Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Elektrisk, mobil pump ?
Kan den poppa däck också? Provade det häromdagen med en Trek och det gick nästan nästan. Med vanlig pump direkt på två pump efter att vi gav upp. Så ett rätt snällt däck.
Jag har inte testat själv men läst och tittat på ett gäng tester. Någon har lyckats poppa ett tubeless däck med en kraftfullare modell, men det tycks vara ett undantag.

Det primära användningsområdet för en e-pump är uppenbart inte att ersätta en kraftfull golvpump eller en större kompressor … utan att ersätta en minipump. 👍

/MM

Elektrisk, mobil pump ?
jag poppar sedan några år med en 18v lxt makitapump, den mindre varianten. den är för stor för att ta med sig på tur, men i bilen sitter den fint.

det blir ingen tryckchock som plötsligt trycker upp volymen i däcket, men ändå ganska bra volym tycker jag, mycket bättre än kompressorer 12v tänkta för användning i bil. riktigt tröga rackare.

utan vitsen med makitapumpen är att man låter den pumpa kontinuerligt med hjälp av en skidrem på strömbrytaren, så har man två händer att småjustera däck-kanterna tills det 'tar'.

väl där går det obönhörligt mot poppning.

alla tillverkare av laddbara elverktyg har en dylik 18v pump i sin arsenal, och här och var även varianter kombinerat med tryckkärl.

Elektrisk, mobil pump ?
Provade med en cycplus A2s pro max eller vad den lite större heter.
Den var chanslös och pumpen åkte på retur direkt.
Fotpumpen poppade däcket på två-tre pumptag

Skulle på min höjd köpa en liten variant med tryckmätare för att toppa upp däcken innan en tur
Trodde du att elpumpen skulle ersätta golvpumpen? Förstår att du blev besviken! :-) Du får nog köra på något större som kais Makita. Men om du vill ersätta en minipump att ha med på tur så lägger du förväntningarna på en rimligare nivå…

Elektrisk, mobil pump ?
Trodde du att elpumpen skulle ersätta golvpumpen? Förstår att du blev besviken! :-) Du får nog köra på något större som kais Makita. Men om du vill ersätta en minipump att ha med på tur så lägger du förväntningarna på en rimligare nivå…
provade den lite större varianten med förhoppningen att den skulle klara lättpoppade däck också, så man slapp ta me c02 i skogen. Men ändrade så nu är förväntningarna att använda den som en tryckmätare som pumpar till rätt tryck.

Elektrisk, mobil pump ?
provade den lite större varianten med förhoppningen att den skulle klara lättpoppade däck också, så man slapp ta me c02 i skogen. Men ändrade så nu är förväntningarna att använda den som en tryckmätare som pumpar till rätt tryck.
Även en Lezyne Mini floor drive HV klarar att poppa ett däck i fält om det kniper, så det är det som är måttstocken.

Elektrisk, mobil pump ?
Hmm … får blotta min oerfarenhet avseende tubeless, men i vilken situation har man behov av att ”poppa” ett däck i skogen?

/MM

Elektrisk, mobil pump ?
Hmm … får blotta min oerfarenhet avseende tubeless, men i vilken situation har man behov av att ”poppa” ett däck i skogen?

/MM
Behövt två gånger vad jag minns, båda gången ventiler som på olika sätt gav upp plötsligt och fick ersättas.

Drar man en eker som punkterar fälgtejpen kan en tejplapp istället för att sätta i slang också vara ett use case.

Oftast sitter då ena sidan av däcket kvar vilket underlättar.

Elektrisk, mobil pump ?
Behövt två gånger vad jag minns, båda gången ventiler som på olika sätt gav upp plötsligt och fick ersättas.

Drar man en eker som punkterar fälgtejpen kan en tejplapp istället för att sätta i slang också vara ett use case.

Oftast sitter då ena sidan av däcket kvar vilket underlättar.
Då förstår jag. Har inte haft någon liknande situation ännu … har med mig en lagningssats (för att fixa utifrån) samt en slang om det inte fungerar.

Körde tubeless en period för typ 20 år sedan men gav upp när jag inte lyckades få på ett par nya däck … alltså inte ens på fälgen. Nu har jag kört närmare 300 mil på min nya cykel slangfritt utan problem, fick en pyspunka en gång men den tycks ha lagat sig själv. Men nu börjar bakdäcket bli slitet så risken ökar.

/MM

Elektrisk, mobil pump ?
Snart jul och andra tillfällen att önska sig saker - vilken pump är hetast numer ?
Slang, pump och silikonfodral. Usb-c, laddningsbar med dynamo, pumpat 3st 700Cx38 med "tubolito"-typ (Pirelli). Förmodligen hade det funkat att pumpa ett 4:e, från noll till 4 bar-ish.

Tillbaka
Topp