Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Elektrisk, mobil pump ?
Åkej. Jag har mejkat upp mitt mind. Behåller minipumpen ett tag till. Finns risk att elpumpar liksom internet bara är flugor.
Elpumpar är definitivt framtiden. Köper man eller äger en nu är man en early adopter. Dom funkar bra, vissa bättre än andra, men kommer bli bättre.

IMG_9199.webp

Elektrisk, mobil pump ?
På 90-talet var man ofta en early adopter. Både jobb- och cykelmässigt.
Numera laggar det lite...
Early adopter jobbmässigt på 90-talet? Du menar att du lärde dig lite basic html och skrev ihop en hemsida i notepad och debiterade 6-siffriga belopp och nu är set for life i flera generationer? Jag är redo att ta över stafettpinnen som early adopter cykelmässigt om du ställer upp som sponsor. Så kan du få veta vad som är värt att köpa och inte sen. Se det som en slags personal shopper/sugarbaby-relation!

Elektrisk, mobil pump ?
Yes, jag lärde mig basic, skrev (fakturerings)program som funkade fint. Men det var redan -85 och jag hade svårt att se vad man skulle ha det till. Nån ekonomisk einstein-siare likt Gates och Jobs var man då tyvärr inte… Intressena gick åt ett annat håll.
Annars hade jag kunnat köpa en varsin valfri cykel åt hela happy-kollektivet.

Elektrisk, mobil pump ?
Sen var jag en av de (två) första (skryt skryt) med att adoptera digitaliseringen av delar av vården i Sverige (-97)
Samt skryt skryt en av de första ägarna i landet med en 29” mtb (en Gary Fisher) runt -99 tror jag.
Nu har pendeln svängt åt andra hållet. Sur misstänksam boomer.

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Yes, jag lärde mig basic, skrev (fakturerings)program som funkade fint. Men det var redan -85 och jag hade svårt att se vad man skulle ha det till. Nån ekonomisk einstein-siare likt Gates och Jobs var man då tyvärr inte… Intressena gick åt ett annat håll.
Annars hade jag kunnat köpa en varsin valfri cykel åt hela happy-kollektivet.
Du skulle fortsatt!

Elektrisk, mobil pump ?
Men det är ju intressant! Vad gör att den nyfikna, driftiga och risktagande ynglingen bara trettio år senare utvecklats till en inskränkt, bakåtsträvande boomer? Är det erfarenhet? Telomeravkortning? Något annat?

Min spaning är att de värsta ”det-var-bättre-förr-farbröderna” ändå är lite selektiva i sin konservatism. Tex kan skivbromsar på landsväg vara en livsfara, men slanglöst på landsväg vara en självklarhet. (Skivbroms-chocken på Mtb kom de ändå över för femton år sedan). Och dessutom håller de bara på sina principer tills de inte gör det längre. Någon som minns hur det lät om lls-geo för XC relativt nyligen? Nu sitter gubbarna själva på sina skitroliga lls-hojar och håller käften.

Jag älskar vår bakåtsträvande klick på Happy! Den bidrar till ett levande forum. Det blir alltså alltid liv när Shimano/Sram släpper ytterligare en kugge på kassetten. :-)

Elektrisk, mobil pump ?
Jag kollar på en fumpa för 1800 eller en a2s pro max för 1350
Känns värt med fumpan för reservdelar och möjlighet att bygga om?

Elektrisk, mobil pump ?
Ändå inte i närheten av Pinkbike och brittiska forum. Britterna har knappt accepterat spd-pedaler och qr-axlar.
Kunna lossa hjulen utan verktyg?!? Vem skulle behöva göra det, löjligt.
Men med qr-axlar har det ju gått varvet runt nu när thruaxle utan qr är högsta mode.
Så britterna gjorde rätt som dissade qr-axlar och satt lugnt i båten!
Ja, enligt dom själva alltså men så uppfann dom också mörkret (eller mer exakt Lucas uppfann mörkret).

En traditionell snabbkoppling är något av det bästa som uppfunnits.
Det vet alla med sunt förnuft!

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Off Bondage heter, av någon anledning, pumpen jag köpte från Ali. 350 kr kostade den med frakt och påse, slang och några småprylar medföljde. Funkar fint efter några månaders användning några ggr i veckan.

Elektrisk, mobil pump ?
Off Bondage heter, av någon anledning, pumpen jag köpte från Ali. 350 kr kostade den med frakt och påse, slang och några småprylar medföljde. Funkar fint efter några månaders användning några ggr i veckan.
Låter lite som dom där mobilskalen och andra produkter som var populära förr, ”Ideal of Sweden”. Fast ”Pump of bondage” då. Äsch, det här blev långsökt. Roligt namn iallafall. Kul att den fungerar bra!

Elektrisk, mobil pump ?
Har man väl tittat på en elektrisk pump börjar det dyka upp mängder av annonser på liknande i Facebook-flödet. Många av de som annonseras kommer helt klart från exakt samma OEM som modeller man hittar på Ali för kanske en tredjedel av priset. Jag fick många annonser på en pump från Craft Cadence och köpte tillsist en som jag är rätt säker på är exakt samma modell under varumärket ThinkRider…

Elektrisk, mobil pump ?
Eller så kör man såna här som man inte ens har i öronen. Det vibrerar istället nära örat vilket gör att hörsnäckan inuti örat får signalerna som vanligt och uppfattar ljudet nästan som en tanke inifrån huvudet, medan allt annat ljud tex trafik också hörs samtidigt.

Elektrisk, mobil pump ?
Shokz är ok, men man hör inte trafikljud lika bra, som utan om någon nu tror det.
Jag hör till och med cyklisternas kedjor bakom mig när jag kör med dom. Men lyssnar mest på pod och inte death metal på högsta möjliga volym. Oavsett musik eller pod eller hög volym brukar trafiken ändå ta över, speciellt om man cyklar på en cykelbana bredvid en högtrafikerad väg. Blåser det nog mycket hör man inget av varken musik eller trafik ändå, oavsett hörlurar eller ej.

Elektrisk, mobil pump ?
Shokz är ok, men man hör inte trafikljud lika bra, som utan om någon nu tror det.
Jag använder Shokz när jag simmar, vid cykling tycker jag airpods är bästa alternativet.
Gällande trafikljud så upplever jag ingen betydelsefull skillnad med airpods i öronen än utan. Självklart dock alltid betydligt bättre än när jag sitter i bilen med eller utan radion igång.

Shokz testade jag vid löpning, men bytte direkt tillbaka till airpodsen då jag hade svårt att höra tydligt vad som sas i lurarna. Precis som när jag har dom vid simning då jag måste ha täta öronproppar som stänger ute allt ljud för att man ska uppfatta ljudet ordentligt i Shokzen. (Ska tilläggas att jag har en med åldern kommen svag hörselnedsättning.)

Elektrisk, mobil pump ?
Kul att vissa ämnen är känsligare än andra.
Elpump okej, så länge man pratar om däckstryck i SI enheter.
Hörlurar vid cykling så blev det visst känsligt och så länge man hör trafik är det okej.
Jag har hörlur för att slippa höra trafik. Elpump och fyller däcken med premium PSI luft. Bar går man väl till för att dricka öl?

Elektrisk, mobil pump ?
Kul att vissa ämnen är känsligare än andra.
Elpump okej, så länge man pratar om däckstryck i SI enheter.
Hörlurar vid cykling så blev det visst känsligt och så länge man hör trafik är det okej.
Jag har hörlur för att slippa höra trafik. Elpump och fyller däcken med premium PSI luft. Bar går man väl till för att dricka öl?
Skippa lurarna i övrigt tycker jag du kan göra som du vill.

Elektrisk, mobil pump ?
Det kom hem utan avgifter.
Har såklart provpumpat i garaget och den funkar bra.
Enda b är att man får ställa in stopptrycket för varje gång. (Hittills, finns enhet Bar som fladdrar förbi när man hanterar den fastän jag inte kunnat ändra från psi, kanske lika med minnet)
Är den ”tiny” och vet du hur många uppmaningar pumpningar batteriet klarar?

Elektrisk, mobil pump ?
Är den ”tiny” och vet du hur många uppmaningar pumpningar batteriet klarar?
Jepp, tiny. Lika hög som ett bankkort men 1 cm smalare, kanske 3 cm tjock.
Tack för att du frågade, har läst på nu och ändrat display till Bar och slängt fusklappen🙂, inställt tryck ligger kvar som startvärde också vilket jag missat förut.
Enl Flextail räcker 1 laddning till 4 pumpningar av 25mms däck.

Googla Flextail tiny ......... för fullständig fakta.

Edit: kostade mig 631 kr hemma med 15%- kod

20250728_100622.webp
20250728_100650.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Jag har en Prestaflator Go påväg hem från tyskarna. Återkommer med en liten recension efter den är inkörd en vecka i norska bergen.
Nu har jag fått använda min prestaflator några gånger. Det är min första mini-elpump så jag kan tyvärr inte göra några jämförelser.

+ Batteriet klarar en hel del pumpande.
+ Tryckmätaren verkar vara rimligt träffsäker när jag jämför med mina andra mätare. +/- 1 psi

- Låter väldigt högt, verkar vara ett standard problem med liknande produkter.
- Pumpen öppnar ej ventilen när man trycker på munstycket. Alltså får man först trycket utläst när man pumpar, fungerar därför dåligt som tryckmätare.
- Om man kör tubeless och har lite igensatta ventiler kan tryckmätaren stoppa för tidigt då motståndet i ventilen skapar extra motstånd. Främst problem på mtb med låga tryck.
- Byggkvaliten känns sådär, kroppen är av tunn alumnium och det känns som knappar och interna delar sitter lite löst i kroppen. Tror dock detta kan vara ett problem med produkttypen då man vill ha så lite vikt som möjligt samt bra kylning vilket gör att man undviker "pottning" etc.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag köpte en Cycplus AS2 PRO främst för att slippa släpa med mig en stor och tung fotpump i cykelväskan när jag åker utomlands men nu följer den med mig nästan jämt, i bilen, styrväskan, rygga mm, snabb och bara ställa in trycket och köra, supernöjd.

Elektrisk, mobil pump ?
Men det är ju intressant! Vad gör att den nyfikna, driftiga och risktagande ynglingen bara trettio år senare utvecklats till en inskränkt, bakåtsträvande boomer? Är det erfarenhet? Telomeravkortning? Något annat?

Min spaning är att de värsta ”det-var-bättre-förr-farbröderna” ändå är lite selektiva i sin konservatism. Tex kan skivbromsar på landsväg vara en livsfara, men slanglöst på landsväg vara en självklarhet. (Skivbroms-chocken på Mtb kom de ändå över för femton år sedan). Och dessutom håller de bara på sina principer tills de inte gör det längre. Någon som minns hur det lät om lls-geo för XC relativt nyligen? Nu sitter gubbarna själva på sina skitroliga lls-hojar och håller käften.

Jag älskar vår bakåtsträvande klick på Happy! Den bidrar till ett levande forum. Det blir alltså alltid liv när Shimano/Sram släpper ytterligare en kugge på kassetten. :-)

App app, skivbromsar är liksom en förutsättning för tubeless på landsväg. Utan skivbromsar hade vi inte fått bredare fälgar och då hade vi inte haft fungerande tubelessystem för väg :)

Elektrisk, mobil pump ?
Vilka cyklister vill inte ha en eldriven kompressor i fickformat?

Kan det vara de cyklister som föredrar dynamodriven belysning och trådad hastighetsmätare med kilometerräknare ... ;-)

Jag har köpt en Topeak E-Booster och är mycket nöjd. Ett fantastiskt verktyg som ersätter alla mina minipumpar och golvpumpar (har blivit några stycken genom åren). Har hitinitlls enbart testat på MTB upp till 29*2,5 och 24 psi. Fungerar klockrent och möjlighet att fylla upp till 4 däck på en laddning verkar rimligt men jag har inte testat fullt ut.

Suveränt att ha med sig när man vill testa med lite olika lufttryck. Den inbyggda lufttrycksmätaren gör att man enkelt och snabbt kan justera trycket till önskad nivå. Jag har inte testat någon annan "e-pump" så om Topeak är bättre eller sämre än övriga kan jag inte avgöra, bara att den fungerar som förväntat vilket är grymt bra! Rekommenderas!

Som vanligt har många synpunkter på "e-pumpar" och de som är negativa är de som inte har någon och antagligen inte heller testat någon. Jag är i alla fall övertygad!

/MM

Elektrisk, mobil pump ?
Vilka cyklister vill inte ha en eldriven kompressor i fickformat?

Kan det vara de cyklister som föredrar dynamodriven belysning och trådad hastighetsmätare med kilometerräknare ... ;-)

Jag har köpt en Topeak E-Booster och är mycket nöjd. Ett fantastiskt verktyg som ersätter alla mina minipumpar och golvpumpar (har blivit några stycken genom åren). Har hitinitlls enbart testat på MTB upp till 29*2,5 och 24 psi. Fungerar klockrent och möjlighet att fylla upp till 4 däck på en laddning verkar rimligt men jag har inte testat fullt ut.

Suveränt att ha med sig när man vill testa med lite olika lufttryck. Den inbyggda lufttrycksmätaren gör att man enkelt och snabbt kan justera trycket till önskad nivå. Jag har inte testat någon annan "e-pump" så om Topeak är bättre eller sämre än övriga kan jag inte avgöra, bara att den fungerar som förväntat vilket är grymt bra! Rekommenderas!

Som vanligt har många synpunkter på "e-pumpar" och de som är negativa är de som inte har någon och antagligen inte heller testat någon. Jag är i alla fall övertygad!

/MM
Kan den poppa däck också? Provade det häromdagen med en Trek och det gick nästan nästan. Med vanlig pump direkt på två pump efter att vi gav upp. Så ett rätt snällt däck.

Elektrisk, mobil pump ?
Någon som empiriskt testat hur länge man kan ha sin pump i väskan utan att den laddat ur? Jag använder ju bara den pumpen 2-3 ggr om året så det är ju inget som kommer laddas speciellt ofta direkt.

Elektrisk, mobil pump ?
Kan den poppa däck också? Provade det häromdagen med en Trek och det gick nästan nästan. Med vanlig pump direkt på två pump efter att vi gav upp. Så ett rätt snällt däck.
Provade med en cycplus A2s pro max eller vad den lite större heter.
Den var chanslös och pumpen åkte på retur direkt.
Fotpumpen poppade däcket på två-tre pumptag

Skulle på min höjd köpa en liten variant med tryckmätare för att toppa upp däcken innan en tur

Tillbaka
Topp