernas samarbete i denna process är avgörande”, skriver han.”

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Om du har möjlighet så skulle jag vänta tills XXL rear ut https://www.xxl.se/white-gx-ltd-sage-25-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style igen. Det är en mycket bättre cykel. Mot White GX lite som pendlingscykel talar bla den idiotiska konstruktionen med vajeröppningen uppåt för bakbromsen, vilket innebär att bakbromsen fryser fast när det är kallt ute om det är fukt i höljet, vilket det blir med tiden och då räcker det inte med att ha den förvarad i varmgarage för att den ska försvinna. Det kan hända plötsligt under cyklingen och är därmed en stor säkerhetsrisk.

Du vet säkert redan hur dina preferenser ser ut. Frågan har annars avhandlats ganska utförligt i följande tråd:

Där rekommenderas bla Rose, Cube mfl. För- och nackdelar med respektive modell avhandlas också. Det som inte framgår av tråden är att BMC:n som lyfts fram som ett alternativ har en ganska extrem geometri och jag skulle därför avråda från den om du inte vet att du vill ha det.
Ligger en i princip oanvänd sån i Gravel Köp & Sälj gruppen med uppgraderade hjul för typ 8900kr. Den hade jag klippt om jag var TS. Om han har kvitto, skicket stämmer osv.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Har en Superior (dock 2022) med samma drivlina på och man kan tyvärr inte få in några stora däck bak om man vill köra på stora klingan, pga att framväxeln är av den gamla typen och går väldigt nära däcket även med 32mm gp5k som jag kör.
Trist
Men en modern shimanoframväxel kostar mindre än ett Conti GP5k
Även om det självklart är trist att behöva byta för en sådan sak.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Också en X-ROAD? I så fall är infon på deras hemsida, diskuterbar...

Aluminum X-Road in road specification. A frame fine-tuned for a balanced ratio of speed and comfort, on which you can handle long training sessions as well as tune into a gravel setup - the frame offers wide clearence.

Ligger en i princip oanvänd White GX LTD i Gravel Köp & Sälj gruppen med uppgraderade hjul för typ 8900kr. Den hade jag klippt om jag var TS. Om han har kvitto, skicket stämmer osv.
Nästan så billig som de såldes ut för då.

Nytt lägre ordinarie pris om 8 000:- för de mycket få White GX LTD 2x10 22 som finns kvar.
Visa bilaga 667510

Den verkar inte finnas på Köp & Sälj dock?

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Ja, det är en X-Road Comp.

Ramen har 40mm clearance enligt Superior och den har den garanterat, men man får som sagt byta framväxeln om man har "snikvarianten".

Har du en 1x eller 105 eller högre bör det inte vara ett problem.

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Förlåt för dum fråga men är det någon jättestor skillnad om vajeröppningen är uppåt för bakbromsen? GX LTD Sage 25 kostar 15 tkr och GX Lite Ivory 25 8,5 tkr så skillnaderna måste väl vara större än så?

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Förlåt för dum fråga men är det någon jättestor skillnad om vajeröppningen är uppåt för bakbromsen?
Vid vintercykling i minusgrader är det skillnad. Konstruktionen blir i vissa fall skillnaden mellan om bromsvajern fryser fast eller inte.

Vid plusgrader är det ingen större skillnad. Kanske att vajern håller sig fräsch lite längre med öppningen nedåt så att mindre vatten rinner in och vattnet lättare rinner ut.

GX LTD Sage 25 kostar 15 tkr och GX Lite Ivory 25 8,5 tkr så skillnaderna måste väl vara större än så?
White GX LTD har hydrauliska skivbromsar, Shimano GRX RD-RX400 10s med relativt tätt mellan växlarna, clutch som håller kedjan på plats samt som klarar 36T kasett.
White GX Lite har mekaniska skivbromsar med sämre bromsverkan & bromskänsla, Shimano Claris RD-R2000-GS 8s med större skillnad/hopp mellan växlarna, ingen clutch och som endast klarar 34T kasett.

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Förlåt för dum fråga men är det någon jättestor skillnad om vajeröppningen är uppåt för bakbromsen? GX LTD Sage 25 kostar 15 tkr och GX Lite Ivory 25 8,5 tkr så skillnaderna måste väl vara större än så?
Ivory har vajerbroms och Sage har hydraulisk broms.
Vajerbroms tenderar att frysa med den dragningen. En hydraulisk fryser inte, även om dragningen är samma.

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Det är en högst befogad fråga. Den är redan besvarad, men jag gör ett tillägg. Jag har cyklat mycket på Lite (2022 års modell), LTD (2022 års modell) och kolfibercykel av "fint" märke. Liten är en budgetcykel och utrustningen är därefter. Det är stor skillnad till det bättre på LTD:n. LTD:n funkar utmärkt för pendling och gruscykling. Det är en vettig cykel som funkar till det mesta om man sätter på mer lättrullade däck. Jag tycker att Liten är för dåliga komponenter och avråder från den, särskilt för pendling (då vill jag ha bra bromsar).

För 15 tkr kanske Rose och Cube har mer prisvärda cyklar. För pendling skulle jag välja en modell med dubbelklinga fram. Det finns så klart bättre cyklar, men då drar priset iväg. Nyligen reades LTD:n ut för 13 tkr. Notera att 2025 års modell har en annan ram och hjul än 2022 års modell.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Det är en högst befogad fråga. Den är redan besvarad, men jag gör ett tillägg. Jag har cyklat mycket på Lite (2022 års modell), LTD (2022 års modell) och kolfibercykel av "fint" märke. Liten är en budgetcykel och utrustningen är därefter. Det är stor skillnad till det bättre på LTD:n. LTD:n funkar utmärkt för pendling och gruscykling. Det är en vettig cykel som funkar till det mesta om man sätter på mer lättrullade däck. Jag tycker att Liten är för dåliga komponenter och avråder från den, särskilt för pendling (då vill jag ha bra bromsar).

För 15 tkr kanske Rose och Cube har mer prisvärda cyklar. För pendling skulle jag välja en modell med dubbelklinga fram. Det finns så klart bättre cyklar, men då drar priset iväg. Nyligen reades LTD:n ut för 13 tkr. Notera att 2025 års modell har en annan ram och hjul än 2022 års modell.
Är inte Canyons nya Endurace AllRoad en fullträff utan att priset springer iväg? Jag tycker den har allt, ìnga kompromisser, och det utan att landa runt 14-15k eller mer. Går man upp från 12k till 15k får man ju många fler alternativ, men jag ser inte någon omedelbar fördel med de cyklarna. Jag är absolut inte expert i den här kategorin och jag kanske missar något (förutom att den inte är tillgänglig än), så här vill jag gärna veta vad andra tycker.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Är inte Canyons nya Endurace AllRoad en fullträff utan att priset springer iväg? Jag tycker den har allt, ìnga kompromisser, och det utan att landa runt 14-15k eller mer. Går man upp från 12k till 15k får man ju många fler alternativ, men jag ser inte någon omedelbar fördel med de cyklarna. Jag är absolut inte expert i den här kategorin och jag kanske missar något (förutom att den inte är tillgänglig än), så här vill jag gärna veta vad andra tycker.
Det har gnällts lite på YT om att modellerna i S och ner levereras med för breda styren. Kanske Canyon justerar med tiden.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Det har gnällts lite på YT om att modellerna i S och ner levereras med för breda styren. Kanske Canyon justerar med tiden.
Är det en trend med smala styren nu då det gäller lvg, endurance och gravel?

Min Merida Scultura Endurance kom med ett skitsmalt styre, typ 380 mm eller ngt sådant. Hade aldrig mätt styret på min gamla hoj förr, men kollade och det (som jag bytte till för flera år sedan för att jag ville ha ett kompaktare) var 20-30 mm bredare och upplevs som på gränsen för smalt.

Nu är visserligen Sculturan strl S, men den passar mig (177 cm) och känns inte för liten i övrigt, bara styret.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Är inte Canyons nya Endurace AllRoad en fullträff utan att priset springer iväg? Jag tycker den har allt, ìnga kompromisser
Nja
Cues må vara slitstark och billigt, men det skall tydligen vara väldigt begränsat
Som jag har skrivit här nyligen skall 10-delade Cues/LinkGlide kassetter tydligen inte vara kompatibla med gamla hederliga 10-delade HG-kassetter och den finns inte "tajtare" än 11-39 och med 50/34 eller 46/32 vevparti. Kolla här
Det kanske funkar för pendling och/eller gruscykling men det är inte en särskilt bra utväxling för tex grupp/klubb-träningar och Vätternrundan, som brukar vara det stora målet för "alla" nybörjare (det var det även för mig!)

Redigerat: Felrättat

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Nja
Cues må vara slitstark och billigt, men det skall tydligen vara väldigt begränsat
Som jag har skrivit här nyligen skall 10-delade Cues/LinkGlide kassetter tydligen inte vara kompatibla med andra 10-delade Cues/LinkGlide kassetter och den finns inte "tajtare" än 11-39 och med 50/34 eller 46/32 vevparti. Kolla här
Det kanske funkar för pendling och/eller gruscykling men det är inte en särskilt bra utväxling för tex grupp/klubb-träningar och Vätternrundan, som brukar vara det stora målet för "alla" nybörjare (det var det även för mig!)

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Nja
Som jag har skrivit här nyligen skall 10-delade Cues/LinkGlide kassetter tydligen inte vara kompatibla med andra 10-delade Cues/LinkGlide kassetter och den finns inte "tajtare" än 11-39 och med 50/34 eller 46/32 vevparti. Kolla här
Det var just pendling och gruscykling som var målet.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Videon är på 15 min + reklamtid och den innehåller MKT totalt ointressant blaj
Finns det inte ngn textsammanfattning där jag kan hoppa över blajet, eller tom slippa det helt, för en total lästid på 2-5 min?
Youtube-sjukan, content creators drar ut på sitt content och upprepar sig mycket för att kunna få in mer reklamavbrott med mindre ansträngning. Tittar nästan alltid på 2x speed, tyvärr går inte reklamen köra i 2x.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Videon är på 15 min + reklamtid och den innehåller MKT totalt ointressant blaj
Finns det inte ngn textsammanfattning där jag kan hoppa över blajet, eller tom slippa det helt, för en total lästid på 2-5 min?
Det är en underhållningsvideo och det vore super-korkat att utestänga de tusentals som gillar den bara för att tillgodose en eller två stackare i Sverige som hellre läser en kort text.
Men du har tur, med en vettig Ai-tjänst kan du enkelt klistra in länken och be den sammanfatta på precis så många rader som du vill. Tar 2 sekunder.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Det är en underhållningsvideo och det vore super-korkat att utestänga de tusentals som gillar den bara för att tillgodose en eller två stackare i Sverige som hellre läser en kort text.
Men du har tur, med en vettig Ai-tjänst kan du enkelt klistra in länken och be den sammanfatta på precis så många rader som du vill. Tar 2 sekunder.
Bad ChatGPT göra detta, fick bl a infon att hojen har Claris 8-sp..

IMG_9504.webp

Köpråd gruscykel ~12 tkr
antar att du skrev fel och menar att cues/linkglide 10-delat inte uppges vara kompatibelt med gamla hederliga 10-delade hg?

booth har mätt upp en liten skillnad i cog pitch https://drivetrainbuilder.com/cassettes.htm

men samtidigt ska linkglide 10-delat ha typ exakt samma pitch som en gammal hederlig sram-kassett. och sram- och shimano-kassetter har vi väl ansett vara kompatibla? förvirrande detta.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Vill minnas att Cade säger att är cues!?

Det enda de var riktigt negativa till var att Canyon inte storleksanpassat komponenter som styre och vevarmar, om jag nu minns rätt. Onödigt mkt gnäll om den saken tycker jag.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Vill minnas att Cade säger att är cues!?

Det enda de var riktigt negativa till var att Canyon inte storleksanpassat komponenter som styre och vevarmar, om jag nu minns rätt. Onödigt mkt gnäll om den saken tycker jag.
Japp kvittar för mig, men har en sambo som är potentiell 2XS..

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Youtube-sjukan, content creators drar ut på sitt content och upprepar sig mycket för att kunna få in mer reklamavbrott med mindre ansträngning. Tittar nästan alltid på 2x speed, tyvärr går inte reklamen köra i 2x.
Adblockers tar bort ads på YouTube (Ublock origin) och så kan du ladda hem tillägg som heter Sponsorblock som automatiskt hoppar över self-promotions och sponsrade segment i videos (förutsatt att någon har märkt upp dem, det är crowdsourcing).

Köpråd gruscykel ~12 tkr
...
Dock... 2x10 är trevligt för pendling.
Det tycker jag beror på var man pendlar.
Jag pendlar förvisso på en ganska tung cityhybrid och bara 6,5km enkel väg, men ganska kuperat. Körde lättmoddat original 3x9 (28/36/48 och 11-28) i 13 år och sen fick jag tummen ur och byggde om till 1x9 med 44T och 11-36 och jag saknar inte framväxeln alls. Tyst och skönt utan skrap fram och mycket enklare att hålla rent.
Så optimal utväxling för pendling skulle jag säga betor mycket på var man pendlar

Köpråd gruscykel ~12 tkr
antar att du skrev fel och menar att cues/linkglide 10-delat inte uppges vara kompatibelt med gamla hederliga 10-delade hg?
Självklart menade jag så och det skall nu vara rättat
De 10-delade Cues/Linkglide kassetter som finns, CS-LG400-10 finns enbart i tre(3) varianter:
11-39
11-43
11-48

Cues 2X vevparti för 9/10-delat FC-U6040-2 finns i två varianter
46-32T
50-34T
och med 170, 172,5 och 175mm vevarmar, enl
Det finns även ett Cues vevparti som skall vara för 11/10/9-delat: FC-U4010-2
men det verkar vara för MTBer, eftersom det skall ha en Q-faktor på hela 180mm (FC-U6040-2 har 152mm och GRX FC-RX600-10 151mm)

Jag hoppas att alla inser hur tokigt att kalla en cykel med sådan utväxling All Road

+1
Vi får hoppa att mina farhågor är felaktiga och att Cues verkligen är kompatibelt med gamla hederliga 10-delade HG-kassetter.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
De flesta som köper en lvg i Sverige kanske ska köra vättern. Men snitt-tiden på vättern är 14 timmar, skulle tro att dom flesta som ligger på långsammare än den tiden har mer nytta av utväxlingen på canyon allroad än det som oftast rekommenderas här?

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Men snitt-tiden på vättern är 14 timmar, skulle tro att dom flesta som ligger på långsammare än den tiden har mer nytta av utväxlingen på canyon allroad än det som oftast rekommenderas här?
Det tror inte jag.
Snittiden är ju inte den samma som rulltiden utan all tid i depåerna räknas även in och stannar man länge i flera depåer tickar minuterna och kanske tom även timmarna snabbt i väg.
Sedan är det så att det är inte de lätta utväxlingarna på Canyon Allroad som jag ser som problemet utan de stora hoppen mellan växlarna det blir med en 10-delad kassett på 11-39
med såpass stora steg blir det svårt att hitta passande växlar för att kunna ligga kvar i ngn av alla klungor under VR.
Jmf med likaså 10-delade Tiagra som använder CS-HG500 kassett, den finns med förnuftigare 12-28
Med 34 fram och 28 bak är det inga problem att trampa i långsamma 10-11 km/h och med 50 fram och 12 bak är det inga problem att trampa i 50-55 km/h.
Helt enkelt en mkt bra utväxling för en motionär och tillräckligt många täta växlar för att orka ligga kvar i en snabb klunga även med trötta ben.
Kolla själv här.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag håller koll på priset på White GX LTD, det är inte omöjligt att jag spontant skaffar en om det dyker igen.

Men hur ska man tänka med storlek? På 190cm (lååånga ben, kort överkropp) ligger jag i spannet före både L och XL.
Geotabellen säger mig ingenting på den typen av cyklar :)

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag håller koll på priset på White GX LTD, det är inte omöjligt att jag spontant skaffar en om det dyker igen.

Men hur ska man tänka med storlek? På 190cm (lååånga ben, kort överkropp) ligger jag i spannet före både L och XL.
Geotabellen säger mig ingenting på den typen av cyklar :)

Två aspekter att beakta. White är notoriskt dåliga på att publicera geotabeller. Har du hittat en för 2024/2025-års modell får du gärna länka till den.

Jag tolkar det som att du främst cyklar MTB. En viktig skillnad är att geometrin är mycket viktigare för lvg. Du sitter mycket mer statiskt. Det du behöver är en hög, men kort cykel. LTD:n var tidigare (2022 års modell) ganska snäll. 2025 har blivit kortare, höjden vet jag inte. Med det sagt så kan det vara så att LTD:n inte passar dig.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Två aspekter att beakta. White är notoriskt dåliga på att publicera geotabeller. Har du hittat en för 2024/2025-års modell får du gärna länka till den.

Jag tolkar det som att du främst cyklar MTB. En viktig skillnad är att geometrin är mycket viktigare för lvg. Du sitter mycket mer statiskt. Det du behöver är en hög, men kort cykel. LTD:n var tidigare (2022 års modell) ganska snäll. 2025 har blivit kortare, höjden vet jag inte. Med det sagt så kan det vara så att LTD:n inte passar dig.
White GX LITE 25 har väl samma geometri som White GX LITE 23?

White GX Lite 2023 finns på Geometry Geeks

Lite över budget. Men Superior X-ROAD Comp Tiagra 12 990 kr är enda typ i prisklassen med hydrauliska skivbromsar, så den hade jag satsat på.
@Björne2 Tyvärr har priset höjts på Superior X-ROAD Comp Tiagra, så nu kostar den 13 640 kr hos SpoBik koncernen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp