Glapp i framhjul Vision SC55

Hej!
Jag har märkt att mitt framhjul har börjat glappa. När jag tog av hjulet så märkte jag att den delen som håller fast axeln (röd pil) rör sig upp och ner samt höger och vänster. Den glappar inte i sidled så det fixas inte genom att jag drar åt hårdare. Går det att fixa detta själv eller bör jag lämna in cykeln?

SC55.webp

Vill du ha mindre krångel kan du investera i rostfria lager från exempelvis Enduro, dem har även XD15 som är helt servicefria

Hjullager byter man normalt sällan på en landsvägscykel, typiskt många år mellan byten, men har fukt kommit in etc kan det gå fort. Är lagrena slut så är lagrena slut, bara byta. Jag har inte bytt lager än på någon av mina två landsvägscyklar och hjulen är nog 6 - 8 år gamla. På min gruscykel var hjullagrena slut på mina första hjul inom 3-4 år, de jag har nu verkar hålla bättre.

Har bytt ett par stycken, maskinlager sitter hårt ( presspassning) men lagom värme från en värmepistol riktat mot navkroppen får dom att släppa. Kanske med lite hjälp…
Köp bra lager, finns på nätet men du behöver måtten (IDxYDxB 2RS. Det senare anger tätning på bägge sidor av lagret. Tex 17x28x7 2RS. Kan även vara ett nummer på gummibälgen som tätar tex 6803 2RS)

Edit, fel måttföljd.

Senast ändrad:
Vision är lite svåra att hitta rätt info om, men skulle tro att det är dessa nav. Tror det är samma lager som på mina Metron 40 SL Disc Tub. I så fall är det lager med måtten 28x17x7 som behövs. Säkrast kan vara att mäta. Borde gå utan att knacka ur dem, utan bara ta bort endcaps.

Tillbaka
Topp