Om du har möjlighet så skulle jag vänta tills XXL rear ut
https://www.xxl.se/white-gx-ltd-sage-25-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style igen. Det är en mycket bättre cykel. Mot White GX lite som pendlingscykel talar bla den idiotiska konstruktionen med vajeröppningen uppåt för bakbromsen, vilket innebär att bakbromsen fryser fast när det är kallt ute om det är fukt i höljet, vilket det blir med tiden och då räcker det inte med att ha den förvarad i varmgarage för att den ska försvinna. Det kan hända plötsligt under cyklingen och är därmed en stor säkerhetsrisk.
Du vet säkert redan hur dina preferenser ser ut. Frågan har annars avhandlats ganska utförligt i följande tråd:
Hej,
Jag har börjat cykla endel, just nu mest på en helt okej hybridcykel på asfalt. Jag är dock sugen på att ge mig in på lite mer grusvägar/motionsspår och tänker att en gravelcykel verkar kul. Jag vill kunna cykla till jobbet, cirka 15km samt turer på 20-50 km landsväg, samt en och annan tur på grusväg och i motionsspår. Jag kan inte särskilt mycket om cyklar, men jag kikar på två
Rock Machine gravelride 200
White GX lite 24
Är det rimliga val? Vilken är bäst? Jag tilltalas ju av tanken på att bara ha en klinga, men 8 växlar är något få kanske? Budget är väl mellan 10...
Där rekommenderas bla Rose, Cube mfl. För- och nackdelar med respektive modell avhandlas också. Det som inte framgår av tråden är att BMC:n som lyfts fram som ett alternativ har en ganska extrem geometri och jag skulle därför avråda från den om du inte vet att du vill ha det.