wrappa kolfiberram

mtbloaf

Aktiv medlem
wrappa kolfiberram
Är det någon som prövat att vinyl-wrappa en ram?

Går i funderingar att ändra färg på min cykel (antagligen ett vinterprojekt).
Det är en "raw" kolfiberram utan färg, bara klarlack.
Jag har för mig att jag sett en tråd där någon gjorde det själv, försökte hitta den men lyckades inte.

Hur svårt är det?
Kan man lämna in den till en firma som wrappar bilar?
Finns det något i vinylwrap som kan skada en kolfiberram?

MVH

wrappa kolfiberram
Det finns ju många, jag själv inkluderad, som kör med transparent vinyl för att skydda ramen.

Om du bara vill ha det för estetik behöver du inte plasta in hela cykeln. Behöver inte bli varken dyrt eller tungt.

Jag sparade ”pappret” från min wrap för att ha som mall ifall jag ville göra om någon gång i framtiden. Att skära ut manuellt skulle vara rätt bökigt. Så eventuellt kan en sådan spara dig en del tid ifall du hittar en som passar din cykel.

wrappa kolfiberram
Det finns ju många, jag själv inkluderad, som kör med transparent vinyl för att skydda ramen.

Om du bara vill ha det för estetik behöver du inte plasta in hela cykeln. Behöver inte bli varken dyrt eller tungt.

Jag sparade ”pappret” från min wrap för att ha som mall ifall jag ville göra om någon gång i framtiden. Att skära ut manuellt skulle vara rätt bökigt. Så eventuellt kan en sådan spara dig en del tid ifall du hittar en som passar din cykel.
Alltså tanken är ju att vinyla hela ramen, i en ny färg, istället för att måla om den.

Det är en relativt ovanlig heldämpad MTB, tror inte det finns några färdiga kits.
Men sådana brukar väl mest vara antigen för skydd, eller typ lite figurer och grejer som dekoration? :) inte ett helt färgkit?

wrappa kolfiberram
Spana in https://www.slikgraphics.com/ Gissar att Team Norra med världsmästaren i XCE Edvind Lindh kör med helfolierat kit därifrån. Har själv bara beställt gaffeldekaler därifrån - bra grejjer!
Har beställt därifrån förut, men det är ju saker med loggor på.
Det är att byta färg på hela cykeln jag skulle vilja, istället för att lacka om den. Kanske även byta färg på gaffel.

wrappa kolfiberram
Jag har wrappat en bil och en båt för några år sedan. Att wrappa stora ytor utan mycket form är väldigt enkelt. En cykel som har hur många vinklar och hörn som helst är en väldigt dålig kandidat för wrap även om det såklart är möjligt.

wrappa kolfiberram
Har beställt därifrån förut, men det är ju saker med loggor på.
Det är att byta färg på hela cykeln jag skulle vilja, istället för att lacka om den. Kanske även byta färg på gaffel.
De löser nog utan loggor också. Fråga vettja. Team Norras cyklar blev grymt snygga!
1751615931633.webp

wrappa kolfiberram
Jag har wrappat en bil och en båt för några år sedan. Att wrappa stora ytor utan mycket form är väldigt enkelt. En cykel som har hur många vinklar och hörn som helst är en väldigt dålig kandidat för wrap även om det såklart är möjligt.
Tänker samma, skulle nog bli många svordomar och ta en väldig tid om jag försökte själv.
Det är lite därför som jag undrar om det finns någon vettig firma att lämna in den till.

wrappa kolfiberram
Beroende på vad du vill ha för kulör och finish kanske plasti dip sprayfärg kan vara ett alternativ? Bara att dra bort igen som ett falukorvskinn när du tröttnat. Sprayfärgen ger i regel en ganska matt och gummiaktig yta, finns förstås efterbehandling i olika gloss och effekter men det har jag inte prövat.

Senast ändrad:
wrappa kolfiberram
Jag har en svart stålcykel med utanpåliggande silvriga styrlager. Jag skulle vilja testa med svart styrlager istället så jag tänkte klä in det i svart vinyl.

Jag behöver inte mycket vinyl, ett A5-ark kommer räcka mer än väl.

Men vad skall jag köpa för vinyl? Jag är helt novis på området. Antingen åker jag ut till någon firma och fjäskar till mig en liten bit eller så beställer jag från amazon / biltema.

Kan någon hjälpa mig lite på traven? Är det stor skillnad på olika vinyler?

Tillbaka
Topp