Mtb till 12årig kille

djcad

Medlem
Mtb till 12årig kille
Hej,
Grabben på 12år behöver ny cykel.
En som passar både cyklar till o från skola/kompisar men även i lättare mtb leder.
Tänkte lägga max 8000kr.
Vad har ni för förslag?
Han är 152cm lång nu.
Har kollat på Scott aspect men förstår inte deras storlekar.

Mtb till 12årig kille
Hallå,

Gå till en cykelhandlare som säljer Scott och prova storlek, mycket effektivare än att lägga tid på nätet och försöka lista ut vad som är rätt. Aspect är Scotts vardagscyklar med Mtb-stuk, deras rejälare Mtb-serie heter Scale. Om cykeln ska användas primärt som en vardagscykel tycker jag de billigare Aspect blir bra. De fungerar absolut att cykla enklare Mtb på ibland också. Är sonen mellan storlekar välj den större, det är ok när den inte ska användas till avancerad cykling i första hand.

Lycka till!

Mtb till 12årig kille
Hallå,

Gå till en cykelhandlare som säljer Scott och prova storlek, mycket effektivare än att lägga tid på nätet och försöka lista ut vad som är rätt. Aspect är Scotts vardagscyklar med Mtb-stuk, deras rejälare Mtb-serie heter Scale. Om cykeln ska användas primärt som en vardagscykel tycker jag de billigare Aspect blir bra. De fungerar absolut att cykla enklare Mtb på ibland också. Är sonen mellan storlekar välj den större, det är ok när den inte ska användas till avancerad cykling i första hand.

Lycka till!
Tack för svaret, är det nåt mer märke som är hyfsat?
Ser att Intersport säljer KTM, är det nåt värt att också titta på?

Mtb till 12årig kille
Hej,
Grabben på 12år behöver ny cykel.
En som passar både cyklar till o från skola/kompisar men även i lättare mtb leder.
Tänkte lägga max 8000kr.
Vad har ni för förslag?
Han är 152cm lång nu.
Har kollat på Scott aspect men förstår inte deras storlekar.
Har du xxl i närheten ?
Jag tycker de här är bra specade. Kanske blir på rea snart också?

Mtb till 12årig kille
Har du xxl i närheten ?
Jag tycker de här är bra specade. Kanske blir på rea snart också?

Köp litet biffigare däck kanske om det ska cyklas mycket på stig. Ser att de som kommer med är 2,1". Jag hade i så fall provat med 2,3 eller tjockare om det får plats.

Mtb till 12årig kille
Om det är en vardagscykel i första hand, som ska användas i enkel skog någon gång, är inte märket så viktigt. Jag har ingen erfarenhet av KTM, men förr var de faktiskt ett seriöst Mtb-märke. Oavsett hur det står till med det idag, så spelar det inte så stor roll för en vardagscykel.

Emil länkar till en cykel på Xxl. Det är ett bra ställe att hitta billiga och vettiga cyklar. Just den länkade har ”bara” 26”-hjul vilket antyder att den kan vara lite liten till en 12-åring. Men det beror ju på 12-åringen förstås, de kan ju skilja lite i storlek… Men försök hitta en cykel med 27,5” eller kanske tom 29”.

Byt inte till fetare däck. Återigen vardagscykling i första hand osv. Dessutom tycker jag 2,1” eller 2,25” tum är fullt tillräckligt även för teknisk ungdomscykling. Imho trumfar låg vikt (roterande i det här fallet) bättre grepp.

Tillbaka
Topp